Återigen. Tillitsfullmakt, du kan gå tillbaka och läsa min redogörelse. Jag förutsätter faktiskt raka motsatsen. Jag tror fullt ut på kollegan när han säger att de saknar fullmakt att ingå avtal. Det är dock inte deras faktiska fullmakt som är relevant.
Och jag vet inte varför du tror att jag har någon vinning av utfallet i frågan? Jag redogör för gällande rätt för att jag är extremt trött på att läsa all misinformation på forumet. Det är för övrigt inte alls lätt att vrida och vända på juridik. Det är lätt att framställa gällande rätt på fel sätt för okunniga, eftersom det är komplext. Vilket är varför jag sitter här och reder ut massa trams.
När du ändå citerade där jag pratar om avtalslagen 2010. Gå in och läs och läs stycke 2 och 3 här http://www.avtalslagen2010.se/Section/4.2
Kul att du använder samma källa, trots att denna själv uppger att rättspraxis saknas. (Dessutom är sidan hopplöst gjord, och källhänvisningar görs med "applewebdata"-referenser.) Juridisk doktrin som tolkas av enskild jurist - visst, det är intressant på ett teoretiskt plan, men du kan inte på allvar luta dig mot det som om det vore lagtext, prejudikat eller praxis i sig. Den hänvisar dessutom i samma text till domar så väl som juridiska skrifter av enskilda jurister - dessa kan givetvis inte heller likställas med varandra.
Och jo, juridik är komplext och lätt att leka med i teorin. Det är lite därför vi har domstolar och jurister, just för att tolka.
Återkom jättegärna med en prejudicerande dom där någon långt ner i företaget (som inte har en uttalad uppgift att sälja/upprätta avtal) anses ha rätt att träffa avtal med tredje part å företagets räkning, jag läser den gärna! Det finns fler texter kring ämnet, och jag säger inte att du inte har en poäng i att tillitsfullmakt är ett koncept som existerar, men att tillämpa det på precis vem som helst i ett företag? Då får du producera någon prejudicerande dom som styrker det.
Se NJA 2001 s 191, NJA 2014 s 684, eller NJA 2013 s 659 exempelvis. Det är inte riktigt kundtjänstmedarbetare de domar som hänvisas rör, när det kommer till tillitsfullmakt. Vem som helst har inte rätt att träffa avtal å sin arbetsgivares vägnar, och jag ser ingen juridisk grund för att kundtjänstmedarbetare är säljare, och juridiskt skall likställas med en sådan. Då kommer vi dessutom in på ställningsfullmakt snarare än tillitsfullmakt.
Återkom som sagt gärna med den där HD-domen du tidigare refererar till men inte har någon källa på! (Och du har mage att klaga på mina juridiska underlag...) När jag googlar "bilförsäljning tillitsfullmakt" dyker det upp tre resultat, varav två är NJA 2013 s 659 och det tredje är gällande ställningsfullmakt - som inte har med det du nämner att göra.
Hävdar för övrigt inte att du specifikt har någon vinning i frågan, det vet jag inte var du får ifrån. ("Enskild" =/= du.)