Vad behövs för att få upp FPS:en

Permalänk

Vad behövs för att få upp FPS:en

Hej
det är möjligt att jag lägger frågan i fel forum, ber så mycket om ursäkt för det isåfall

Grabben är olycklig för att han får inte upp FPS:en på Fortnite. På lägsta inställningar har han inte mer än omkring 50 FPS.
Han önskar sig nu ett bättre grafikkort i julklapp. Han vill ha ett GeForce 2080, men det går av väldigt många anledningar bort.
Jag har varken tid, lust eller ork att sätta mig in i grafikkortsdjungel så jag frågar helt enkel er om råd.
Vad behöver han? Ska också tillägga att hans dator en liten kompakt burk, om det har betydelse för valet.
En annan fundering som dyker upp är om det är hans grafikkort som är begränsande eller om det är hans processor.
Han kanske skulle önska sig en ny processor istället.

Budgeten är begränsad så var realistiska i era råd

Grabbens hårdvara är
CPU: Intel i5-8600K @ 3,6 Ghz socket 1151
Interminne: 2 x 16 GB DRAM DDR4 @ 2666 MHX (2133 MHz enligt BIOS)
GPU: NIVIDA GeForce GTX 1050 Ti AERO ITX 4G OCV1
HDD: 1 TB SSD
PSU: 600 W

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är absolut den svagaste punkten, men det låter väldigt underligt att han inte får mer än 50 fps med ett 1050 Ti. Ni skulle kunna köra UserBenchmark och länka till resultatet, så kan vi se om det är något uppenbart fel på datorn.

Men annars så skulle väl t.ex. ett GTX 1660 Super för runt 3000 kr kunna vara en vettig uppgradering, de finns i samma format som erat nuvarande 1050 (t.ex. denna modell). Får ni in ett längre kort så kan det dock vara bättre att välja ett sånt, eftersom längre kort oftast har bättre kylare.

Det kan också vara bra att gå in i BIOS och slå på X.M.P.-profilen för minnena så att de går i rätt hastighet, det brukar ofta gå att välja direkt från huvudmenyn i BIOS. Vill du ha mer specifika instruktioner så måste du tala om vilket moderkort ni har.

Permalänk

Intressant

@perost: Tack, mycket intressant. Jag återkommer med mera data

Permalänk

Bechmark resultat

@perost:

Nedan är länkar till Bechmark resultat.
Hoppas ett det ger er några ledtrådar.
Vet inte om den här informationen kommer med i länkarna
Sub-optimal background CPU (15%). High background CPU reduces benchmark accuracy.

UserBenchmarks: Game 38%, Desk 76%, Work 54%
CPU: Intel Core i5-8600K - 86.7%
GPU: Nvidia GTX 1050-Ti - 32.2%
SSD: Samsung 860 Evo 1TB - 88.1%
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666 C16 2x16GB - 75.4%
MBD: MSI B360I GAMING PRO AC (MS-7B31)

Permalänk
Medlem

Är skärmen kopplad till grafikkortet eller moderkortet? Ska inte vara så dålig fps med de komponenterna, så känns nästan som den kör på interna grafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något är väldigt galet. Min son har ett sämre grafikkort (GT1030) och har inte FPS-problem. Han spelar i 1920*1200 med 16:10-ratio på skärmen och håller 60fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnus_asplund:

Nedan är länkar till Bechmark resultat.
Hoppas ett det ger er några ledtrådar.

Tyvärr inte, både processorn och grafikkortet presterar som förväntat. Minnet kan som sagt prestera bättre om ni slår på minnesprofilen i BIOS. För att göra det går ni bara in i BIOS och trycker på den stora runda knappen i XMP-rutan, till höger om temperaturen uppe i vänstra hörnet. Det kommer inte göra någon jätteskillnad för prestandan, men det är ju så enkelt att det vore dumt att inte göra det.

Skrivet av magnus_asplund:

Vet inte om den här informationen kommer med i länkarna
Sub-optimal background CPU (15%). High background CPU reduces benchmark accuracy.

SSDn presterar rätt dåligt, tillsammans med belastningen på CPUn så skulle jag gissa på att Windows kanske höll på med uppdateringar i bakgrunden eller något liknande. Ni kan testa att köra testet vid ett annat tillfälle och se om ni får ett annat resultat, men det lär inte avslöja något mer av nytta.

Permalänk
Skrivet av Vituraz:

Är skärmen kopplad till grafikkortet eller moderkortet? Ska inte vara så dålig fps med de komponenterna, så känns nästan som den kör på interna grafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Skärmen är ansluten till grafikkortet. Den är ansluten med en DVI-D kabel. Kan det spela in?

Permalänk
Medlem

Man får nog felsöka lite. Att han får 50FPS på lägsta är helt galat, dottern sitter med en i5-4570 12GB DDR3 samt ett GTX1050Ti och kör inte allt på lägsta och har mkt högre än 50FPS.

Kolla över temperaturerna i burken samt prova installera om den för att utesluta OS relaterade fel.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnus_asplund:

Skärmen är ansluten till grafikkortet. Den är ansluten med en DVI-D kabel. Kan det spela in?

Nä, det ska inte vara några problem med det då