Passivt kylt chassi med Turemetal DP2

Permalänk
Melding Plague

Passivt kylt chassi med Turemetal DP2

Med chassit Turemetal DP2 bjuds datorbyggare på ett horisontellt orienterat chassi med säregen design och passiv kylning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt, men det behöver nog komma ner lite i pris så kan det konkurrera med spelkonsoller.
Inget för mig men kul för den som vill ha en helt tyst låda.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kul att fler tillverkare släpper chassin. Passiva chassin finns också från HDPlex, där vissa modeller klarar upp till mATX.

Permalänk
Medlem

Priset var lite väl häftigt... visst är helt tyst men ett fläkt i låg RPM låter inte heller direkt... speciellt om du kan få in den i ett skåp eller liknande...

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför man skulle vilja köpa detta framför ett motsvarande streamcom chassi, för ett liknande pris.

Om man vill köra ATX finns tex. Streacom FC10 Alpha PC som klarar 95W TDP CPU's och ett dubbel slot grafikkort. Vill man köra ITX finns FC8 Alpha som också klarar upp till 95W TPD och en low profile single slot gpu (tror 1050ti är snabbast i dagsläget). Och man väljer själv vilket PICO PSU man vill ha till.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Då tror jag snarare på akasa som gör passiva chassin till intel NUC och utgår från en lösning där man vet att alla delar passar.

Low profile ITX är ju en ännu smalare nish med ITX-kort som har inbyggd strömförsörjning,
vill man använda vanliga moderkort måste man lösa strömförsörjningen också (typ HDPlex picoPSU) vilket blir dyrt om det är passivt
och sedan kanske man ändå skulle behöva lite luftflöde kring moderkorts VRM'er och M.2 diskar (för att inte gå in på vad en GPU skulle kräva)

Streacoms chassin blev ju reade förra veckan och de var ju verkligen fina chassin men svårt att bygga i, väldigt 2010 som någon sade i en kommentar.

Permalänk
Inaktiv

Hahaha har de gjort chassit i guld eller?

Permalänk
Medlem

Ok, måste säga att båda logotyperna med namnet och den gröna loggan inte passar in i färgschemat alls... liksom wtf... O_o

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

@anon56869: Hah ja man skulle kunna tro det. På tok för dyr!

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om det inte varit för priset. Runt 2.5k, där nånstans tror jag att smärtgränsen går. I dagsläget kan man få samma effekt genom att ha ett semipassivt agg och sätta på en Noctua D15 utan fläktar (eller med fläktar på 10%). Provat själv, även utan fläktar går det att få riktigt bra temps med prollar på tdp @ 75-90w.

Permalänk
Medlem

Priset känns lite väl tilltaget, jag har själv kört min ena HTPC med Akasa Euler passiva chassi sen 2013 och då kostade det under 1000:- . Även om chassit blir riktigt varmt på somrarna så har jag än så länge inte haft något problem med min i3 4130T.
Gillar verkligen thin Mini-Itx standarden då saker som cpu sockelns placering är specad var den ska vara så man kan verkligen optimera dessa chassins storlek samt att mitt moderkort har inbyggt nätagg så jag behövde bara ta en gammal HP laptop nätagg och koppla in och köra.

Tråkiga är att nu när jag tittat på att uppgradera för att få bättre 4k stöd så ser man att thin Mini-Itx tyvärr släpar efter lite i utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Namnet låter som en dålig översättning från kinesiska ... Hade varit bättre med Puremetal 😂

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Bor man i hus med källare är det mycket mycket billigare att låta burken stå i källaren och dra lite kabel. Tyst är skönt men inte så skönt som den prislappen vill göra gällande.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

4.5k för ett så fult chassi

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Passiva chassin i all ära men om dom måste komma till den prisnivån så gör man nog bättre i att investera i ett par premium fläktar från Noctua eller liknande. Att själva chassit är fult enligt mig låter jag vara osagt..

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Vem är Ture, och är han verkligen metal?

Synd att det ser ut som en billig kupévärmare köpt på Jula år 1994.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

4.5k för ett så fult chassi

Nä just ja, det måste vara en jul gran med rgb.
Finns folk som gillar fula lådor, jag själv har ju fula plåt lådor medans alla andra har rgb som jag känner.
Sen gillar jag att ingen lägger märke till en ful gammal hålk för de tittar ju bara på nyare chassin om de har intresset för det
Sleeper PC är trevligare än en ljus show med en dator men det min åsikt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Nä just ja, det måste vara en jul gran med rgb.
Finns folk som gillar fula lådor, jag själv har ju fula plåt lådor medans alla andra har rgb som jag känner.
Sen gillar jag att ingen lägger märke till en ful gammal hålk för de tittar ju bara på nyare chassin om de har intresset för det
Sleeper PC är trevligare än en ljus show med en dator men det min åsikt .

Fast nu hatar jag ju allt vad RGB heter.
Men du kan ju knappast påstå att dom ens försökte få det stilrent. Påminer mycket om gör det själv chassi.

Du kan göra något stilrent utan lampor mm, HTPC chassina har lyckats galant med det typ:

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Bra mycket billigare direkt från Kina. 2000 + frakt och ev. moms.

Säljs på Alibaba/Aliexpress direkt från tillverkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.