Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Förmodligen kulturskillnad, bland byggjobbare och en del andra yrkesgrupper (åtminstone här) är det litet "kultur" att man inte gör det när man möts om man är bland samma folk, men att man alltid hälsar när man tex passerar varandra i fordon, ser någon på gatan, osv.

Men finns ju också personer, som jag antar, enligt ovan som gör så av ren arrogans, det är ju en annan sak.
Arroganta personer som anser sig vara förmer än andra är ju svårslaget irriterande, det är ju att be om att bli satt på plats eller att folk driver med en.

Jag brukar spela med och låtsas lyssna med sedan skita fullständigt och högaktningsfullt i vad de säger att man skall eller inte skall, osv.

Vanligast är ju annars att folk helt enkelt är för blyga för att få fram ord.

Skrivet av Allexz:

Hände mig något liknande för ett par år sen. Gick igenom stan runt 03, det var helt dött ute och jag var rejält ensam.

Jag ser en snubbe på ett hörn som utan tvekan uppmärksammar mig och jag ser att han plockar upp en telefon och slår någon en signal. Jag knatar vidare. Vägen jag går är lite av ett zick-zack mönster då jag inte kan röra mig diagonalt.

Ungefär 3-4 minuter senare så kör den BMW förbi mig, inget konstigt med det. Sedan kör den tillbaka, på samma väg, förbi mig och jag ser en person i bilen, telefonen i handen och tittar emot mig. Jag tänker direkt att 3-4 minuter + att jag zick zackade, det kan vara tiden det tog att hitta mig.

Han vänder bilen en sista gång emot min riktigtnin och jag lägger benen på ryggen rakt in på vad som tur är en cykelväg.

Är generellt aldrig eller väldigt sällan paranoid, men ute mitt i natten, ensam och med en bil som cirklar en. Inte mycket jag hade kunnat göra.

Du kanske kände dig lite dum efteråt men det var absolut rätt beslut. Du var vaksam, inte paranoid.

Hungrig! Strax klart med kycklinggryta!
SVT: UG

SVT Uppdrag Granskning:Swedbank
Som liten småsparare har jag sett dessa aktier(Swedbank) rasat senaste tiden. Visst många "klippare" har säkert tjänat också.
Om vi nu tittar på effekten för oss andra vanliga sparare, pensionsfonder o.s.v betyder det ansenliga summor förlorade. Och för vad igentligen?

Efter att ha tolkat Affärsvärldens intervju med SVT:s Axel Gorhd, så framkommer det att UG redaktionen har varken kunskap, hänsyn eller intresse av bankers villkor och systemkritiska roll. Ej heller om aktiehandel eller besparingskapital. Inte heller om nationalekonomiska konsekvenser för Sverige.
Det finns ingen eftertänksamhet här utan sanningen ska fram till varje pris. Det mesta av böterna för Swedbank hamnar ändå i U.S.A om allt det UG har grävt fram stämmer. Stora kostnader och skador för banken.
Javisst, varför har Swedbank inte hållit koll på allt detta nu då gällande penningtvätt/vapen bland alla miljarder transaktioner?
Men vem vinner på allt arbete UG lägger ner i sitt grävande här?

Senast redigerat 2019-11-20 20:17
Skrivet av Smith:

SVT Uppdrag Granskning:Swedbank
Som liten småsparare har jag sett dessa aktier(Swedbank) rasat senaste tiden. Visst många "klippare" har säkert tjänat också.
Om vi nu tittar på effekten för oss andra vanliga sparare, pensionsfonder o.s.v betyder det ansenliga summor förlorade. Och för vad igentligen?

Efter att ha tolkat Affärsvärldens intervju med SVT:s Axel Gorhd, så framkommer det att UG redaktionen har varken kunskap, hänsyn eller intresse av bankers villkor och systemkritiska roll. Ej heller om aktiehandel eller besparingskapital. Inte heller om nationalekonomiska konsekvenser för Sverige.
Det finns ingen eftertänksamhet här utan sanningen ska fram till varje pris. Det mesta av böterna för Swedbank hamnar ändå i U.S.A om allt det UG har grävt fram stämmer. Stora kostnader och skador för banken.
Javisst, varför har Swedbank inte hållit koll på allt detta nu då gällande penningtvätt/vapen bland alla miljarder transaktioner?
Men vem vinner på allt arbete UG lägger ner i sitt grävande här?

Exakt sådär, eller vida värre går det när folk som sitter på högre hästar skiter i företaget utan enbart vill pressa ut så mycket juice som möjligt på kort tid utan att återinvestera i stabila värden.

Det fungerar inte på det viset som vissa finansmän påstår om man vill driva ett företag med vinst över ett längre tidsperspektiv.

Televerket var ett exempel som fortfarande gör mig rejält förbannat, främst därför att det var saker som en gång finansierats med dyra skattepengar som skiten (jag nämner inga namn...) satte i sank.

Företag i den storleken måste drivas enligt metoder som till exempel Ingvar Kamprad förespråkade om det skall fungera långsiktigt och generera ett seriöst egenkapital som står på solid grund.

Skrivet av Mizzarrogh:

Exakt sådär, eller vida värre går det när folk som sitter på högre hästar skiter i företaget utan enbart vill pressa ut så mycket juice som möjligt på kort tid utan att återinvestera i stabila värden.

Det fungerar inte på det viset som vissa finansmän påstår om man vill driva ett företag med vinst över ett längre tidsperspektiv.

Televerket var ett exempel som fortfarande gör mig rejält förbannat, främst därför att det var saker som en gång finansierats med dyra skattepengar som skiten (jag nämner inga namn...) satte i sank.

Företag i den storleken måste drivas enligt metoder som till exempel Ingvar Kamprad förespråkade om det skall fungera långsiktigt och generera ett seriöst egenkapital som står på solid grund.

Och för att fungera långsiktigt måste företaget investera i utveckling och forskning. Gäller speciellt teknikföretag.

Skrivet av Smith:

SVT Uppdrag Granskning:Swedbank
Som liten småsparare har jag sett dessa aktier(Swedbank) rasat senaste tiden. Visst många "klippare" har säkert tjänat också.
Om vi nu tittar på effekten för oss andra vanliga sparare, pensionsfonder o.s.v betyder det ansenliga summor förlorade. Och för vad igentligen?

Efter att ha tolkat Affärsvärldens intervju med SVT:s Axel Gorhd, så framkommer det att UG redaktionen har varken kunskap, hänsyn eller intresse av bankers villkor och systemkritiska roll. Ej heller om aktiehandel eller besparingskapital. Inte heller om nationalekonomiska konsekvenser för Sverige.
Det finns ingen eftertänksamhet här utan sanningen ska fram till varje pris. Det mesta av böterna för Swedbank hamnar ändå i U.S.A om allt det UG har grävt fram stämmer. Stora kostnader och skador för banken.
Javisst, varför har Swedbank inte hållit koll på allt detta nu då gällande penningtvätt/vapen bland alla miljarder transaktioner?
Men vem vinner på allt arbete UG lägger ner i sitt grävande här?

Det är vanligt, hederligt, svenskt självskadebeteende vi ser här. Kan även vara ideologisk övertygelse som gör att de kör på på det här sättet, skulle inte förvåna mig ett ögonblick, och det parat med en våt dröm om stora journalistpriset för att öka kryddan i tillredningen.

Skrivet av fagerja:

Och för att fungera långsiktigt måste företaget investera i utveckling och forskning. Gäller speciellt teknikföretag.

Nu känner jag inte till hur det var för Swedbank i detalj, men för televerket hade det helt klart gjort stor skillnad nu och jag samt -väldigt många fler i hela landet- hade kunnat köpa tjänser av dem om det skötts vettigt, som det är nu är jag ju knappast ensam om att vara tvungen att välja bort dem som leverantör av tjänster trots att de potentiellt skulle kunna leverera tjänster som för mig som kund skulle vara rejält mycket bättre och jag (och andra kunder) till och med skulle vara beredd att betala något mer för än till min nuvarande operatör (tex skulle jag få enormt mycket bättre täckning, högre stabilitet, mm utan att det kostade telia någonting extra att leverera det med nuvarande utrustning) om de hade varit intresserade av att använda ett liknande system.

Jag är fast övertygad om att det är ganska stora pengar telia går miste om i nuläget, det är nog inte fråga om småpengar om man säger så...

I Finland har ju operatörerna ännu bättre erbjudanden., men i Sverige verkar allt mest vara ett stort kaos oavsett operatör i dagsläget, av alla trådar som figurerar här på forumet verkar jag uppenbart inte ensam om att ha synpunkter när det kommer till problem, men också teoretiska lösningar, alternativ och möjligheter kring datakommunikation... Verkar ju bara som att inget av de större företagen som är rikstäckande verkligen är intresserade.

Sitter och väntar på ett beslut från pensionsanstalten KEVA. Det har nu gått två månader sedan jag sist fick in pengar på mitt konto och jag lever nu på mina besparingar. De har fått in ett nytt läkarutlåtande 15.10 men ännu har inget beslut om fortsatt rehabiliteringsstöd fattats. I vanliga fall brukar beslut fattas inom ett par-tre veckor. Suck. Och nu är ett nytt utlåtande om invalidpension på väg dit. Var på en rehabiliteringsutredning tidigare i år där man kom fram till att man rekommenderar invalidpension för mig. Skulle ha sluppit allt det här om jag hade tackat ja över telefon till full invalidpension i december 2016. Nu verkar man ha fäst sig vid min nye psykiaters (vars inställning verkar vara att om man är frisk nog för att få inneha körkort så är man också fullt arbetsför) tidiga utlåtande om att jag vid samtal verkat vara "vid god vigör" trots att ha testats ha svår depression och senare även grav hyperkalcemi.

Skrivet av fantomsmurfen:

Sitter och väntar på ett beslut från pensionsanstalten KEVA. Det har nu gått två månader sedan jag sist fick in pengar på mitt konto och jag lever nu på mina besparingar. De har fått in ett nytt läkarutlåtande 15.10 men ännu har inget beslut om fortsatt rehabiliteringsstöd fattats. I vanliga fall brukar beslut fattas inom ett par-tre veckor. Suck. Och nu är ett nytt utlåtande om invalidpension på väg dit. Var på en rehabiliteringsutredning tidigare i år där man kom fram till att man rekommenderar invalidpension för mig. Skulle ha sluppit allt det här om jag hade tackat ja över telefon till full invalidpension i december 2016. Nu verkar man ha fäst sig vid min nye psykiaters (vars inställning verkar vara att om man är frisk nog för att få inneha körkort så är man också fullt arbetsför) tidiga utlåtande om att jag vid samtal verkat vara "vid god vigör" trots att ha testats ha svår depression och senare även grav hyperkalcemi.

Borde inte ditt läkarutlåtande vara tillräckliga skäl?

Jag vet av egen erfarenhet att det är ett rent h--e att hitta vettiga personer på sådana ställen, men tror det är det enda sättet, att du får tag på en person vars intelligens något överstiger noll där och sedan tala med din läkare om att han kan ordna riktiga papper baserat på det du berättade här förut.

Skrivet av Mizzarrogh:

Borde inte ditt läkarutlåtande vara tillräckliga skäl?

Jag vet av egen erfarenhet att det är ett rent h--e att hitta vettiga personer på sådana ställen, men tror det är det enda sättet, att du får tag på en person vars intelligens något överstiger noll där och sedan tala med din läkare om att han kan ordna riktiga papper baserat på det du berättade här förut.

Jo hoppas gör jag och jag träffade nu senast en ny läkare den här veckan som skulle skriva ett nytt utlåtande. Men det känns så onödigt med all den här osäkerheten som jag helt hade sluppit om jag hade tackat ja för 3 år sedan.

Skrivet av fantomsmurfen:

Jo hoppas gör jag och jag träffade nu senast en ny läkare den här veckan som skulle skriva ett nytt utlåtande. Men det känns så onödigt med all den här osäkerheten som jag helt hade sluppit om jag hade tackat ja för 3 år sedan.

Jo, så är det, jag höll på ett halvår med skiten vid något tillfälle, men när det väl är klart så brukar det rulla på som det skall sedan.

Det är ju givet att man hade arbetat fullt om man kunnat, hade ju varit smidigt om man blev frisk bara man bestämde sig för att bli det, tyvärr fungerar ju inte verkligheten riktigt så...

Jag brukar ibland drömma på natten att någon faktiskt har uppfunnit något slags robot teknik som gör om en till det man vill vara och allt bara fungerar, skulle fan jobba 24/7 om det hände, seriöst, det skulle det bästa som hänt. Andra drömmer om att kunna sluta jobba... men, men så är det väl antar jag...

Senast redigerat 2019-11-21 16:47

Var på Coop tidigare i veckan och dom hade ett erbjudande på pulled pork som låg färdigt i pappersförpackningar på ca 4-5hg och man fick med små mjukbröd gratis och jag ville ha något syrligt till att lägga tillsammans och köpte rödlök som var färdig skivat med lite andra grejer och fick allt i en PLAST låda. (Sjukt gott).

Nu idag köpte jag samma igen för de var så gott men nu fick jag lökgrejerna i en liten fyrkantig papperslåda för dom ska tydligen sluta med plast och de är ju bra MEN dom måste ju för fasen hitta en lösning som fungerar först, redan efter några minuter så var botten helt blöt och de började droppa från min matkorg, fick gå tillbaka till charken och dom satt lite PLAST folie runt så de inte skulle bli värre, vid kassan så blev de direkt kladd på bandet och jag fick ta ytterligare sånna där små plastpåsar dom har på rulle vid kassan och nu hemma så är hela botten nästan borta på lådan.

Visst vi måste tänka på våran planet men de måste ju komma alternativa produkter så de funkar, nu använde ju jag massa plast endå.

Skrivet av Guggen64:

Var på Coop tidigare i veckan och dom hade ett erbjudande på pulled pork som låg färdigt i pappersförpackningar på ca 4-5hg och man fick med små mjukbröd gratis och jag ville ha något syrligt till att lägga tillsammans och köpte rödlök som var färdig skivat med lite andra grejer och fick allt i en PLAST låda. (Sjukt gott).

Nu idag köpte jag samma igen för de var så gott men nu fick jag lökgrejerna i en liten fyrkantig papperslåda för dom ska tydligen sluta med plast och de är ju bra MEN dom måste ju för fasen hitta en lösning som fungerar först, redan efter några minuter så var botten helt blöt och de började droppa från min matkorg, fick gå tillbaka till charken och dom satt lite PLAST folie runt så de inte skulle bli värre, vid kassan så blev de direkt kladd på bandet och jag fick ta ytterligare sånna där små plastpåsar dom har på rulle vid kassan och nu hemma så är hela botten nästan borta på lådan.

Visst vi måste tänka på våran planet men de måste ju komma alternativa produkter så de funkar, nu använde ju jag massa plast endå.

"Don´t get me started" om hur korkade de här anti-plast människor är. Hur miljövänligt blir det om matsvinn går upp med 10000%? Det är så jäkla lätt att peka finger på fossil-bilar och plast...Hela Sveriges utsläpp per år är en fis i rymden, halvera utsläpp i Indien, Kina, fd Sovjet och ja just det USA, då kanske man märker någon skillnad. Kina investerar mer och mer i kolkraftverk och hela världen knyter näven - i fickan och köper en ny Huawey eller whatever , men köper du en plastpåse eller kör en bensinbil eller ens äter kött, så är du miljöbove. Klagar man så är man förnekare, så de vill ha hållhake på en hur man än vänder och vrider på det. Ett stort middle finger till alla moralpredikare. Visst ska man värna om miljön och dra sitt strå till stacken, men börja för fan i rätt ände, med de länder som skitar ner mest- där det faktiskt gör skillnad.

Borde man inte kunna göra typ som en mjölktetra med flerlager som ser ut som papper men inte läcker?
(jag återanvänder ofta mjölktetror till att frysa hemlagad marmelad, nässslor, soppa man kokat på överblivna grönsaker från trädgården, mm har aldrig haft problem med att de läcker eller blir dåliga, bara att elda upp i spisen sedan när den börjar bli ofrech)

För övrigt är det ju som ni säger att det går utmärkt att göra plast av förnyelsebara råvaror som tex träfiber eller restprodukter från jordbruk, som inte heller avger miljöskadliga ämnen då den förbränns.

Är riktigt less och förbannad på Telia...
Började med massa strul på företaget där de fu**ade upp totalt, vi låg utan internet i nästan 3 dagar och hela vår verksamhet låg nere.
Vart lovad en router under tiden så man kunde koppla upp via 4G och den fanns såklart inte deras butik som de på kundtjänst sa "bara att hämta", de glömde bort att ge mig viktig info etc.
Kostade oss x hundra tusen kronor på grund av detta i förlorad inkomst i slutändan...

Nu på mitt privata abonnemang är det fel på fakturan, köpt ett kanalpaket som jag utnyttjade ångerrätten på efter knappt en vecka.
Dels har man pratat med en person på kundtjänst som inte kopplade bort tjänsten, var tvungen att ringa igen efter en vecka och påtala att det fortfarande var aktiv tjänst och jag använde ångerrätten på den. Då kopplas den bort.
Dock fakturerar de för hela perioden och fel pris dessutom.

Kontaktar deras kundtjänst idag för att bestrida fakturan och de säger att jag är tvungen att betala hela beloppet, som de sedan ska göra en återbetalning på. Som man sedan ska arbeta för att få tillbaka... (Kontakta dem igen och begära utbetalning)
Tycker det är väldigt märkligt att man ska betala även det felaktiga och påtalar det till personen på kundtjänsten, tydligen kan de inte göra något då fakturan är skriven och börjar då bli riktigt irriterad med tanke på detta problem och även det ovan, säger då att det är helt orimligt och i sådant fall räknar jag själv ut vad som ska betalas och de får lösa resten.
Får då till svars typ allt de kan göra då fakturan är skriven och avslutar chatten.

Chansar och får prata med en annan person i kundtjänst som kollar in på mitt ärende och ser att jag ångrat ena tjänsten efter en stunds kollande och efter ca 10-15 minuter har de krediterat HELA min faktura... Det felaktiga + extra för besväret ungefär. Blir helt häpen! Det var som sjutton, varför kunde inte första personen lösa det lika smidigt?

Kan ni välja något annat än Telia så gör det! Det finns några bra personer på deras kundtjänst, men ingen utom en person har varit behjälpliga i allt strul jag haft med dem på knappt 3 månader. Då både pratat med företag och privata kundtjänsten.
Försök få kontakt med Petra, henne ger jag 5/5 guldägg. Resten är rötägg.

Senast redigerat 2019-11-26 13:09
Skrivet av Brainsplitter:

Är riktigt less och förbannad på Telia...
Började med massa strul på företaget där de fu**ade upp totalt, vi låg utan internet i nästan 3 dagar och hela vår verksamhet låg nere.
Vart lovad en router under tiden så man kunde koppla upp via 4G och den fanns såklart inte deras butik som de på kundtjänst sa "bara att hämta", de glömde bort att ge mig viktig info etc.
Kostade oss x hundra tusen kronor på grund av detta i förlorad inkomst i slutändan...

Nu på mitt privata abonnemang är det fel på fakturan, köpt ett kanalpaket som jag utnyttjade ångerrätten på efter knappt en vecka.
Dels har man pratat med en person på kundtjänst som inte kopplade bort tjänsten, var tvungen att ringa igen efter en vecka och påtala att det fortfarande var aktiv tjänst och jag använde ångerrätten på den. Då kopplas den bort.
Dock fakturerar de för hela perioden och fel pris dessutom.

Kontaktar deras kundtjänst idag för att bestrida fakturan och de säger att jag är tvungen att betala hela beloppet, som de sedan ska göra en återbetalning på. Som man sedan ska arbeta för att få tillbaka... (Kontakta dem igen och begära utbetalning)
Tycker det är väldigt märkligt att man ska betala även det felaktiga och påtalar det till personen på kundtjänsten, tydligen kan de inte göra något då fakturan är skriven och börjar då bli riktigt irriterad med tanke på detta problem och även det ovan, säger då att det är helt orimligt och i sådant fall räknar jag själv ut vad som ska betalas och de får lösa resten.
Får då till svars typ allt de kan göra då fakturan är skriven och avslutar chatten.

Chansar och får prata med en annan person i kundtjänst som kollar in på mitt ärende och ser att jag ångrat ena tjänsten efter en stunds kollande och efter ca 10-15 minuter har de krediterat HELA min faktura... Det felaktiga + extra för besväret ungefär. Blir helt häpen! Det var som sjutton, varför kunde inte första personen lösa det lika smidigt?

Kan ni välja något annat än Telia så gör det! Det finns några bra personer på deras kundtjänst, men ingen utom en person har varit behjälpliga i allt strul jag haft med dem på knappt 3 månader. Då både pratat med företag och privata kundtjänsten.
Försök få kontakt med Petra, henne ger jag 5/5 guldägg. Resten är rötägg.

Är det fråga om sådana belopp skulle jag kolla upp saker som tex dualcard abbonemeng med ett riktigt automatöverkopplande industrimodem och parantenner av hög kvalitet, etc (en engångskostnad på kanske 10K i utrustning om du gör en del av jobbet själv och väljer utrustning av hög kvalitet köpt i Sverige), satellitlänkar (faktiskt inte heller så dyr utrustning idag som man kan tro) och annat som backup, saker man kan hålla vilande då det inte används men som i princip har garanterad acess då man verkligen behöver det.

Ofta kan man göra avtal med vissa leverantörer om man använder en lina enbart som backup i ett företag, det är i allafall värt att kolla runt om du förlorar 100 000:- på ett avbrott och 4G är tillräckligt för att täcka skadan helt eller delvis.

Skrivet av Mizzarrogh:

Är det fråga om sådana belopp skulle jag kolla upp saker som tex dualcard abbonemeng med ett riktigt automatöverkopplande industrimodem och parantenner av hög kvalitet, etc (en engångskostnad på kanske 10K i utrustning om du gör en del av jobbet själv och väljer utrustning av hög kvalitet köpt i Sverige), satellitlänkar (faktiskt inte heller så dyr utrustning idag som man kan tro) och annat som backup, saker man kan hålla vilande då det inte används men som i princip har garanterad acess då man verkligen behöver det.

Ofta kan man göra avtal med vissa leverantörer om man använder en lina enbart som backup i ett företag, det är i allafall värt att kolla runt om du förlorar 100 000:- på ett avbrott och 4G är tillräckligt för att täcka skadan helt eller delvis.

Jag ska kolla på det senare faktiskt, detta var första gången med så långt avbrott på företaget. Vi sitter och kollar möjligheter på fiber via luften istället, då vi bara har tillgång till ADSL eller VDSL för närvarande. Dock är det inte optimalt alls egentligen så ska bytas så snart det bara går.

Skrivet av Brainsplitter:

Jag ska kolla på det senare faktiskt, detta var första gången med så långt avbrott på företaget. Vi sitter och kollar möjligheter på fiber via luften istället, då vi bara har tillgång till ADSL eller VDSL för närvarande. Dock är det inte optimalt alls egentligen så ska bytas så snart det bara går.

Vad jag förstod så betalar man bara för den aktiva tiden man faktiskt använder, dessemellan är det vilande men du kan fortfarande upprätta passiv kontakt med din aktuella acesspunkt (som varierar beroende på var du befinner dig men idag täcker de upp i princip hela jordklotet), men det finns säkert olika typer av abonnemang.

Men har även öppnat många äldre system för civil användning då dessa ersatts av andra system tex.

Jag vet inte hur snabbt det är dock, men lär ju ha hänt en heldel på den fronten sedan 80 talet...

(Var ju något företag i Sundsvall som höll på med detta på 90-talet, vet ej om de finns kvar dock eller vad de hette...)

Sedan kan man ju också över kortare sträckor till exempel använda radiolänkar till stabilare acesspunkter om så krävs.

Skrivet av Mizzarrogh:

Vad jag förstod så betalar man bara för den aktiva tiden man faktiskt använder, dessemellan är det vilande men du kan fortfarande upprätta passiv kontakt med din aktuella acesspunkt (som varierar beroende på var du befinner dig men idag täcker de upp i princip hela jordklotet), men det finns säkert olika typer av abonnemang.

Men har även öppnat många äldre system för civil användning då dessa ersatts av andra system tex.

Jag vet inte hur snabbt det är dock, men lär ju ha hänt en heldel på den fronten sedan 80 talet...

(Var ju något företag i Sundsvall som höll på med detta på 90-talet, vet ej om de finns kvar dock eller vad de hette...)

Sedan kan man ju också över kortare sträckor till exempel använda radiolänkar till stabilare acesspunkter om så krävs.

Bra tips, ska absolut kollas in på. Har du någon länk till produkterna eller mer ingående info som man kan läsa på? Vill bara inte ha abonnemang som kostar flera hundra i månaden för ett eventuellt avbrott.

Skrivet av Brainsplitter:

Bra tips, ska absolut kollas in på. Har du någon länk till produkterna eller mer ingående info som man kan läsa på? Vill bara inte ha abonnemang som kostar flera hundra i månaden för ett eventuellt avbrott.

Nej, tyvärr, inget jag har i skallen som är verksamma idag (vi använde en lösning baserat på NMT systemet på tiden det begav sig då det nästan inte kostade någonting så länge man använde passiv kommunikation (riktig satellitlänk var extremt dyrt då), tror det som fanns kvar av det är övertaget av Net1 idag för deras trafik har jag för mig, så det finns nog inte kvar, Net1 är nog heller inte i närheten lika pålitligt som de äldre systemen),
Säkerligen finns det modernare typer av utrustning för satellitlänk idag också än de jag tittade på då, hårdvaran verkar ju bara kosta en bråkdel idag dessutom.

...men detta torde ju vara helt rätt forum att lägga ut en blänkare i huvudkategorin, nog finns här till och med folk som yrkesjobbat med detta helt eller delvis, kan ju vara värt att höra om någon av dem vill svara.

Toklackade när jag skulle betala SWEC-C49RG90 på Inet..Förstår inte varför de inte har någon typ av kösystem eller liknande med sina varukorgar (förstår ju att det skulle bli struligt men vafan). Satt och dubbelkollade adressen, just in case, så det inte blir fel med posten..så gick det inte att köpa, när jag blippat in alla uppgifter och kort.

Är arbetslös och har bra koll på vart de är ont om folk just nu, läser i lokala tidningen att de är stor brist på skogsmaskin förare och i hela leden inom skogen och att de är tomma platser på utbildningar som arbetsförmedlingen driver och samma sak inom lokal trafiken, också kris med folk och snitt åldern är över 60.

Nu har jag varit på informationsträff angående buss utbildning och man fattar varför de är ont om folk i vissa yrken, först så är de dålig lön, ca 25 tusen i månaden direkt och de är väl ok men sen, du måste jobba minst tio år för att få upp lönen 2 tusen till, vem fasen vill ha en sån dålig löne ökning, och arbetstider som är helt sjuka, du kan börja 4 på morgonen och köra fram till 10, sedan ledig ett par timmar och jobb igen på eftermiddagen, en dag på 12 timmar är inte ovanligt, nu har dom fått tag i all personal dom behöver och de är nysvenskar till 90%.

Samma sak gällande skogsmaskin förare, var på info om de också, betalt utbildning i drygt 1 år och sedan garanterat jobb med fri bil samt lön på ca 30k, låter ju otroligt tänkte jag, men när man senare får höra vilka arbetstider dom har så inser man snabbt varför de är ont om folk, du kan ha upp till 10 mil att köra till och från jobbet varje dag, och de är skift 06.00-14.00 14.00-22.00 men de värsta är hur pass mycket du ska jobba under dina 8 timmar, 5 min rast varje timmar och 10 min lunch, just de 10 min lunch, kul, magen lär vara förstört inom några veckor om du inte är utbränd innan dess.

Blir så less när arbetsgivare går ut och klagar på att dom inte kan få tag i personal, fixa bra arbetsvillkor och bra löner så löser de sig direkt.

Skrivet av Guggen64:

Är arbetslös och har bra koll på vart de är ont om folk just nu, läser i lokala tidningen att de är stor brist på skogsmaskin förare och i hela leden inom skogen och att de är tomma platser på utbildningar som arbetsförmedlingen driver och samma sak inom lokal trafiken, också kris med folk och snitt åldern är över 60.

Nu har jag varit på informationsträff angående buss utbildning och man fattar varför de är ont om folk i vissa yrken, först så är de dålig lön, ca 25 tusen i månaden direkt och de är väl ok men sen, du måste jobba minst tio år för att få upp lönen 2 tusen till, vem fasen vill ha en sån dålig löne ökning, och arbetstider som är helt sjuka, du kan börja 4 på morgonen och köra fram till 10, sedan ledig ett par timmar och jobb igen på eftermiddagen, en dag på 12 timmar är inte ovanligt, nu har dom fått tag i all personal dom behöver och de är nysvenskar till 90%.

Samma sak gällande skogsmaskin förare, var på info om de också, betalt utbildning i drygt 1 år och sedan garanterat jobb med fri bil samt lön på ca 30k, låter ju otroligt tänkte jag, men när man senare får höra vilka arbetstider dom har så inser man snabbt varför de är ont om folk, du kan ha upp till 10 mil att köra till och från jobbet varje dag, och de är skift 06.00-14.00 14.00-22.00 men de värsta är hur pass mycket du ska jobba under dina 8 timmar, 5 min rast varje timmar och 10 min lunch, just de 10 min lunch, kul, magen lär vara förstört inom några veckor om du inte är utbränd innan dess.

Blir så less när arbetsgivare går ut och klagar på att dom inte kan få tag i personal, fixa bra arbetsvillkor och bra löner så löser de sig direkt.

Head on the nail.

Jag jobbar själv med skog som bisyssla till och från, nära släkting till mig utbildade skogsmaskinförare tidigare, sanningen är den att du dels måste ha minst 5 års erfarenhet och utbildning innan du kan börja som yrkesarbetande maskinförare, dels är det väldigt tveksamt om det lönar sig om du inte är egenföretagare, någonting som dock kräver väldigt stora investeringar (läs flera miljoner...), glöm gamla skrotmaskiner, det finns en anledning till att de säljs billigt till bönder och andra som bara skall ha dem till ved och byggvirke, till yrkesmässigt bruk är de uttjänta, kostar skjortan att laga då de nått det stadiet när alla vitala delar börjar bli utslitna, dels kostar varje driftstopp dig massor med pengar i förlorad inkomst och utgifter relaterade till driftstoppet var gång det inträffar och det inträffar helt enkelt för ofta med utrangerade maskiner. För "bonnabruk" spelar ju dock detta mindre roll då man kan lämna maskinen några dagar, inte räknar egen tid på det viset, osv. Men det är inget du kan tjäna pengar yrkesmässigt på.

Låglönejobben i skogen är bara för de som behöver samla erfarenhet som ett led i utbildningen, eller som vill ha något utfyllnadsjobb mellan varven (tex om man jobbar med annat i perioder men tycker det är trist att gå hemma och harva mellan kontrakten, lönen täcker dina kostnader och ger dig "gratis" mat och husrum samt kanske en biobiljett, det är i princip allt.), som du säger är det inte så stor mening att jobba åt ett företag där du inte själv är involverad om man inte söker något av ovanstående.

Trist, jag hade själv jobbat i skogen annars (nu gör jag det ändå till och från då jag inte kan köra fullt blås med andra saker på grund av sjukdom, men mest för att jag inte klarar av att jobba på kontor och sitta i en snurrstol med en massa papper hela jädra dagen långa perioder utan att bli galen då jag inte har tålamod till det... ), men så är det.

Är väl helt ok att jobba som bussförare om du gillar att träffa folk och så, de flesta människor är nog trevliga, men det är ju inget höginkomst kneg om man så säger, dessutom kommer du konstant att få stå för all skit som inträffar när du kör, bli 100% ansvarsskyldig om idioter orsakar olyckor när du sitter vid ratten (jag vet då det hände en släkting när han körde buss åt SJ, han slutade efter en incident där han närapå hamnade i fängelse för någonting han inte kunde påverka över huvud taget inifrån förarhytten (jag vet därför att jag vet hur bussarna fungerade och vad man ser och inte ser, osv Det fanns inga kameror heller på bussarna på den tiden, jag tycker tvärtom att han gjorde en enorm prestation att det inte slutade ännu värre än det gjorde med tanke på omständigheterna), ändå ansågs han rent juridiskt sett som vållande...), när han avancerade fick han alltid skitgörat att lyssna på alla klagomål folk hade, osv... Det kanske är bättre idag men det är som det är. På 80 talet blev bussförarna verkligen behandlade som skit på vissa linjer om någonting hände, oavsett vem som var vållande.

Svaret är som vanligt att de som kan tänka sig skitjobb för att komma in på arbetsmarknaden inte får dem då de saknar kompetens, eller så är det skitgöra så långt ner i toaletten att det inte är rimligt, medan folk med kompetens inte kan ta dem på grund av de usla villkoren... Summan är ju ganska given, att ingen kan ta de jobben... Men så går det när de som styr tänker med arslet. Egentligen inte underligt alls.

Skrivet av Mizzarrogh:

Head on the nail.

Jag jobbar själv med skog som bisyssla till och från, nära släkting till mig utbildade skogsmaskinförare tidigare, sanningen är den att du dels måste ha minst 5 års erfarenhet och utbildning innan du kan börja som yrkesarbetande maskinförare, dels är det väldigt tveksamt om det lönar sig om du inte är egenföretagare, någonting som dock kräver väldigt stora investeringar (läs flera miljoner...), glöm gamla skrotmaskiner, det finns en anledning till att de säljs billigt till bönder och andra som bara skall ha dem till ved och byggvirke, till yrkesmässigt bruk är de uttjänta, kostar skjortan att laga då de nått det stadiet när alla vitala delar börjar bli utslitna, dels kostar varje driftstopp dig massor med pengar i förlorad inkomst och utgifter relaterade till driftstoppet var gång det inträffar och det inträffar helt enkelt för ofta med utrangerade maskiner. För "bonnabruk" spelar ju dock detta mindre roll då man kan lämna maskinen några dagar, inte räknar egen tid på det viset, osv. Men det är inget du kan tjäna pengar yrkesmässigt på.

Låglönejobben i skogen är bara för de som behöver samla erfarenhet som ett led i utbildningen, eller som vill ha något utfyllnadsjobb mellan varven (tex om man jobbar med annat i perioder men tycker det är trist att gå hemma och harva mellan kontrakten, lönen täcker dina kostnader och ger dig "gratis" mat och husrum samt kanske en biobiljett, det är i princip allt.), som du säger är det inte så stor mening att jobba åt ett företag där du inte själv är involverad om man inte söker något av ovanstående.

Trist, jag hade själv jobbat i skogen annars (nu gör jag det ändå till och från då jag inte kan köra fullt blås med andra saker på grund av sjukdom, men mest för att jag inte klarar av att jobba på kontor och sitta i en snurrstol med en massa papper hela jädra dagen långa perioder utan att bli galen då jag inte har tålamod till det... ), men så är det.

Är väl helt ok att jobba som bussförare om du gillar att träffa folk och så, de flesta människor är nog trevliga, men det är ju inget höginkomst kneg om man så säger, dessutom kommer du konstant att få stå för all skit som inträffar när du kör, bli 100% ansvarsskyldig om idioter orsakar olyckor när du sitter vid ratten (jag vet då det hände en släkting när han körde buss åt SJ, han slutade efter en incident där han närapå hamnade i fängelse för någonting han inte kunde påverka över huvud taget inifrån förarhytten (jag vet därför att jag vet hur bussarna fungerade och vad man ser och inte ser, osv Det fanns inga kameror heller på bussarna på den tiden, jag tycker tvärtom att han gjorde en enorm prestation att det inte slutade ännu värre än det gjorde med tanke på omständigheterna), ändå ansågs han rent juridiskt sett som vållande...), när han avancerade fick han alltid skitgörat att lyssna på alla klagomål folk hade, osv... Det kanske är bättre idag men det är som det är. På 80 talet blev bussförarna verkligen behandlade som skit på vissa linjer om någonting hände, oavsett vem som var vållande.

Svaret är som vanligt att de som kan tänka sig skitjobb för att komma in på arbetsmarknaden inte får dem då de saknar kompetens, eller så är det skitgöra så långt ner i toaletten att det inte är rimligt, medan folk med kompetens inte kan ta dem på grund av de usla villkoren... Summan är ju ganska given, att ingen kan ta de jobben... Men så går det när de som styr tänker med arslet. Egentligen inte underligt alls.

Gällande skogsmaskin förare så stämmer de inte riktigt gällande utbildning, här i Umeå hade branschen en träff på AF nu för nån månad sedan och alla som blev antagna får gå en utbildning som startade 18 November och som håller på utan avbrott till Augusti nästa år och då är man färdig utbildad och får gå ut på lärlings praktik i några månader och där man har sin praktik blir man sedan anställd, så ungefär 1 år alltså den här tiden nästa år är man igång och jobbar, utbildningen är special framtagen och helt fokuserad på skogsmaskin förare och inget annat, jag blev antagen men tackade nej.

Skrivet av Guggen64:

Gällande skogsmaskin förare så stämmer de inte riktigt gällande utbildning, här i Umeå hade branschen en träff på AF nu för nån månad sedan och alla som blev antagna får gå en utbildning som startade 18 November och som håller på utan avbrott till Augusti nästa år och då är man färdig utbildad och får gå ut på lärlings praktik i några månader och där man har sin praktik blir man sedan anställd, så ungefär 1 år alltså den här tiden nästa år är man igång och jobbar, utbildningen är special framtagen och helt fokuserad på skogsmaskin förare och inget annat, jag blev antagen men tackade nej.

Stämmer, jag blandade ihop två olika typer av maskinjobb.

Var kanske litet onödigt negativ där, gillar bara inte attityden att alla företag utanför storstäderna skall pressas till mariginalen så att det blir omöjligt att skapa hållbara anställnings situationer.

Traktorjobben är trots allt helt ok, visst man tjänar kanske inte guld på det men man gör ju heller inte av med så mycket när man jobbar så relativt sett får du faktiskt behålla en större del av din lön då du inte behöver elda pengar på en massa dolda utgifter som är relaterade till jobbet som så ofta annars, det betyder faktiskt tusenlappar i slutänden som blir dina i ställetför att de går till en massa skit, det är sämre för de som kontraktskör timmerbil åt andra, det var inte ett jobb jag hade tagit på 90 talet.

För att köra skotare och liknande stämmer nog det du sade (var nog 15 år sedan jag hade mer kontakt med maskinförardelen, jobbade som sagt inte själv där, då mitt bord egentligen var fältarbete relaterat till biotop och djurliv i samverkan, så med reservation för mitt minne kanske sviker...)

Men, det är faktiskt inte så dåligt jobb annars om du tror att du klarar av det mentalt, det är helt klart en inkörsport till bättre betalda typer av jobb om man börjar där, dessutom får du ju riktig erfarenhet och inte bara "skoltimmar" och jämfört med att gå runt och leta det perfekta jobbet skulle åtminstone jag fundera över det medan man letade, om inte annat så för att prova vilka typer av jobb du trivs med om du gillar skog och natur. Men, som sagt en del av maskinjobben ställer litet speciella krav på hur man fungerar psykiskt då det kan innebära isolering långa tider i mörker, osv, ja du vet säkert.

Personligen skulle jag avgjort hellre göra det än tex stå och steka hamburgare på någon sunkigt hak för 5:- timman bara för att samla arbetstid.

Skrivet av Guggen64:

Nu har jag varit på informationsträff angående buss utbildning och man fattar varför de är ont om folk i vissa yrken, först så är de dålig lön, ca 25 tusen i månaden direkt och de är väl ok men sen, du måste jobba minst tio år för att få upp lönen 2 tusen till, vem fasen vill ha en sån dålig löne ökning, och arbetstider som är helt sjuka, du kan börja 4 på morgonen och köra fram till 10, sedan ledig ett par timmar och jobb igen på eftermiddagen, en dag på 12 timmar är inte ovanligt, nu har dom fått tag i all personal dom behöver och de är nysvenskar till 90%.

Jobbar själv med planering av busstrafik och vill bara ge min syn på tjänsterna du pratar om. Vi brukar kalla dem delade tjänster, de behövs eftersom det är så mycket mer trafik i rusningen att det behövs chaufförer som bara kör just rusningstider. Då brukar det bli ett förmiddagspass på ca 3,5 timmar som börjar runt 6, sen 4-5 timmars ledighet som är delvis betalad (en knapp femtedel), sen tillbaks och jobba 3,5 timmar igen. Alltså är arbetstiden ca 7 timmar, men du får betalt för 8. Sen blir ramtiden (från start på morgonen till slut på kvällen) såklart väldigt lång, 12 timmar som du pratar om. Men det gäller just delade tjänster, och det är såklart väldigt individuellt om man trivs att jobba så eller inte.

Många som har ryggproblem, hund, aktiviteter dagtid osv. trivs väldigt bra med två korta pass och att vara lediga mitt på dagen, men personligen skulle jag (som dig) inte alls vilja jobba så. Sen håller jag helt med om att det vore bra om det fanns mer pengar till löner och bättre möjligheter till löneutveckling i rollen som bussförare. Problematiskt när kollektivtrafiken hela tiden ska växa samtidigt som politikerna inte skjuter till mer pengar. I Götet ska Västtrafik nu *spara* pengar enligt Alliansens beslut, samtidigt som fler ska fås att åka kollektivt på redan välfyllda fordon...

Finns ju dock goda möjligheter att ta sig vidare internt inom företaget och hamna inom trafikledning, drift m.m. för att på så sätt få bättre betalt. Hela branschen gapar efter folk, och från vad jag har sett sker nästan all rekrytering för nämnda roller internt bland bussförarna.

Skrivet av Mizzarrogh:

Stämmer, jag blandade ihop två olika typer av maskinjobb.

Var kanske litet onödigt negativ där, gillar bara inte attityden att alla företag utanför storstäderna skall pressas till mariginalen så att det blir omöjligt att skapa hållbara anställnings situationer.

Traktorjobben är trots allt helt ok, visst man tjänar kanske inte guld på det men man gör ju heller inte av med så mycket när man jobbar så relativt sett får du faktiskt behålla en större del av din lön då du inte behöver elda pengar på en massa dolda utgifter som är relaterade till jobbet som så ofta annars, det betyder faktiskt tusenlappar i slutänden som blir dina i ställetför att de går till en massa skit, det är sämre för de som kontraktskör timmerbil åt andra, det var inte ett jobb jag hade tagit på 90 talet.

För att köra skotare och liknande stämmer nog det du sade (var nog 15 år sedan jag hade mer kontakt med maskinförardelen, jobbade som sagt inte själv där, då mitt bord egentligen var fältarbete relaterat till biotop och djurliv i samverkan, så med reservation för mitt minne kanske sviker...)

Men, det är faktiskt inte så dåligt jobb annars om du tror att du klarar av det mentalt, det är helt klart en inkörsport till bättre betalda typer av jobb om man börjar där, dessutom får du ju riktig erfarenhet och inte bara "skoltimmar" och jämfört med att gå runt och leta det perfekta jobbet skulle åtminstone jag fundera över det medan man letade, om inte annat så för att prova vilka typer av jobb du trivs med om du gillar skog och natur. Men, som sagt en del av maskinjobben ställer litet speciella krav på hur man fungerar psykiskt då det kan innebära isolering långa tider i mörker, osv, ja du vet säkert.

Personligen skulle jag avgjort hellre göra det än tex stå och steka hamburgare på någon sunkigt hak för 5:- timman bara för att samla arbetstid.

Har varit utbränd och är väl fortfarande i fasen att börja jobba igen så jag måste ha ett jobb där jag har möjlighet att ta rast när jag känner att jag måste och jag har jobbat skift tidigare i mitt liv under många år och de är inget för mig så de var just därför jag inte gick vidare med maskinförare utbildningen, ganska säkert skulle de sluta med sjukskrivning eftersom jag inte kan ta tillräckligt mycket pauser, nu kommer jag istället att börja med ett administrativt jobb framför dator och de känns helt rätt.

Skrivet av Hazelberg:

Jobbar själv med planering av busstrafik och vill bara ge min syn på tjänsterna du pratar om. Vi brukar kalla dem delade tjänster, de behövs eftersom det är så mycket mer trafik i rusningen att det behövs chaufförer som bara kör just rusningstider. Då brukar det bli ett förmiddagspass på ca 3,5 timmar som börjar runt 6, sen 4-5 timmars ledighet som är delvis betalad (en knapp femtedel), sen tillbaks och jobba 3,5 timmar igen. Alltså är arbetstiden ca 7 timmar, men du får betalt för 8. Sen blir ramtiden (från start på morgonen till slut på kvällen) såklart väldigt lång, 12 timmar som du pratar om. Men det gäller just delade tjänster, och det är såklart väldigt individuellt om man trivs att jobba så eller inte.

Många som har ryggproblem, hund, aktiviteter dagtid osv. trivs väldigt bra med två korta pass och att vara lediga mitt på dagen, men personligen skulle jag (som dig) inte alls vilja jobba så. Sen håller jag helt med om att det vore bra om det fanns mer pengar till löner och bättre möjligheter till löneutveckling i rollen som bussförare. Problematiskt när kollektivtrafiken hela tiden ska växa samtidigt som politikerna inte skjuter till mer pengar. I Götet ska Västtrafik nu *spara* pengar enligt Alliansens beslut, samtidigt som fler ska fås att åka kollektivt på redan välfyllda fordon...

Finns ju dock goda möjligheter att ta sig vidare internt inom företaget och hamna inom trafikledning, drift m.m. för att på så sätt få bättre betalt. Hela branschen gapar efter folk, och från vad jag har sett sker nästan all rekrytering för nämnda roller internt bland bussförarna.

Som sagt här där jag bor så är de 90% utlänningar som kör buss, på informationsträffen på AF som jag gick på var de 5st som kom, jag var ensam Svensk så helt klart är de ett yrke som ingen Svensk vill hålla på med och jag åker en del lokal buss och du ser sällan någon yngre Svensk förare och är dom Svenskar är dom långt över 50 år gamla, problemet är ju lönerna, jag kan ta ett städjobb och ha samma lön, i dagens samhälle är en lön på 25 tusen före skatt inte så bra, men Taxi har ju också lika kassa löner och sjuka arbetstider, samma sak där dom skriker efter folk, har även varit på info angående de men samma sak skit jobb med skit lön.

Skrivet av Guggen64:

Har varit utbränd och är väl fortfarande i fasen att börja jobba igen så jag måste ha ett jobb där jag har möjlighet att ta rast när jag känner att jag måste och jag har jobbat skift tidigare i mitt liv under många år och de är inget för mig så de var just därför jag inte gick vidare med maskinförare utbildningen, ganska säkert skulle de sluta med sjukskrivning eftersom jag inte kan ta tillräckligt mycket pauser, nu kommer jag istället att börja med ett administrativt jobb framför dator och de känns helt rätt.

Aha, ja då är det ju en annan femma, som du säkert vet är det ju ofta långa pass men kör ute i skogen, väldigt individuellt vad som fungerar och inte om man lider av vad vi kallar utbrändhet, gick en intressant japansk dokumentär på SVT för några år sedan om orsakerna till äkta "utbrändhet" och att det egentligen är en helt annan sjukdom jämfört med vanlig trötthet.

Egentligen borde det heta någonting annat än utbrändhet tycker jag då det ger dålig a associationer bland gemene man till folk som är lata och inte vill jobba, men om man åker på äkta utbrändhet innebär det ju däremot att hjärnan påverkats så till den grad att det övergår i tillstånd som skall jämföras med allvarliga skallfrakturer och liknande men i andra delar av hjärnan, dvs ingenting som individen kan påverka genom vilja eller som läker ut lätt, det har ju inte ett skit med arbetsviljan att göra. Det tar lika mycket energi för hjärnan att läka ut från detta som tex en fordonsolycka och man har heller inget kvitto på hurpass återställd den drabbade kommer att bli. Men det är lättare för gemene man att ta till sig situationen om någon tex sitter i rullstol jämfört med om personen verkar fysiskt frisk och kanske till och med kan göra saker i perioder, dock är det ju faktiskt samma sak, bara inte synligt, egentligen nästan värre, om man sitter i rullstol kan man ofta hitta vägar att gå runt det, det kan man som regel inte om det gäller saker som hjärnan måste läka ut.