AMD visar Ryzen Threadripper 3990X – 64 kärnor och 128 trådar

Permalänk
Melding Plague

AMD visar Ryzen Threadripper 3990X – 64 kärnor och 128 trådar

Processormakaren AMD skruvar upp HEDT-segmentet till elva med Ryzen Threadripper 3990X, som år 2020 tar klivet till 64 kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kommer den ut innan intel får ut sin nästa gen så blir det riktigt svettigt för mjölkarna.

Permalänk
Medlem

Ajajaj! Nu blir det svettigt för Userbenchmark...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Kommer den ut innan intel får ut sin nästa gen så blir det riktigt svettigt för mjölkarna.

Intels mjölkkor är redan snustorra vid det här laget så det kan bli svårt.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Ajajaj! Nu blir det svettigt för Userbenchmark...

Skickades från m.sweclockers.com

Äh de har redan en algoritm som tar hand om det här...

Permalänk
Medlem

3970X och 3960X är redan imponerande. Sedan kommer denna. Ser ut som att AMD verkligen tänker säkra dominansen. Skall bli spännande att se vad som kommer sen från Intel iom att de verkar lite panikartade i sina reaktioner till skillnad från Nvidia på GPU sidan som verkar mer förberedda.

Kan nog säkra en hel del andrum för AMD vilket gör det ännu mer spännande att de vad som kommer framöver om dom kan fortsätta att polera och förbättra.

Undrar vad den kommer att kosta dock. Lär väll bli saftigt men för prestandan i 3960/70 kan enkelt motiveras i en arbetsmiljö så kan mycket väl öven denna göra det. Är det inte 100% påslag jämfört med 3970 så kan jag nog ögna denna när den kommer.

Permalänk
Medlem

Detta med CPU kärnor börjar ju lika Nvidias Cuda kärnor snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men nu får de väl ge sig?? AMD har ju redan totalt krossat Intel i segmentet i och med dagens lansering, och så kommer det en modell med dubbelt så många kärnor nästa år? Snacka om att sparka på den som ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men nu får de väl ge sig?? AMD har ju redan totalt krossat Intel i segmentet i och med dagens lansering, och så kommer det en modell med dubbelt så många kärnor nästa år? Snacka om att sparka på den som ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

Vem vet? Fortsätter dom att sparka så kanske det kommer fram någon droppe till från Intels numera liggande mjölkko

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Äh de har redan en algoritm som tar hand om det här...

precis, de placerar allt över 64C i fliken "unnecessary to have" och behöver inte räkna poängen alls XD

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Vem vet? Fortsätter dom att sparka så kanske det kommer fram någon droppe till från Intels numera liggande mjölkko

Vad ska de göra? Släppa sina 28-kärniga i dual-socket konfiguration med konsumentanpassade klockfrekvenser? De är dyra att tillverka pga storleken per die och det skulle inte gå att ta de priser som de tar för motsvarande Xeon, och vetefan om formfaktorn på ett sådant moderkort ens går konsumentanpassa. Sedan är väl deras dual socket dessutom minst 2 NUMA-domäner vilket blivit omodernt i och med dagens TR-lansering, så jag tror att den där stackars kon har sinat och kommer magra av och svälta, tills de lämnar 14nm, och då är det ju nedrigt gjort av AMD att sparka på den. Det är djurplågeri tamejfan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Men nu får de väl ge sig?? AMD har ju redan totalt krossat Intel i segmentet i och med dagens lansering, och så kommer det en modell med dubbelt så många kärnor nästa år? Snacka om att sparka på den som ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

Det lär finnas en marknad som är beredd att betala a fuckton för en CPU i den här klassen oavsett vad Intel har eller inte har.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det lär finnas en marknad som är beredd att betala a fuckton för en CPU i den här klassen oavsett vad Intel har eller inte har.

Så är det. Var mest en lite ironisk reflektion över att bäst kommer bli bättre och som det ser ut nu så har inte Intel något att sätta emot, om de inte gör som jag skrev i inlägget ovan men tror inte Intel vill sälja rebrandade Xeons med förlust för att fortsätta vara relevanta utan de lär harva på med typ befintlig lineup med sänkta priser. Sen blir det nog så att de skruvar upp kärnantalet så att vredet knakar när de väl går över till 10 eller 7nm, och då är det match igen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad ska de göra? Släppa sina 28-kärniga i dual-socket konfiguration med konsumentanpassade klockfrekvenser? De är dyra att tillverka pga storleken per die och det skulle inte gå att ta de priser som de tar för motsvarande Xeon, och vetefan om formfaktorn på ett sådant moderkort ens går konsumentanpassa. Sedan är väl deras dual socket dessutom minst 2 NUMA-domäner vilket blivit omodernt i och med dagens TR-lansering, så jag tror att den där stackars kon har sinat och kommer magra av och svälta, tills de lämnar 14nm, och då är det ju nedrigt gjort av AMD att sparka på den. Det är djurplågeri tamejfan

Intels R&D avdelning:
''Hur ska vi kontra det här? Vi förlorar ju kärnornas krig!''
''Jag har en plan. Vi tredubblar Cachen och ökar det officiella RAM-stödet till 3600MhZ! Vi kan döpa det hela till Redundancy-Lake!''

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Intels R&D avdelning:
''Hur ska vi kontra det här? Vi förlorar ju kärnornas krig!''
''Jag har en plan. Vi tredubblar Cachen och ökar det officiella RAM-stödet till 3600MhZ! Vi kan döpa det hela till Redundancy-Lake!''

"Death (to AMD) Star Lake" nästa arkitektur kanske?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Death (to AMD) Star Lake" nästa arkitektur kanske?

Tänkte lite att dom alltid ska tävla i storlek på något, så varför inte cacheminnet härnäst?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

"Jag tar två, tack!"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Kommer den ut innan intel får ut sin nästa gen så blir det riktigt svettigt för mjölkarna.

Med tanke på att Intel verkar skrota 10nm och istället va kvar på 14nm hoppa direkt till 7nm 2022 så ser det ut som att Intel snart kanske är där AMD va för några år sen! Stämmer allt som AMD säger så ska zen3 som kommer nästa år va likvärdigt hopp från zen 2 som zen2 va från zen1+ och sen 2022 så ska med lite tur zen4 på 5nm va ute samtidigt som Intel kommer med deras 7nm och fortsätter AMD att tugga på så ser det ut som att Intels dominans kommer bli ett minne blott!

Sen ska det bli intressant och se om AMD drar till med samma "fantasi" priser som Intel haft! Sure 3990x lär landa på en 50k säkert men om så är fallet så är det fortfarande inte så stor skillnad mot Intels W-3175X som bara har fjuttiga 28 kärnor (sen ska va inte gå in på hur pass obefintligt utbudet på moderkort till denna är så länge man inte ska betala 20k till för ett moderkort)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det lär finnas en marknad som är beredd att betala a fuckton för en CPU i den här klassen oavsett vad Intel har eller inte har.

Du menar den marknaden där AMD och Intel redan finns, med processorer i 100kkr+ segmentet där intel (Sist jag kollade, kan ha ändrats senaste kvartalet) fortfarande levererar bäst prestanda (**!!!! OM !!!!!*** man ignorerar priset. För by god varenda jävel missar när jag nämner det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men nu får de väl ge sig?? AMD har ju redan totalt krossat Intel i segmentet i och med dagens lansering, och så kommer det en modell med dubbelt så många kärnor nästa år? Snacka om att sparka på den som ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

Och sen kommer väl Zen 3 nästa år med IPC-förbättringar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

AMD har ingen chill... xD

Permalänk

Vem riktar sig denna cpu till? Vad kostar det att gå upp till Epyc? Det känns mer som en herre på tappan cpu som ej kommer bli populär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vem riktar sig denna cpu till? Vad kostar det att gå upp till Epyc? Det känns mer som en herre på tappan cpu som ej kommer bli populär.

Är väl mer en netbantad version som mellansteg, men ja... Väldigt kul att det går så bra för AMD nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Är väl mer en netbantad version som mellansteg, men ja... Väldigt kul att det går så bra för AMD nu

Skickades från m.sweclockers.com

Fast den är inte nerbantad när de gäller klockhastighet så de som kan utnyttja den delen kommer få mycket högre prestanda än med samma antal kärnor hos Epyc
De som behöver Epyc är proffs och vet precis vad de behöver och dessutom är 100% stabilitet extremt viktigt för dom

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

Fast den är inte nerbantad när de gäller klockhastighet så de som kan utnyttja den delen kommer få mycket högre prestanda än med samma antal kärnor hos Epyc
De som behöver Epyc är proffs och vet precis vad de behöver och dessutom är 100% stabilitet extremt viktigt för dom

Jo det har du såklart rätt i, skimma bara lite snabbt... Så, är det med andra ord ett omdöpt server Epyc dem slängt in till Threadripper?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Jo det har du såklart rätt i, skimma bara lite snabbt... Så, är det med andra ord ett omdöpt server Epyc dem slängt in till Threadripper?

Skickades från m.sweclockers.com

Det har ioförsig Threadripper varit hela tiden

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

AMD: Japp tack hej mice dropp silence.
Intel: Well ehhh ursäkta kan någon visa oss nödutgången.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Det har ioförsig Threadripper varit hela tiden

Tack, aldrig vart så insatt i HEDT marknaden, får vi se hur länge Intel ligger efter nu ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Det finns en större marknad för sådana system än folk inser, många små och stora! Företag vill inte investera i svindyra professionella system och köper HEDT system istället. 64 kärnor är lite i överkant dock.

Skickades från m.sweclockers.com