Varför behåller folk inte kvitto/kartong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ännu har jag inte mött någon som bor så smått att de inte haft tillgång till vind eller källare.

Då har du inte mött mig. Iofs bor jag inte smått, med en tvåa på drygt 70 kvadratmeter, men jag bor i ett relativt nybyggt hus utan källare och vind. Bara ett mindre förråd som ett litet rum i lägenheten. Ca 3 m^2 golvyta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag sparar kvitton och kartonger tills garantin är slut, alltid enklare att skicka tillbaka med originalkartong.

Kvitton är något man 90% av gångerna har digitalt, i de fallen man fått en fysisk kopia så har den bleknat ut efter 1 år även när den legat i lådan vilket är mer regel än undantag.

Kör en rensning vartannat år eller så, slängs många kartonger... Kan också förstå om folk inte har plats för dem.

Permalänk
Medlem

Jag HATAR verkligen kvitto. Hur kan något så värdefullt (ifall varan skulle behövas returneras) finnas i ett så dåligt format? Allt annat sker digitalt nu, varför kan jag inte få mitt kvitto digitalt om jag handlar fysiskt i en butik?

Däremot kartonger har jag oerhört svårt för att slänga... Något magiskt med originalkartongen

Permalänk
Medlem

Köper jag en ny taklampa ryker kartongen direkt. Manualer och anvisningar sparas alltid i en dedikerad låda.

Saker jag ev. kan tänka mig sälja eller saker jag inte vill ska gå sönder under transport/flytt behåller jag kartongerna till. Har också kartong till datorchassi och datorskärm, men har slängt kartonger till ex moderkort och GPU osv. Vid flytt går hela datorn in i chassilådan och skärmen går in i sin kartong. Har även kartong till min projektor men hade jag haft en 60" TV hade jag inte behållit den kartongen.

Jag sparar hellre några kartonger för mycket än för lite. Jag har kvar kartongen för gräsklipparen även fast jag har noll anledning att behålla den. Den kanske jag borde slänga när jag tänker efter.

@micke7406:
Och till den där ovan som har kvar 20+ kartonger för högtalare i storleksordning 10 badkar (dvs som en personbil?), vid transport läggs dessa högtalare in i sina kartonger innan de lastas med en dedikerad kranbil på sin dedikerade långtradare? Känns väl lite överflödigt men jag kanske missar något. Har du ett eget kommersiellt lager eller något?

Permalänk
Medlem

Brukar ofta lägga kvittot i orginallådan och sedan åker det upp på vinden och blir bortglömt tills det är dags att rensa skräp

Sen beror det också på värdet på det jag köpt. Är det något för några hundralappar så är det inte lika viktigt att spara kvittot. Jag gör det enbart om jag är osäker på om jag kommer behålla varan eller om jag vet att jag kommer sälja vidare prylen i framtiden

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

@micke7406:
Och till den där ovan som har kvar 20+ kartonger för högtalare i storleksordning 10 badkar (dvs som en personbil?), vid transport läggs dessa högtalare in i sina kartonger innan de lastas med en dedikerad kranbil på sin dedikerade långtradare? Känns väl lite överflödigt men jag kanske missar något. Har du ett eget kommersiellt lager eller något?

..Nej jag är skribent och har den stora äran att testa olika talare. Allt ifrån Swans F1.1A /Tidal La Assoluta osv... 1500 L var kanske att ta i, Men inte långt ifrån.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av TwoFive:

Jag HATAR verkligen kvitto. Hur kan något så värdefullt (ifall varan skulle behövas returneras) finnas i ett så dåligt format? Allt annat sker digitalt nu, varför kan jag inte få mitt kvitto digitalt om jag handlar fysiskt i en butik?

Däremot kartonger har jag oerhört svårt för att slänga... Något magiskt med originalkartongen

Håller med till 100%!

Skrivet av aMp:

Om det är fysiska kvitton scannas de in till datorn och sparas på samma sätt. Jag har en plastficka där jag sedan brukar trycka ner alla fysiska kvitton, men finns det ingen ordning alls och hälften är nog tomma vita pappersremsor då texten försvinner oroväckande snabbt.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Skannar också in diarieförda kvitton till molnet i händelse av katastrof där allt brinner upp.

Har några gamla kvitton på värdefulla saker från innan Webhallen och Inet sparade kvitton digitalt. Dessa tänker jag att jag skall scanna. Hur gör ni när ni scananar kvitton? PDF eller JPG? 300 eller 600DPI? Låg eller hög komprimering? Vilka format accepterar butikerna? Kan ju ta upp lite plats på molnlagringen...
Kommer självklart att fortsätta spara de viktigaste också, men de börjar bli svårlästa.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Inte direkt konsumenträtt, men ändock en smula relaterat. Köper och säljer en del begagnat för att det är kul att testa nya saker utan att bli ruinerad och det är undantaget att man får med originalkartong eller kvitto. Varför är folk så dåliga på att behålla dessa? Någon syndare som kan upplysa mig? Kan knappast handla om att det tar för mycket plats, kartonger till hemelektronik tar normalt sett väldigt liten plats, kvittona ännu mindre. Och säljer man inte prylarna direkt så tar det normalt sett mindre plats att packa dessa i kartong än att låta dem ligga löst i en banankartong och skräpa.

Nej kartonger tar ju ingen plats alls...

Detta + 5 kartonger till på ett bord bakom mig + 25 st uppe i förrådet på vinden är det jag lyckats samla på mig. Jag kanske är ett extremfall men jag tror nog en entusiast av det mesta kan samla på sig mycket skit över tid.

Men seriöst så förstår jag dig, jag var en syndare men min sambo fick mig att börja spara alla kartonger och kvitton (även om jag aldrig köper ngt i butik längre så fysiska kvitton är ett minne blott). Men det är en jävla bitch att spara lådorna till monitorer, chassin eller tv apparater då de tar så jävla plats. Men de är nästan de viktigaste lådorna om man vill sälja vidare. IKEA dock, där får man ju bara fysiskt kvitto även om man beställt online har jag för mig vilket är riktigt dåligt tycker jag.

Jag börjar på allvar leka med tanken att hyra ett förråd bara för mina prylar och de större lådorna.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Detdär med kartoner är intressant diskussion, som singel går det bra att spara en hel hög med kartonger (själv vägrar jag kasta bort av princip just för försäljning och jag sparar ju allt som tillhör hårdvaran i kartongen så man vet var man har sakerna). Har på vinden där jag sparar lådor och grejjer (samt diverse kablar, adaptrar, delar, utrustning som inte är i bruk osv).

Är man inte singel kan jag tänka mig att det motsatta könet är allmänt allergisk för stor hög tomma kartonger som anses som "skräp" och borde kastas bort.

Kanske det finns undantagsfall men jag har fördomar att 90% av fallen är fruntimmer såna som är allergiska för sånt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Klart jag inte sparar kartong (mer än undantagsfall), planerar ju inte att sälja vidare det jag köper, beslutet att sälja vidare kommer ju eventuellt någon gång längre fram.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Med en kvm-kostnad på 70000-100k här i Stockholm har man inte råd att spara kartongen 😂

Ha ha ha spot on! 😂😂😂

Jag resonerar som så att den dagen man väl behöver förpacka något igen så är det billigare/enklare/mindre-omständigt att fixa en ny förpackning till det, än att spara 100% av allt där kanske 5% någonsin används igen.

Har faktiskt på samma sätt börjat göra mig av med i stort sett allting som annars hade hamnat i förrådet, just på samma resonemang. Man hordar ner 100% av grejorna i förrådet och kanske 2% någonsin åker upp igen. Bättre bara sälja av 100% på blocket och istället framöver behöva köpa på sig dom 2% man då behöver. (Stoppar man in stålarna på Avanza kan man säkert gå plus istället )

Ett exempel är 4st 100Mbit fin-intel-nic's (vilka säkert var teh shit för vadå, 15 år sen?) samt 3 st RPI av första modellen som jag hittade förra veckan..... Kommer ju aaaaldrig någonsin användas igen.

Permalänk
Medlem

Kartong tar plats, har kvar den en vecka eller två fram till jag vet att prylen fungerar.
Kvitto har man digitalt. Får man fysiska kvitto kan man använda en app (Onenote, sparakvittot osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Varför är folk så dåliga på att behålla dessa? Någon syndare som kan upplysa mig? Kan knappast handla om att det tar för mycket plats, kartonger till hemelektronik tar normalt sett väldigt liten plats, kvittona ännu mindre. Och säljer man inte prylarna direkt så tar det normalt sett mindre plats att packa dessa i kartong än att låta dem ligga löst i en banankartong och skräpa.

Jag skulle vända på det och säga att folk som köper saker de inte har för avsikt att använda en bra tid framöver är dåliga på att göra rätt inköp

Alla förvaringsutrymmen i min lägenhet är mer eller mindre helt fyllda, jag har inte plats till en massa kartonger. Tror jag dessutom har hyffsat gott om plats (59kvm på en person), så kan tänka att många som bor i lägenhet har ännu mindre fritt utrymme för en massa kartonger. Skulle väl iof kunna springa upp på vinden och dumpa kartongerna där, men känns inte riktigt värt det.

Behåller väl normalt sett kartonger i ett par veckor innan de plattas till och går till återvinningen. Har några få kvar mer eller mindre permanent, t.ex. moderkortskartonger med tillbehör till saker i datorn kortet sitter i, eller för transport av vissa saker vid flytt. Kvitton behålls bra mycket längre.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Slänger alla kartonger när jag väl noterat att produkten fungerar. Undantaget är kartonger till laptops som jag sparar tills garantin går ut (då det är jävligt att packa dessa bra annars vid garantireklamation).

Kvitton ligger på mailen nånstans (man raderar ju inte mail nu för tiden). Eventuella stenålderskvitton skannar jag med mobilen och Office Lens till Onedrive, sedan slänger jag pappret.

Jag säljer nästan aldrig något och om jag skulle göra det så kan man väl ändå inte förvänta sig originalförpackning till vad det nu är? Jag tror det är väldigt få som köper något med avsikten att sälja det snart igen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Sparade de flesta kartonger för några år sen. Aldrig längre.
Skälen till detta är följande:
- Platsbrist. Bor på 51.5 kvadrat och har inget källarförråd. -- bara detta borde väl vara tillräckligt egentligen...
- De står oftast bara och skräpar och samlar damm
- Säljer väldigt sällan grejer begagnat
- Vad fan ska jag med kartongen till egentligen? Inte så att den fyller någon funktion i framtiden... åtminstone inte om köparen i fråga hämtar upp det på plats, men jag är ändå för lat för att orka skicka grejer. Garantin går alltid att lösa ändå.
- ...det ser inte särskilt fint ut och pajar min peace of mind.

Permalänk
Medlem

Folk som klagar på utrymme: har ni inte källarförråd? Trodde åtminstone varje lgh hade ett. En av dom mest användbara kartongerna att faktiskt spara är ju TV-kartongen då dom är nästintill omöjliga att packa på ett säkert sätt utan retail-kartong. Väldigt användbart när man ska flytta/sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser inget som helst värde i att samla på mig massvis av kartonger. Kvitto kopieras till A4 och sätts i pärm på produkter som kostar över en viss summa.

Permalänk
Medlem

Jag bor dels väldigt litet (massiva 12m²) och utan källare/vindsförråd. Men, även om jag hade platsen för det skulle jag nog inte spara kartonger ändå, jag har ju köpt och sålt en hel del på marknaden och det har aldrig hänt att jag inte har fått något sålt på grund av att jag inte har kartongen till.

Permalänk
Medlem

Vem sparar på stora Tv kartonger, högtalarkartonger + slutsteg kartonger + Hemmabio processor alternativ reciever . pa steg kartonger + kaffe bryggare + alla hushållsartiklar + möbel kartonger som bord stolar m.m.

Skulle jag göra detta + alla mina datorprylar skulle förrådet vara överfyllt med enbart kartonger skulle inte få plats med något annat.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@micke7406: Har du 25-30 stycken högtalare på 500-1500L hemma alltså? Då förstår jag att du lär ha trångt i din lägenhet. Såg nu att du testar högtalare. Men även om så är fallet så har du alltså alla dessa inkopplade i din lägenhet hela tiden? Även efter att du har testat dessa?

Permalänk

Tror det är att man kanske inte orkar med "allvaret" i det. Att det typ känns som bokföring eller nåt, att man bara vill ha lättjefulla inslag i hemmet/utanför jobbet.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Hur gör ni när ni scananar kvitton? PDF eller JPG? 300 eller 600DPI? Låg eller hög komprimering? Vilka format accepterar butikerna? Kan ju ta upp lite plats på molnlagringen...

Jag skannar som PDF med standardinställning och tycker inte det tar så mycket plats (c:a 300-500 KB) men allt är relativt.
Tror inte butiker bryr sig om formatet. Det viktiga är att man kan bevisa köpet vilket man kan med en kopia och det uppfyller minikravet enligt KKL.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Folk som klagar på utrymme: har ni inte källarförråd? Trodde åtminstone varje lgh hade ett. En av dom mest användbara kartongerna att faktiskt spara är ju TV-kartongen då dom är nästintill omöjliga att packa på ett säkert sätt utan retail-kartong. Väldigt användbart när man ska flytta/sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

I förrådet har man ju skidor, väskor, krukor etc etc. hur ska man ha plats med kartonger?

Permalänk

Bodde tillsammans med sambo på 35-ish kvadratmeter med ett förråd på en kvadratmeter. Där sparades det inga kartonger kan jag säga!

Nu bor jag i hus och sparar det mesta i kartongväg. Tror dock att jag skulle slänga kartong till stor TV eller liknande.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag skulle vända på det och säga att folk som köper saker de inte har för avsikt att använda en bra tid framöver är dåliga på att göra rätt inköp

Guilty as charged. Eller snarare, har många saker som gjort tjänst i åratal. Men tycker även om att försöka göra det bästa av prylar som många andra skulle ha slängt eller skrivit av som alltför gamla för att vara användbara etc. Skrämmer hellre liv i en produkt och ger bort till någon som behöver den än att bara slänga sakerna. Sedan vet jag väl inte om det alltid är så tidseffektivt, men man får väl se det som en hobby.

Skrivet av Jonas79:

Vem sparar på stora Tv kartonger, högtalarkartonger + slutsteg kartonger + Hemmabio processor alternativ reciever . pa steg kartonger + kaffe bryggare + alla hushållsartiklar + möbel kartonger som bord stolar m.m.

Skulle jag göra detta + alla mina datorprylar skulle förrådet vara överfyllt med enbart kartonger skulle inte få plats med något annat.

Hemligheten är givetvis att tänka igenom vad som ska sparas. Din kaffebryggare kostar några hundralappar som ny och är värd en femtiolapp som begagnad. Är kartongen värd att behålla, nja! Din iPhone kostar 10 000 kronor och är värd åtskilliga tusenlappar som begagnad. Är kartongen värd att behålla - ja!

Tänk dig en kombination av värde, storlek och hur känslig produkten är. Detta bör avgöra vad som ska sparas och vad som ska slängas. Att behålla kartongen till en sängstomme från Ikea är givetvis ganska meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Folk som klagar på utrymme: har ni inte källarförråd? Trodde åtminstone varje lgh hade ett. En av dom mest användbara kartongerna att faktiskt spara är ju TV-kartongen då dom är nästintill omöjliga att packa på ett säkert sätt utan retail-kartong. Väldigt användbart när man ska flytta/sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bor i centrala Stockholm i en 28kvm stor lägenhet. Har ett mycket litet förråd på vinden, men där har jag andra prylar som jag hellre spar än gamla tomkartonger.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Sparar kartongen och lägger kvittot i den, bara för om jag skulle behöva det vid garantiärende.
Sen slängs det.
Mobiltelefoner spar jag ifall jag ska sälja den vidare.
Känns lite onödigt då jag har aldrig behövt göra något garantiärende än, troligen för att jag köper inte skit bara för att det är billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Guilty as charged. Eller snarare, har många saker som gjort tjänst i åratal. Men tycker även om att försöka göra det bästa av prylar som många andra skulle ha slängt eller skrivit av som alltför gamla för att vara användbara etc. Skrämmer hellre liv i en produkt och ger bort till någon som behöver den än att bara slänga sakerna. Sedan vet jag väl inte om det alltid är så tidseffektivt, men man får väl se det som en hobby.

Hemligheten är givetvis att tänka igenom vad som ska sparas. Din kaffebryggare kostar några hundralappar som ny och är värd en femtiolapp som begagnad. Är kartongen värd att behålla, nja! Din iPhone kostar 10 000 kronor och är värd åtskilliga tusenlappar som begagnad. Är kartongen värd att behålla - ja!

Tänk dig en kombination av värde, storlek och hur känslig produkten är. Detta bör avgöra vad som ska sparas och vad som ska slängas. Att behålla kartongen till en sängstomme från Ikea är givetvis ganska meningslöst.

För mig åker ändå dom största kartongerna tv kostade 16K vid inköp, front högtalarna kostade runt 14-15K och Centern 5-6K m.m för stora kartonger att spara på sparade också förrut på allt men tog för mycket plats.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

För övrigt går de flesta kartonger att vika ihop. Skall man skicka något så kan man använda flera lager av kartonger om man skickar känsliga saker.

Permalänk
Medlem

Jag brukade spara kartonger till det mesta, med just tänket att jag kanske säljer grejerna om några år.
Insett att jag rätt sällan säljer saker på det sättet, antingen är grejerna kvar tills de inte funkar längre eller går vidare till någon i närheten så numera sparas oftast inte kartonger.

Kvitton däremot i de fall de fortfarande är analoga hamnar i en fin hög

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."