Permalänk

Funkar detta bygget?

Hej,

Min son har precis fyllt 10 och vi gärna ha en dator.
Tror mest det kommer vara Fortnite som ör aktuellt för honom, men kanske även lite CS (för min del)
Kom gärna med förslag på ändringar osv.
Priside 8-10.000kr
Krav Ryzen 5 - 3600.
Han vill gärna ha lite RGB.
Tack!

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett billigare chassi och vettig luftkylare ist och lagt mellanskillnaden på mer minne och en större SDD. Med det sagt så bör bygget funka om moderkortet är flashat för att fungera med de nya processorerna.

Permalänk
Medlem

Utan att ha gått in och kollat alla mått för storlek inne i chassit så tycker jag det ser ut som att det ska passa bra. Vet inte vilket storlek av SSD du valde men ser ut som 500gb. För ett par hundringar mer får du 1TB varianten från Komplett.

Det finns väl alltid en liten risk att du får ett gammalt moderkort som inte är uppdaterat för Ryzen 3000, kan väl vara värt att ringa och kolla med butiken och fråga ifall de kan garantera eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Jag hade köpt ett billigare chassi och vettig luftkylare ist och lagt mellanskillnaden på mer minne och en större SDD. Med det sagt så bör bygget funka om moderkortet är flashat för att fungera med de nya processorerna.

Han är ju 10 år. I den åldern så vet ju han och alla hans polare att RGB är minst 20% extra FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Han är ju 10 år. I den åldern så vet ju han och alla hans polare att RGB är minst 20% extra FPS

Jo det förstår jag haha, men det finns billigare chassi för 800-1000 kr som också ser liknande ut och blinkar och har sig och kanske spelar MIDI-musik. Har inte så bra koll på blinkande kylare men det finns säkert vettiga sådana också, om inte den som följer med duger alltså.

Permalänk

Tack för återkopplingen.
Men tips på annat moderkort?

Är inte 16gb minne tillräckligt? :/

Permalänk
Permalänk
Medlem

Folk brukar rekommendera MSI Tomahawk Max som ett av de bättre moderkorten på B450. Alla MSI-korten som heter Max är förberedda för de nya processorerna. Det betyder inte att andra moderkort inte är flashade, bara att kolla med affären innan du beställer om de är flashade eller om de kan flasha moderkortet åt dig.

16 Gb räcker gott och väl i nuläget om man bara ska spela. Jag hade personligen hellre lagt mindre på fluff och lite mer på RAM och SSD bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Hej,

Min son har precis fyllt 10 och vi gärna ha en dator.
Jag har satt ihop ett paket, som kanske är lite overkill.Tror mest det kommer vara Fortnite som ör aktuellt för honom, men kanske även lite CS (för min del)
Kom gärna med förslag på ändringar osv.
Tack!

https://komponentkoll.se/bild/ZWHhJ.png

Hade bytt ut chassi och CPU-kylning till billigare saker, tex en Define R/S/C och en Noctua D15. Mellanskillnaden hade gått åt att köpa en bättre PSU och bättre SSD. Skulle aldrig någonsin få för mig att driva en 15k dator på en PSU för 500 kr.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Hade bytt ut chassi och CPU-kylning till billigare saker, tex en Define R/S/C och en Noctua D15. Mellanskillnaden hade gått åt att köpa en bättre PSU och bättre SSD. Skulle aldrig någonsin få för mig att driva en 15k dator på en PSU för 500 kr.

PSU är trots allt nedsatt 42% från 857kr(på komplett)
Vill inte ha en stor fläkt.
Sonen vill ha RGB

Permalänk

Finns det något annat GPU som är bra i lägre prisklass?
Vet inte riktigt själv vad Fortnite och CS kräver..

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

PSU är trots allt nedsatt 42% från 857kr(på komplett)
Vill inte ha en stor fläkt.
Sonen vill ha RGB

499 eller 857 kr, en budget-PSU är det sista man bör köpa i mina ögon. Finns det något som ska ha lite extra fläsk så är det PSU, en stabil ordentlig PSU utan för mycket rippel eller dåliga komponenter som kan svika efter 1.5 år och/eller fritera hela systemet.

Finns nog billigare både CPU-kylare och chassin med fina RGB-bling, känns som att båda dessa delarna är lite dyra även för RGB.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Ingår det inte en RGB-luftkylare i 3000-serien? isf sparar du 1600kr där.

Permalänk
Medlem

Det är absolut inget fel på nätagget som TS valde. Tom jonnyguru tycker det är bra. Om ni blandar ihop det med VS-serien så håller jag med om att det är undermåligt.

https://www.jonnyguru.com/blog/2016/06/13/corsair-vengeance-6...

(med det sagt så hade jag köpt RMX-serien, men jag är gjord av pengar)

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Ingår det inte en RGB-luftkylare i 3000-serien? isf sparar du 1600kr där.

Nej, tyvärr inte.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Ganska så Overkill för Fortnite och CS.
Bättre köpa vad man behöver idag och uppgradera senare, när han har blivit lite äldre och vill spela mer krävande AAA kommer kanske inte ett RX5700XT vara tillräckligt ändå. Så var det i alla fall med datorn jag fick när jag var 10 när jag vid 15års ålder blev seriöst intresserad av datorspel. Det här gäller speciellt med AMD AM4 då de har sån otrolig variation av processorer på den sockeln och de värsta idag kommer vara betydligt billigare men fortfarande kompetenta om några år.
Har är ett coolt RGB bygge som nog presterar mer än tillräckligt. Om det börjar spelas mer krävande spel är det busenkelt att uppgradera till en starkare Ryzen processor, typ säg att ni köper en begagnad R7 4700x för en tusenlapp om tre år eller ett nytt grafikkort.

Dold text

Vill man spendera lite mer är detta ett snäppet bättre bygge som man inte kommer behöva uppgradera på många år.

Skrivet av alexander_e_b:

Finns det något annat GPU som är bra i lägre prisklass?
Vet inte riktigt själv vad Fortnite och CS kräver..

AMD RX 570 är (vid normalpris) pris till prestanda kungen, flest FPS/krona.
AMD kommer nog väldigt väldigt snart släppa sitt nya RX 5500 som skall ersätta RX 580, kanske kan vara aktuellt.
Annars finns det också billiga begagnade ASUS Strix 1060 6GB (inte lika många AMD, men de finns också) med mängder av RGB och prestanda!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Vad är att föredra RX580 eller GTX1660?

Permalänk

Vad tror ni om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Ryzen har tydligen mycket att vinna på snabbt RAM så välj 3200mhz som är max för moderkortet. 100kr extra om det ska vara RGB, annars 50kr billigare utan.

https://www.komplett.se/product/1136152/datorutrustning/dator...
Chassi med likvärdigt luftflöde som dessutom har RGB till grabben. 200kr billigare också.

Hade hoppat cpu-kylaren, inte nödvändigt och dyrt för lite ljus. Köp Asus RGB slingor istället om det är för lite blingbling. https://www.webhallen.com/se/product/299872-ASUS-ROG-Addressa...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Denna kanske?

Elgiganten har ett liknande kort något billigare. Tror att det ör cashback på båda korten på 40$