Permalänk
Medlem

Det är många som skriver 6v semester.
Har ni 6v semester och betald övertid eller inlöst övertid (och då bytt mot 1v semester och ~10% extra lön (standarderbjudandet))?

Permalänk
Skrivet av Penguin:

Det är många som skriver 6v semester.
Har ni 6v semester och betald övertid eller inlöst övertid (och då bytt mot 1v semester och ~10% extra lön (standarderbjudandet))?

Har 6v och betald övertid. Skulle aldrig byta bort övertid mot en vecka till. Hade gått back i Februari redan varje år

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jobbar som processoperatör, jag har ett korttidskontrakt så jag har lite sämre lön men snittar runt 19 tusen efterskatt och jag jobbar 2 skift. 05:00-14:00-14:00-22:45(ledig Fredagar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Det är många som skriver 6v semester.
Har ni 6v semester och betald övertid eller inlöst övertid (och då bytt mot 1v semester och ~10% extra lön (standarderbjudandet))?

I mitt fall 6 veckor semester och får bonus typ 10% av fakturerade timmar överstigande 168h/månad så får någon form av övertidsersättning fortfarande.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Inaktiv

Är man över 50 och jobbar kommunalt brukar man ha 32 dagar betald semester.

Personligen så väljer jag mer ledigt istället för högre lön, tar hellre en vecka extra betald semester per år istället för lönehöjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersnubben:

Jag har inte ens en timme utbildning från skola inom IT men är ändå den enda som jobbar med Presale/säljsupport inom klientområdet i hela koncernen. Har förvisso ett par års erfarenhet från gymnasiet och efter som säljare på en liten datorbutik men är bara 24.

Kanske inte exakt det DU är ute efter men visar man fram fötterna så burkar det kunna gå vägen. Ibland är personlighet, intresse och erfarehnet viktigare än utbildning.
Vet att många skriver att du ska ha si och så många år av relevant utbildning men det är bara för att få bort alla lata jävlar som bara söker för att arbetsförmedligen tvingar dom och för att man ska förstå att kunskap krävs

Skickades från m.sweclockers.com

Det är det jag hoppas på, kanske inte sikta mot stjärnorna, men att åtminstone landa inom området i första hand utan utbildning då det är lite tufft just nu med en familj att försörja.

Kan faktiskt tänka mig att göra det mesta inom området. Gillar starkt att hjälpa och vägleda folk som har it-relaterade problem, likadant med problemlösning, den biten är roligast och är nog nåt som förföljt mig genom halva livet både privat och inom yrket, men har aldrig lett vidare till något ännu främst då tanken inte har slagit mig förrän nyligen. Vet inte exakt vad man ska satsa på då och eventuellt om det krävs vilken utbildning.

Någon form av support, vägledning, underhåll eller liknande?

Skrivet av Implor:

Utbildning av något slag är nog nästan ett krav. 2årig KY eller annan distans utbildning.

Eller så pluggare du lite extra och blir el besiktare. Finns väldigt få och hög snittålder. Möjlighet till hög lön.

Skickades från m.sweclockers.com

El-besiktare kanske inte heller vore så dumt jämfört med nu. Tål absolut att funderas på. Tack för tipset!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Det är det jag hoppas på, kanske inte sikta mot stjärnorna, men att åtminstone landa inom området i första hand utan utbildning då det är lite tufft just nu med en familj att försörja.

Kan faktiskt tänka mig att göra det mesta inom området. Gillar starkt att hjälpa och vägleda folk som har it-relaterade problem, likadant med problemlösning, den biten är roligast och är nog nåt som förföljt mig genom halva livet både privat och inom yrket, men har aldrig lett vidare till något ännu främst då tanken inte har slagit mig förrän nyligen. Vet inte exakt vad man ska satsa på då och eventuellt om det krävs vilken utbildning.

Någon form av support, vägledning, underhåll eller liknande?

El-besiktare kanske inte heller vore så dumt jämfört med nu. Tål absolut att funderas på. Tack för tipset!

Håll ögonen öppna jag råkade se jobbet på LinkedIn och blev rekryterad och började jobba 2v från första intervjun och har 26k nu under provanställningen. Du måste eventuellt va beredd att pendla eller flytta för att få ett jobb på en bra arbetsplats om det är IT du verkligen vill jobba med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Det är det jag hoppas på, kanske inte sikta mot stjärnorna, men att åtminstone landa inom området i första hand utan utbildning då det är lite tufft just nu med en familj att försörja.

Kan faktiskt tänka mig att göra det mesta inom området. Gillar starkt att hjälpa och vägleda folk som har it-relaterade problem, likadant med problemlösning, den biten är roligast och är nog nåt som förföljt mig genom halva livet både privat och inom yrket, men har aldrig lett vidare till något ännu främst då tanken inte har slagit mig förrän nyligen. Vet inte exakt vad man ska satsa på då och eventuellt om det krävs vilken utbildning.

Någon form av support, vägledning, underhåll eller liknande?

Det är väl lättare i storstadsregionerna, men i Sthlm går det iaf att få jobb som first line-support utan någon som helst erfarenhet innan. Kravet där brukar vara att man faktiskt sköter sitt jobb och att man kommer i tid. Är man villig går det ofta snabbt att komma upp sig. Jag har en kompis som sadlade om helt och började som first line-support, då ca 35 år gammal. Han började som konsult (snarare bemanning iof) men avancerade snabbt inom help desken. Inom ett år blev han anställd av uppdragsgivaren och fick en team leader-roll.

Så det går absolut att få jobb utan utbildning, men självklart är det lättare om man har en. Många företag är villiga att utbilda någon om det är rätt person. Det finns ju ett antal pers man stött på som var grymma på deras område, men som var allmänt märkliga och svåra att jobba med. De kan trots ett gediget CV få det svårt på marknaden.

Permalänk
Medlem

fattig

@zoi: 108 tusen rent

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av gibbon_:

Tyvärr inte sant om "dit man vill" är utanför EUs gränser.

Menar du att de värderar en universitetsutbildning över, säg 10 års erfarenhet i yrket och massa cert därtill?
Är det verkligen så viktigt?

Eller tänker du om man kommer som ny in i branchen (tänker främst på utvecklare nu) ?

Permalänk
Medlem

@huttala: Tänker på visum som låter en arbeta i landet. Dessa kräver generellt sett någon form av avklarad högre utbildning relevant för yrket.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av gibbon_:

@huttala: Tänker på visum som låter en arbeta i landet. Dessa kräver generellt sett någon form av avklarad högre utbildning relevant för yrket.

Ah okej, då är jag med!

Permalänk
Skrivet av Gheyrippir:

Från 40k till 41k i årets höjning. Nyss blivit team leader också. Inom IT. Känns spontant rätt snålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Bytte jobb. 58k och något bättre förmåner och inledningsvis mindre ansvar än tidigare. Känns bra.

Permalänk
Medlem

Lite intresserad över om någon gått från arbetsledare till platschef i bygg/anläggnings ranchen och vad ni då fick för lön efter bytet. Blivit erbjuden rollen som platschef nu och 40k i månaden, inga andra speciella förmåner mer än bonus som jag hade innan. (styrd centralt).
Har varit arbetsledare 2,5 år efter universitetsstudier, inga direkt andra relevanta erfarenheter.
30 år fyllda.

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebben89:

Lite intresserad över om någon gått från arbetsledare till platschef i bygg/anläggnings ranchen och vad ni då fick för lön efter bytet. Blivit erbjuden rollen som platschef nu och 40k i månaden, inga andra speciella förmåner mer än bonus som jag hade innan. (styrd centralt).
Har varit arbetsledare 2,5 år efter universitetsstudier, inga direkt andra relevanta erfarenheter.
30 år fyllda.

Vilken stad ?

Polaren blev det i GBG med ungefär samma erfarenhet som dig och tjänar 54K

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

@Sebben89: Du har lite erfarenhet. Det drar ner lönen. Många arbetsledare har 40.000 i månaden. Vilken region talar vi om?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Vilken stad ?

Polaren blev det i GBG med ungefär samma erfarenhet som dig och tjänar 54K

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Drickz:

@Sebben89: Du har lite erfarenhet. Det drar ner lönen. Många arbetsledare har 40.000 i månaden. Vilken region talar vi om?

Bytte han företag eller var han kvar på samma som jag är?

Ja, arbetsledaren jag gick med när ja började hade 42k vet ja, men han va gammal i game't. 13års erfarenhet

Stockholm/ Uppsala, är i Uppsaa just för tillfället.

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem

@Sebben89: Rent spontant skulle jag tacka nej till den lönen men ja till positionen beroende på ansvar och arbetstryck. Om du godtar det för att komma vidare snabbt så ska du göra upp om en villkorsstyrd lönestege, bundet till hur du utvecklas som chef och ledare, alternativt tidsbunden.

Som nickhe nämnde bör du sikta på över 50000kr för vad det innebär att vara platschef. Dock så beror det på vad du har för ansvar i den rollen. Olika på olika ställen, men från vad jag hört så är det svårare att förhandla om lön inom företaget. Det upplevde jag endast som visstidsanställd.

Jag har för tillfället 34000 som arbetsledare i Norrland, 4-6 års erfarenhet, beroende på hur man räknar. Åkte nyss och började vid ett projekt i stockholm, där jag får (läs har förhandlat) över 40000kr+resor+traktamente+boende. 25 år

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

35k + bonus på runt 40k/år. Utvecklingsingenjör inom fordonsindustrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

@Sebben89: Rent spontant skulle jag tacka nej till den lönen men ja till positionen beroende på ansvar och arbetstryck. Om du godtar det för att komma vidare snabbt så ska du göra upp om en villkorsstyrd lönestege, bundet till hur du utvecklas som chef och ledare, alternativt tidsbunden.

Som nickhe nämnde bör du sikta på över 50000kr för vad det innebär att vara platschef. Dock så beror det på vad du har för ansvar i den rollen. Olika på olika ställen, men från vad jag hört så är det svårare att förhandla om lön inom företaget. Det upplevde jag endast som visstidsanställd.

Jag har för tillfället 34000 som arbetsledare i Norrland, 4-6 års erfarenhet, beroende på hur man räknar. Åkte nyss och började vid ett projekt i stockholm, där jag får (läs har förhandlat) över 40000kr+resor+traktamente+boende. 25 år

Ja de känns lite för lite men samtidigt känner jag att det rent karriärsmässigt är helt rätt och få detta på cv't. Har redan några fina projekt på cv't så och få en Pc roll där kan nog gynna mig vid ett eventuellt företagsbyte. Känns som det är vid byte man kan få till en fin löneökning.
Är löneförhandling i mars igen och kommer gå hårdare då, finns alltid andra firmor som betalar mer men gillar företaget jag är på.

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebben89:

Lite intresserad över om någon gått från arbetsledare till platschef i bygg/anläggnings ranchen och vad ni då fick för lön efter bytet. Blivit erbjuden rollen som platschef nu och 40k i månaden, inga andra speciella förmåner mer än bonus som jag hade innan. (styrd centralt).
Har varit arbetsledare 2,5 år efter universitetsstudier, inga direkt andra relevanta erfarenheter.
30 år fyllda.

37 år, högskoleutbildning.
Arbetar sedan 2013 inom beläggning i Storstockholm på ett av de större byggföretagen i Sverige.

Arbetsledare 2013-2018
37 000 kr/mån innan byte av tjänst.
Övertidsersättning.
Upp till 15 % av årslön i bonus.
28 dagar semester.
Valfri telefon vid behov.
3 500 kr friskvård.

Platschef sedan okt. 2018
45 000 kr/mån.
Förtroendetid.
Upp till 15 % av årslön i bonus.
6 veckor semester.
Valfri telefon vid behov.
3 500 kr friskvård.

Permalänk
Skrivet av voro12:

35k + bonus på runt 40k/år. Utvecklingsingenjör inom fordonsindustrin.

Hur fungerar bonusen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av Redhawk:

37 år, högskoleutbildning.
Arbetar sedan 2013 inom beläggning i Storstockholm på ett av de större byggföretagen i Sverige.

Arbetsledare 2013-2018
37 000 kr/mån innan byte av tjänst.
Övertidsersättning.
Upp till 15 % av årslön i bonus.
28 dagar semester.
Valfri telefon vid behov.
3 500 kr friskvård.

Platschef sedan okt. 2018
45 000 kr/mån.
Förtroendetid.
Upp till 15 % av årslön i bonus.
6 veckor semester.
Valfri telefon vid behov.
3 500 kr friskvård.

Hur fungerar bonusen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Webbutvecklare på ett mindre företag.
10 års erfarenhet och 1 års högskolestudier.

40 000 kr/mån
Flextider
Möjlighet att jobba hemma upp till fyra dagar i veckan
Stort inflytande över teknik- och miljöval

Lägre lön än de flesta andra i samma bransch, men som barn- och hundägare är flextiderna och möjligheten till hemjobb värt mer än några tusenlappar.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Hur fungerar bonusen?

Skickades från m.sweclockers.com

Den baseras på företagets resultat under året. X miljarder i vinst ger Y kronor i bonus till varje anställd. Samma bonus till alla oavsett tjänst eller prestation. Maxbeloppet man kan få är drygt 50k, tror det blir nåt sånt för 2019

Permalänk

Försvarsmakten
Tekniker flygunderhåll

35k/mån

7V betald semester

3 timmar betald friskvård/vecka som kan förläggas på valfri vald plats

2000:- som får disponeras vartannat år till träningskläder och skor

Flextid med max 40 timmars + och 10 timmar -

Övertid kan man lägga som komptid, då med 1,5ggr arbetad timma eller så ekonomisk ersättning

Permalänk
Medlem

IT infrastruktur (Linux/OpenShift/Unix/SAN/Övervakning/Backup + lite applikasjons drift.)

60 000 kr/mån
+17 500 kr var 6:e vecka (jour) + eventuell övertid utanför arbetstiden.
2% pension sparing av brutto utan jour.
7,75h dagars arbetstid på vintern/7h dagars arbetstid på sommarn (får betald lunch tid 30min alla dagar).
25 dagar semester.
Flextid
Kan jobba hemifrån när jag har lust förutom när jag har jour vecka.
1-2 konferans/kurs-resor varje år (Red Hat Summit/LISA etc..)
Laptop och telefon med abb.
Diverse labb hårdvara/cloud hemma efter behov.
Land: Norge

Kan säkert få mycket mer i brutto lön om jag byter jobb men trivs väldigt bra på platsen jag är nu med arbetskamrater och flexibiliteten när man har barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

35k + bonus på runt 40k/år. Utvecklingsingenjör inom fordonsindustrin.

Hur lång erfarenhet har du?
Jag har samma titel och ungefär samma lön samt bonus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

45k (+ÖT och företagsbonus mm). Civ ing med examen 2008, jobbar inom fordonsindustrin som verksamhetsutvecklare/projektledare.

Permalänk
Medlem

@voro12: Får man fråga vart ? Gör examensarbete inom integrerad produktutveckling i vår

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.