Permalänk
Medlem

Lite offtopic nu här nu kanske, men...

Har ni några tips på hur man kan komma in och jobba inom It? Har spontansökt nåt jobb då och då, blandade titlar inom det området. Men är tufft att rulla igång något när man inte har någon utbildning inom området, även om min samlade erfarenhet är ganska stor genom intresset så tar man ju hellre in någon grön ifrån skolan oavsett tjänst . Ett gediget intresse bör ge större utdelning i långa loppet beroende på vad man gör så klart, men rekryteringar funkar inte riktigt så idag känns det som. Nu pratar jag inte om ingenjörsjobb, utan lite enklare.

Arbetar som elektriker idag, och arbetsmiljön är inte det bästa, tänker lite framåt och kroppen vill man ju gärna ha med sig genom livet i bra skick

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Lite offtopic nu här nu kanske, men...

Har ni några tips på hur man kan komma in och jobba inom It? Har spontansökt nåt jobb då och då, blandade titlar inom det området. Men är tufft att rulla igång något när man inte har någon utbildning inom området, även om min samlade erfarenhet är ganska stor genom intresset så tar man ju hellre in någon grön ifrån skolan oavsett tjänst . Ett gediget intresse bör ge större utdelning i långa loppet beroende på vad man gör så klart, men rekryteringar funkar inte riktigt så idag känns det som. Nu pratar jag inte om ingenjörsjobb, utan lite enklare.

Arbetar som elektriker idag, och arbetsmiljön är inte det bästa, tänker lite framåt och kroppen vill man ju gärna ha med sig genom livet i bra skick

Utbildning av något slag är nog nästan ett krav. 2årig KY eller annan distans utbildning.

Eller så pluggare du lite extra och blir el besiktare. Finns väldigt få och hög snittålder. Möjlighet till hög lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aksi:

Det är väl planen om några år. Men just nu känns det rätt skönt och stabilt att ha en fast anställning och slippa jaga kunder! Kul för honom, vet du inom vilken kategori?

Logotyp och skyltdesign och visuell identitet och skyltkoncept.

Han behövde inte jaga kunder presis, redan första året omsatte han långt över 1 miljon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Lite offtopic nu här nu kanske, men...

Har ni några tips på hur man kan komma in och jobba inom It? Har spontansökt nåt jobb då och då, blandade titlar inom det området. Men är tufft att rulla igång något när man inte har någon utbildning inom området, även om min samlade erfarenhet är ganska stor genom intresset så tar man ju hellre in någon grön ifrån skolan oavsett tjänst . Ett gediget intresse bör ge större utdelning i långa loppet beroende på vad man gör så klart, men rekryteringar funkar inte riktigt så idag känns det som. Nu pratar jag inte om ingenjörsjobb, utan lite enklare.

Arbetar som elektriker idag, och arbetsmiljön är inte det bästa, tänker lite framåt och kroppen vill man ju gärna ha med sig genom livet i bra skick

Vill du ha jobb utan utbildning så behöver du någon form av referenser på dina kunskaper och kontaktnät. Har du möjlighet att ta på dig ansvar och uppdrag som halkar in mot it så kan du referera till detta och bygga vidare på så är det en väg.
Peta in dina kunskaper på LinkedIn exempelvis så du skyltar utåt med vad du kan och har erfarenhet av.
Men känner du ingen i branchen så lär det vara tufft.
Som elektriker, beroende på var du jobbar och vad du jobbar med så är det väl rätt mycket projekt som handlar om nätverk och it du kan ta på dig och få ned erfarenhet på papper.
Som ren elektriker utan folk på rätt platser som vet om dina kunskaper så är det dock bara sätta dig i skolbänken.

Vad är det "inom it" du kan och vill söka jobb inom?
Det går inte som på 90-talet att säga att man är "bra på data" och få jobb
Se över vad företagen du vill jobba på söker för kompetens och visa att du har den kompetensen.

Permalänk

Någon som jobbar som projektledare i beställar-roll? Typ kommun, landsting. Vore intressant att jämföra löner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Någon som jobbar som projektledare i beställar-roll? Typ kommun, landsting. Vore intressant att jämföra löner.

Skickades från m.sweclockers.com

Jobbar som byggprojektledare inom region.
47 400:- i månaden, 46 år och 5 år på regionen.

Permalänk
Skrivet av Tibor:

Jobbar som byggprojektledare inom region.
47 400:- i månaden, 46 år och 5 år på regionen.

Har samma titel hos samma arbetsgivare. 41 000:- , 29år, första året på regionen. (Tidigare erfarenhet 7år i E och UE.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

urs vad man mår dåligt att se alla fina löner folk har.. Är en av dom som jobbar vården, kan bara drömma att komma upp i dessa löner.

Ja "finare" utbildning ger bättre lön, jag vet.. dock e det jävligt snett hur det är idag.

Permalänk
Medlem

@zogez: Vårdjobb genererar inte pengar på samma sätt som en industri eller it-företag. Därför är lönen lägre inget snett med det.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

urs vad man mår dåligt att se alla fina löner folk har.. Är en av dom som jobbar vården, kan bara drömma att komma upp i dessa löner.

Ja "finare" utbildning ger bättre lön, jag vet.. dock e det jävligt snett hur det är idag.

Det är inga genomsnittslöner, de är nog snarare övre kvartilen inom områden med höga löner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Lite offtopic nu här nu kanske, men...

Har ni några tips på hur man kan komma in och jobba inom It? Har spontansökt nåt jobb då och då, blandade titlar inom det området. Men är tufft att rulla igång något när man inte har någon utbildning inom området, även om min samlade erfarenhet är ganska stor genom intresset så tar man ju hellre in någon grön ifrån skolan oavsett tjänst . Ett gediget intresse bör ge större utdelning i långa loppet beroende på vad man gör så klart, men rekryteringar funkar inte riktigt så idag känns det som. Nu pratar jag inte om ingenjörsjobb, utan lite enklare.

Arbetar som elektriker idag, och arbetsmiljön är inte det bästa, tänker lite framåt och kroppen vill man ju gärna ha med sig genom livet i bra skick

Jag har inte ens en timme utbildning från skola inom IT men är ändå den enda som jobbar med Presale/säljsupport inom klientområdet i hela koncernen. Har förvisso ett par års erfarenhet från gymnasiet och efter som säljare på en liten datorbutik men är bara 24.

Kanske inte exakt det DU är ute efter men visar man fram fötterna så burkar det kunna gå vägen. Ibland är personlighet, intresse och erfarehnet viktigare än utbildning.
Vet att många skriver att du ska ha si och så många år av relevant utbildning men det är bara för att få bort alla lata jävlar som bara söker för att arbetsförmedligen tvingar dom och för att man ska förstå att kunskap krävs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Fordonselektriker/montör på tunga sidan
Egentligen ingen utbildning alls, bara student som tagit mellanår efter militärtjänsten för att kunna satsa lite på sina hobbys före alla år i skolbänken.
Grundlön på runt 2000€ i månaden, men med övertid kan man nå hur långt som helst, samt några uppdrag inom företaget som görs på ackordlön.
Förra månaden runt 5000€ före skatt (bör dock noteras att den månaden blev över över 170h då det egentligen borde vara 88, inte hållbart i längden), så där emellan pendlar det

Permalänk
Avstängd

Svetsare 23k netto

Permalänk
Inaktiv

Snitt lönen ligger väl runt 30 i Sverige.

Permalänk
Medlem

Swec verkar ligga en bra bit över snittet. Jag tjänar mer än vad mina föräldrar som både är utbildade och har mer erfarenhet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

urs vad man mår dåligt att se alla fina löner folk har.. Är en av dom som jobbar vården, kan bara drömma att komma upp i dessa löner.

Ja "finare" utbildning ger bättre lön, jag vet.. dock e det jävligt snett hur det är idag.

Nedu, Sverige är ett av de länder där alla "skall ha" samma lön.
Tittar du på USA/Tyskland/England så har du närmare femdubbla lönerna mot för Sverige med bra utbildning.

Vad har du för jobb inom vården?
Sjuksköterskor har rätt bra lön iaf.
Morsan är sjuksköterska och har strax över 40k i månaden och blivit erbjuden 60k om hon går via bemanningsföretag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Yrke: Systemtekniker (Deployment och AAD)
Månadslön: 31.500 SEK
Förmåner: 6v semester, förmånskort på publika bad och gym, billigare busskort m.m.
Erfarenehet/anställd: 2½ år (konstult), 1v fast anställd
Ålder: 26 år.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Uppdate:
30år tandläkare
45k (vill inte skatta mer :<)
13.5k sätts av till tjänstepension

Hej, är lite nyfiken. Varför vill du sätta av lön till tjänstepensionen? De får du inte använda förens flera år framåt och då skattar du på det ändå. Nu är det väl progressiv skatt på de kronorna som tjänas över 45k men är de extra %:en du undviker i skatt värt det?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Skrivet av gwingis:

Hej, är lite nyfiken. Varför vill du sätta av lön till tjänstepensionen? De får du inte använda förens flera år framåt och då skattar du på det ändå. Nu är det väl progressiv skatt på de kronorna som tjänas över 45k men är de extra %:en du undviker i skatt värt det?

Tjänar man över 8,07 basbelopp så tjänar man 6 % för varje krona man avstår. Så säger arbetsgivaren att du kommer få 2000 sek i löneökning och du hellre vill ha det som tjänstepension så sätter man istället av 2120 kronor.

Nackdelen är såklart att man inte får sina pengar tillgängliga för ens till pension.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Tjänar man över 8,07 basbelopp så tjänar man 6 % för varje krona man avstår. Så säger arbetsgivaren att du kommer få 2000 sek i löneökning och du hellre vill ha det som tjänstepension så sätter man istället av 2120 kronor.

Nackdelen är såklart att man inte får sina pengar tillgängliga för ens till pension.

Skickades från m.sweclockers.com

Man gamblar ju dock med att skattetrycket inte är högre då än nu vilket det mycket väl skulle kunna vara, det är ju en relativt stor nackdel, förutom inlåsningen då. Jag själv skulle aldrig löneväxla till pensionen och då jobbar jag ändå inom området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Man gamblar ju dock med att skattetrycket inte är högre då än nu vilket det mycket väl skulle kunna vara, det är ju en relativt stor nackdel, förutom inlåsningen då. Jag själv skulle aldrig löneväxla till pensionen och då jobbar jag ändå inom området.

Är mest ren spekulation från min sida men skattetrycket har väl överlag gått nedåt sen ett antal år, kanske inte främst för att behovet av skatt minskat utan för att "skattekonkurrensen" ökat vilket väl förklarar sänkt bolagsskatt med mera. Redan idag tror jag skatteintäkterna från momsen gått om den från löner osv, var iaf neck to neck för någar år sedan om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är mest ren spekulation från min sida men skattetrycket har väl överlag gått nedåt sen ett antal år, kanske inte främst för att behovet av skatt minskat utan för att "skattekonkurrensen" ökat vilket väl förklarar sänkt bolagsskatt med mera. Redan idag tror jag skatteintäkterna från momsen gått om den från löner osv, var iaf neck to neck för någar år sedan om jag minns rätt.

Ja men med tanke på att många här inte kommer gå i pension på minst 20-30 år och pengarna betalas i många fall ut över flertalet år efter det så är det en väldigt lång tid bort innan man fått ta del av större delen av avsättningen. Det kan hända mycket som förändrar skatteregler och samhället i allmänhet på så lång tid (kraftig långvarig lågkonjunktur, krig, klimatproblem, EU-kollaps osv). Då kan det dessutom vara trevligt att ha tillgång till pengarna istället för inlåsta i pensionslösningar.

Nu tror jag inte på någon domedag de närmsta 30 åren men min poäng är att 30 år är en jäkligt lång tid där mycket kan hända. Det är bara att gå tillbaka 30 år och se vad man trodde om pensioner, skatter, avkastning osv då för att inse hur mycket som kan ändras.

EDIT: Det har ju även varit ett antal händelser de senaste 30 åren där man inte hade mått dåligt över att ha extra pengar sparat istället för låsta till pensionen. Delvis i investeringssynpunkt men också som säkerhet.

Permalänk
Medlem

IT-säkerhetsanalytiker på ett större internationellt företag.
Tjänar 40kkr/mån innan skatt, vanliga förmåner, 7års erfarenhet inom IT men bara 1år med säk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är mest ren spekulation från min sida men skattetrycket har väl överlag gått nedåt sen ett antal år, kanske inte främst för att behovet av skatt minskat utan för att "skattekonkurrensen" ökat vilket väl förklarar sänkt bolagsskatt med mera. Redan idag tror jag skatteintäkterna från momsen gått om den från löner osv, var iaf neck to neck för någar år sedan om jag minns rätt.

Jag tror främst att poängen gällande skattetryck handlar om hur dessa besparingar kommer att beskattas när de väl plockas ut. Bara för att det verkar ekonomiskt gynnsamt att skjuta över lön till tjänstepension med dagens regelverk så är det inte säkert att det är lika gynnsamt när de väl ska plockas ut och beskattas. Men det är det ingen som vet.

Det låter ju ganska osannolikt att momsintäkterna skulle överstiga skatteintäkterna på arbete. Dels med tanke på att moms i normalfallet är 25% av varans värde, medans beskattningen på arbete ofta ligger betydligt högre. Dels så skulle det (med min tidigare punkt i åtanke) innebära att konsumtion främst inte sker med kapital som genererats genom arbete, utan måste i så fall till stor del bestå av externt kapital alternativt annat kapital (besparingar, etc.). Alltså, om du konsumerar med kapital som redan beskattats som inkomst av arbete, så kan omöjligt skatteintäkterna från konsumtionen överstiga intäkterna från skatten på arbete (om nu inte skatten på arbete vore oerhört låg samtidigt som skatten på konsumtion är oerhört hög).

Nej, enligt ekonomifakta står skatt på arbete för ungefär 60% skatteintäkterna medans skatten på konsumtion står för drygt 30%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Man gamblar ju dock med att skattetrycket inte är högre då än nu vilket det mycket väl skulle kunna vara, det är ju en relativt stor nackdel, förutom inlåsningen då. Jag själv skulle aldrig löneväxla till pensionen och då jobbar jag ändå inom området.

Jag skulle nog se det som att den stora gamblingen ligger i om man ens kommer gå ut sina tjänstepensions pengar. Nu när pensionsgruppen är ute efter att höja åldern för tjänstepension. Att de kom med det förslaget gjorde att jag avslutade mina insättningar så nu sparar jag i pengar bolaget istället.

Är inne på att köra depå istället för kapitalförsäkring på grund av att jag då kan ta ut vinsten som lön när jag slutat jobba. Har någon som har tankar om min lösning? För/nackdelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag tror främst att poängen gällande skattetryck handlar om hur dessa besparingar kommer att beskattas när de väl plockas ut. Bara för att det verkar ekonomiskt gynnsamt att skjuta över lön till tjänstepension med dagens regelverk så är det inte säkert att det är lika gynnsamt när de väl ska plockas ut och beskattas. Men det är det ingen som vet.

Det låter ju ganska osannolikt att momsintäkterna skulle överstiga skatteintäkterna på arbete. Dels med tanke på att moms i normalfallet är 25% av varans värde, medans beskattningen på arbete ofta ligger betydligt högre. Dels så skulle det (med min tidigare punkt i åtanke) innebära att konsumtion främst inte sker med kapital som genererats genom arbete, utan måste i så fall till stor del bestå av externt kapital alternativt annat kapital (besparingar, etc.). Alltså, om du konsumerar med kapital som redan beskattats som inkomst av arbete, så kan omöjligt skatteintäkterna från konsumtionen överstiga intäkterna från skatten på arbete (om nu inte skatten på arbete vore oerhört låg samtidigt som skatten på konsumtion är oerhört hög).

Nej, enligt ekonomifakta står skatt på arbete för ungefär 60% skatteintäkterna medans skatten på konsumtion står för drygt 30%.

Fast då räknar du in arbetsgivaravgiften som uppstår även om man löneväxlar (något förenklat så klart, är väl eg särskild löneskatt då men gör nog inte så stor skillnad här). Jämför man bara momsen mot den skatt man själv betalar på sin lön så blir det 450 miljarder mot 650 miljarder. 200 miljarder är så klart en rejäl slant men sett i relationen till totalen på 2000 miljarder så blir skillnaden mellan de två inkomstslagen genast betydligt mindre. Skulle man dessutom få för sig att slå ihop moms och kapitalskatt så har man ett större belopp än den direkta skatten på arbete.

Nu finns det väl bättre ställen än just denna tråd för avancerade skattediskussioner så det kanske med fördel dryftas på annat håll framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men med tanke på att många här inte kommer gå i pension på minst 20-30 år och pengarna betalas i många fall ut över flertalet år efter det så är det en väldigt lång tid bort innan man fått ta del av större delen av avsättningen. Det kan hända mycket som förändrar skatteregler och samhället i allmänhet på så lång tid (kraftig långvarig lågkonjunktur, krig, klimatproblem, EU-kollaps osv). Då kan det dessutom vara trevligt att ha tillgång till pengarna istället för inlåsta i pensionslösningar.

Nu tror jag inte på någon domedag de närmsta 30 åren men min poäng är att 30 år är en jäkligt lång tid där mycket kan hända. Det är bara att gå tillbaka 30 år och se vad man trodde om pensioner, skatter, avkastning osv då för att inse hur mycket som kan ändras.

EDIT: Det har ju även varit ett antal händelser de senaste 30 åren där man inte hade mått dåligt över att ha extra pengar sparat istället för låsta till pensionen. Delvis i investeringssynpunkt men också som säkerhet.

Det hänger väl också mycket på vilken lön man har i övrigt och hur mycket man får över varje månad efter att nödvändiga kostnader är betalda. Jag föreställer mig att desto mer pengar över man har, desto mer går åt till "onödiga kostnader", vilket kanske inte är fallet om pengarna är bundna (oavsett i vad). Men det är så klart mer av en personlig åsikt än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Fick min förfrågan om lönebump godkänd idag, går från 9M till 10M JPY per år +10% bonus.

Med dagens kurs blir det ca 59k SEK netto per månad.

Programmerare, Tokyo, 7-snart-8 år i spelet.

Verkar som att jag missuppfattade något, alternativt drog bossen på lite extra innan han flyttade till Amerikat nu och lämnade mig ensam här.. Bad om 10M men fick 12M JPY, eller ca 70k SEK netto per månad.

Skämdes nästan lite när jag tjänade 9M, men nu är det ju bara larvigt.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Nu kom den årliga ökningen för oss.

Tidigare 29 500 som doktorand, nu 30 000 som doktorand. 3000 i friskvård.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

IT-konsult (arkitekt) inom klienthantering och deployment 35 år. 13 års erfarenhet som konsult.

50 000 - 58 000 baserat på antal timmar fakturerade, oftast ca 55-58k
6 veckor semester
3000 i friskvård.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz