AMD Ryzen Threadripper 3970X och 3960X

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jämför priset och prestandan på 3970X med 9980-XE innan intel halverade priset för den. Du får 32 kärnor får 24990kr, du hade fått betala 22490 för en intel cpu med 18 kärnor för en månad sedan. Så 791kr/kärna mot 1249kr/kärna...

Prestandan har även gått kraftigt uppåt, går inte att jämföra med intels prestandaökningar mellan släpp...

Sen blir det inte AMD dominans, intel har fortfarande en ordentlig "mind share" så de kommer fortfarande sälja och sitter på en ordentlig kassareserv så de kommer inte gå under heller.

Men dominans för AMD vore bra, till och med i fem år (även om jag inte tror det kommer att vara så länge), så att AMD kan bygga upp en kassareserv för magrare år, för de kommer att komma, mer pengar för utveckling och att intels "mind share" bryts ner.

Det kommer att vara bättre för konsumenter än om intel skulle komma tillbaka nästa år. Vill du ha ordentlig konkurrens så vill du även ha ett AMD med mer muskler.

Jag tror inte att Intel sitter på någon kassareserv att tala om, vore oerhört korkat och dessutom rent ut sagt respektlöst mot aktieägarna som förväntar sig att få sin del av kakan vid en vinst.
Investeringar är nog ledordet här, men dessa är inte säkert att man kan sälja för vad man en gång gav för dem om mörka moln tornar upp sig.

Intel hade en ljusprocessor i sin workflow, ska de vara herre på täppan igen bör de börja realisera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så 3960X står mot i9-10980XE med lägre prislapp, och 3970X samt 3990X bryter ny mark i flertrådad prestanda för HEDT konsumenter. Rätt intressant utveckling, kommer nya ryzen släppet nästa år ta spelprestandatronen kommer nog utvecklingen ta fart på allvar. Var länge sedan AMD kunde ta ockerpris för en produkt, de styr HEDT marknaden nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast är det verkligen ett problem?

Sedan Nvidia Pascal och AMD Vega kan GPUn mappa in CPUns RAM. I det läget blir VRAM mer en rejäl cache och om "working-set" för en "tile" är större än CPU-cachen skulle prestanda bli totalt värdelöst med CPU-rendering. VRAM är rejält mycket större än någon CPU-cache, även på riktigt enkla GPUer.

Så snarare så att GPUer borde hantera scener med väldigt mycket "assets" per tile bättre än CPU.

Och om det vore ett problem skulle inte filmindustrin kunna migrera till GPGPU. Vad jag har kunna läsa mig till är de precis vad som sker just nu på bred front.

Beror väl på vart man sitter i diverse industrier och vad man har råd med!

Då jag själv inte fått HBCC att funka med mitt system så har jag varit lite osäker på tekniken men det kanske är för att jag inte sitter på en nyare maskin. Men så som det ser ut nu så blir nog CPUer helt icke-relevanta i renderingssynpunkt om några år. Dock är det väl inget fel i att ha en bra CPU som backup utifall

Visa signatur

Dator1: Intel I5 3570K @4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 16GB 1600Mhz DDR3 | ASRock Z77 Extrem4-M | Sapphire VEGA 64 NITRO+ | Be Quiet! Power Zone 850W | Crucial BX100 250GB | 2TB HDD | Phanteks P400D

Dator2: x5650 @3.8Ghz | Corsair H70 + Noctua NF-P12 | Corsair 6GB | ASUS x58 p6t Deluxe v2 | GTX260 | Corsair 60GB SSD | Fractal Design Define R3 | Corsair HX750

Ljud: DT 770 PRO 250ohm | Sound Blaster X3 | Samson G-Track

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag tror inte att Intel sitter på någon kassareserv att tala om, vore oerhört korkat och dessutom rent ut sagt respektlöst mot aktieägarna som förväntar sig att få sin del av kakan vid en vinst.

Läste jag rätt så har de runt 3 miljarder dollar i kassan, dvs lite mer än 1% av vad Apple har...

Permalänk
Avstängd

64 kärnor 2020 threadripper och sen Zen 3 design.
2020 vilket år för AMD!

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av benjohan4:

Beror väl på vart man sitter i diverse industrier och vad man har råd med!

Då jag själv inte fått HBCC att funka med mitt system så har jag varit lite osäker på tekniken men det kanske är för att jag inte sitter på en nyare maskin. Men så som det ser ut nu så blir nog CPUer helt icke-relevanta i renderingssynpunkt om några år. Dock är det väl inget fel i att ha en bra CPU som backup utifall

Att du inte fått HBCC att fungera är inte jättekonstigt, i alla fall om vi pratar GPGPU och specifikt OpenCL. Det kräver OpenCL 2.0 eller senare och AMDs stöd för något senare än OpenCL 1.2 är, snällt sagt, mindre välpolerat...

I praktiken kör därför nästan alla OpenCL accelererade program utanför Intel-designade bibliotek tänkta för Intels GPUer (Intel har riktigt bra OpenCL 2.1 stöd) just OpenCL 1.2.

Rent generellt tenderar CUDA-acceleration både prestera närmare teoretisk nivå samt innehåller fler finesser. Stödet jag nämner ovan har ju sedan länge funnits i CUDA och var primärt det jag tänkte på. Överhuvudtaget är det tyvärr rätt mycket likhetstecken mellan GPGPU och Nvidia/CUDA just nu. OpenCL verkar vara en återvändsgränd och ingen självklart efterföljare finns (SYCL är en bra kandidat).

Det ändrar inte utsagan att CPU för rendering känns lite som att diskutera vilken CPU som är bäst på 3D-rastrering (CPU-rastrering av en av de tänkta användarfallen för MMX): visst kan man mäta det men resultatet är lika spännande som tiden för en kvarts mile med SL-buss...

"At GTC, NVIDIA is showing Image Engine’s attack robot from Lost in Space on an RTX Server virtual workstation running Autodesk Maya in real time. Autodesk Arnold rendered the assets — and reduced the time needed by 6x per frame on GPU when compared to CPU. Performance scales to 25x faster on a four-GPU render node over a typical CPU render node for entire shots or animations."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kostar på att dingla med den största e-penisen oavsett vilken färg (grön/blå) suspensoaren har.

Men störst är inte alltid bäst som speltesterna visar och spelar du mest kan du lugnt sitta kvar i båten med diverse billigare alternativ. Hittills har man undvikit köpa enstaka dator komponenter över 10.000kr och lär nog fortsätta det ställningstagandet en tid till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Det finns många problem med prestandatester på hårdvarukomponenter.
För de som gör lite mer än att endast köra standardprogram med default inställningar och template så är problemet att ingen last är den andra likt. Hur ska då recensenter sätta upp en test.
Ska de slänga upp värsta sharepointsiten med tusentals användare, databasen, O365 och Azure integration som ingen kan verifiera resultatet eller ska de köra mer standardtester?
Där just kompilering, rendering, speltester är några enkla tester att utföra. Sedan får man som användare försöka lista ut vad det kan innebära. Mängder med olika tester av olika slag och ändå bra resultat ger en antydan att prestandan i ens lösning blir bra om den ej är ovanlig.

Så när jag t.ex köper grafikkort så kollar jag även på spelprestanda även om inget spel någonsin ska få besudla mitt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Lite oc på 3970X (+5000MHz)

AMD Ryzen Threadripper 3990X 64 Core & 128 Thread HEDT CPU Confirmed

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

RIP Intel, på riktigt nu.

Tror dom är inne på ett viktigt spår, GPU, processorer kommer inte att vara framtiden så som vi känner den.
GPUer kan med fördel göra många av dessa laster, snabbare.
Processorn är snart utdöd i det segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag tror inte att Intel sitter på någon kassareserv att tala om, vore oerhört korkat och dessutom rent ut sagt respektlöst mot aktieägarna som förväntar sig att få sin del av kakan vid en vinst.
Investeringar är nog ledordet här, men dessa är inte säkert att man kan sälja för vad man en gång gav för dem om mörka moln tornar upp sig.

Intel hade en ljusprocessor i sin workflow, ska de vara herre på täppan igen bör de börja realisera den.

Skickades från m.sweclockers.com

intel satt 2017 på totalt $24 miljarder, varav 59% utomlands (som de då måste skatta för om de flyttar dem till USA). Samma år hade AMD under $1 miljard.

(apple satt på $256 mlijarder, varav 93.3% utomlands, Alphabet $92.4 miljarder (60%), Cisco $68 miljarder (96%), Microsoft $126 miljarder (97%), nvidia $7 miljarder (67%))

Så tror fortfarande att AMD skulle behöva en större buffer i rena pengar än vad de hade 2017.

Edit:

Skrivet av joakim99:

Läste jag rätt så har de runt 3 miljarder dollar i kassan, dvs lite mer än 1% av vad Apple har...

Då är den på rätt väg

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Tror dom är inne på ett viktigt spår, GPU, processorer kommer inte att vara framtiden så som vi känner den.
GPUer kan med fördel göra många av dessa laster, snabbare.
Processorn är snart utdöd i det segmentet.

Förutspå framtiden är svårt. I princip varenda entusiast idag har till till mängder av cloudtjänster och frågan man ställer är varför ha hårdvaran hemma?
I början var det så att man endast flyttade upp sina VM, nu tillkommer det mer tjänster i molnet som man inte kan skapa själv. Att skapa en hybridlösning, ja då kan man få sämre prestanda än att allt ligger i molnet.

Vilket leder till att jag ser dessa HEPT cpuer mest emot ungdomar och hemmasnikare, då trenden går emot att inte ha någon kraftigare hårdvara lokalt. Hade det varit för 15år sedan, ja varenda entusiast värt namnet hade dräglat över en 32 core cpu hemma. (om ramminnet inte hade varit svindyrt)

Btw jag har kamrater som jobbar med rätt tunga Ai projekt och datorn de har hemma i deras bostad är inte bättre än vad som finns i lagret hos den lokala elbutiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tror dom är inne på ett viktigt spår, GPU, processorer kommer inte att vara framtiden så som vi känner den.
GPUer kan med fördel göra många av dessa laster, snabbare.
Processorn är snart utdöd i det segmentet.

Intel har inget att komma med så processormarknaden är död.

Gett up?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jämför priset och prestandan på 3970X med 9980-XE innan intel halverade priset för den. Du får 32 kärnor får 24990kr, du hade fått betala 22490 för en intel cpu med 18 kärnor för en månad sedan. Så 791kr/kärna mot 1249kr/kärna...

Prestandan har även gått kraftigt uppåt, går inte att jämföra med intels prestandaökningar mellan släpp...

Sen blir det inte AMD dominans, intel har fortfarande en ordentlig "mind share" så de kommer fortfarande sälja och sitter på en ordentlig kassareserv så de kommer inte gå under heller.

Men dominans för AMD vore bra, till och med i fem år (även om jag inte tror det kommer att vara så länge), så att AMD kan bygga upp en kassareserv för magrare år, för de kommer att komma, mer pengar för utveckling och att intels "mind share" bryts ner.

Det kommer att vara bättre för konsumenter än om intel skulle komma tillbaka nästa år. Vill du ha ordentlig konkurrens så vill du även ha ett AMD med mer muskler.

men 3970X är top modellen nu men inom snar framtid kommer 3990X 64/128 som toppmodellen för +3000usd

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

SC-test av i9-10980XE släpps i förväg utan förvarning 09:00 och visar att det är samma skit som förra generationen och kommer troligen få stryk av TR 3000 om bara några timmar.
tvelander skriver ett inlägg 09:17 i tråden att han funderar på att sälja sitt gamla i9-9980XE för att han behöver mer prestanda.

SC-test av TR 3000 släpps 15:00 som utannonserat och totalt piskar allt Intel har att komma med.
tvelander skriver ett inlägg 19:54 där allt han säger är "men moderkorten för X570 dyrare", trots att de inte alls är det.

Also tvelander: nej jag är inte alls fanboy.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

SC-test av i9-10980XE släpps i förväg utan förvarning 09:00 och visar att det är samma skit som förra generationen och kommer troligen få stryk av TR 3000 om bara några timmar.
tvelander skriver ett inlägg 09:17 i tråden att han funderar på att sälja sitt gamla i9-9980XE för att han behöver mer prestanda.

SC-test av TR 3000 släpps 15:00 som utannonserat och totalt piskar allt Intel har att komma med.
tvelander skriver ett inlägg 19:54 där allt han säger är "men moderkorten för X570 dyrare", trots att de inte alls är det.

Also tvelander: nej jag är inte alls fanboy.

Vi är få Intel fanboys på detta forum. Vi jobbar i motvind.

90% är AMD fb på SweC, det är tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vi är få Intel fanboys på detta forum. Vi jobbar i motvind.

90% är AMD fb på SweC, det är tråkigt.

Man behöver inte skjuta sig själv i foten bara för att man föredrar ett märke.
Jag har alltid föredragit AMD men köpt Intel CPU i över 10 år för att AMDs alternativ var inte tillfredsställande.

Vi konsumenter har absolut ingen anledning till att visa tacksamhet mot Intel, så varför stödja de nu när det finns bättre alternativ?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Kan man ju fundera på hur många procent av de som skriver i denna traåd samt intels tråd kommer köpa en sådan här cpu eller en 18core i9. Tror den procenten är rätt liten tror de vanliga nöjer sig med 16 trådar eller . Vi är en lite nishad skara som köper såna här monster.

Bara för det kom ut något som slår allt betyder det inte att de som kom i förra året är en samre produkt nu än vad den var då fortfarande lika snabb.
Och dom som sitter på en mainstream plattform eller så och om nu ni tycker att det är så himla bra med kärnor vadför sitter ni inte med threadripper redan . Förmodeligen inget behov av den skulle jag tippa

Hur eller hur så är det en riktigt bra produkt som kommer testas ev

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Hjälpsam

Man är inte fanboy bara för att man gillar ett märke, folk får väl köpa vad de vill, så länge de blir nöjda.
Tycker också det är helt OK att hylla sitt inköp.
Svårare blir det när de inte kan acceptera att andra köper något annat, eller försöka inbilla oss att det andra är skit.
Jag gillar AMD:s CPU:r och grafikkort, men jag kan inte påstå att Intel eller Nvidia är dåliga, det skulle bara vara löjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

men 3970X är top modellen nu men inom snar framtid kommer 3990X 64/128 som toppmodellen för +3000usd

Med 100% fler kärnor, och priset är inte klart.

Förväntar du dig att man skall få 64 kärnor för samma pris som man får 32 idag?

Hur överlevde du egentligen Intels minimala ökningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Man är inte fanboy bara för att man gillar ett märke, folk får väl köpa vad de vill, så länge de blir nöjda.
Tycker också det är helt OK att hylla sitt inköp.
Svårare blir det när de inte kan acceptera att andra köper något annat, eller försöka inbilla oss att det andra är skit.
Jag gillar AMD:s CPU:r och grafikkort, men jag kan inte påstå att Intel eller Nvidia är dåliga, det skulle bara vara löjligt.

När fanboys ger upp blir de troll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nice prestanda i arbetslaster.
Nog inget många kommer köpa pga priset och ja den är ju bara till för hardcore arbetslaster om man ska ha nytt av det.

Rätt kul att se hur totalt jävla värdelös en sådan här cpu är för spel dock

Inget som jag personligen skulle vilja ha då jag spelar mest och kör lättare arbete

Jag tror du måste slå upp ordet värdelös i SAOL (som inte har ngt (nämn­värt) värde), d.v.s. i sammanhanget inte är brukbart för spel vilket inte alls är rätt då spel fungerar på dessa CPU:er, de behöver inte vara bäst, räcker med att de fungerar för att inte vara värdelösa. Vad du borde skrivit är t.ex. att dessa CPU:er inte är prisvärda för spel eller att de inte uppnår högsta mätbara värden i speltester.

Skrivet av Lodisen:

Jag skulle säga att de är väldigt billiga sett till vad man får.
3950X har MSRP på $749 | $46.8 per Core | $23.4 per thread
3970X har MSRP på $1999 | $62.46 per core | $31.23 per thread

De är ju ~33% dyrare per core så de är ju inte billiga i jämförelse (kollar man moderkortspriser så blir det ännu dyrare) men jämför man med andra tillverkare så är de rätt så prisvärda, så behöver man prestandan i en enhet så är det ett bra pris.

Skrivet av Dinkefing:

Besviken att AMD inte släppte 12 eller 16-kärniga Threadripper men antar att Ryzen fyller det gapet. De har dock betydligt mindre PCI-E banor och bara stöd för double channel minne. Och de är alltför strömtörstiga.

Inte heller hjälper AMDs sämre latencer mot Intels dito. Som sagt besviken.

Håller med, hade kanske varit intresserad av en 16-core om moderkortspriserna hållt sig under 4k vilket är nästan hälften av lanseringspriserna. Tror AMD resonerar att plattformen blir så pass kostsam att ingen vill lägga $800-$900 för en CPU när de får betydligt mer för ~$500 mer. Bra för Intel som har fått en (extremt liten) nisch där de kan sälja hyfsat överklockningsbara CPU:er med flera PCI-kanaler och någorlunda prisvärda moderkort.

Skrivet av deltascu:

Windows 10 pro används till testerna här... betyder det att windows är helt OK med många trådar nuförtiden? Eller hade det varit av ytterligare fördel att köra linux?

Jag tänker inte länka till några tester här utan bara killgissa att Windows Pro fortfarande har en sämre schemaläggning och skalbarhet än Linux när man mäter antalet CPU-trådar i antal dussin eller tjog. Läsare av inlägget får gärna motbevisa mig, ingen blir gladare än jag om så är fallet.

Skrivet av Galen Gurka:

Jag skulle inte säga att jag är besviken och jag förstår varför det ser ut som det gör, men jag skulle verkligen velat ha en modell likt det du önskar dig. Allt jag vill ha är en 3900X med fler PCI-E-banor. Nu behöver man snegla på Intel, nöja sig med för få banor, hosta upp jättemycket pengar för 3960X eller gå tillbaka till förra generationens Threadripper. Inget känns optimalt.

Håller med, en modell överlappande med 3950 har ett visst intresse som jag skrev till @Dinkefing men moderkorten som det ser ut just nu sticker iväg i pris så den enda nisch Intel har inom HEDT är billigare moderkort och överklockning, så är man ute efter prestanda under 20 cores, överklockning och hyfsat med PCI-e så är Intel nu prisvärda (-ish), trodde inte Intel och prisvärd skulle få plats i samma mening men efter 35 år har det hänt.

Skrivet av Yoshman:

Tycker SweClockers var väl diplomatiska mot designen i första/andra generations ThreadRipper. Den designen lanserades initialt med Opteron Magny Cours med exakt samma problem då som för 1st gen Epyc och 1st/2nd gen TR: extremt inkonsekvent prestanda. Lysande prestanda i s.k. embarrassing parallel (t.ex. Cinebench) och rätt pissig prestanda i fall där flera trådar löste ett större problem (t.ex. spel, databaser, vissa men lång ifrån alla HPC-laster).

Tror faktiskt AMD i nuläget ska vara glada över att första generationen Epyc aldrig fick något genomslag, övertygade om att rätt många hade blivit rejält besvikna. Tyvärr för Intel är den designgrodan nu löst!

Däremot ställer jag mig lite frågande till hur relevanta renderingsbenchmark är 2019. Rendering är här någon form av raytracing (rendering kan också vara hantering av filmklipp, dessa benchmarks är i högsta grad relevanta för HEDT).

Jämför prestanda i Blender på CPU som drar nästan 400 W
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/18933?key=75c2ea6b89f2c7af0fa16ed2115e84e4
mot en laptop GPU som drar 60 W
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/18591?key=a41a76837d1bb225eff6b2b7a31b3af9

GTX 1660Ti Max-Q drar alltså jämt med TR3960X. Körde på kul även en vända i Blender 2.81 med ett RTX 2070, en nyhet i 2.81 är att RT-kärnorna har börjat användas (stödet är stämplat som experimentellt), där avklarades samma scen på 41s.

Finns vissa scener där vinsten med GPGPU inte är full lika brutal, men som jag förstått detta går den professionella marknaden helt över till GPUer för detta. Än större är vinsten när man jobbar i "view-port", med en fet GPU (typ RTX 2080 TI) går det att jobba i lägen som rätt mycket påminner om slutscenen, något som är totalt oanvändbart med CPU-rendering.

TR är helt klart en fullträff för saker som videoredigering, kompileringsserver (och där är typisk också komprimering prestanda rätt viktigt när man paketerar, något som Intel innan detta hade kvar som en fördel) och säker något mer!

Kan bara komma på en enda sak där Intels HEDT nu är vettig till: matematiska program som Matlab och Octave. Här får jag ge Phoronix (som normal gör ett strålade jobb) lite skäll. För nog kan man förvänta sig att man har lite verklighetscheck på sina resultat.
https://i.imgur.com/CXmHSfj.png
Att 10980XE skulle prestera sämre än 3900X i detta borde få alla möjliga klockor att ringa. Testade detta på två vettigt konfigurerade system (d.v.s. med OpenBLAS installerat), 3900X avklarar då det hela på 7,8s medan en i7-8559U tvålar till hela HEDT raddan och blir klar på 6,9s...

Ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle köra Octave eller Matlab utan hårdoptimerade SSE/AVX/AVX512 plugins!!! Det är skillnaden mellan Phoronix resultat och mina. Även om Zen2 är ett klart lyft över Zen når man inte upp till Intel här, framförallt inte på CPUer med AVX512 stöd! Lite förvånad att min 3900X drar jämt med 8559U, men inte helt överraskad. Ibland hjälper eDRAM till rätt mycket i dessa laster då de äter rätt mycket minnesbandbredd (i7-8559U har 128 MB eDRAM).

OBS: jag är väl medveten om begränsningarna hos MKL ihop med AMD, mina resultat använder sig som sagt av OpenBLAS (även på Intel, inte värt att fippla med MKL på en 4C/8T NUC...) som fungerar bra både på AMD och Intel.

Phoronix test av Threadripper 3970X / 3960X är definitivt läsvärt. De har nog det största utbudet av program som faktiskt är relevant för HEDT av de tester jag sett så här långt.

Jag skulle nog ge Phoronix lite utrymmer för misstag, sidan har nästan varit ett enmansprojekt under dess existens, att de missar att sätta sig in i alla mjukvaror och testar på "fel sätt" ibland kan man ha överseende med. Ibland efter för många timmars arbete så försvinner reality-check i huvudet på testaren eftersom det är deadline på NDA. Ingen sida på nätet som gör allt korrekt men Phoronix har verkligen lyckats göra väldigt bra tester under dess livstid. Man får som alla andra prestandatester analysera rimligheten och om något känns fel skriva en kommentar i forumet och hoppas testaren kan göra om testerna med andra parametrar/miljöer/mjukvara.

Sen kan jag tycka det är bra när tester genomförs utan eftertanke ibland. Finns så många system som installeras med "next->next->finish" för arbetstiden räcker inte till att spendera 2 timmar/dagar/veckor för att optimera utan man nöjer sig med att det ens fungerar för nästa projekt skulle varit gjort igår.

Sen har jag väldigt svårt att se användningsområden för dessa CPU:er, du föreslår videoredigering som jag kan förstå, men kompileringsserver känns som det är få projekt som skalar ut på +20 cores och det kanske är billigare att spinna upp resurser i en molntjänst (AWS, Azure, Google, Oracle) de minuter det behövs än att managera lokal hårdvara.
Men jag kan tänka mig att det behövs i några fall där koden kan vara Cloud Act-känslig eller man behöver köra väldigt långa sessioner av kompilering och tester men frågan är då om det är så verksamhetskritiskt så vill man nog inte välja bort redundans m.m. som t.ex. en EPYC-platform kan tillhandahålla.
Känns som hela HEDT-platformen är för småföretag som vill ha allt inhouse.

Skrivet av str8forthakill:

Så 3960X står mot i9-10980XE med lägre prislapp, och 3970X samt 3990X bryter ny mark i flertrådad prestanda för HEDT konsumenter. Rätt intressant utveckling, kommer nya ryzen släppet nästa år ta spelprestandatronen kommer nog utvecklingen ta fart på allvar. Var länge sedan AMD kunde ta ockerpris för en produkt, de styr HEDT marknaden nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte AMD kommer ta några ockerpriser, det kräver att konkurrensen är mer eller mindre borta och Intel har ett starkt varumärke samt produkter som håller även om de kommer ligga lite efter på HEDT&Server de närmsta åren. Men vi kan helt klart se en övergång i prisstruktur under de följande 2 åren där AMD leder utvecklingen och Intel måste anpassa sig men AMD de har en lång väg att gå för att bli ledare, räcker inte med prestanda, de måste levera mjukvaru-lösningar för Microsoft och Linux, systemlösningar till systemintegratörer som HPE, Dell EMC, Lenovo, Cisco m.fl, skapa relationer och lösningar med mindre systemutvecklare (tänk lite mindre (än under 100 miljarder USD i omsättning) systemleverantörer som Nutanix, NetApp, Palo Alto, Datrium, Viking Enterprise* m.fl.).

* Viking Enterprise har nyss lanserat ett EPYC-baserad storagelösning vilket är rätt unikt i dagsläget.

AMD har lagt på några hundra dollar på årets upplaga av Treadripper men de ligger fortfarande $1000 under Intels 28-core W-CPU för de vet att de kan bara plocka marknadsandelar med "budget-CPU" eftersom branschen är konservativ och att AMD kanske inte har det bästa track-record när det kommer till mjukvara vilket är en stor del i dagens systemlösningar.

AMD har bäst performance/price med nya Threadripper men de har innehaft den titeln i flera år nu utan att bli så dominant att de kan sätta ockerpriser och jag är tveksam till att det kommer hända även framöver. Det nuvarande läget har dock skapat en konkurrens på marknanden som inte funnits förut så vi konsumenter är vinnare eftersom vi nu får prestanda för pengarna som vi inte sett på många år.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

@houze:
24 kärnor kostar $1399
32 kärnor kostar $1999

läste fel om priset men fortfarande, det är mycket pengar. Med all rätt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Jag tror du måste slå upp ordet värdelös i SAOL (som inte har ngt (nämn­värt) värde), d.v.s. i sammanhanget inte är brukbart för spel vilket inte alls är rätt då spel fungerar på dessa CPU:er, de behöver inte vara bäst, räcker med att de fungerar för att inte vara värdelösa. Vad du borde skrivit är t.ex. att dessa CPU:er inte är prisvärda för spel eller att de inte uppnår högsta mätbara värden i speltester.

De är ju ~33% dyrare per core så de är ju inte billiga i jämförelse (kollar man moderkortspriser så blir det ännu dyrare) men jämför man med andra tillverkare så är de rätt så prisvärda, så behöver man prestandan i en enhet så är det ett bra pris.

Håller med, hade kanske varit intresserad av en 16-core om moderkortspriserna hållt sig under 4k vilket är nästan hälften av lanseringspriserna. Tror AMD resonerar att plattformen blir så pass kostsam att ingen vill lägga $800-$900 för en CPU när de får betydligt mer för ~$500 mer. Bra för Intel som har fått en (extremt liten) nisch där de kan sälja hyfsat överklockningsbara CPU:er med flera PCI-kanaler och någorlunda prisvärda moderkort.

Även om det är 33% dyrare per core så blir ett helt system inkl ram och moderkort mycket billigare om man slår ut hela systemkostnaden per core jämfört med tidigare.
Det kommer vara mycket uppskattat hos de som gör mycket videorendering.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så 3960X står mot i9-10980XE med lägre prislapp, och 3970X samt 3990X bryter ny mark i flertrådad prestanda för HEDT konsumenter. Rätt intressant utveckling, kommer nya ryzen släppet nästa år ta spelprestandatronen kommer nog utvecklingen ta fart på allvar. Var länge sedan AMD kunde ta ockerpris för en produkt, de styr HEDT marknaden nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Att 3950X står sig bra mot i9-10980XE får man dock inte glömma. Är man ute efter runt 16-18 kärnor så är den ett starkt och billigare alternativ. AMD har sänkt priset för 16 kärnor tre generationer i rad nu. Du kan nästan få en 3950X och ett moderkort för samma pengar som i9-10980XE kostar.

Skrivet av str8forthakill:

@houze:
24 kärnor kostar $1399
32 kärnor kostar $1999

läste fel om priset men fortfarande, det är mycket pengar. Med all rätt med.

Här kostar det lite mera. 24 kärnor förra generationen kostade $1299 vid launch. Så det är en ökning med $100. Men prestandaökningen är massiv vilket jag nog hade betalat $100 för om jag stod och valde mellan en 3960X och en 2970WX.

Vad man inte bör glömma bort är att X399 och 2:a generationen Threadripper kommer finnas kvar som en del av portföljen och säljas till lägre priser så för en del kommer de vara bra alternativ. Så AMD tvingar inte folk som vill köra HEDT att köpa en 3:e generation. Så vill man köre HEDT, behöver lite PCIe lanes och 16 kärnor så finns ju 2950X. Men jag skulle anta att för de flesta som behöver denna typ av kraft så är prestandaökningen till den nya generationen så stor att de gärna tar den initiala kostnaden. Om deras tid är värt något (vilket det ofta är i professionella cirklar) så kommer de förmodligen tjäna tillbaka skillnaden i pris kontra 2:a gen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hjälpsam

Trista och dyra moderkort, med en massa plast och RGB trams.
Ge oss moderkort för WS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av houze:

Jag skulle nog ge Phoronix lite utrymmer för misstag, sidan har nästan varit ett enmansprojekt under dess existens, att de missar att sätta sig in i alla mjukvaror och testar på "fel sätt" ibland kan man ha överseende med. Ibland efter för många timmars arbete så försvinner reality-check i huvudet på testaren eftersom det är deadline på NDA. Ingen sida på nätet som gör allt korrekt men Phoronix har verkligen lyckats göra väldigt bra tester under dess livstid. Man får som alla andra prestandatester analysera rimligheten och om något känns fel skriva en kommentar i forumet och hoppas testaren kan göra om testerna med andra parametrar/miljöer/mjukvara.

Just den typen av misstag som gjordes i det här fallet är tyvärr inte helt ovanligt hos Phoronix, i alla fall när han har gett sig på att testa icke-x86 CPUer. Efter ett test av POWER9 var det någon på IBM som körde om testerna med "vettiga" argument till kompilatorn och "vettiga" bibliotek installerade, blev ett rätt ordentligt annorlunda utfall.

Men som jag skrev, tycker trots allt Phoronix gör ett strålande jobb. Och just sättet man kan läsa ut hur varje test är gjort gör det fullt möjligt för den som har lust att köra om samma test på sin egen maskin. Tycket t.ex. att testet "Rust Prime Benchmark" såg lite skumt ut. Bara gräva fram test-specifikationen (eller helt sonika installera Phoronix benchmark suite, fast fungerar inte rakt av om man ska felsöka) och köra på sitt eget system. Fick exakt samma resultat på min 3900X som Phoronix fick, så är nog helt OK ändå.

Skrivet av houze:

Sen kan jag tycka det är bra när tester genomförs utan eftertanke ibland. Finns så många system som installeras med "next->next->finish" för arbetstiden räcker inte till att spendera 2 timmar/dagar/veckor för att optimera utan man nöjer sig med att det ens fungerar för nästa projekt skulle varit gjort igår.

Håller helt med om att kvantitet är en kvalité i sig (inte ofta jag håller med något Josef Stalin hävt ur sig...). Fast det förutsätter ändå att delresultaten har representativa siffror. Givet att ingen har kommenterat kring Octave siffrorna på det forumet pekar nog på att de som kommenterat nog aldrig använt Octave/Matlab. Borde vara välkänt för alla som gjort något icke-trivialt i dessa program hur enormt mycket prestanda där skalar med SIMD.

Skrivet av houze:

Sen har jag väldigt svårt att se användningsområden för dessa CPU:er, du föreslår videoredigering som jag kan förstå, men kompileringsserver känns som det är få projekt som skalar ut på +20 cores och det kanske är billigare att spinna upp resurser i en molntjänst (AWS, Azure, Google, Oracle) de minuter det behövs än att managera lokal hårdvara.
Men jag kan tänka mig att det behövs i några fall där koden kan vara Cloud Act-känslig eller man behöver köra väldigt långa sessioner av kompilering och tester men frågan är då om det är så verksamhetskritiskt så vill man nog inte välja bort redundans m.m. som t.ex. en EPYC-platform kan tillhandahålla.
Känns som hela HEDT-platformen är för småföretag som vill ha allt inhouse.

Får nog ändå rätt mig själv på videoredigeringbiten. Efter läst en gäng tester ger alla en rätt entydig bild. Videoredigeringsprogrammen skalar riktigt bra med CPU-kärnor upp till ~16 st, men sen faller det snabbt av. 3950X är typiskt 0-30 % långsammare än 3960X (som i sin tur är väldigt nära 3970X). OK om man absolut måste ha fler PCIe-kanaler, annars känns TR3 rätt meningslös där (tack vare AMD själva).

Kompilering har jag rätt ordentligt koll på. Jobbar för närvarande med utveckling av plattform för CI/CD till riktigt stora projekt. Att skala till 32 kärnor kanske inte är superoptimalt för enskilda projekt, men jobbar man på hela system (många ingående projekt) gör ju Gustafsons lag att man kan skala riktigt långt. Fast ofta är det både mer effektivt och mer kostnadseffektivt att skala horisontellt, d.v.s. bygga kluster av system med lite färre och riktigt högt klockade CPUer. Detta då vissa moment skalar illa med kärnor och X st 8-16 kärnors kostar typiskt mindre än ett system med lika många kärnor.

Och håller med om molntjänster. Har precis gjort lite tester på AWS, gick utmärkt att skala CI-delen av systemet till ~100 CPU-kärnor. Handlar om ett stort system, men finns ju enorma system (Googles back-end består av ~250 miljoner rader C++) som borde gå att skala till tusentals kärnor. Något som bara på något sätt kan bli rimligt via molntjänster.

Men även om kompilering av lite större projekt skalar rätt bra till 3970X är det ändå lite frågetecken kring hur vettig den CPU är för detta. En kompileringsserver har egentligen noll nytta av PCEe-linorna, flaskhalsen är helt CPU även om man kör snurrdisk över SATA (i alla fall under Linux med rimlig mängd RAM). Så man kan sätta frågetecken kring prisvärdhet, framförallt ställt mot 3950X.

Råder inget tvivel om att 3970X/3960X är en helt brutal CPUer. Men man blir nog lite bländad av alla renderingsresultat som skalar perfekt (vilket är orsaken till att GPUer hanterar detta effektivare än CPUer). Tar man bort alla renderingsprogram är det fortfarande en lysande CPU, men rätt svårt att hitta något användningsområde där den är vettig sett till pris/prestanda och W/perf jämfört med t.ex. 3950X...

Intels HEDT må vara en one-trick-pony i detta läge, men råkar man just behöva det fallet är den plattformen rätt OK med nya priset. Fråga är faktiskt: vad ska TR3 användas till? Prisvärd server kanske (finns faktiskt en hel del server fall där lite färre kärnor men riktigt hög enkeltrådprestanda är optimalt)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Snarare spelen som är värdelöst gjorda som inte drar nytta av det stora antalet kärnor.
Hur svårt ska det vara att göra spelmotorer som kan skala och sen bara patcha spelen för varje kommande CPU?

AMD har verkligen fått fram något riktigt bra här, de gör en äkta curbstomp på Intel. 😁😂

Väldigt svårt.
Ljud, grafik, fysik, input, nätverk - vad mer ska du dela upp i egna trådar? Merparten (samtliga?) av dessa är hårt serialiserade problem att lösa - går inte med lätthet att göra parallella beräkningar på.
Ska du inte göra samma beräkningar flera gånger för räknandets skull så är det alltså knivigt att komma över 5 trådar.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Trista och dyra moderkort, med en massa plast och RGB trams.
Ge oss moderkort för WS.

Håller med, är en trend jag tycker är tråkig, om man inte är en 13 årig epa-traktorförare är det där med RGB något väldigt störande som i alltid slutar med att man stänger av allt.

Det är ju självklart högst min personliga åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Väldigt svårt.
Ljud, grafik, fysik, input, nätverk - vad mer ska du dela upp i egna trådar? Merparten (samtliga?) av dessa är hårt serialiserade problem att lösa - går inte med lätthet att göra parallella beräkningar på.
Ska du inte göra samma beräkningar flera gånger för räknandets skull så är det alltså knivigt att komma över 5 trådar.

Man kör inte alla de uppgifterna ensamma på vars en kärna. Fysik har sedan länge kört på multipla trådar. Ljud och input är inte krävande. Nätverk vet jag inte. Grafiken har länge varit utmaningen pga av dess tidigare seriella natur vad jag förstår, men många har fått grepp på det. Att blanda fysik och grafikhanteringen (och de andra uppgifterna) är gissningsvis det som kommer förkorta cyklerna mest.

Det finns spel som är 2 år gamla som fördelar arbetet jämt över alla kärnor. Det är antagligen en blandning av arbetsuppgifter som gör i den.

Fysikberäkningar måste göras klara innan man ritar ut grafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?