Testpilot: Asus ROG Zephyrus G – bärbar med Ryzen och GTX 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Asus ROG Zephyrus G – bärbar med Ryzen och GTX 1660 Ti Max-Q

Asus tar den bärbara serien ROG Zephyrus till lägre prisklasser, men räcker kompromisserna hela vägen fram? Testpiloten Yoshman undersöker!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant

Permalänk
Medlem

Kul med ett bärbart test. Framförallt av gamer laptops. Men skulle aldrig välja AMD innan zen 2/ryzen 3 når bärbart.

Sen har dessa Specs funnits för 15k väldigt länge. Oftast med 1660 ti och inte maxq varianten. T.ex. lenovos.

Men fler gaming laptop tester! Bra jobbat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

inte konstigt prestandan kunde varit bättre, med bara 1 Ram sticka så halveras Ryzens prestanda.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

inte konstigt prestandan kunde varit bättre, med bara 1 Ram sticka så halveras Ryzens prestanda.

Nej, den är designad för att bara ha en sticka, resterande kanals minne sitter fastlödd på modermodemet.

Skillnaden mellan Single/Dual är inte i närheten så stor som folk tror för övrigt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

"Grafikdelen Radeon RX Vega 10 med strulande drivrutiner".

Låter som AMD, alright.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _Merc_:

inte konstigt prestandan kunde varit bättre, med bara 1 Ram sticka så halveras Ryzens prestanda.

För CPU-delen är faktiskt inte skillnaden speciellt stor med en eller två kanalers RAM, undantaget spel.

Men i just detta fall är det precis som @roxkz skriver, det är två kanaler då 8 GB är fastlött och 8 GB sitter som SO-DIMM. Problemet uppstår om man stoppar i något annan storlek än just 8 GB som SO-DIMM. Inte helt på det klara vilken bandbredd man får då, men är i alla fall sämre än när storleken på det fastlödda och SO-DIMM:en är matchade.

Kort och gott: i praktiken är datorn begränsad till 16 GB RAM om man vill ha maximal prestanda.

Skrivet av Boredbynoobs:

"Grafikdelen Radeon RX Vega 10 med strulande drivrutiner".

Låter som AMD, alright.

Som jag förstått det efter research för denna artikel fungerar AMDs drivare lysande för deras diskreta GPUer. Det både under Windows, men även under Linux.

Är just mobile RX Radeon Vega som haft rejält med strul, det är långt ifrån unikt till denna maskin utan finns rätt mycket inlägg både på AMDs forum och Reddit.

För bärbara är det egentligen tillverkare av datorn som är ansvarig för drivrutiner då det inte alls är säkert att AMDs generella drivare fungerar (testade att installera dessa här men som nämns i artikeln gick inte det). Samma sak gäller för Intel och gissar att om man har en dator med både Intel och Nvidia GPU så är det nog ofta som man inte kan ta Intels egna drivare.

På uppsidan kan ändå nämnas att i system med dGPU är det ju inte superkritiskt att iGPU drivarna är av senaste snitt, spel kommer man ju ända alltid köra på dGPU. Problemet för just denna dator var att strömsparfunktionerna strulade för iGPU!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För CPU-delen är faktiskt inte skillnaden speciellt stor med en eller två kanalers RAM, undantaget spel.

Men i just detta fall är det precis som @roxkz skriver, det är två kanaler då 8 GB är fastlött och 8 GB sitter som SO-DIMM. Problemet uppstår om man stoppar i något annan storlek än just 8 GB som SO-DIMM. Inte helt på det klara vilken bandbredd man får då, men är i alla fall sämre än när storleken på det fastlödda och SO-DIMM:en är matchade.

Kort och gott: i praktiken är datorn begränsad till 16 GB RAM om man vill ha maximal prestanda.

Som jag förstått det efter research för denna artikel fungerar AMDs drivare lysande för deras diskreta GPUer. Det både under Windows, men även under Linux.

Är just mobile RX Radeon Vega som haft rejält med strul, det är långt ifrån unikt till denna maskin utan finns rätt mycket inlägg både på AMDs forum och Reddit.

För bärbara är det egentligen tillverkare av datorn som är ansvarig för drivrutiner då det inte alls är säkert att AMDs generella drivare fungerar (testade att installera dessa här men som nämns i artikeln gick inte det). Samma sak gäller för Intel och gissar att om man har en dator med både Intel och Nvidia GPU så är det nog ofta som man inte kan ta Intels egna drivare.

På uppsidan kan ändå nämnas att i system med dGPU är det ju inte superkritiskt att iGPU drivarna är av senaste snitt, spel kommer man ju ända alltid köra på dGPU. Problemet för just denna dator var att strömsparfunktionerna strulade för iGPU!!!

Jag har haft 5 olika diskreta Radeon kort dem senaste 20 åren och jag skulle kunna säga mycket om AMD:s drivrutiner, men ordet lysande skulle inte va ett av dem Och när jag har gjort research om problemen som jag har haft så har jag märkt att jag inte är direkt ensam om man säger så.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Boredbynoobs:

Jag har haft 5 olika diskreta Radeon kort dem senaste 20 åren och jag skulle kunna säga mycket om AMD:s drivrutiner, men ordet lysande skulle inte va ett av dem Och när jag har gjort research om problemen som jag har haft så har jag märkt att jag inte är direkt ensam om man säger så.

Trist! Tvivlar inte alls på vad du skriver, har själv ingen aktuell erfarenheter av AMDs dGPUer.

Att det är problem just för mobil-kretsarna och att dessa problem inte enbart gäller den här modellen blev rätt uppenbart när man sökte lite. Tycker däremot jag sett rätt många här på forumet hävda att drivarna fungerar fint för instickskorten och inte sett några direkta klagomål i tester heller. Är tvärt om rätt positiva tongångar, framförallt sedan "Adrenalin Edition".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer