Ingen ny lön trots nya arbetsuppgifter

Permalänk
Medlem

Ingen ny lön trots nya arbetsuppgifter

Hej,
Är idag systemtekniker och blev erbjuden en tjänst (som systemtekniker) men med mer avancerade arbetsuppgifter inom samma koncern. Har jobbat hårt för att avancera uppåt med att ta hem arbete varje dag och att bli bäst..
Har haft lönesamtalet och Verksamhetschef har sagt nej till ny lön. Chef tycker jag ska kontakta facket för att dom håller med om jag har fel lön. Är inte medlem i facket men tänker att man kan bli och sen dra ett nytt lönesamtal.

Detta är offentlig sektor, tycker det är sjukt att jag inte har rätt till ny lön när jag har kompetensen och att det innebär avancerade arbetsuppgifter.

Enligt fackförbund ska ju lön återspegla arbetsuppgifter.

Råd mottages!

Permalänk
Avstängd

Tror du missupfattat fackförbund.

De vill att alla ska ha lika låg lön, har aldrig varit med om att facket hjälp någon höja sin lön, däremot har de flera gånger stoppat löneförhöjningar.

Facket, alla ska ha det lika dåligt

Ni har väl lönetariffer i kollektivavtalet? Är ju bara läsa där vad du ska ha för lön

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Klubba:

Eh...

Då måste jag vara med i fel fack då kollektivavtalen som de fått fram senaste åren gett mig högre lön för varje år som gått. Visst, en låg ökning varje gång, men ändå en ökning.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bussović:

@Klubba:

Eh...

Då måste jag vara med i fel fack då kollektivavtalen som de fått fram senaste åren gett mig högre lön för varje år som gått. Visst, en låg ökning varje gång, men ändå en ökning.

Kollektivavtalen ger ju alla anställda denna låga ökning, oavsett om de är med i facket eller inte.

Har många gånger sett dem stoppa löneökningar för extra hårt arbetande personal som lönekontoret velat ge något extra.
Facket kommer aldrig hjälpa någon få högre lön än vad kollektivavtalet säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Hej,
Är idag systemtekniker och blev erbjuden en tjänst (som systemtekniker) men med mer avancerade arbetsuppgifter inom samma koncern. Har jobbat hårt för att avancera uppåt med att ta hem arbete varje dag och att bli bäst..
Har haft lönesamtalet och Verksamhetschef har sagt nej till ny lön. Chef tycker jag ska kontakta facket för att dom håller med om jag har fel lön. Är inte medlem i facket men tänker att man kan bli och sen dra ett nytt lönesamtal.

Detta är offentlig sektor, tycker det är sjukt att jag inte har rätt till ny lön när jag har kompetensen och att det innebär avancerade arbetsuppgifter.

Enligt fackförbund ska ju lön återspegla arbetsuppgifter.

Råd mottages!

Skulle frågat varför de anser att du ska jobba kvar med större arbetsuppgifter utan löneökning.
Sen kan man ju se det som att du kan arbeta med mindre belastning för samma lön, så varför ta alla dessa extra uppgifter för samma peng?
Du kan försöka se till att de känner att de kommer få nytta av dig, vet att vissa lönesamtal vi haft så kommer en del anställda bara in med argumentet "jag vill ha högre lön".
Visa vad du kan göra för dem, t.ex. det du utvecklat tidigare under året, hur du kan effektivisera arbetet osv.

När var det sist du samtalade & fick lönehöjning?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Kollektivavtalen ger ju alla anställda denna låga ökning, oavsett om de är med i facket eller inte.

Har många gånger sett dem stoppa löneökningar för extra hårt arbetande personal som lönekontoret velat ge något extra.
Facket kommer aldrig hjälpa någon få högre lön än vad kollektivavtalet säger

även om du är med i facket så har du alltid rätt till en egen löneförhandling iaf för oss i industrifack inte hundra på hur det ser ut för kodknackarfacket dock kanske är helt annorlunda där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@jussit: Det är inte så facket fungerar dom kan inte hjälpa dig här. Du har haft lönesamtal och du fick ett nej vilket är helt ok för företaget att ge dig. Nu är det du som skall bestämma om du skall jobba kvar för erbjuden lön eller söka dig vidare. Du kan börja med att sluta ta med dig jobbet hem. Jobba dom timmar du får betalt för inge mera. Räcker inte det till så kan du förklara läget för din arbetsgivare att du behöver mer betalt för att jobba mer än din normala arbetstid.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Enkelt svar: Tacka nej till jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bör vara samma för kodknackare. Utgångspunkten är de, av facket, förhandlade procenten, men hur fördelningen inom företaget görs baseras på ex. enskild samtal, där det kan visa sig att vissa får lite mer än andra och vissa andra inget alls i slutändan (baserat på prestation, utveckling osv). I alla fall där jag jobbade tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Skulle frågat varför de anser att du ska jobba kvar med större arbetsuppgifter utan löneökning.
Sen kan man ju se det som att du kan arbeta med mindre belastning för samma lön, så varför ta alla dessa extra uppgifter för samma peng?
Du kan försöka se till att de känner att de kommer få nytta av dig, vet att vissa lönesamtal vi haft så kommer en del anställda bara in med argumentet "jag vill ha högre lön".
Visa vad du kan göra för dem, t.ex. det du utvecklat tidigare under året, hur du kan effektivisera arbetet osv.

När var det sist du samtalade & fick lönehöjning?

Känner precis så.
Senaste lönerevision, ca ett år sedan. Har bevisat vad jag kan under senaste åren. Cheferna vet också om det. De har försökt och meddelade att de inget kan göra när de får nej ifrån deras chef, därav att de vill att jag tar de via facket.

Man har rätt att be arbetsgivaren om en förklaring på ens lön kontra arbetsuppgifter. Ska även kontakta HR.. Vet ej vad mer jag kan göra..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Känner precis så.
Senaste lönerevision, ca ett år sedan. Har bevisat vad jag kan under senaste åren. Cheferna vet också om det. De har försökt och meddelade att de inget kan göra när de får nej ifrån deras chef, därav att de vill att jag tar de via facket.

Man har rätt att be arbetsgivaren om en förklaring på ens lön kontra arbetsuppgifter. Ska även kontakta HR.. Vet ej vad mer jag kan göra..

Skickades från m.sweclockers.com

Gör det du ska inget mer. Ta inte med dig jobbet hem. Jobba enbart dom timmarna du ska.

Jobbar inte en millisekund extra utan övertid där jag är.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Kollektivavtalen ger ju alla anställda denna låga ökning, oavsett om de är med i facket eller inte.

Har många gånger sett dem stoppa löneökningar för extra hårt arbetande personal som lönekontoret velat ge något extra.
Facket kommer aldrig hjälpa någon få högre lön än vad kollektivavtalet säger

Nä du...

Jag jobbade för flera år sen på ett ställe där de som var organiserade under facket fick en högre pott än vi andra. Tror det rörde sig om ca 600 kr/mån skillnad, vilket var mycket på de ganska låga lönerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Hej,
Är idag systemtekniker och blev erbjuden en tjänst (som systemtekniker) men med mer avancerade arbetsuppgifter inom samma koncern. Har jobbat hårt för att avancera uppåt med att ta hem arbete varje dag och att bli bäst..
Har haft lönesamtalet och Verksamhetschef har sagt nej till ny lön. Chef tycker jag ska kontakta facket för att dom håller med om jag har fel lön. Är inte medlem i facket men tänker att man kan bli och sen dra ett nytt lönesamtal.

Detta är offentlig sektor, tycker det är sjukt att jag inte har rätt till ny lön när jag har kompetensen och att det innebär avancerade arbetsuppgifter.

Enligt fackförbund ska ju lön återspegla arbetsuppgifter.

Råd mottages!

Läser/tolkar jag det rätt om jag skriver att; det inte är verksamhetschefen som är den som kan ge dig högre lön trots att denna påstår sig vilja?
Om det inte är verksamhetschefen, vem är det då?
Gå och prata med den personen som håller i pengarna.
Klart du skall ha mer pengar om du är duktig och visar framfötterna.

Det finns ingen anledning att vara med i något fackförbund i min mening, det har jag aldrig varit och kommer aldrig att vara.
Förhandlar min egen lön och det går många gånger bättre än de småsummor resterande kollegor får via sina årliga löneförhandlingar via kollektivavtalen.

Dessutom kostar det ju pengar att vara med i facket...

Gör dig själv en tjänst och gå aldrig med.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

På mitt gamla jobb var det sagt att jag skulle få löneökning med 2000kr när provanställning tog slut. Jag jobbade hårt och var alltld klar 1-2 timmar innan arbetsdagens slut och kunde där på börja med nästa så chefen lunde tjäna mer. När jag sen inte fick det så latade jag mig de sista 1-2 timmarna istället eller drog ut på tiden. Sen efter 6 mån slutade jag och gick tillbaka till mitt gamla jobb som jag var tjänstledig från.

Kommer aldrig jobba för en lön jag inte anser är rättvis så att chefen kan leva sitt drömliv

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Läser/tolkar jag det rätt om jag skriver att; det inte är verksamhetschefen som är den som kan ge dig högre lön trots att denna påstår sig vilja?
Om det inte är verksamhetschefen, vem är det då?
Gå och prata med den personen som håller i pengarna.
Klart du skall ha mer pengar om du är duktig och visar framfötterna.

Det finns ingen anledning att vara med i något fackförbund i min mening, det har jag aldrig varit och kommer aldrig att vara.
Förhandlar min egen lön och det går många gånger bättre än de småsummor resterande kollegor får via sina årliga löneförhandlingar via kollektivavtalen.

Dessutom kostar det ju pengar att vara med i facket...

Gör dig själv en tjänst och gå aldrig med.

Cheferna har en chef över sig som kallas verksamhetschef och där har det tagit stopp trots att cheferna vill kunna ge mig en högre lön efter de nya arbetsuppgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Hej,
Är idag systemtekniker och blev erbjuden en tjänst (som systemtekniker) men med mer avancerade arbetsuppgifter inom samma koncern. Har jobbat hårt för att avancera uppåt med att ta hem arbete varje dag och att bli bäst..
Har haft lönesamtalet och Verksamhetschef har sagt nej till ny lön. Chef tycker jag ska kontakta facket för att dom håller med om jag har fel lön. Är inte medlem i facket men tänker att man kan bli och sen dra ett nytt lönesamtal.

Detta är offentlig sektor, tycker det är sjukt att jag inte har rätt till ny lön när jag har kompetensen och att det innebär avancerade arbetsuppgifter.

Enligt fackförbund ska ju lön återspegla arbetsuppgifter.

Råd mottages!

Du har inte rätt till någon viss lön alls. Lön förhandlas, vägrar de så byt till nån annan arbetsgivare. Varför jobba kvar på ett sånt ställe?

Permalänk
Inaktiv

Jag hade tackat nej till de nya uppgifterna och övervägt att söka ett nytt jobb där det lönar sig att jobba och är värt att avancera. Speciellt eftersom du verkar vilja jobba hårt och gör bra ifrån dig, då är det är deras förlust i slutändan.

Edit: Jag hade också gett fan i facket

Permalänk
Avstängd

facken är till för när arbetsgivaren gör saker mot dig som inte är bra.
dom är värda pengarna alltid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Nä du...

Jag jobbade för flera år sen på ett ställe där de som var organiserade under facket fick en högre pott än vi andra. Tror det rörde sig om ca 600 kr/mån skillnad, vilket var mycket på de ganska låga lönerna.

OK, kan tyvärr inte hjälpa att ni ej läste kollektivavtalet.

Finns inget riktigt snällt sätt att säga det på, men arbetar man under kollektivavtal har man rätt till samma lön varesig man är med i facket eller inte

§1
Permalänk
Medlem

@Klubba: Och om man jobbar på ett ställe med individuella löner - vad är samma lön då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

OK, kan tyvärr inte hjälpa att ni ej läste kollektivavtalet.

Finns inget riktigt snällt sätt att säga det på, men arbetar man under kollektivavtal har man rätt till samma lön varesig man är med i facket eller inte

Nej, detta var utanför det. Alla hade kollektivavtal. Detta var en kommunal anställning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

OK, kan tyvärr inte hjälpa att ni ej läste kollektivavtalet.

Finns inget riktigt snällt sätt att säga det på, men arbetar man under kollektivavtal har man rätt till samma lön varesig man är med i facket eller inte

Blir något fel så kan du inte hävda avtalet då du inte är part. Skyldigheten att upprätthålla kollektivavtalet bevakas och drivs av facket, har man aktivt valt att stå utanför så är det ingen som driver ditt case.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Cheferna har en chef över sig som kallas verksamhetschef och där har det tagit stopp trots att cheferna vill kunna ge mig en högre lön efter de nya arbetsuppgifterna.

Då tycker jag att du skall prata med verksamhetschefen.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Kollektivavtalen ger ju alla anställda denna låga ökning, oavsett om de är med i facket eller inte.

Har många gånger sett dem stoppa löneökningar för extra hårt arbetande personal som lönekontoret velat ge något extra.
Facket kommer aldrig hjälpa någon få högre lön än vad kollektivavtalet säger

Varning, False News!

Det är ju helt sjukt vilken missvisande och vinklad information du kommer med.

Om företaget ger löneökningar/befordringar till personal via den årliga lönerevisionen, så är det extremt bra gjort av facket att stoppa detta.
Löneökningar skall ske utanför den årliga lönerevisionen, vilket innebär att de anställda vars lön facket stoppade har rätt till sin höga lön plus lönerevision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Finns inget riktigt snällt sätt att säga det på, men arbetar man under kollektivavtal har man rätt till samma lön varesig man är med i facket eller inte

Nja. Vid årlig löneförhandling fungerar det oftast så att en procentsats och en "stupstock" förhandlas centralt. Stupstocken har alla rätt till, den kan vara noll och är ofta rätt nära noll.

Procentsatsen ska fördelas på kollektivet, oavsett medlemskap i facket. Den fördelas efter lokal förhandling på företaget och ofta trillar procenten neråt i organisationen. Men det finns inget som hindrar att alla i Göteborg får stupstocken medan Stockholm delar på resten till exempel. Eller byt ut Göteborg mot icke-fackmedlemmar.

Du har rätt till individuell förhandling om du inte vill att facket ska företräda dig. Det finns inget som hindrar företaget att överskrida procentsatsen och det görs ofta för att premiera enskilda individer. Jag har till exempel fått > 4x procentsatsen ett enskilt år (som medlem i facket) vilket borde gjort att tre av mina teamkollegor blev utan löneförhöjning (eftersom procentsatsen fördelats ner på teamet), vilket inte hände.

Till TS: Jag hade definitivt gått med i facket, ett tag i alla fall. Det är bra om man tänker ifrågasätta något -- det skulle i värsta fall kunna misstolkas som om du säger upp dig om om du först tackat ja och sedan tackar nej till tjänsten. Jag hade tagit den mer avancerade tjänsten oavsett och sedan börjat leta nytt jobb. När du har ett annat bud på bordet kan det mycket väl plötsligt finnas pengar, även om det är mycket mindre troligt i just offentlig sektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tror du missupfattat fackförbund.

De vill att alla ska ha lika låg lön, har aldrig varit med om att facket hjälp någon höja sin lön, däremot har de flera gånger stoppat löneförhöjningar.

Facket, alla ska ha det lika dåligt

Ni har väl lönetariffer i kollektivavtalet? Är ju bara läsa där vad du ska ha för lön

Vi i Vision har flera gånger påtalat låga löner hos vissa av våra kollegor och tryckt på att vederbörande ska ha bättre lön.

Facket utgörs av oss som är medlemmar och varför skulle vi inte ha vårt och våra kollegors bästa i åtanke i det vi gör?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Mitt råd? Byt jobb.
Jag har under mina typ 15 år i arbetslivet aldrig sett att det blivit bra stämning slutändan när en anställd försöker forcera en högre lön än vad företaget i fråga är villiga att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tror du missupfattat fackförbund.

De vill att alla ska ha lika låg lön, har aldrig varit med om att facket hjälp någon höja sin lön, däremot har de flera gånger stoppat löneförhöjningar.

Facket, alla ska ha det lika dåligt

Ni har väl lönetariffer i kollektivavtalet? Är ju bara läsa där vad du ska ha för lön

Tråkigt att du blivit felinformerad om fackets funktion, eller sprider propaganda.

Rekommenderar att du läser på innan du yttrar dig.
I Sverige jobbar det miljontals människor som betalar fackavgift, att du aldrig varit med om att en nära person har fått höjd lön är irrelevant.

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen håll en saklig och trevlig ton. Det är givetvis helt ok att vara oeniga, men nedlåtande och otrevliga kommentarer undanbedes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@jussit Nu kommer hårda ord, men det mönster jag ser i dina inlägg är precis samma själadödande monster som gör folk extremt bittra på sina arbetsgivare.

Byt jobb. Så snart som möjligt ska du söka dig vidare. Du kommer alltid bli utnyttjad och aldrig någonsin få någonting tillbaka av nuvarande arbetsgivare. Du är inte uppskattad utan en högproducerande ko som de kommer mjölka tills du kommer ned till vanlig nivå igen. Att dina närmsta chefer säger det är helt oväsentligt. Risken där är snarare att du försökt få någon form av morot för dina insatser, och bränts nästan varje gång av folk och rutiner du inte har kontakt med, vilket kan spilla över på framtida generösare arbetsgivare.

När du då byter jobb ska du ställa krav tillbaka. Just nu låter du, ursäkta mig, som en mjäkig typ. Den typen som knyter näven i fickan, för du kanske viker dig vid utmaning.

Med det sagt:

Ge aldrig mer om det inte genast kommer något tillbaka. Löften är ofta tomma, så arbetsgivaren ska kunna visa hur dessa kommer infrias. Ryggdunkningar och "bra jobbat" för en stark extrainsats är det sämsta du kan få; den minsta möjliga energi en chef kan ge dig, och tro att det räcker. (Än värre är det ju om dina chefer inte har något inflytande, för då är loppet och hoppet om gehör helt dökört och kvävt.)

Självklart ska man ställa upp för sin arbetsgivare i början. Men du har ju svart på vitt att inget kommer tillbaka nu, så sluta sitt kvar i din trygghet och sök dig vidare mot lycka istället.

Alternativt stannar du och säger nej. Sköt du ditt eftersom ingen högre upp bryr sig om just dig ändå.

Detta, och mer därtill, för att gynna alla inblandade.