Permalänk
Medlem

4+8 pin moderkort?

Hej!

Tänkte starta mitt nya bygge ikväll, snabb fråga bara. Jag har ett ASUS ROG Maximus XI Hero WIFI moderkort i den och där cpu kablen från nätagget kopplas in i moderkortet finns det en 8 pins och ett 4 pins koppling för ström. Tänkte höra med er om de är så att det endast är 8 pinsen som behöver vara ipluggad? Har för mig att 4 pin:en är till för extrem överclockning, stämmer detta?

Har ett RM750x v2 Psu som strömkälla.

Tack för svar på förhand!

Permalänk
Medlem

@lNZl: Engelska moderkorts manualen sid 36 som man kan ladda ned.

Koppla in 8 pin eller 8+4pin. Kopplar du bara in 4 pin kan moderkortet överhettas vid tung användning.

Permalänk
Medlem

Det nätaggregatet skall väl ha två stycken EPS kontakter, så det är väl bara att plugga in båda då?

EPS kontakter är ju normalt 8-pins, men ofta även delade (4+4 pins) så att de går att använda i de som bara är 4-pins.

Permalänk
Medlem

Har du både en 8pin och en 4pin på din psu så koppla in bägge.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@lNZl: Engelska moderkorts manualen sid 36 som man kan ladda ned.

Koppla in 8 pin eller 8+4pin. Kopplar du bara in 4 pin kan moderkortet överhettas vid tung användning.

Jo men det är ju om man endast kör med 4pin och inte 8 pin. Har kopplat i 8 pin men om jag då kopplar i 4pin med så blir det ju ”över” 4 pins på kontakten som bara kommer bli över och inte kopplad till något. Spelar det ingen roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag lånar tråden lite , jag har ett Fractal Design Integra M 650W nätagg och tänkte skaffa ett moderkort som tydligen har 8+4 eller 8+8 pin måste jag då skaffa nytt nätagg eller?

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lNZl:

Jo men det är ju om man endast kör med 4pin och inte 8 pin. Har kopplat i 8 pin men om jag då kopplar i 4pin med så blir det ju ”över” 4 pins på kontakten som bara kommer bli över och inte kopplad till något. Spelar det ingen roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Den delen av 4+4pin som blir över spelar ingen roll. Den delen är för andra moderkort som kräver 8+8 pin.

Skrivet av sopaKREEM:

Förlåt om jag lånar tråden lite , jag har ett Fractal Design Integra M 650W nätagg och tänkte skaffa ett moderkort som tydligen har 8+4 eller 8+8 pin måste jag då skaffa nytt nätagg eller?

Kan vara säkrast att ladda ned och läsa vad moderkorts manualen säger om det innan du köper något.

I allmänhet kan det vara bra att skaffa ett nätagg som har dom kontakter som moderkort och grafikkort behöver. Speciellt om nätagget är gammal och utsliten. Man kan testa om manualen säger att det går men kom ihåg att misstänka nätagget vid konstiga fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Den delen av 4+4pin som blir över spelar ingen roll. Den delen är för andra moderkort som kräver 8+8 pin.

Okej! Får ta och plugga i en till, dock går systemet superstabilt och inga problem än... men säkrast att plugga i den. Tänkte bara fråga här då dem på asus rog forumet skrev att den va för extreme oc. Alltid bra med fler svar!

Skickades från m.sweclockers.com