Vad har ni i lön?

Skrivet av Aktsu:

Man gamblar ju dock med att skattetrycket inte är högre då än nu vilket det mycket väl skulle kunna vara, det är ju en relativt stor nackdel, förutom inlåsningen då. Jag själv skulle aldrig löneväxla till pensionen och då jobbar jag ändå inom området.

Är mest ren spekulation från min sida men skattetrycket har väl överlag gått nedåt sen ett antal år, kanske inte främst för att behovet av skatt minskat utan för att "skattekonkurrensen" ökat vilket väl förklarar sänkt bolagsskatt med mera. Redan idag tror jag skatteintäkterna från momsen gått om den från löner osv, var iaf neck to neck för någar år sedan om jag minns rätt.

Skrivet av improwise:

Är mest ren spekulation från min sida men skattetrycket har väl överlag gått nedåt sen ett antal år, kanske inte främst för att behovet av skatt minskat utan för att "skattekonkurrensen" ökat vilket väl förklarar sänkt bolagsskatt med mera. Redan idag tror jag skatteintäkterna från momsen gått om den från löner osv, var iaf neck to neck för någar år sedan om jag minns rätt.

Ja men med tanke på att många här inte kommer gå i pension på minst 20-30 år och pengarna betalas i många fall ut över flertalet år efter det så är det en väldigt lång tid bort innan man fått ta del av större delen av avsättningen. Det kan hända mycket som förändrar skatteregler och samhället i allmänhet på så lång tid (kraftig långvarig lågkonjunktur, krig, klimatproblem, EU-kollaps osv). Då kan det dessutom vara trevligt att ha tillgång till pengarna istället för inlåsta i pensionslösningar.

Nu tror jag inte på någon domedag de närmsta 30 åren men min poäng är att 30 år är en jäkligt lång tid där mycket kan hända. Det är bara att gå tillbaka 30 år och se vad man trodde om pensioner, skatter, avkastning osv då för att inse hur mycket som kan ändras.

EDIT: Det har ju även varit ett antal händelser de senaste 30 åren där man inte hade mått dåligt över att ha extra pengar sparat istället för låsta till pensionen. Delvis i investeringssynpunkt men också som säkerhet.

IT-säkerhetsanalytiker på ett större internationellt företag.
Tjänar 40kkr/mån innan skatt, vanliga förmåner, 7års erfarenhet inom IT men bara 1år med säk.

Skrivet av improwise:

Jag tror främst att poängen gällande skattetryck handlar om hur dessa besparingar kommer att beskattas när de väl plockas ut. Bara för att det verkar ekonomiskt gynnsamt att skjuta över lön till tjänstepension med dagens regelverk så är det inte säkert att det är lika gynnsamt när de väl ska plockas ut och beskattas. Men det är det ingen som vet.

Det låter ju ganska osannolikt att momsintäkterna skulle överstiga skatteintäkterna på arbete. Dels med tanke på att moms i normalfallet är 25% av varans värde, medans beskattningen på arbete ofta ligger betydligt högre. Dels så skulle det (med min tidigare punkt i åtanke) innebära att konsumtion främst inte sker med kapital som genererats genom arbete, utan måste i så fall till stor del bestå av externt kapital alternativt annat kapital (besparingar, etc.). Alltså, om du konsumerar med kapital som redan beskattats som inkomst av arbete, så kan omöjligt skatteintäkterna från konsumtionen överstiga intäkterna från skatten på arbete (om nu inte skatten på arbete vore oerhört låg samtidigt som skatten på konsumtion är oerhört hög).

Nej, enligt ekonomifakta står skatt på arbete för ungefär 60% skatteintäkterna medans skatten på konsumtion står för drygt 30%.

Skrivet av Aktsu:

Man gamblar ju dock med att skattetrycket inte är högre då än nu vilket det mycket väl skulle kunna vara, det är ju en relativt stor nackdel, förutom inlåsningen då. Jag själv skulle aldrig löneväxla till pensionen och då jobbar jag ändå inom området.

Jag skulle nog se det som att den stora gamblingen ligger i om man ens kommer gå ut sina tjänstepensions pengar. Nu när pensionsgruppen är ute efter att höja åldern för tjänstepension. Att de kom med det förslaget gjorde att jag avslutade mina insättningar så nu sparar jag i pengar bolaget istället.

Är inne på att köra depå istället för kapitalförsäkring på grund av att jag då kan ta ut vinsten som lön när jag slutat jobba. Har någon som har tankar om min lösning? För/nackdelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Blomman90:

Jag tror främst att poängen gällande skattetryck handlar om hur dessa besparingar kommer att beskattas när de väl plockas ut. Bara för att det verkar ekonomiskt gynnsamt att skjuta över lön till tjänstepension med dagens regelverk så är det inte säkert att det är lika gynnsamt när de väl ska plockas ut och beskattas. Men det är det ingen som vet.

Det låter ju ganska osannolikt att momsintäkterna skulle överstiga skatteintäkterna på arbete. Dels med tanke på att moms i normalfallet är 25% av varans värde, medans beskattningen på arbete ofta ligger betydligt högre. Dels så skulle det (med min tidigare punkt i åtanke) innebära att konsumtion främst inte sker med kapital som genererats genom arbete, utan måste i så fall till stor del bestå av externt kapital alternativt annat kapital (besparingar, etc.). Alltså, om du konsumerar med kapital som redan beskattats som inkomst av arbete, så kan omöjligt skatteintäkterna från konsumtionen överstiga intäkterna från skatten på arbete (om nu inte skatten på arbete vore oerhört låg samtidigt som skatten på konsumtion är oerhört hög).

Nej, enligt ekonomifakta står skatt på arbete för ungefär 60% skatteintäkterna medans skatten på konsumtion står för drygt 30%.

Fast då räknar du in arbetsgivaravgiften som uppstår även om man löneväxlar (något förenklat så klart, är väl eg särskild löneskatt då men gör nog inte så stor skillnad här). Jämför man bara momsen mot den skatt man själv betalar på sin lön så blir det 450 miljarder mot 650 miljarder. 200 miljarder är så klart en rejäl slant men sett i relationen till totalen på 2000 miljarder så blir skillnaden mellan de två inkomstslagen genast betydligt mindre. Skulle man dessutom få för sig att slå ihop moms och kapitalskatt så har man ett större belopp än den direkta skatten på arbete.

Nu finns det väl bättre ställen än just denna tråd för avancerade skattediskussioner så det kanske med fördel dryftas på annat håll framöver

Senast redigerat 2019-11-25 21:29
Skrivet av Aktsu:

Ja men med tanke på att många här inte kommer gå i pension på minst 20-30 år och pengarna betalas i många fall ut över flertalet år efter det så är det en väldigt lång tid bort innan man fått ta del av större delen av avsättningen. Det kan hända mycket som förändrar skatteregler och samhället i allmänhet på så lång tid (kraftig långvarig lågkonjunktur, krig, klimatproblem, EU-kollaps osv). Då kan det dessutom vara trevligt att ha tillgång till pengarna istället för inlåsta i pensionslösningar.

Nu tror jag inte på någon domedag de närmsta 30 åren men min poäng är att 30 år är en jäkligt lång tid där mycket kan hända. Det är bara att gå tillbaka 30 år och se vad man trodde om pensioner, skatter, avkastning osv då för att inse hur mycket som kan ändras.

EDIT: Det har ju även varit ett antal händelser de senaste 30 åren där man inte hade mått dåligt över att ha extra pengar sparat istället för låsta till pensionen. Delvis i investeringssynpunkt men också som säkerhet.

Det hänger väl också mycket på vilken lön man har i övrigt och hur mycket man får över varje månad efter att nödvändiga kostnader är betalda. Jag föreställer mig att desto mer pengar över man har, desto mer går åt till "onödiga kostnader", vilket kanske inte är fallet om pengarna är bundna (oavsett i vad). Men det är så klart mer av en personlig åsikt än något annat.

Skrivet av gibbon_:

Fick min förfrågan om lönebump godkänd idag, går från 9M till 10M JPY per år +10% bonus.

Med dagens kurs blir det ca 59k SEK netto per månad.

Programmerare, Tokyo, 7-snart-8 år i spelet.

Verkar som att jag missuppfattade något, alternativt drog bossen på lite extra innan han flyttade till Amerikat nu och lämnade mig ensam här.. Bad om 10M men fick 12M JPY, eller ca 70k SEK netto per månad.

Skämdes nästan lite när jag tjänade 9M, men nu är det ju bara larvigt.

Nu kom den årliga ökningen för oss.

Tidigare 29 500 som doktorand, nu 30 000 som doktorand. 3000 i friskvård.

IT-konsult (arkitekt) inom klienthantering och deployment 35 år. 13 års erfarenhet som konsult.

50 000 - 58 000 baserat på antal timmar fakturerade, oftast ca 55-58k
6 veckor semester
3000 i friskvård.

Det är många som skriver 6v semester.
Har ni 6v semester och betald övertid eller inlöst övertid (och då bytt mot 1v semester och ~10% extra lön (standarderbjudandet))?

Skrivet av Penguin:

Har ni 6v semester och betald övertid eller inlöst övertid (och då bytt mot 1v semester och ~10% extra lön (standarderbjudandet))?

Har 6v och betald övertid. Skulle aldrig byta bort övertid mot en vecka till. Hade gått back i Februari redan varje år

Jobbar som processoperatör, jag har ett korttidskontrakt så jag har lite sämre lön men snittar runt 19 tusen efterskatt och jag jobbar 2 skift. 05:00-14:00-14:00-22:45(ledig Fredagar).

Skrivet av Penguin:

I mitt fall 6 veckor semester och får bonus typ 10% av fakturerade timmar överstigande 168h/månad så får någon form av övertidsersättning fortfarande.

Är man över 50 och jobbar kommunalt brukar man ha 32 dagar betald semester.

Personligen så väljer jag mer ledigt istället för högre lön, tar hellre en vecka extra betald semester per år istället för lönehöjning.

Skrivet av supersnubben:

Jag har inte ens en timme utbildning från skola inom IT men är ändå den enda som jobbar med Presale/säljsupport inom klientområdet i hela koncernen. Har förvisso ett par års erfarenhet från gymnasiet och efter som säljare på en liten datorbutik men är bara 24.

Kanske inte exakt det DU är ute efter men visar man fram fötterna så burkar det kunna gå vägen. Ibland är personlighet, intresse och erfarehnet viktigare än utbildning.
Vet att många skriver att du ska ha si och så många år av relevant utbildning men det är bara för att få bort alla lata jävlar som bara söker för att arbetsförmedligen tvingar dom och för att man ska förstå att kunskap krävs

Det är det jag hoppas på, kanske inte sikta mot stjärnorna, men att åtminstone landa inom området i första hand utan utbildning då det är lite tufft just nu med en familj att försörja.

Kan faktiskt tänka mig att göra det mesta inom området. Gillar starkt att hjälpa och vägleda folk som har it-relaterade problem, likadant med problemlösning, den biten är roligast och är nog nåt som förföljt mig genom halva livet både privat och inom yrket, men har aldrig lett vidare till något ännu främst då tanken inte har slagit mig förrän nyligen. Vet inte exakt vad man ska satsa på då och eventuellt om det krävs vilken utbildning.

Någon form av support, vägledning, underhåll eller liknande?

Skrivet av Implor:

Utbildning av något slag är nog nästan ett krav. 2årig KY eller annan distans utbildning.

Eller så pluggare du lite extra och blir el besiktare. Finns väldigt få och hög snittålder. Möjlighet till hög lön.

El-besiktare kanske inte heller vore så dumt jämfört med nu. Tål absolut att funderas på. Tack för tipset!

Skrivet av saigon:

Det är det jag hoppas på, kanske inte sikta mot stjärnorna, men att åtminstone landa inom området i första hand utan utbildning då det är lite tufft just nu med en familj att försörja.

Kan faktiskt tänka mig att göra det mesta inom området. Gillar starkt att hjälpa och vägleda folk som har it-relaterade problem, likadant med problemlösning, den biten är roligast och är nog nåt som förföljt mig genom halva livet både privat och inom yrket, men har aldrig lett vidare till något ännu främst då tanken inte har slagit mig förrän nyligen. Vet inte exakt vad man ska satsa på då och eventuellt om det krävs vilken utbildning.

El-besiktare kanske inte heller vore så dumt jämfört med nu. Tål absolut att funderas på. Tack för tipset!

Håll ögonen öppna jag råkade se jobbet på LinkedIn och blev rekryterad och började jobba 2v från första intervjun och har 26k nu under provanställningen. Du måste eventuellt va beredd att pendla eller flytta för att få ett jobb på en bra arbetsplats om det är IT du verkligen vill jobba med

Skrivet av saigon:

Det är väl lättare i storstadsregionerna, men i Sthlm går det iaf att få jobb som first line-support utan någon som helst erfarenhet innan. Kravet där brukar vara att man faktiskt sköter sitt jobb och att man kommer i tid. Är man villig går det ofta snabbt att komma upp sig. Jag har en kompis som sadlade om helt och började som first line-support, då ca 35 år gammal. Han började som konsult (snarare bemanning iof) men avancerade snabbt inom help desken. Inom ett år blev han anställd av uppdragsgivaren och fick en team leader-roll.

Så det går absolut att få jobb utan utbildning, men självklart är det lättare om man har en. Många företag är villiga att utbilda någon om det är rätt person. Det finns ju ett antal pers man stött på som var grymma på deras område, men som var allmänt märkliga och svåra att jobba med. De kan trots ett gediget CV få det svårt på marknaden.

30 år här, jobbar som chef inom Digitalisering/IT, 60k/mån, ingen högskoleutbildning. Jo, det går även idag att komma framåt/uppåt/dit man vill utan utbildning.

Senast redigerat 2019-11-28 18:18
Skrivet av cheddar_bob5:

30 år här, jobbar som chef inom Digitalisering/IT, 60k/mån, ingen högskoleutbildning.

Starkt jobbat.

Skrivet av cheddar_bob5:

Jo, det går även idag att komma framåt/uppåt/dit man vill utan utbildning.

Tyvärr inte sant om "dit man vill" är utanför EUs gränser.

Skrivet av gibbon_:

Starkt jobbat.

Sant iof!

fattig

@zoi: 108 tusen rent

Skrivet av gibbon_:

Menar du att de värderar en universitetsutbildning över, säg 10 års erfarenhet i yrket och massa cert därtill?
Är det verkligen så viktigt?

Eller tänker du om man kommer som ny in i branchen (tänker främst på utvecklare nu) ?

@huttala: Tänker på visum som låter en arbeta i landet. Dessa kräver generellt sett någon form av avklarad högre utbildning relevant för yrket.

Skrivet av gibbon_:

@huttala: Tänker på visum som låter en arbeta i landet. Dessa kräver generellt sett någon form av avklarad högre utbildning relevant för yrket.

Ah okej, då är jag med!

Skrivet av Gheyrippir:

Från 40k till 41k i årets höjning. Nyss blivit team leader också. Inom IT. Känns spontant rätt snålt.

Bytte jobb. 58k och något bättre förmåner och inledningsvis mindre ansvar än tidigare. Känns bra.

Lite intresserad över om någon gått från arbetsledare till platschef i bygg/anläggnings ranchen och vad ni då fick för lön efter bytet. Blivit erbjuden rollen som platschef nu och 40k i månaden, inga andra speciella förmåner mer än bonus som jag hade innan. (styrd centralt).
Har varit arbetsledare 2,5 år efter universitetsstudier, inga direkt andra relevanta erfarenheter.
30 år fyllda.

Skrivet av Sebben89:

Lite intresserad över om någon gått från arbetsledare till platschef i bygg/anläggnings ranchen och vad ni då fick för lön efter bytet. Blivit erbjuden rollen som platschef nu och 40k i månaden, inga andra speciella förmåner mer än bonus som jag hade innan. (styrd centralt).
Har varit arbetsledare 2,5 år efter universitetsstudier, inga direkt andra relevanta erfarenheter.
30 år fyllda.

Vilken stad ?

Polaren blev det i GBG med ungefär samma erfarenhet som dig och tjänar 54K

@Sebben89: Du har lite erfarenhet. Det drar ner lönen. Många arbetsledare har 40.000 i månaden. Vilken region talar vi om?

Skrivet av nickhe:

Vilken stad ?

Polaren blev det i GBG med ungefär samma erfarenhet som dig och tjänar 54K

Skrivet av Drickz:

@Sebben89: Du har lite erfarenhet. Det drar ner lönen. Många arbetsledare har 40.000 i månaden. Vilken region talar vi om?

Bytte han företag eller var han kvar på samma som jag är?

Ja, arbetsledaren jag gick med när ja började hade 42k vet ja, men han va gammal i game't. 13års erfarenhet

Stockholm/ Uppsala, är i Uppsaa just för tillfället.