AMD Ryzen Threadripper 3970X och 3960X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nice prestanda i arbetslaster.
Nog inget många kommer köpa pga priset och ja den är ju bara till för hardcore arbetslaster om man ska ha nytt av det.

Rätt kul att se hur totalt jävla värdelös en sådan här cpu är för spel dock

Inget som jag personligen skulle vilja ha då jag spelar mest och kör lättare arbete

"Totalt jävla värdelös" är ett överdrivet starkt ordval. "Totalt jävla värdelös" är något som ligger i botten på alla tester med god marginal till näst sämst och så är inte fallet. Eventuellt hade du haft lite rätt om FarCry : New Dawn var det enda spelet som existerade.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nivity:

Nice prestanda i arbetslaster.
Nog inget många kommer köpa pga priset och ja den är ju bara till för hardcore arbetslaster om man ska ha nytt av det.

Rätt kul att se hur totalt jävla värdelös en sådan här cpu är för spel dock

Inget som jag personligen skulle vilja ha då jag spelar mest och kör lättare arbete

Det skulle du visst!
Att du inte vill punga ut vad den kostar, är en annan sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

fyfan det kliar i köp muskeln, är dock mycket nöjd med min x3700 änså länge

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

under 8700k i AVERAGE, inte en enda gång i 1080p hade den sämre 1%-low än vad 8700k hade (utom i FC:ND), under 8700k är inte heller samma sak som "Värdelös" i spel

Ja i average, och under 6700k, 2600k.
Allt är relativt, för 20000kr är det i mina ögon värdelöst.

Och igen, den är inte tänkt för spel. Det ändrar dock inte bilden att den är värdelös för spel i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Var fan är mina 64 kärnor jag blev lovad?

Eller den kanske skulle komma senare?

Vilka jävla MONSTER. Är det dessa som sitter på prestandatronen nu?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det skulle du visst!
Att du inte vill punga ut vad den kostar, är en annan sak.

Faktiskt inte, vad ska jag med den till?
Jag antingen spelar eller gör casual shit på min PC 95% av tiden.
Ska jag ha den till de 5% jag sitter i lightroom menar du?

Nej då tar jag hellre en cpu som är bättre för spel, rätt logiskt

Men visst, hade jag fått en så hade jag gärna sålt den och köpt en billigare cpu som är bättre för spel Klart man tar gratis shit.

Permalänk
Medlem

Haha, snacka om att "pissa på Intels parad" att släppa dessa idag, vilka monster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Faktiskt inte, vad ska jag med den till?
Jag antingen spelar eller gör casual shit på min PC 95% av tiden.
Ska jag ha den till de 5% jag sitter i lightroom menar du?

Nej då tar jag hellre en cpu som är bättre för spel, rätt logiskt

Du kommer bara sitta i lightroom 1% ifall du köper en av dessa.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
99:e percentilen

Ja, har man sett på maken! Vrôlasnabber, som man säger i mina hemtrakter.

Min 3700X framstår ju jämförelsevis nästan som en mobil-SoC i vissa scenarier.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Fan vad skönt att Davinci Resolve inte ger någon snabbare encoding med 32-kärnor. Då kan jag med gått samvete klara mig med den billiga av de två när jag ska mata ut mina 2 - 3 minutersfilmer till YouTube. Haha...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Ja nej detta har ju aldrig varit aktuellt för mig såklart en sånhär cpu.
Men lite kul och se testet på Intel kl 9 idag, sen 6 timmar senare ser man prestanda som verkar ligga på ca 110-120% snabbare än den cpun 6h tidigare.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mortal1ty:

Haha, snacka om att "pissa på Intels parad" att släppa dessa idag, vilka monster!

Det är ju Intel som valt att lansera sina CPU:er bara några timmar innan AMD:s Threadripperlansering.

Så om något så är det Intel som medvetet väljer att ha en parad vid en tidpunkt och på en plats där AMD tidigare deklarerat att de kommer att pissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja i average, och under 6700k, 2600k.
Allt är relativt, för 20000kr är det i mina ögon värdelöst.

Och igen, den är inte tänkt för spel. Det ändrar dock inte bilden att den är värdelös för spel i mina ögon.

Den faller inte under 2600k en enda gång, så där har du helt fel. Om en CPU är värdelös i spel bestäms inte av dess pris.
Faktum är att dessa CPUer levererar en fullgod spelupplevelse utöver att de är oslagbara bestar på WS-sidan, när ens enda argument för att den är "värdelös" för spel är att den ligger under 8700k (som den slår i 1%-low), Far Cry: New Dawn (som är en outlier i hur värdelös spelmotorn är på flera trådar) så vet man att det är en djävulskt lyckad WS-processor.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

De va ju tur att Intel släppte tidigare. Tänk om Intel hade släppt sin recension efter AMD. :S

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju Intel som valt att lansera sina CPU:er bara några timmar innan AMD:s Threadripperlansering.

Så om något så är det Intel som medvetet väljer att ha en parad vid en tidpunkt och på en plats där AMD tidigare deklarerat att de kommer att pissa.

Då blev det ju ännu roligare!

Permalänk
Medlem

Angående Far Cry, vad händer om man låster spelet till 8 kärnor (till en CCD) eller stänger av de andra kärnorna från bios? Nyfiken om prestandaproblemen kvarstår då eller ej, att om det skulle vara en miss i CPU:n eller koden i spelet.

Permalänk
Hjälpsam

@Kenneth: Kan ni inte lägga upp en kort video där monstr... CPU:n tuggar i sig Cinabench, bara på kul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Den faller inte under 2600k en enda gång, så där har du helt fel. Om en CPU är värdelös i spel bestäms inte av dess pris.
Faktum är att dessa CPUer levererar en fullgod spelupplevelse utöver att de är oslagbara bestar på WS-sidan, när ens enda argument för att den är "värdelös" för spel är att den ligger under 8700k (som den slår i 1%-low), Far Cry: New Dawn (som är en outlier i hur värdelös spelmotorn är på flera trådar) så vet man att det är en djävulskt lyckad WS-processor.

Precis! Vill man lira spel som just Far Cry, som bevisligen inte gillar flertrådadade CPUer kan man väl bara inaktevera ett gäng trådar i Ryzen Master = Problem Solved.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Hmm, enligt andra tester så var ju TR3000 riktigt dugligt i spel också men på Swec så är det lite hugget som stucket.

Threadripper 3000 är verkligen superbra PR för Chiplet tekniken och starten på chiplet trenden i hårdvara.

Tror nog vi kommer se slot cpuer igen så man kan ha chiplet på båda sidorna av pcbn. Eller så kommer vi få moderkort som istället för chipset(behövs eg inte på zen ändå) ha en fastlödd I/O chiplet på mobos samt ett antal lediga core chiplets.
Mobo-tillverkarna skulle nog älska något sådant där de kan släppa mobos med olika typer av I/O chiplets beroende på typen av användningsområde samt hur många antal core chiplets det stödjer. dvs kunna segmentera ännu mer beroende på ens behov av användningsområde.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Det var rejäla grejer det där!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAHA, dog när jag såg priset.
Men jävligt fina CPU:er för de som behöver kraften, utvecklare, grafiker, designers etc.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja i average, och under 6700k, 2600k.
Allt är relativt, för 20000kr är det i mina ögon värdelöst.

Och igen, den är inte tänkt för spel. Det ändrar dock inte bilden att den är värdelös för spel i mina ögon.

Man har självklart rätt till sina egna känslor, men inte sin egna fakta. OM man i de tester som Swec lagt upp bortser från Far Cry då Ubisofts motor suger banan och inte alls är optimerad för AMD (något andra bolag visat att man faktiskt kan göra) så ser det ungefär ut såhär.

Istället för värdelös så skulle iaf jag med de små "luckor" det är upp till toppen säga att den är en kompetent CPU om man vill spela och ett monster för multitrådade arbetsuppgifter.

Eller som Hardware Unboxed skulle säga

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Man har självklart rätt till sina egna känslor, men inte sin egna fakta. OM man i de tester som Swec lagt upp bortser från Far Cry då Ubisofts motor suger banan och inte alls är optimerad för AMD (något andra bolag visat att man faktiskt kan göra) så ser det ungefär ut såhär.

https://content.screencast.com/users/damien_5551/folders/Snagit/media/541e0fe6-f844-44ae-baf6-820596ff3c8b/11.25.2019-16.08.png

Istället för värdelös så skulle iaf jag med de små "luckor" det är upp till toppen säga att den är en kompetent CPU om man vill spela och ett monster för multitrådade arbetsuppgifter.

...och kollar man dessutom lägsta 1% percentil fps (vilket i ärlighetens namn är mer relevant för själva spelupplevelsen, skulle nog vilja påstå att det är objektivt till och med) så blir det ju bara ännu bättre!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

HAHAHAHAHAHA, dog när jag såg priset.
Men jävligt fina CPU:er för de som behöver kraften, utvecklare, grafiker, designers etc.

Jag skulle säga att de är väldigt billiga sett till vad man får.
3950X har MSRP på $749 | $46.8 per Core | $23.4 per thread
3970X har MSRP på $1999 | $62.46 per core | $31.23 per thread

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Om vi pratar framtidssäkring och tex jämför detta med Intels 2600 så måste detta väl vara en väldigt bra framtidssäkring i de närmsta 10 åren eftersom fler och fler speltillverkare verkar hoppa på programmeringen med flera kärnor. Så även om denna cpu inte alltid är i topp nu mot motsvarande modeller så undrar jag givetvis hur detta står sej mot samma modeller om 8 år och de spelen som spelas då. Kanske är det så att de modeller som "bara" har 6-8 kärnor inte längre hänger med då, men att denna klarar sej bra mycket längre eftersom mycket av spelen sköts av gpun. Vi får se 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Besviken att AMD inte släppte 12 eller 16-kärniga Threadripper men antar att Ryzen fyller det gapet. De har dock betydligt mindre PCI-E banor och bara stöd för double channel minne. Och de är alltför strömtörstiga.

Inte heller hjälper AMDs sämre latencer mot Intels dito. Som sagt besviken.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra prestanda. Lite så man blir lite sugen att byta upp sig

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag skulle säga att de är väldigt billiga sett till vad man får.
3950X har MSRP på $749 | $46.8 per Core | $23.4 per thread
3970X har MSRP på $1999 | $62.46 per core | $31.23 per thread

Mjo, men som sagt, är man inget av de jag skrev, alltså någon som verkligen behöver så många trådar, är det bortkastade pengar.
Mer för någon som verkligen kan dra nytta av alla cores är det värt det, man sparar ju tid på det och tid är pengar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Besviken att AMD inte släppte 12 eller 16-kärniga Threadripper men antar att Ryzen fyller det gapet. De har dock betydligt mindre PCI-E banor och bara stöd för double channel minne. Och de är alltför strömtörstiga.

Inte heller hjälper AMDs sämre latencer mot Intels dito. Som sagt besviken.

Strömtörstiga :p?

Skickades från m.sweclockers.com