AMD Ryzen Threadripper 3970X och 3960X

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 3970X och 3960X

Med ett massivt antal kärnor och rejält förbättrad design intar AMD tronen på HEDT-marknaden. Ryzen Threadripper 3000-serien är här.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

AMD: *Mic drop*

Permalänk
Medlem

F5:at så att fringarna blöder. ÄNTLIGEN! Nu kör vi!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inte svårt att förstå att Intel gjorde en fulare och släppte NDA:n vid midnatt.

Permalänk
Medlem

Detta ser bra ut. Men min 1950X får hänga med flera år till.

Det är inte tillräckligt mycket bättre för att motivera mig att uppgradera.

Men det är ju sjukt bra prestanda här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skäggig legend

"Äh, jag behåller min 2600k ett år till"

Alltså, BOOM!!!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

omg

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Satan i mitt lilla fläskberg vilket monster.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@filbunke: Hjälpte det tror du? Fick de många processorer sålda mellan 00:00 och 15:00 idag så det var värt det tro

Permalänk
Medlem

Sällan man har så stort vill ha-begär över något som jag inte rationellt kan rättfärdiga någonstans.

Man brukar prata om att en bra processor är en bra arbetshäst, men det borde vara dags att fundera på andra termer eller i alla fall plural för att definiera dessa.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

F5, F5, F5, F5...... F Intel...

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Detta ser bra ut. Men min 1950X får hänga med flera år till.

Det är inte tillräckligt mycket bättre för att motivera mig att uppgradera.

Men det är ju sjukt bra prestanda här.

Skickades från m.sweclockers.com

Grymmaste jag sett någonsin i detta segmentet.

Men självklart kommer Amd ta betalt då och tror mer du kollar på priserna men till företag är det självklart vad dom köper för Amd fullständigt krossar Intel

Tror mer du kollar priset som ej är tänkt för konsumenter om du inte använder den inom ditt arbete.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

But can it...

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja jävlar. Detta är ju en total kross i arbetslaster som plattformen är avsedd för!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nice prestanda i arbetslaster.
Nog inget många kommer köpa pga priset och ja den är ju bara till för hardcore arbetslaster om man ska ha nytt av det.

Rätt kul att se hur totalt jävla värdelös en sådan här cpu är för spel dock

Inget som jag personligen skulle vilja ha då jag spelar mest och kör lättare arbete

Permalänk
Medlem

Någon som sett något lovande ATX(dvs, inte en cm större)-moderkort för sTRX4? Frågar åt en vän (:

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Det som hoppade ut mest var hur pass bra den presterade (och till och med toppade) i en del speltester. Och då har jag inte ens reflekterat över den totala krossen den visar upp inom de områden som dessa typ av processor primärt är skapade för.

Plus att man vet att det kommer en 64 kärnors variant!

Fatta var vi var för typ 4 år sedan.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Rätt kul att se hur totalt jävla värdelös en sådan här cpu är för spel dock

Allt är ju relativt förstås men överdriver du inte iaf en smula nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hjälp, en sådan makalös prestation. Att Intel halverat sina priser hjälper ju knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nice prestanda i arbetslaster.
Nog inget många kommer köpa pga priset och ja den är ju bara till för hardcore arbetslaster om man ska ha nytt av det.

Rätt kul att se hur totalt jävla värdelös en sådan här cpu är för spel dock

Inget som jag personligen skulle vilja ha då jag spelar mest och kör lättare arbete

2990WX får kallas "värdelös" i spel, det går inte att säga om dessa CPUer

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Fan så synd att Apple inte kommer använda dessa i deras kommande Mac Pro.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

det enda jag egentligen tycker är synd är att instegsmodellen börjar vid 24 cores, jag hade gärna sett den börja på 16 eller 18 cores, för dom där pci lanes för 3950x inte räcker till

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Behåller min första generations ryzen ett tag till 😁.
Men kul att dom återigen visar att dom kan göra processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

24990 kr resp 16990 kr på Inet för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nice prestanda i arbetslaster.
Nog inget många kommer köpa pga priset och ja den är ju bara till för hardcore arbetslaster om man ska ha nytt av det.

Rätt kul att se hur totalt jävla värdelös en sådan här cpu är för spel dock

Inget som jag personligen skulle vilja ha då jag spelar mest och kör lättare arbete

Jag tror den kommer sälja som smör till företag och människor som håller på med produktion, precis som den är avsedd för. Med tanke på att Intel släppte i9 7980XE för 1999USD och i9 9980XE med release price på 1979 USD så känns detta som en väldigt rimlig prisbild ändå. Nu har ju visserligen Intel tvingats halvera priserna för 10980XE just pga denna och det visar ju hur bra jävla betalt man kan ta för bäst prestanda i klassen. AMD förtjänar detta och vi som konsumenter tjänar på det i längden att det äntligen finns någon konkurrens för Intel på båda plattformarna.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Allt är ju relativt förstås men överdriver du inte iaf en smula nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av sweisdapro:

2990WX får kallas "värdelös" i spel, det går inte att säga om dessa CPUer

Tja enligt testerna på Swec presterar de under en 8700k i 1080p, tom under 6700k.
1440p ändrar inte detta heller där i ex far cry den presterar sämre än 2600k som är en 10 år gammal cpu.

Och bilden är den samma i 4k.

Så ja jag kan kalla den rätt värdelös i spel, vilket är ok för den inte är till för spel.
Det ändrar dock inte detta

På detta kan man tänka att många utav dessa äldre går att klocka rejält också.
Och i en cpu som denna påverkar klockning inget för spel heller, den tom tappar i total war.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@filbunke: Hjälpte det tror du? Fick de många processorer sålda mellan 00:00 och 15:00 idag så det var värt det tro

Det är enkelt att, som Sweclockers nu gjort, lägga till resultaten för 3970X och 3960X till 10980X-artikeln, frågan är väl hur många andra som kommer att göra det, och jag är lite oklar över om det går att byta ut en youtubevideo mot en annan men fortfarande behålla samma länk, men om det inte går så blir det ju problem med en massa länkar.

Det hela innebär att en massa recensioner och videorecensioner av 10980X kommer att sakna en jämförelse med 3970X och 3960X, så det handlar ju inte bara om mellan 09:00 (midnatt västkusten i USA) och 15:00, utan om alla som kommer att läsa recensioner i text eller se videorecensioner och bara titta på senaste Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tja enligt testerna på Swec presterar de under en 8700k i 1080p, tom under 6700k.
1440p ändrar inte detta heller där i ex far cry den presterar sämre än 2600k som är en 10 år gammal cpu.

Och bilden är den samma i 4k.

Så ja jag kan kalla den rätt värdelös i spel, vilket är ok för den inte är till för spel.
Det ändrar dock inte detta

Köper man den endast för spel så är man nog fel ute. Om man vill spela vid sidan om at jobba på den fetaste processorn som man kan köpa så är nog 100-200fps helt ok för de flesta. Men sedan är det ju att välja specifika spel och tester att säga att den är sämre än X. Det finns ju speltester den leder i eller ligger i toppskikt/över hälft. Battlefield, Assasins Creed etc. Det är i princip endast Far Cry bland dessa tester den uppenbart ligger efter. Med de flesta andra så ligger den oförskämt högt för att vara den typ av CPU den är.

Far Cry har alltid varit notoriskt dåliga på AMD CPU:er. Deras motor vill de helt enkelt inte optimera för Ryzen. Det som är roligt att se är hur modernare motorer väldigt effektivt börjar nyttja processorer med flera kärnor (även om 24 är overkill och som sagt inte bör köpas som en spel-CPU).

Plockar man bort Far Cry så ligger den som sagt i topp eller övre hälft. 170fps istället för 180fps i Battlefield V kontra 9700K som vinner där är inte mycket. Speciellt då 9700K sedan inte har en chans i de arbetslaster som man köper en 3960X för.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tja enligt testerna på Swec presterar de under en 8700k i 1080p, tom under 6700k.
1440p ändrar inte detta heller där i ex far cry den presterar sämre än 2600k som är en 10 år gammal cpu.

Och bilden är den samma i 4k.

Så ja jag kan kalla den rätt värdelös i spel, vilket är ok för den inte är till för spel.
Det ändrar dock inte detta

På detta kan man tänka att många utav dessa äldre går att klocka rejält också.
Och i en cpu som denna påverkar klockning inget för spel heller, den tom tappar i total war.

under 8700k i AVERAGE, inte en enda gång i 1080p hade den sämre 1%-low än vad 8700k hade (utom i FC:ND), under 8700k är inte heller samma sak som "Värdelös" i spel

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P