Få bort rester från dubbelhäftande tejp

Permalänk
Medlem

Få bort rester från dubbelhäftande tejp

Vad för medel skulle ni rekommendera? Resterna sitter på en trädörr med lackad yta.

Jag har provat
Aceton
Suddgummi
Olivolja
Diskmedel
Hårfön
Rakblad

Permalänk
Medlem

Label off från Biltema.

Permalänk

Lacknafta men prova först på en ej synlig del av dörren.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk

Vilken limtvätt som helst bör funka utan att skada dörren

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Ibland fungerar det med packtejp.
Tejpa på, dra bort, upprepa.

Permalänk
Medlem

Skulle komma in och rekommendera label off från Biltema men så var det det första förslaget du fick.
Fungerar alldeles ypperligt även på känsliga ytor.

Permalänk
Medlem

Satt precis med samma problem igår, tog bort massa gamla kabelkanaler. Jag kom fram till att det bästa va att bara "rulla" bort det med tummarna, jag har 2 riktigt sköna blåsor idag men det vart limfritt..!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kdk_warhead:

Lacknafta men prova först på en ej synlig del av dörren.

Lacknafta används ofta i mindre butiker för att ta bort prislappar/realappar, så prova, ofta får man "dutta" en par gånger, men det brukar ordna sig, och som sägs ovan, prova på en ej synlig yta först, men jag tror inte det ska vara någon fara.

Med "dutta" menar jag att du tar naftan på en trasa, och blöter limytan, upprepade gånger under c:a 2 minuter, sen är det oftast bara att ta en torr trasa och torka bort limmet.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

@puck: Har du testat alkohol, i.e. rödsprit? Tycker det alltid verkar fungera ganska väl när det gäller att lösa upp limrester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@puck: Har du testat alkohol, i.e. rödsprit? Tycker det alltid verkar fungera ganska väl när det gäller att lösa upp limrester.

Jag testade det försiktigt men det fungerade inte och löste dessutom upp färgen också. Jag beställde nu en flaska kemiskt ren bensin som jag ska prova och om det inte heller funkar så köper jag label off.

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren bensin, finns på Ica. Det finns inget annat som slår det.
Har tvättat mitt lackade furubord med detta och det fungerade perfekt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Jag brukar använda mig av gaffatejp (originalet), finns väl inget tejp som har så hårt sittande klister. Ibland fungerar det att långsamt dra bort tejpen och ibland att rycka bort den snabbt.

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Kemiskt ren bensin, finns på Ica. Det finns inget annat som slår det.
Har tvättat mitt lackade furubord med detta och det fungerade perfekt.

+1
Behövde få bort massa tejprester från målade metall, gick väldigt bra med kemiskt ren bensin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Kemiskt ren bensin, finns på Ica. Det finns inget annat som slår det.
Har tvättat mitt lackade furubord med detta och det fungerade perfekt.

Skrivet av SteelSide:

+1
Behövde få bort massa tejprester från målade metall, gick väldigt bra med kemiskt ren bensin.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag provade med kemiskt ren bensin och det fungerar inte heller
Ska iväg till biltema idag och köpa en label off och prova. Vad använder ni för verktyg för att arbeta in lösningsmedlet med?
Papper? Disksvamp? Stålull?

Permalänk
Medlem

Ha inte för bråttom, oavsett vilket klister eller etikettborttagare du kör så måste den hinna sugas in emellan, applicera rikligt.

Framförallt om det är sån där tjockare (svampig) dubbelhäftande tejp.

Om det fortfarande inte fungerar.... töm burken, vänta 30 minuter innan du börjar dra av resterna med något mjukare plastföremål, t.ex. linjal, plektrum etc.

Permalänk

har tejpen suttit länge?

i många fall när tejp suttit på lackade/målade träytor så kan det va så att det egentligen inte är lim du ser utan att lacken blivit "missfärgad" (inte lika solblekt som resten av ytan)

brukar isf va slipa och lacka isf som gäller om man vill få bort det helt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av puck:

Jag provade med kemiskt ren bensin och det fungerar inte heller
Ska iväg till biltema idag och köpa en label off och prova. Vad använder ni för verktyg för att arbeta in lösningsmedlet med?
Papper? Disksvamp? Stålull?

Jag körde både vanliga bomullstops och sen hushållspapper, beroende på hur stor yta det var. Det dunstar ju rätt snabbt, men arbetade utifrån och in mot fläcken med lugnt gnuggande (dvs inte ta bort klistret med mekanisk kraft utan låta kemin verka). Om det funkar så borde det märkas rätt snabbt på att någonting flyttas från ytan till det som är täckt i bensin. Typ att det blir grått från skit som fastnat i limmet.

Annars kan du ju prova med ett sånt där verktyg som är i princip ett heavy-duty rakblad och en hållare för det, minns tyvärr inte namnet. Om du är försiktig med den så kan du kanske få bort lim utan att skada lacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@SteelSide: wd 40 brukar lösa där inte matolja löser

Permalänk
Medlem

T-Röd kanske?
Jag gjorde ren min mus på ovansidan med T-Röd som blev skinande blank efteråt

Edit:
Såg nu att det redan nämnts, sorry

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Använd kemisk ren sprit, Isopronol. Kjell & co säljer tex lpaclean IPA-1000. Jag har alltid två st literflaskor hemma. Från början använde jag det bara till att ta bort kylpasta. Nu har jag det till limrester, besvärliga fläckar, fingeravtryck på vitvaror mm. Det är lite av ett universalmedel.

Permalänk
Medlem

Fick bort det till slut efter flera omgångar label off. Tack alla för era tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

Fick bort det till slut efter flera omgångar label off. Tack alla för era tips.

Trist bara att du testade det sist :/
Nåväl, problemet löst.

Skickades från m.sweclockers.com