Intel Core i9-10980XE – "Cascade Lake-X"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Lite synd man sålde av sin x299 platform nu, kunde haft riktigt kul med denna.
Det är lite poängen med intel man kan klocka dem och pilla med dem ganska rejält för att få mer prestanda medans ryzen ligger på max redan.

Men kul med konkurens på cpu markanden så det blir värt att uppgradera ngn gång.

De gånger jag provat amds platform har jag upplevet att den inte är lika rapp som motsvarande eller äldre intel. Kanske är annorlunda med nuvarande platform.

Kul att man sitter på en x79 som fortfarande står sig mot amds nyaste processor nätt och jämt 30-50 % OC.

Jag har upplevt min X399 som responsiv och trevlig. Min Intel-system hemma (inklusive familjens server) har dock blivit påtagligt långsammare med alla säkerhetsfixar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonkenPonken:

Fast nu så ska vi ju tänka på moder jord och alla hemska klimathot som råder, så då är det väl inte så speciellt smart att motverka detta genom att köpa en processor som över tid kräver massor med extra effekt (OC + kylning) för att få den att prestera bättre än en betydligt energisnålare 3950X stock eller?

Nu var ju kriteriet "roligare" inte miljövänligare.

På samma sätt som en Tesla Model S är roligare än en Renault ZOE. Eller roligare att ta en Voi än att ta tunnelbanan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fanboys vilka?

Dig, fanboys som dig.

Skrivet av tvelander:

Va(d*) snackar du om(?*), Intels CPU klockar svinbra* och då är det dåligt för att* den inte har* den* klocken* stock? (S*)å du kräver 5GHz 125W TDP för att 5GHz GÅR ATT få,* så då måste den ha låg TDP ihop med det?* Annars suger alltså* Intels produktion, satan vilken logik asså.

Okej, nu när jag kan läsa vad du skriver så inser jag ju att du inte alls begriper vad jag säger.
AMD har lyckats uppnå en väldigt hög andel fungerande CPU'er som inte behöver binnas lågt då produktionen utav CPU dies på 7nm har väldigt hög avkastning, alltså hela idén med s.k. "Zeppelins".

AMD behöver inte längre binna hela processorer som Intel gör, och kan sätta högre base-clocks därefter, Intel däremot behöver fortfarande binna CPU'n om en core utav arton i det här fallet t.ex. skulle fungera suboptimalt, då sätts marginalen lägre och "OC-utrymmet" blir större, men det betyder ju inte att samtliga chip kommer att kunna överklockas, för då hade base-clock satts högre.

Behöver jag upprepa mig igen?

Länkade till rätt del i wiki-artikeln.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Aura sync har inget med AMD att göra, det är en Asus programvara, minnes profilerna skapar moderkorttillverkarna, har du BSODs men ingen annan med samma komponenter och mjukvara har det är det ju ngt fel som du förmodligen gjort? Om xpertraid är invecklat för dig betyder det väl inte att andra tycker det? Och även om vi alla skulle tycka det det automatiskt att den är bättre eller sämre.

Inte många av dina argument håller, det känns mer som bara ren åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ojojoj...här har någon vaknat på fel sida. Kanske ut och träna och göra dig av med all ond energi?

Nej, detta är inga åsikter. Det är ren fakta. Minnesprofiler har alltid fungerat utmärkt för mig genom åren, men med AMDs moderkort tog det tvärstopp. Om det är ASUS eller AMD spelar mindre roll för resultatet är det samma - systemet kraschar. Anmärkningsvärt är dock att det enbart sker med AMD moderkort.
Även enklare överklockning tenderar till att göra systemet oerhört instabilt oavsett spänning/frekvens.

"har du BSODs men ingen annan med samma komponenter och mjukvara har det är det ju ngt fel som du förmodligen gjort?"
Omöjlig svenska att förstå. Förtydliga gärna.

Jag sade inte att det var invecklat för just mig, utan gjorde jämförelsen direkt mot Intels motsvarighet och då lämnar det mycket att önska.

"Och även om vi alla skulle tycka det det automatiskt att den är bättre eller sämre."
Även här, vad betyder detta?

Trevlig fortsättning på din måndag.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag har upplevt min X399 som responsiv och trevlig. Min Intel-system hemma (inklusive familjens server) har dock blivit påtagligt långsammare med alla säkerhetsfixar.

Har en vän som upplevet samma sak med sin linuxserver som kör 2st xeon.

Dock inte märkt något på min nuvarande.

Dock hoppas jag på den nya ryzen 4000-serie eller TR3 alt. TR4. Gillar att ha mkt pci-e lanes så därför jag oftast kör HEDT processorer.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Avstängd

Lite fel rubrik - 18 kärnor till "halverat pris"
Borde vara - 18 kärnor för "fortfarande överpris, men halverat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Lite fel rubrik - 18 kärnor till "halverat pris"
Borde vara - 18 kärnor för "fortfarande överpris, men halverat"

Är ju dock HEDT plattform vilket är ett annat användingsområde än en 3950x från AMD dock är det synd att Intel inte erbjuder ECC stöd som AMD gör

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mortal1ty:

Dig, fanboys som dig.

Okej, nu när jag kan läsa vad du skriver så inser jag ju att du inte alls begriper vad jag säger.
AMD har lyckats uppnå en väldigt hög andel fungerande CPU'er som inte behöver binnas lågt då produktionen utav CPU dies på 7nm har väldigt hög avkastning, alltså hela idén med s.k. "Zeppelins".

AMD behöver inte längre binna hela processorer som Intel gör, och kan sätta högre base-clocks därefter, Intel däremot behöver fortfarande binna CPU'n om en core utav arton i det här fallet t.ex. skulle fungera suboptimalt, då sätts marginalen lägre och "OC-utrymmet" blir större, men det betyder ju inte att samtliga chip kommer att kunna överklockas, för då hade base-clock satts högre.

Behöver jag upprepa mig igen?

Så vart får du att jag är fanboy?
Patetiskt hålla på kalla folk det, kan lova dig haft mer AMD prylar än va du någonsin haft.

AMD binnar ju också..... jezus 3600 3600X tex Intel binnar på samma sätt.

Intel har ju svinhöga baseklocks på vissa serier.

Din logik fallerar stenhårt.

Stock klock AMD är också låga samma med Intel på HEDT för klara TDP vettefan va du läser om all denna fakta du har.

Tok gissar överallt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ser ut som att CPU-Zs databas inte riktigt uppdaterats. Med andra ord.. 10980XE har antagligen ett snarlikt ID så CPU-Z blir förvirrad. Detta är inte ovanligt när sprillans nya lanseringar sker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ArcliteRX:

Är ju dock HEDT plattform vilket är ett annat användingsområde än en 3950x från AMD dock är det synd att Intel inte erbjuder ECC stöd som AMD gör

Finns massa moderkort där det stödjs.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Har en vän som upplevet samma sak med sin linuxserver som kör 2st xeon.

Dock inte märkt något på min nuvarande.

Dock hoppas jag på den nya ryzen 4000-serie eller TR3 alt. TR4. Gillar att ha mkt pci-e lanes så därför jag oftast kör HEDT processorer.

Ja, det är PCIe lanes jag funderar om jag kommer sakna om jag går över till 3950X istället. Men o andra sidan är det ju PCIe4 då så bandbredden finns ju där iaf.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns massa moderkort där det stödjs.

Om jag minns rätt den CPU jag hade, stödje inte ECC vanliga i7

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

Jag förstår att Intel sänkte priserna...

Jag kan komma på ett scenario som Core i9-10980XE är ett bättre köp än Ryzen 3950X.

Om man inte är priskänslig, inte bryr sig om strömförbrukning (eller ljudnivå?)
Så är en överklockad och kompressorkyld Core i9-10980XE bättre på det mesta än en Ryzen 3950X.
(Vattenkylning med kraftfull värmeväxlare ska tydligen också fungera bra)

I de flesta andra scenarion är 3950X bättre än Core i9-10980XE och då borde de knappt inte ens tävla mot varandra då LGA 2066 är Intels HEDT medan AM4 är AMDs mainstream socket.

Tänk om Intel hade behållit sina gamla priser så kunderna hade fått betala runt 12000 - 15000kr mer för en processor som generellt är sämre.
När AMD kom med sina Bulldozer 81xx, 61xx, 41xx serier så hade jag inte anat att de skulle konkurrera såhär starkt 2019.
Nackdelen är väl främst generellt dyra X570 moderkort och B550 är väl inte lanserat ännu?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ArcliteRX:

Om jag minns rätt den CPU jag hade, stödje inte ECC vanliga i7

Menar du ej HEDT CPUs nu? tex 7700k eller va tänkte du på.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av inquam:

Ja, det är PCIe lanes jag funderar om jag kommer sakna om jag går över till 3950X istället. Men o andra sidan är det ju PCIe4 då så bandbredden finns ju där iaf.

Vad gör du som skulle innebära att du skulle kunna sakna fler än 20 PCIe 4.0-banor?

(Tänk förvisso på att det mesta du har sannolikt är PCIe 3.0, så även om bandbredden finns kanske du inte kan nyttja den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad gör du som skulle innebära att du skulle kunna sakna fler än 20 PCIe 4.0-banor?

Kan tänka mig att han använder en hel del PCI-E baserade SSDs? Dessa käkar en hel del bandbredd. Eller kanske ett par Gigabit nätverkskort? Alt. kontrollkort som går via PCI-E?

Skrivet av tvelander:

Finns massa moderkort där det stödjs.

Inte utanför "HEDT". Detta var nog hans poäng.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Kan tänka mig att han använder en hel del PCI-E baserade SSDs? Dessa käkar en hel del bandbredd. Eller kanske ett par Gigabit nätverkskort? Alt. kontrollkort som går via PCI-E?

Absolut, men jag tänkte att det vore bra att få ett svar just av honom i hans specifika situation. Det är klart att det går att bygga en maskin och ha behov som kräver många PCIe-banor.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xinpei:

Kan tänka mig att han använder en hel del PCI-E baserade SSDs? Dessa käkar en hel del bandbredd. Eller kanske ett par Gigabit nätverkskort? Alt. kontrollkort som går via PCI-E?

Sköna med PCI lanes är ju slippa köra saker via chipset som man vill undvika.
Men kör man ej ljudkort / PCI disk / SLI / CF eller massa diskar så behövs dom ej.
Eller massa M.2.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Menar du ej HEDT CPUs nu? tex 7700k eller va tänkte du på.

Nej hade en 7820X med ett ASUS rampage moderkort.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sköna med PCI lanes är ju slippa köra saker via chipset som man vill undvika.
Men kör man ej ljudkort / PCI disk / SLI / CF eller massa diskar så behövs dom ej.
Eller massa M.2.

True.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ArcliteRX:

Nej hade en 7820X med ett ASUS rampage moderkort.

Där måste du köpa rätt mobo tex WS kort / supermicro och RAM som det mobo stödjer.

Oftast jävla ovärt föröska på sig ECC där du kan köpa beg på EBAY låda med typ massa ram och CPU för inga pengar alls vs bygga egen trxia med ECC på en 7000 serie tex.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xinpei:

Tex min 9900k rig second dator men är bara för gaming har inget installera utan spel på den.
Men jag kan inte göra något på den som jag gör på X299 mobot så blir direkt begränsad.

Sen måste man alltid kolla efter personens behov inte vilken teknik som finns och bara köpa rakt av.

Vissa har TR behov vissa har Z / X behov med Intel / AMD vissa behöver dual socket eller EPYC etc.
Vissa kräver inte ens GPU.

Byggt hur mycket som helst åt folk och frågar man inte behovt är allt bara ren gamble, har en kille som sitter på 6k PC mITX beg och skärm för 35k för det va tydligen det behovet han hade och personen insåg va han höll på med.
(han kör övervakning och ville ha 8K skärm för yta)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Som Linus Tech Tips säger i sin video, hur blir prestandan med microcode update/patchat Windows, med tanke på de nya säkerhetsbristerna man hittad i Intel processorer?
Är Sweclockers testrigg uppdaterad med t.ex senaste microcode updaten?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så vart får du att jag är fanboy?
Patetiskt att* hålla på och* kalla folk för* fanboys*, jag* kan lova dig att* jag* haft mer AMD prylar än va(d*) du någonsin har* haft.
AMD binnar ju också. Jesus* 3600,* 3600X t.ex. Intel binnar på samma sätt.
Intel har ju svinhöga baseklocks på vissa serier,* din logik fallerar stenhårt.
Stock klock AMD är också låga samma med Intel på HEDT för klara TDP vettefan va du läser om all denna fakta du har.
Tokgissar* överallt.

Antalet AMD produkter som du har ägt har noll relevans för ämnet, även om jag förstår att du vill friskriva dig från någon slags intel-fanboy stämpel, du låter dessvärre inte speciellt övertygande.

Visst har AMD precis som Intel serier som riktar sig till vanliga konsumenter såväl som till entusiaster, men för AMD är det ju mer en fråga om att kunna ta marknadsandelar på alla plan än för Intel som behöver få in stålar för sina binnade CPU'er med deaktiverade kärnor som inte håller måttet. Den här releasen är bara ännu ett bevis på att Intel har ägnat sig åt att mjölka gammal teknik med enorma vinstmarginaler allt för länge, det som är synd är bara att människor tar det här beteendet i försvar.

Onödig formulering raderad. (§1) // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Där måste du köpa rätt mobo tex WS kort / supermicro och RAM som det mobo stödjer.

Oftast jävla ovärt föröska på sig ECC där du kan köpa beg på EBAY låda med typ massa ram och CPU för inga pengar alls vs bygga egen trxia med ECC på en 7000 serie tex.

Jepp, håller med helt här.

Körde aldrig ECC på min x299

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mortal1ty:

Antalet AMD produkter som du har ägt har noll relevans för ämnet, även om jag förstår att du vill friskriva dig från någon slags intel-fanboy stämpel, du låter dessvärre inte speciellt övertygande.

Visst har AMD precis som Intel serier som riktar sig till vanliga konsumenter såväl som till entusiaster, men för AMD är det ju mer en fråga om att kunna ta marknadsandelar på alla plan än för Intel som behöver få in stålar för sina binnade CPU'er med deaktiverade kärnor som inte håller måttet. Den här releasen är bara ännu ett bevis på att Intel har ägnat sig åt att mjölka gammal teknik med enorma vinstmarginaler allt för länge, det som är synd är bara att människor tar det här beteendet i försvar.

"Antalet AMD produkter som du har ägt har noll relevans för ämnet, även om jag förstår att du vill friskriva dig från någon slags intel-fanboy stämpel, du låter dessvärre inte speciellt övertygande."

Skiter fullständigt i det.
Du har inte rätten stämpla mig med det oavsett.

Jag köper funktion inte märke.
Btw försvarar inte Intel någonstans jag förklarar hur det funkar, jag har bojkottat Intels 7k/9k serie pga PRISET därför köpte jag 8 core för rimligt pris.
Samma med min 9900k beg 3300kr hade aldrig köpt för det nypris.

End.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Nu var ju kriteriet "roligare" inte miljövänligare.

På samma sätt som en Tesla Model S är roligare än en Renault ZOE. Eller roligare att ta en Voi än att ta tunnelbanan.

APP APP APP.

Man ska inte tulla på klimatet vet du väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Absolut, men jag tänkte att det vore bra att få ett svar just av honom i hans specifika situation. Det är klart att det går att bygga en maskin och ha behov som kräver många PCIe-banor.

Ja, jag har 5st m.2 SSD's i min X399 burk just nu. Sedan 10GBit Nic. Men man kanske inte "behöver" allt det... Men det är skönt att ha lanes så man inte behöver tänka på det. "Oj, använder jag en m.2 där så dör de två sata portarna osv".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av inquam:

Ja, jag har 5st m.2 SSD's i min X399 burk just nu. Sedan 10GBit Nic. Men man kanske inte "behöver" allt det... Men det är skönt att ha lanes så man inte behöver tänka på det. "Oj, använder jag en m.2 där så dör de två sata portarna osv".

Önskar Intel tog bort sin skit RAID licenser på X299.
Där vinner AMD med hästlängder över 3x M.2 nästan 2x M.2.
Därför kör jag nu bara 2x M.2 i X299 och 2x M.2 i Z390 då kan ej RAIDA på X299 utan nyckel som kostar skjortan OCH kräver vissa Intel diskar går ej på Samsung -.......-

Därför jag hade TR förut men fall på stabilitet tillslut.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Önskar Intel tog bort sin skit RAID licenser på X299.
Där vinner AMD med hästlängder över 3x M.2 nästan 2x M.2.
Därför kör jag nu bara 2x M.2 i X299 och 2x M.2 i Z390 då kan ej RAIDA på X299 utan nyckel som kostar skjortan OCH kräver vissa Intel diskar går ej på Samsung -.......-

Därför jag hade TR förut men fall på stabilitet tillslut.

Jag har kanske haft tur med min. Jag förväntade mig barnsjukdomar och strul. Men jag har klarat mig helt. Jag tror jag haft en krash med bluescreen sedan jag köpte mitt X399 system och då var det ett PCIe 13 portars USB3 kort från Kina var drivrutiner lämnade mycket att önska. Sedan har folk initialt haft issue med minnen men mina 3200CL14 kör jag i 3466CL12 utan problem.

Dock tror jag att moderkortstillverkare och AMD kommit en lång väg. Med Ryzen gen 1 så var nog många tilvlerkare osäkra hur mycket de vågade satsa. Nu känns det mycket mera stabilt.

Hade Threadripper 3000 haft TR4 stöd hade jag kört på det helt klart, men nu känns det lite väl att behöva byta både moderkort och CPU för att uppgradera mitt Threadripper system. Så då funderar jag på att sälja av det och köra ett X570 med en 3950X.

edit: Jo föresten, lite strul har jag haft. När jag höll på att testa överklocka så fick jag en gång flasha om bios för att få datorn att vakna till liv igen

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P