Intel Core i9-10980XE – "Cascade Lake-X"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ratatosk:

För maximal stabilitet kör man med ECC och utan överklock.
Som du gav exempel på i en annan tråd, kan man i vissa fall tappa rejält med prestanda, men om vi pratar om att köra seriösa saker, är valet ändå lätt enligt mig.

Ja exakt korrekt, men random BSOD för vanlig render nä aldrig.
Kör nu X299 och inga problem med något så kommer fortsätta med det.

Och kan inte ha random BSOD i spel när jag gör seriösa saker.

Blir så klart test på 3000 serie!
(har ju min 9900k PC ifall jag vill men tråkigt gå ner enorm GPU prestanda för få stabil gaming )

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Lite som att Intel kör en fiat 500 men har ”The stig” bakom ratten medan AMD kör en Ferrari med en vanlig svensson bakom ratten. Att Intel hänger med trots 14nm mot 7nm är imponerande. Tror AMD är ganska glad att det går trögt för Intels 7nm projekt. Det är kanon för oss konsumenter åtminstone så vi får högre prestanda för mindre peng.

Lite så är det. Är dock inte jättekonstigt med tanke på att Intel har haft plattformen nu i flera år, medan AMD mer eller mindre experimenterar med nya saker.

Dock måste man återigen påpeka här att Intels 14 nm inte går att jämföras mot AMD's 7nm rakt av, utan det som AMD kallar "7nm" skulle i Intel-termer kallas 10 nm. Det ändrar ju inte det faktum att det är imponerande, men man bör ändå ha rätt för sig på dessa delar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Fantastiskt! Ännu bättre som en riktig "crawl" dock!

https://starwarsintrocreator.kassellabs.io/#!/BLuX5QjPMdn1ITK...

Men vem spelar rollen som "Red Leader"?

Svårt att få med allt i en bild , men jag håller med om att din är bättre!

Permalänk
Inaktiv

Hoppas på 2950X med rätt Black Friday pris här med, ingen anledning att titta på Intel nu. (AMD Ryzen Threadripper 2950X: was $899, now $679).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Radolov:

Svårt att få med allt i en bild , men jag håller med om att din är bättre!

Äh, det var ju Sweclockers text, din idé/spaning, Kassel Labs som byggt introskaparen, och Lucasfilm vars upphovsrätt vi möjligen inkräktar på. Jag bara satte ihop det.

Du ska klart ha cred.

Permalänk
Medlem

Wow jag är super oimponerad, Intel har tuffa år framför sig på processor marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag förstår om detta tilltalar oss entusiaster som vill överklocka och finpilla. Men vilka andra ska köpa denna?

TR3 lär slakta denna i produktivitetstest. Så om du sitter och jobbar seriöst och faktiskt drar nytta av att skala upp kärnantalet lär denna vara det självklara valet, fast den plattformen blir dyrare. För de få procent av datoranvändarna som behöver mer än 8 kärnor/16 trådar, har en budget att balansera och hellre köper mer ram, mer lagring, en bättre skärm eller ett värre grafikkort är 3900x och om man vill kosta på sig 3950x ett vettigare alternativ.

Känns som att AMD utflankat Intels HEDT-plattform. Men jag måste säga att denna vore jävligt rolig att leka med. Dock inte att leva med då jag knappast skulle stå ut med att ha en burk som sprutade ut värme likt en kupévärmare bredvid mig, och klockar man inte upp den tar jag hellre en 3950x.

Men ska man lägga 40000 kr på en dator är den iaf ett alternativ om man föredrar Intel, inte bryr sig om effektförbrukningen eller ska nyttja den för det den är riktigt bra på. En väldigt smal kundkrets dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Men det finns absolut möjlighet att göra uppföljningstester på andra aspekter som minnesbandbredd i separata artiklar framöver.

Ser verkligen fram emot detta, ha gärna med 9900K i dom framtida testerna!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Är detta testat med Zombieload fix (och andra tidigare säkerhetshål) eller är det fortfarande "oskyddat" i detta avseende?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Vilken jäkla förnedring

Som sagt, vore kul att leka med men tom jag ryggar när man ser energiåtgången vid oc
Har ju inte plattformen för det heller..

Ser fram emot amd tr

Visa signatur
Permalänk

Säger bara: Kolla på Linus senaste video så har ni summeringen på denna skit CPU:n.

https://www.youtube.com/watch?v=vuaiqcjf0bs&t

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast detta beror bara på att Intel inte vill ställas mot nya threadripper. Liksom deras nya absoluta toppmodell får inte bara stryk av sin föregångare i vissa tester utan även av AMD's topp modell i mainstream. Hur kommer det då se ut när denna ställer sig mot zen 2 med 24/32 kärnor? Första delen i Linus (LTT) video säger allt.

Sen kan detta slå tillbaka hårt på dom om dom har otur om flera delar av media reagerar som Linus gjorde. Men Intel har de tufft så är ändå förståeligt varför dom gör det, dom har under många år vart ensamma på toppen och nu kommer tiden då dom sakta men säkert blir av med den platsen. Speciellt om dom inte lyckas få ordning på 10nm/7nm snart.

Såklart de vill undvika det och det vill nog alla företag i samma situation. Att få ut sin produkt tidigare innebär alltid att den först ställs mot det redan existerande, vilket gör att det framstår som bättre.

Ingen tvekan om att Intel inte sitter i samma båt som de gjorde för 3 år sedan. Havet stormar och de har problem.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@pv2b: Enig!

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Varför är det inga som gör tester där Intel leder över AMD? Testerna som Intel leder är en marginell liten grupp människor men ändå intressant att se detta. Det jag pratar om är DAW-tester där det är låg latency i processorn och bra single core-prestanda som gäller. AMD har kommit ikapp på single core men med deras konstruktion skapar det latency som gör att Intel leder på DAW-tester.

Att AMD sparkar Intels röv är jag mycket glad över och har alltid lutat mot AMD för Intels beteende.

Dom som bygger seriösa musikmaskiner är 10980XE det självklara valet. Dunka i 128GB ram med utrymme för det dubbla, ett par NVMe-diskar för ljudbiblioteken och ett fläktlöst AMD-grafikkort då Nvidias grafikkort ger högre latency. Kraftigt nätaggregat på över 800W som är semi-passivt, stor tornkylare och fläktar som knappt snurrar. Vid sidan av detta ett 19"-rack med ljudutrustning och resten av rummet fyllt med instrument kopplat till 19"-racket. Thunderbolt-ljudkort också för lägre latency. En liten grupp...

Väntar ivrigt på ScanProAudios test av 10980XE och 3950X.

Permalänk
Medlem

Intressant att 10980XE of 3950X står sig så bra i spel vid 2.8GHz. Antar att latensen mellan kärnorna inte blir flaskhalsen då meshen och infinity fabricen körs vid normala frekvenser.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Mer aktuell än nånsin

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kan garantera dig den klockar högre än 3950X.

Okej, varför har då intel satt den hastigheten om den i samtliga ex är stabil i högre? Djävla konstigt du.

Permalänk
Medlem

Inte så värst kul när säkerhetspatcha på hårdvarunivå innebär att de presterar sämre än föregångarna. Kanske är 9980XE, vars prissänkta lapp börjat synas i slutbutiker, ett bättre val om inte de extra pcie-banorna är superviktiga för en.

Skrivet av Mortal1ty:

Okej, varför har då intel satt den hastigheten om den i samtliga ex är stabil i högre? Djävla konstigt du.

Får väl be någon youtuber med kontakter eller djupa fickor köpa tjugo exemplar för att testa för att veta mer om exemplarvariation, men har aldrig hört talas om en Skylake-X som inte kan nå nära 5GHz. Varför de inte kommer så ur kartong är desto mer sannolikt pga värmeutvecklingen och strömkonsumptionen. Att sälja ~255W TDP CPUer ser inte så bra ut.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mortal1ty:

Okej, varför har då intel satt den hastigheten om den i samtliga ex är stabil i högre? Djävla konstigt du.

TDP? ....
Så alla 9600k ska säljas i svin hög GHz bara för dom klarar de? ....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Roligare vet jag inte om jag håller med om. En R9-3950X är ju i princip färdigtrimmad ur kartong, en i9-10980XE är ju begränsad av sin strömbudget så det lär finnas en del att ta av om man gillar överklocking och extrem kylning. Dessutom får man ju använda roligare HEDT-moderkort istället för mainstream-moderkort. Dessutom några procent mer spelprestanda, som är klart roligare.

Men roligare behöver ju inte betyda bättre.

Jag tycker dock att det är helt motiverat att jämföra en R9-3950X med en i9-10980XE, eftersom R9-3950X är en mainstreamprocessor som kan mäta sig med och till och med slå en HEDT-processor från Intel. Det är precis som när Ryzen 1000-serien kom ut, och vissa jämförde med Broadwell-E. Det beror dock mer på att Intel inte gått framåt tillräckligt snabbt i utvecklingen av deras HEDT-plattform än något annat.

Fast nu så ska vi ju tänka på moder jord och alla hemska klimathot som råder, så då är det väl inte så speciellt smart att motverka detta genom att köpa en processor som över tid kräver massor med extra effekt (OC + kylning) för att få den att prestera bättre än en betydligt energisnålare 3950X stock eller?

Permalänk
Skrivet av Aje:

Allt är så klart uppdaterat, men inga förändringar i stabilitet. Just nu kör jag stock utan minnesprofil eller OC, och då kan jag minimera krasharna. Men det är inte riktigt poängen med detta systemet. Har lagt ner veckor på att felsöka, ominstallera mm.

Och självklart är AURA inte AMD, men problemet uppstår bara med i ett AMD-system. För mina andra Intelsystem fungerar allt som det ska...

Vad är AURA för nåt? Är det ett måste när man köper/bygger "arbetsstationer"? Blir dom snabbare då eller vad fyller AURA för slags funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Vad är AURA för nåt? Är det ett måste när man köper/bygger "arbetsstationer"? Blir dom snabbare då eller vad fyller AURA för slags funktion?

AURA är typ Asus mjukvara för att styra RGB-belysning osv. Buggig mjukvara, som även innehållit en del säkerhetshål.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

AURA är typ Asus mjukvara för att styra RGB-belysning osv. Buggig mjukvara, som även innehållit en del säkerhetshål.

Vad är RGB för nåt?

Trodde du skulle förstå min poäng gällande såna här processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

TDP? ....
Så alla 9600k ska säljas i svin hög GHz bra för dom klarar de? ....

Haha, nej dom säljs i en hastighet som inte kräver allt för mycket binning vid given TDP, att AMD inte "klockar bra" tyder på att man man har produktionen vältunad.

Det är intressant att se hur fanboys försöker legitimera den här teknikstallingen som Intel ägnat sig åt dom senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Vad är RGB för nåt?

Trodde du skulle förstå min poäng gällande såna här processorer.

Det är ett brett span på folk här. Man skall aldrig ta något för givet utan vänligt svara om någon undrar

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Kan säga att efter snart 9 månader med X299 så är slutsatsen att AMD har riktigt usla drivrutiner som gör produkten otroligt mer instabil jämfört med motsvarande Intelsystem.
BSD dyker upp med jämna mellanrum. AURA sync är hopplös, AMDs minnesprofil fungerar uselt med spel och genererar ofta haveri och xpert2raid är onödigt invecklat.
Det märks att Intel har tänkt till (och har god erfarenhet) på många saker där AMD totalt misslyckats. Sedan att Intel legat på latsidan de sista 6 åren är förmodligen ett resultat av deras tidigare ledning i ren processorkraft. Men ur ett rent användarvänligt perspektiv kan jag inte alls rekommendera X299.

Aura sync har inget med AMD att göra, det är en Asus programvara, minnes profilerna skapar moderkorttillverkarna, har du BSODs men ingen annan med samma komponenter och mjukvara har det är det ju ngt fel som du förmodligen gjort? Om xpertraid är invecklat för dig betyder det väl inte att andra tycker det? Och även om vi alla skulle tycka det det automatiskt att den är bättre eller sämre.

Inte många av dina argument håller, det känns mer som bara ren åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mortal1ty:

Haha, nej dom säljs i en hastighet som inte kräver allt för mycket binning vid given TDP, att AMD inte "klockar bra" tyder på att man man har produktionen vältunad.

Det är intressant att se hur fanboys försöker legitimera den här teknikstallingen som Intel ägnat sig åt dom senaste åren.

Fanboys vilka?

Va snackar du om, Intels CPU klockar svin bra och då är det dåligt för den har inte det i stock? så du kräver 5GHz 125W TDP för att 5GHz GÅR ATT få så då måste den ha låg TDP ihop med det annars suger Intels produktion satan vilken logik asså.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Borde vara en stor varningstext på diagrammen med överklockningsresultatet. Sjukare effektmätning kan jag inte minnas.

Jag kan inte helt ovilligt tänka på en Volvo 240 med 1000 HK som kör om en Ferrari. Det är inte utan kompromisser det sker.

En dåligt jämförelse eftersom Intels processor har mycket mer att komma med än en gammal Volvo 240, som t.ex oupptäckta hål

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Vad är RGB för nåt?

Trodde du skulle förstå min poäng gällande såna här processorer.

Red Green Blue

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Lite synd man sålde av sin x299 platform nu, kunde haft riktigt kul med denna.
Det är lite poängen med intel man kan klocka dem och pilla med dem ganska rejält för att få mer prestanda medans ryzen ligger på max redan.

Men kul med konkurens på cpu markanden så det blir värt att uppgradera ngn gång.

De gånger jag provat amds platform har jag upplevet att den inte är lika rapp som motsvarande eller äldre intel. Kanske är annorlunda med nuvarande platform.

Kul att man sitter på en x79 som fortfarande står sig mot amds nyaste processor nätt och jämt 30-50 % OC.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI