Betalmodell för Cyberpunk 2077-multiplayer respekterar spelaren

Permalänk
Melding Plague

Betalmodell för Cyberpunk 2077-multiplayer respekterar spelaren

I ett investerarsamtal berättar Cyberpunk 2077-utvecklaren att betalmodellen för spelets multiplayer respekterar det "oskrivna kontraktet" med spelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Än så länge verkar man kunna lita på CDPR. De hanterade Witcher riktigt bra och släppte respektabla expansioner istället för giriga lootboxes. Hoppas det håller i sig.
För multiplayer delen skulle det vara helt okej att ta ut antingen en månadskostnad eller sälja kläder som endast syns för en själv. Om någon vill pröjsa några tusen för att kunna se konstig ut endast på sin egen skärm fungerar det utmärkt.

Permalänk
Medlem

Tänker på för i tiden när spelet finnasierades av att folk köpte spelet helt enkelt...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tänker på för i tiden när spelet finnasierades av att folk köpte spelet helt enkelt...

"Förr i tiden..." Kunde ett storspel skapas av ett litet gäng om 10 personer och sälja tillräckligt för att då låta dessa personers företag fortsätta, eller rent av växa. Nuförtiden krävs det hundratals personer. För att inte tala om licensieringskostnader, distributionskostnader, marknadsföring, och så vidare.

Kostnaderna har höjts enormt och intäkterna från traditionella avenyer har sjunkit. Självklart ser sig då företagen om efter andra avenyer, och självklart är det många som fullständigt missar den nödvändiga kompromissen som måste göras: tjäna mer pengar eller tillse en smidig, givande, och i vissa fall isolerad spelupplevelse?

Se till EA med t.ex. Star Wars: Battlefront II, där man tog ett jättekliv in i en ny intäktskälla och fullständigt sumpade intrycket för väldigt många spelare. När man sen återvände med hatten i hand var skadan gjord, och EA:s rykte som en själlös pengamaskin cementerades ytterligare.

Permalänk
Medlem

Så länge dom inte lägger in microtransactioner i single player så har jag inte att klaga över, deras betalmodeller i tex Witcher 3 var väldigt bra med stora expansioner. Hur dom väljer att göra med multiplayer bryr jag mig väldigt lite om, men litar på att dom släpper en sund och vänlig betalmodell även där.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

De hanterade Witcher riktigt bra...

Seriöst? Har du glömt downgraden av Witcher3?

CDPR får alldeles för mycket klapp medhårs av spelarbasen och skribenter. Hade denna nyhet handlat om ett nytt EA spel hade rubriken haft microtransaktioner i negativ kontext och forumet hade ballat ur.

Permalänk
Medlem

@employed: jag har inte glömt. Jag brydde mig inte heller, för spelet såg fortfarande helt fantastiskt ut, utöver att bara vara en av de bästa spel- och story-upplevelser jag upplevt i vuxen ålder.

Permalänk
Medlem

Min CDPR imitation:

*nickar respektfullt mot spelarna*

Permalänk
Medlem

Varför inte titta tillbaka på spel som Battlefield/CS etc?
Göra sig av med den centrala spelhostningen och tillåta folk/communities at hosta egna servrar, helt egna. Varför måste det finnas matchmaker? Varför kan vi inte ha favoritservrar längre?

Battlefield 1942 lever fortfarande med aktiva servrar. Det hade varit 100% dött och ospelbart med dagens förvrängda syn på multiplayer. Svaret är just att spelet är inte i fokus, multiplayer är inte i fokus. Att tjäna pengar är i fokus, att tvinga på microtransactions på spelare, betalar de inte? Stängs multiplayer av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Seriöst? Har du glömt downgraden av Witcher3?

CDPR får alldeles för mycket klapp medhårs av spelarbasen och skribenter. Hade denna nyhet handlat om ett nytt EA spel hade rubriken haft microtransaktioner i negativ kontext och forumet hade ballat ur.

Därför att folk litar på att CDPR inte gör allt de kan för att tömma våra plånböcker. Det kan inte sägas om EA.

Om CDPR någonsin börjar prioritera att dammsuga våra plånböcker istället för att prioritera spelarupplevelsen så försvinner ju den tilliten. Precis som det Bethesda går igenom just nu.

Permalänk
Medlem

Hoppas att så ovkså blir fallet, har hört många bolag säga liknande saker innan släpp men ändå ser marknaden ut som den gör.
Nu är ju CDPR rätt sjyssta, men dom har också blivit mycket större.
Bästa micro-transaktionerna jag varit med om måste nog vara f2p spelet warframe, men vet inte hur bra det skulle göra sig i cyberpunk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Har inget större intresse av CyberPunk 2077. Med det sagt: plus i kanten för CDPR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Seriöst? Har du glömt downgraden av Witcher3?

CDPR får alldeles för mycket klapp medhårs av spelarbasen och skribenter. Hade denna nyhet handlat om ett nytt EA spel hade rubriken haft microtransaktioner i negativ kontext och forumet hade ballat ur.

De blir klappade medhårs, ja. För mycket? Eventuellt, men vad är "för mycket" när i stort sett resterande spelutvecklare pissar (ursäkta) på sin kundbas alldeles för ofta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xpanterx:

Tänker på för i tiden när spelet finnasierades av att folk köpte spelet helt enkelt...

Mjaa. Det är väl ett område som har ändrats i karaktär över tid. Beroende på tidsspann då också såklart.

Typen av spel är väl en ganska viktig faktor tänker jag. Framförallt lirar upplägget med en stor öppen gemensam värld dåligt med expansioner. Expansioner som bara köparna får tillträde till delar upp den gemensamma spelvärlden.
Expansioner passar bättre till begränsade spelsessioner där spelarna delas upp mellan rundorna. Typ battlefield, CS, starcraft och liknande.
Även här kan expansioner dela upp användarbasen - något som battlefieldserien väl fick lite problem med. Men problemen blir ändå mindre än om man inför samma grej i exempelvis GTA5. Vet inte hur det där skulle fungera tillfredställande.

Och ja, för 15 år sedan var väl öppna gemensamma spelvärldar inte riktigt lika stort heller så inkomst för själva säljet på spel hade lättare att täcka upp även för onlinedelen. Men denna del har det ju hänt en hel del med senaste åren.
Meeen! World of warcraft då?! Det var ju stort för länge sedan!
Yes. Och de löste den här delen med en ganska saftig månadskostnad ;).

Så jag ser väl helt enkelt att det är ganska naturligt att det görs anpassningar i affärsmodellerna när innehåll och upplägg kring onlinedelar förändras med tiden.

Nå bra svar på "best practice" för respektive fall har jag däremot inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av employed:

Seriöst? Har du glömt downgraden av Witcher3?

CDPR får alldeles för mycket klapp medhårs av spelarbasen och skribenter. Hade denna nyhet handlat om ett nytt EA spel hade rubriken haft microtransaktioner i negativ kontext och forumet hade ballat ur.

Det är ju absolut sant att anpassningar i grafiken gjordes för att ens kunna få det att fungera på konsoll och att det kan tyckas bantat mot demot. Dock är det väl ganska vedertaget att ett demo endast ska tolkas som ett koncept och man får vänta till faktiskt gameplay visas.
Hur som helst så levererade CDPR en hel upplevelse och en färdig och polerad produkt vilket har hört till ovanligheterna det senaste decenniet, framförallt eftersom att CDPR först kunnat räknas som AAA-studio efter Witcher 3.

Permalänk
Medlem

Har stor respekt för CDPR och har nog inte varit såhär taggad inför spellansering sedan Skyrim. Hoppas verkligen att man klarar att leverera, om mulitplayern dessutom är bra är det bara ett plus i kanten för min del.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Har stor respekt för CDPR och har nog inte varit såhär taggad inför spellansering sedan Skyrim. Hoppas verkligen att man klarar att leverera, om mulitplayern dessutom är bra är det bara ett plus i kanten för min del.

Positiv men skeptisk är min inställning. CDPR gjorde förvisso en fantastisk prestation med Witcher 3, men man hade samtidigt två spel innan, och version 1.0 i sig var knappast perfekt. Otaliga krascher och prestandaproblem innan man fick bukt på saken.

Permalänk
Medlem

det rör inte singelplayer, så jag bryr mig inte