Permalänk
Medlem

@Xigen:

Svårt att svara rent objektivt på. Men jag försöker.

9600k ska du undvika.

Väljer man intel ska man endast välja 9700k och 9900k om man vill att datorn ska vara framtidssäker. Om du bygger själv och har inget emot att sälja av och uppgradera på sikt, ja då kan 9600k vara högst OK, med uppgraderingsmöjlighet till 9900k sedan är det stopp utan moderkortsbyte (dyrt).

Väljer du 3600 (skippa x helt och hållet) kan du investera 700 kr i en bättre GPU och uppgradera till 3950x (16 kärnor 32 trådar) om du skulle behöva på sikt utan att byta moderkort. Sannolikt kan du även stoppa in värstingmodellen som kommer 2020 från AMD, även detta utan att byta moderkort.

Skillnaden i prestanda? Du märker inte skillnaden när du spelar mellan 3600x och 9600k. 3600x kan tom prestera bättre i vissa fall.

Permalänk
Medlem

Skulle inte Kompletts PC-i-delar kunna vara något då? T.ex. 3700x-bygget? Priset är 12.490. Lite klent med 550w PSU och 2666 Ram är kanske inte sexigt, men det är väl ändå ett bra bygge för priset.

https://www.komplett.se/product/1134122/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

@miizoo: Tack för infon. Får tänka över hur jag ska göra med CPU:n. Jag ser att du föreslår rätt möe AMD kort över Nvidia hur kommer de säg?

Permalänk
Medlem

@Xigen: Troligen för att pris-prestanda så vinner AMD just nu i de flesta segment. Det är bara om man ska ha det värsta/bästa som det är Nvidia all day every day. 2070S är 1000 kr mer för lite mer prestanda än 5700XT (inte motsvarande 1000kr). 2060S drar jämt med 5700 i prestanda men kostar några hundra mer och går vi ner till 1660 Super segmentet är, imo, Vega 56 (det jag själv kör just nu) ett bättre köp om man hittar det på utförsäljning, köpte mitt för 3000 (mer ska man absolut inte betala idag). Vega 56 presterar bättre än 1660 Super och går att överklocka ganska rejält. Vill man inte vänta och vill ha nytt så är det dock bättre med 1660 Super än RX 580/590 tycker jag. Kan man vänta skulle jag gjort det för att se var kommande 5500 landar i pris-prestanda.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

3080 - R5 3600X - 32GB Vengeance 3600mhz - X570 - Dark Rock Pro 4 - P5 Pro 1TB - RM850X - Phanteks Eclipse

Permalänk
Skrivet av takeoninja:

@Xigen: Troligen för att pris-prestanda så vinner AMD just nu i de flesta segment. Det är bara om man ska ha det värsta/bästa som det är Nvidia all day every day. 2070S är 1000 kr mer för lite mer prestanda än 5700XT (inte motsvarande 1000kr). 2060S drar jämt med 5700 i prestanda men kostar några hundra mer och går vi ner till 1660 Super segmentet är, imo, Vega 56 (det jag själv kör just nu) ett bättre köp om man hittar det på utförsäljning, köpte mitt för 3000 (mer ska man absolut inte betala idag). Vega 56 presterar bättre än 1660 Super och går att överklocka ganska rejält. Vill man inte vänta och vill ha nytt så är det dock bättre med 1660 Super än RX 580/590 tycker jag. Kan man vänta skulle jag gjort det för att se var kommande 5500 landar i pris-prestanda.

Jag tycker att AMD börjar dra ifrån Intel när det gäller både pris och prestanda! Testade att köra CS:GO idag då jag köpte nytt tangentbord (hyperx alloy core rgb - rekommenderas, bra pris på mediamarkt nu ). FPS håller sig mellan 250-300 konstant men oftast vid 300 är sjukt nöjd och det känns konstigt att spela på hög fps med 144 hz skärm. Jag har högsta inställningar på 1080p och kör r5 3600 tillsammans med sapphire pulse xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xigen:

@miizoo: Tack för infon. Får tänka över hur jag ska göra med CPU:n. Jag ser att du föreslår rätt möe AMD kort över Nvidia hur kommer de säg?

Äger själv RTX 2080, men rekommenderar enbart 5700 /XT eller 2080 Ti. 5700/ XT bär överlägsen pris/prestanda medan det senare är helt enkelt bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

@Xigen: Troligen för att pris-prestanda så vinner AMD just nu i de flesta segment. Det är bara om man ska ha det värsta/bästa som det är Nvidia all day every day. 2070S är 1000 kr mer för lite mer prestanda än 5700XT (inte motsvarande 1000kr). 2060S drar jämt med 5700 i prestanda men kostar några hundra mer och går vi ner till 1660 Super segmentet är, imo, Vega 56 (det jag själv kör just nu) ett bättre köp om man hittar det på utförsäljning, köpte mitt för 3000 (mer ska man absolut inte betala idag). Vega 56 presterar bättre än 1660 Super och går att överklocka ganska rejält. Vill man inte vänta och vill ha nytt så är det dock bättre med 1660 Super än RX 580/590 tycker jag. Kan man vänta skulle jag gjort det för att se var kommande 5500 landar i pris-prestanda.

Precis så. Klokt resonerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag behöver verkligen låna pengar för att få ihop en dator till grabben till jul. jag kollade google efter konsumentlån - och hittade hit - https://se.scandilån.com/konsument-laan/ är det någon som testat ? eller vart skall man bäst kolla när man saknar pengar till en dator. Idéer, allt är välkommet. Tack.

Permalänk
Medlem

@Peter Hell: spara, så blir delarna billigare under tiden.
En vanlig xbox för 1500 går att spela på under tiden.

Permalänk

@pacc: Ja det är klart - givetvis en billig xbox. Tack det är kanske det bästa just nu..