Absorbenter framför väggen

Permalänk
Medlem

Absorbenter framför väggen

Jag har placerat veckad skumgummi bakom samtliga högtalare, framför och under träbordet samt i alla hörn (som basfällor "bass traps") samt på de ställen av väggar och tak där ljudet reflekteras mot lyssningplatsen. Dessutom har jag lagt konstgräsmattor på golvet (som man brukar ha på balkongen) samt placerat egentillverkade diffusorer direkt framför bokhyllan som står mot bakväggen, även här vid förstareflektion för fronthögtalarna.

Dock ser jag nu att IKEA säljer ljuddämpande plattor, och dem rekommenderar att man hänger dem åtminstone 10 cm från väggen (se länk nedan).

Varför bör de monteras en bit ifrån väggen? Jag har trott att det bästa är att ha absorbenterna på samma sätt som tavlor, dvs direkt mot väggen!

Om de är en bit ifrån, så bör ju ljudet ändå kunna studsa mot den hårda väggen och funktionen borde därmed minskas!? Någon som har några idéer gällande detta?

Permalänk
Medlem

Har inte sett Ikeas plattor, och du har inte postat någon länk.

Men i regel är det så att det extra avståndet till väggen ökar effekten av plattans egenskaper i de lägre registren, detta har med våglängden på frekvensen att göra. Dikt an mot vägg förlorar du den absorberande effekten neråt i frekvens.

Mina akustikskivor sitter monterade 5 cm från vägg här hemma. Skumgummi har ofta, beroende på egenskaper, begränsad effekt i annat än de högre frekvenserna tyvärr.

stavfel
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Uppföljning

Jag har nu lyckats finna information gällande detta, och anledningen ska vara att absorbentens funktion blir bättre om den placeras en bit ifrån väggen/taket, framförallt under 300 Hz. Ca 5 - 30 cm avstånd rekommenderas.

En dämpplatta på 5 cm som placeras 5 cm från väggen, dämpar nästan lika bra som en 10 cm tjock platta.

Sedan finns det också olika sorters absorbentmodeller; Porösa, Membran och Resonans.

Permalänk

Anledningen till att en absorbent fungerar bättre en bit från väggen beror på ljudvågorna har högre hastighet desto längre från väggen du kommer. Den bromsas lättare upp en bit ut i rummet helt enkelt.
Desto tjockare material du har, desto mer bas kan du dämpa.

En riktig basfälla brukar dock bestå av en hermholtzresonator. Ursäkta stavningen. Det är en konstruktion som dämpar ett ganska smalt frekvensband och tar hand om t.ex. stående vågor. Går till viss del att korrigera bra genom placering och DSP också.

Tänk på detta när du akustikbehandlar:

Behandla balanserat. Om allt material är likadant, kommer du döda ett visst frekvensområde medan det under, och kanske över, får härja fritt. Olika sorters material och olika tjocklekar kan vara bra.

För diffusion är det viktigt med oregelbundenhet, annars uppstår samma effekt där.

För din egen skull, googla på Schroeder frequency, så kan du lista ut ungefär hur du behandlar effektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Tack, Björn roxkz!

Har hittat att träfiberisolering ska vara bland det bästa att dämpa med, bättre och trevligare än glasfiber/stenull samt dämpa ganska jämnt över frekvensregistret.

Jag har monterat diffusorer bakom lyssningspositionen för förstareflektion och även dämpning på övriga ställen där högtalarna kan ses i en spegel bör vara bra att dämpa. Men vad anser ni om att ha dämpning bakom högtalarna - borde ju göra så inte ljudet/basen sprids lika kraftigt efter väggarna/taket samt motsvara att högtalarna står längre från frontväggen än dem egentligen gör=

Permalänk
Medlem

@mikaelm: Har du mätt upp detta rum innan och därefter försöker korrigera, eller slänger du upp akustikprodukter för att "det ska vara så"?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Anledningen till att en absorbent fungerar bättre en bit från väggen beror på ljudvågorna har högre hastighet desto längre från väggen du kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har förmodligen rätt i allt, men just detta är sakligt fel. Ljudvågor har en bestämt hastighet, oberoende var de befinner sig och huruvida de nyligen reflekterats från någon yta eller inte. (Om det inte råkar vara så att du har väldigt varma eller kalla väggar...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockegw:

Du har förmodligen rätt i allt, men just detta är sakligt fel. Ljudvågor har en bestämt hastighet, oberoende var de befinner sig och huruvida de nyligen reflekterats från någon yta eller inte. (Om det inte råkar vara så att du har väldigt varma eller kalla väggar...)

Jag tror han syftar på förhållandet mellan partikelhastighet och den tryckzon som uppstår. En frekvens dämpas lättast en fjärdedels våglängd från den reflekterande ytan... Är absorbenten tjockare nog fångar du fler frekvenser effektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Hmm. Detta var ju väldigt bra. Gissar på att det är ganska hög WAF på dessa jämfört med vanliga.

Tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hmm. Detta var ju väldigt bra. Gissar på att det är ganska hög WAF på dessa jämfört med vanliga.

Tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta om jag missar nåt, men "WAF"?

Permalänk

@Jockegw: Wife Approval Factor

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hmm. Detta var ju väldigt bra. Gissar på att det är ganska hög WAF på dessa jämfört med vanliga.

Tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Wife_acceptance_factor

Vanligen brukar sådana här artiklar så ut som skit (iaf om de ska ha en relativt liten prislapp). Denna ser väl någorlunda okey ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jockegw:

Ursäkta om jag missar nåt, men "WAF"?

Wife Acceptance Factor.

Plattorna är alltså nått som man bygger ett draperi i lite tjockare filt med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skönt att vi redde ut detta med waf istället för mitt misstag med ljudvågorna tidigare

Tack till @jockegw och @roxkz som rättade. Det var precis det jag syftade på. Jag har nog dock läst eller tolkat det som att det är ljudvågen i sig som minskar i hastighet och då blev det såklart en dålig förklaring.. man lär sig nåt nytt som man säger

Absorbenterna såg kul ut, ska kollas upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn