Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Undrar också om det är värt att beställa PLA samtidigt eller är kvaliteten på sånt som bundlas med skrivare skit?

Jag har testat filament från flera olika tillverkare och ännu inte stött på något som absolut inte gått att få ordning på. Köp en rulle så du har att leka med men i övrigt vänta tills du vet vad du vill ha.

Vet inte om Mega-S är en bra nybörjarskrivare. Jag brukar säga att vilken skrivare du ska välja beror inte så mycket på hur färsk du är som hur mycket du är intresserad av, och villig att sätta dig in i, tekniken. Är du lite tekniskt lagd så kan du få nästan vilken skrivare som helst att printa bra och någorlunda problemfritt. Om inte så bör du kanske satsa lite mer pengar från början.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Jag har testat filament från flera olika tillverkare och ännu inte stött på något som absolut inte gått att få ordning på. Köp en rulle så du har att leka med men i övrigt vänta tills du vet vad du vill ha.

Vet inte om Mega-S är en bra nybörjarskrivare. Jag brukar säga att vilken skrivare du ska välja beror inte så mycket på hur färsk du är som hur mycket du är intresserad av, och villig att sätta dig in i, tekniken. Är du lite tekniskt lagd så kan du få nästan vilken skrivare som helst att printa bra och någorlunda problemfritt. Om inte så bör du kanske satsa lite mer pengar från början.

Tack för inputen. Har inget emot att pilla, testa och eventuellt uppgradera komponenter efter behov. Det är lite halva nöjet känner jag. Blev en Mega-S eftersom man kunde få en plus 2kg PLA för $215 under 11.11, får se hur bra det blir. Kostnaden för extra PLA var så låg att det spelar mindre roll om det är skräp.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tack för inputen. Har inget emot att pilla, testa och eventuellt uppgradera komponenter efter behov. Det är lite halva nöjet känner jag. Blev en Mega-S eftersom man kunde få en plus 2kg PLA för $215 under 11.11, får se hur bra det blir. Kostnaden för extra PLA var så låg att det spelar mindre roll om det är skräp.

Då blir det säkert bra

Jag har förresten en Anycubic Ultrabase-platta på min skrivare, vilket är standard på din. Funkar väldigt bra med nästan allt jag testat. Lite problem med vissa TPU-filament men annars sitter det som berget så länge plattan är varm. Det är dock risk att materialet släpper om ytan är flottig av fingeravtryck och annat. Tvätta med Isopropanol i så fall. Limstift, hårspray och tejp brukar rekommenderas om det inte fäster men jag har i stort sett aldrig upplevt att det behövs på Ultrabase. Vänta gärna till plattan svalnat till 40 grader eller lägre innan du försöker ta loss utskriften.

Jag brukar använda ett 0,05mm bladmått när jag justerar höjden. Många använder brevpapper vilket brukar funka bra också. Var bara noga så att munstycket inte repar ytan. Fråga om det är något som strular.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Då blir det säkert bra

Jag har förresten en Anycubic Ultrabase-platta på min skrivare, vilket är standard på din. Funkar väldigt bra med nästan allt jag testat. Lite problem med vissa TPU-filament men annars sitter det som berget så länge plattan är varm. Det är dock risk att materialet släpper om ytan är flottig av fingeravtryck och annat. Tvätta med Isopropanol i så fall. Limstift, hårspray och tejp brukar rekommenderas om det inte fäster men jag har i stort sett aldrig upplevt att det behövs på Ultrabase. Vänta gärna till plattan svalnat till 40 grader eller lägre innan du försöker ta loss utskriften.

Jag brukar använda ett 0,05mm bladmått när jag justerar höjden. Många använder brevpapper vilket brukar funka bra också. Var bara noga så att munstycket inte repar ytan. Fråga om det är något som strular.

Tack och bock för tipsen Kommer nog bara köra PLA till en början men lär väl få sug för annat senare kan jag tänka mig, helt grön på det här. Kommer köra den på köksbordet i en liten etta så lite orolig över skadliga substanser men PLA verkar rätt safe. Sen måste lära mig CAD också ... heh.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Vad gör ni mer era slaskbitar av filament?
får oftast 1-3 meter i slutet som jag inte kan använda till något vettigt.
Går väl inte sammanfoga bitarna direkt?

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Vad gör ni mer era slaskbitar av filament?
får oftast 1-3 meter i slutet som jag inte kan använda till något vettigt.
Går väl inte sammanfoga bitarna direkt?

Jag har snuttarna till 3D-pennan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Finns det någon med 3d-skrivare i Stockholmsområdet? Skulle behöva en RCM-jig till Nintendo Switch utskriven så en slipper pilla med sitt gem hela tiden. Om någon kan tänka sig ta emot en simpel ritning mot en slant?

Permalänk
Skrivet av kitanii:

Finns det någon med 3d-skrivare i Stockholmsområdet? Skulle behöva en RCM-jig till Nintendo Switch utskriven så en slipper pilla med sitt gem hela tiden. Om någon kan tänka sig ta emot en simpel ritning mot en slant?

3DHubs kan nog vara bra.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1482625-var-bestaller-man-3d-utskrifter

Modeller finnd här:
https://www.thingiverse.com/search?q=RCM-jig&dwh=45ddaa2ce3a1b8

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

3DHubs låter lite kostnadsineffektivt för ändamålet. Borde väl finnas någon vänlig själ som kan tänka sig att trycka ut en plastbit och slänga i ett kuvert så kan han swisha en slant för plast, porto och påslag.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

3DHubs låter lite kostnadsineffektivt för ändamålet. Borde väl finnas någon vänlig själ som kan tänka sig att trycka ut en plastbit och slänga i ett kuvert så kan han swisha en slant för plast, porto och påslag.

Lite så jag tänkte också! Om någon precis börjat och vill hitta bra kombo av material och inställningar så kunde det vara bra ingång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pappy:

Jag har snuttarna till 3D-pennan.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken 3D penna skulle ni rekommendera?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Vilken 3D penna skulle ni rekommendera?

Jag kör Myriwell. Funkar.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

3DHubs låter lite kostnadsineffektivt för ändamålet. Borde väl finnas någon vänlig själ som kan tänka sig att trycka ut en plastbit och slänga i ett kuvert så kan han swisha en slant för plast, porto och påslag.

Fick du tag på någon? Jag är själv ute efter att få några småsaker printade och 3dhubs tar €10 för prylarna + €90(!) för jobbet..

Råkade citera fel person!
@kitanii - fick du tag på någon?

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: Jag kan hjälpa dig med utskrifterna. Hör av dig i PM.

Permalänk
Medlem

Hur är clas ohlsons filament?

Jag köpte en Creality Ender 3X under en flash sale på tomtop (1656kr, skickat från tyskland), då köpte jag också 2 rullar filament, så det blev typ 154kr styck.

Filamentet som kom med skrivaren var jätte bra tycker jag, hade bra detaljer och strängarna var välidgt tunna, och det va matt som utskrivet. Men det filamentet jag köpte med tomtop tycker jag inte var vidare bra. Det strängar ganska mycket, förlorar detaljer, klumpar sig lite ibland (alltså i små detaljer, skriver ut minis), och efter det är utskrivet så är det blänkigt och ser lite krassligt ut.

Så nu är jag ute efter bra filament, som jag kan använda när första rullen är slut, så sparar jag den andra till mer mekaniska grejer som inte behöver se så bra ut. Det jag har hittat hittils är DAS Filament som blir typ 260kr/kg eller så, prusa som blir ca 250kr/kg, och reprap som blir ca 235kr/kg. Sen finns det sunlu, esun, eryone osv på amzon för ca 220-230kr/kg om nu det är fri frakt när man köper 3 eller fler. Men recensionerna på clas ohlson ser ju bra ut, så det vore jätte skönt om det är bra kvalitet. Den är ju betydligt billagare också.

Permalänk
Medlem

Classe är mellanbra. Inget fel. I Crealitys skrivare har de ofta skickat med en rulle CCTree. Good shit 😁. eSun är bra tycker jag. Deras PLA+ är mycket bra. Många har bra filament. 3Dprima och 3Djake levererar fort. Även köpt från Kina och 95% av dem är bra. Add:north har jag bara provat en matt som cloggade nozzlen.

Skickades från m.sweclockers.com

Stringar det mycket lägg på lite mer retraction och möjligtvis lite lägre temp.

eSun finns hos creedo3D.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

@Pappy: Är esun och CCTree bättre än clas ohlsons då? Vilken av de två tror du är bättre?

CCTree: https://www.amazon.de/dp/B06XYKLPKZ/
eSun: https://www.amazon.de/dp/B07FQFRWHF/
Eryone: https://www.amazon.de/dp/B07GNKDHCD/
Sunlu: www.amazon.de/dp/B07W47D4YZ/ och vanlig PLA https://www.amazon.de/dp/B07TKJQLZW/

Alla är runt 210-220kr, det är gratis frakt nu när man köper 2 eller fler också. Inte säker på vilken man borde välja. Det som vore lättare med clas ohlson är ju att man bara kan gå och hämta upp en single rulle, för 199 eller om dom har rea någon gång.

Testat massor av stringing test för små detaljer, men kan inte få bort det. Efter retraction och heat test så har jag hittat att 195C och 4mm@20mm/s funkar bäst.

Permalänk
Medlem

Tycker de båda är bra. Vissa tycker eSun PLA+ är kanon till gubbar. Eryone och Sunlu ska vara bra men aldrig provat. Själv tycker jag bäst om Spectrum Deep Black Matte som faktiskt är djupsvart OCH matt. Beror nog på vad du vill ha. Vit? Grå? Svart? Matt? Satin? Silk?

Classe är dock inga fel på. Väldigt svart och lite blank. Lite spröd (som PLA är).

Själv kör jag mellan 5-7mm retraction.
Själv hade jag köpt en rulle av massor olika för att se vilka man tycker bäst om, så gör jag iaf.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

@Pappy: A shit, det är ju smart att köpa från ett par olika istället för två rullar från sama.
Tänkte köra med vit, eller grå, kanske någon beige aktig om det finns någon snygg. Det är ju iofs ingen brådska nu, har mycket kvar på första rullen, kanske har clas ohlson rea på filament efter julen.

Permalänk
Medlem

Classe har ofta 20%.
Köp lite blandat. Jag har en uppsjö rullar att byta mellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh:

Lite nyfiken men hur gick det för dig med din skrivare?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Prusament PLA det senaste. Priserna är ju typ samma för alla, och då känns det bättre att köpa från Prusa än random kinesiskt företag.

Enligt många tester som jag har läst så skillnaden mellan olika PLA väldigt liten. Men det är större skillnad på PETG och andra mer avancerade material.

Permalänk
Medlem

Jag byggde min första 3D-skrivare för 10 år sedan. Efter många uppgraderingar, ombyggnader och nybyggen så är det här några grejer jag lärt mig:

- alla filament är inte bra. Det finns några jag provat som skriver ut dåligt eller är så ojämna att de fastnar i en bowden-slang. Det betyder inte att man behöver köpa dyrt, men prova några tills du hittar en som funkar bra. Jag kör för närvarande med många filament från eSun.
- glöm inte att göra service då och då. Lager behöver smörjas, extrudern blåsas ur på skräp/filament men framför allt behöver nozzeln bytas då och då. När min skrivare börjar skriva ut sämre är det inte sällan ett nozzle-byte gör det bättre.
- bygger du egen skrivare så köp bra grejer till allt som rör sig. Ali kanske är billigt och i många fall kommer det att fungera ok men det blir skillnad med tex bättre lager och pulleys.
- det tar ett tag att få till alla inställningar fär en kalas-utskrift men som andra redan sagt så går det att få de flesta skrivare att skriva ut bra men några timmar investerade i tuning.
-bäst kvalitet har jag uppnått med en CoreXY-skrivare med en "direct extruder". Körde bowden de första 9 åren och det funkar bra men det är sååå mycket enklare att köra mjuka filament med direct. (Kan också bero på att jag använt bättre komponenter för varje skrivare jag byggt)

Föe eller senare hamnar man i CAD-träsket med en 3D-skrivare. Finns nästan alltid saker man kan förbättra på delar man hittar eller så finns inte prylen man behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

La till en punkt i listan
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tool:

@Mizzarrogh:

Lite nyfiken men hur gick det för dig med din skrivare?

Kom annat emellan som åt upp pengarna jag avsatt till den (jag behövde en ny snickerimaskin jag var tvungen att prioritera) men det blir troligast tidigare nämnda resinskrivare när den är på rea igen, den verkar vara vinnaren för det jag tänkt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Aaaaalright, så kan det bli ibland

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivmaskin

I min utbildning och privat har jag CAD:at en del och även skrivit ut lite småsaker genom en kompis 3D-skrivare, men nu har jag blivit lite sugen på att skaffa en egen. Eftersom jag inte har någon tydlig plan för vad jag vill skriva ut känns det onödigt att slå till på något riktigt påkostat, men det ska ju heller inte vara värdelöst.

Nu har Kjell & Company rea där en färdigbyggd PrimaCreator P120 v4 som går loss på 2 300 kronor – en ganska rimlig peng och ungefär i linje med vad modellen verkar kosta även utomlands. Jag är medveten om att det går att beställa hem ganska kompetent hårdvara i platt paket, men det som intresserar mig lite extra med just den här modellen är att den inte är så djuriskt stor. Många av DIY-lösningarna är ställningar av extruderad aluminium som upptar bortåt en halv kvadratmeter, men den här kan jag utan problem ha i närheten av datorn, vilket jag tror medför att den faktiskt kommer att användas.

Innan jag slår till vill jag alltså vända mig till proffsen och dubbelkolla om det kan vara vettigt att byta lite kapacitet mot fördelarna som är litenheten och en garanterat fungerande produkt? Är utskriftsvolym om 120 × 120 × 120 mm tillräckligt? Vad använder ni era skrivare till? På rak arm kommer jag bara på typ chassin/detaljer till Raspberry Pi- och Arduino-projekt samt low-poly-modeller och dylikt, men jag misstänker att idéerna blir fler om jag väl skaffar en skrivare

Permalänk
Medlem

@Wittwang: Jag har tyvärr ingen erfarenhet av skrivaren ifråga men jag tror att du ganska snart tröttnar på den begränsade byggytan. Ett alternativ, om du inte har bråttom, kan vara Prusa Mini. Det är dock en väldigt färsk modell så leveranstiden är lång. Min gissning utifrån min erfarenhet av Prusa i3 MK3S är att Minin kommer att printa bättre och tystare än P120.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Som @Roffe skriver så kan byggvolymen vara lite liten. Jag skriver mest ut små saker (tar för lång tid för stora saker) men ibland så behövs det en större volym. Det står att plattan kan gå upp till 60 grader men för ABS vill man oftast ha 90-100 grader så ABS är nog inte lämpligt för den skrivaren. PetG är nog också tveksamt.

Jag har själv en Ender-2 (150x150x200 men det går att modda den till 165x165x220). Creality skrivarna är ganska bra tycker jag men om man vill skriva fortare så få man modda dom en del. Min skrivare lät ganska mycket (innan moddning) så jag tror inte du vill ha den jämte datorn. ABS avger farliga gaser så det bör man också tänka på.

Om du mest vill köra i PLA och små delar i ABS så fungerar den nog bra. Finns säkert en massa tester på WWW.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Ang. ABS så -skit i det. Ger ifrån sig äckliga ångor, luktar apa och warpar etc. Måste ha enclosure för temperaturen. Idag finns moderna polymerer som tål mer värme, slagtålighet och lätt att skriva ut. De flesta behöver inte 110C på plattan heller. ABS har spelat ut sin roll.

120mm låter lite väl litet även fast man kan limma och fusa ihop med 3D-penna. Jag har fler men min 310*320 använder jag nog mest, man måste inte ha stora (men ibland är det bra). Ska du skriva ut D&D-gubbar att ställa ut eller vad ska du göra? Lite större hade jag kollat in.

Ska du hålla på med det som hobby tycker jag man får mycket skrivare för mindre pengar på Creality's (uppenbarligen). Lite meck men för den pengen så får man mycket.

3Dprima själva säljer ut den skrivaren (120)
https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare/alla-3d-skrivare/prima...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivmaskin

Bra och tänkvärda grejer och tips på alternativa skrivare, tack! Lutar mot att jag väntar lite med köp och kör på något med lite större utskriftsmöjligheter istället. Den tidigare länkade Prusa ser ju ganska trevlig ut, så den ska jag kika närmare på