Permalänk

Köp av ny dator

Så som ni alla nog vet så är det black week och black friday som kommer upp snart!
Har kollat lite och komplett hade nån tidig rea

Hittade dessa datorer, vad tycker ni jag hellre borde köpa? En av de två datorerna eller avvakta och vänta till mer rea kommer och köpa egna delar sen att bygga själv.

Ena datorn - Dator 1

Andra datorn - Andra datorn

Permalänk
Medlem

Något mellanting, klen GPU i den ena och klen CPU i den andra, 3700x med 2070 super eller 5700xt. Sedan tycker jag allt annat än 3600MHz minnen till Ryzen 3xxx är enm onödig prestandaförlust. Bygga själv för de smyger alltid in nåt skit man inte vill ha i färdiga byggen.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kan förstå 3600 mhz men är de behövligt med 32gb.
Funkar inte 16gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Ralle1010: För att? spara 500? köp ett grafikkort för en tusenlapp istället

Permalänk
Skrivet av Jimsofie:

@Ralle1010: För att? spara 500? köp ett grafikkort för en tusenlapp istället

Vad menar du nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ralle1010: 16 GB fungerar men 32 GB kommer vara rekommenderat i flera spel de närmsta åren.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

@Ralle1010: 16 GB fungerar men 32 GB kommer vara rekommenderat i flera spel de närmsta åren.

Vet du nåt bra tempered glass chassi med typ rgb som kyler bra? Där chassit är som byggt för att få in mycket luft och ut med mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle1010:

Vet du nåt bra tempered glass chassi med typ rgb som kyler bra? Där chassit är som byggt för att få in mycket luft och ut med mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Detta ska vara kanon. Med rgb och 20% rabatt.

Gamer Nexus review: https://youtu.be/ZfXQQZtD_SI

https://www.komplett.se/product/1136152/datorutrustning/dator...

Permalänk
Skrivet av Slinge:

Hittade även denna nu Pc i delar
Pc i delar, kan den vara rimlig tro? Ändå väldigt bra pris på den, ända nackdelen är väl ram. Skulle vela ha högre mhz
Och tänker ändå att jag vill typ vänta till black friday och kolla om det kommer ut några billigare komponenter så väljer jag själv.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle1010:

Vet du nåt bra tempered glass chassi med typ rgb som kyler bra? Där chassit är som byggt för att få in mycket luft och ut med mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Nope jag är värdelös på glas och rgb. Jag gillar dock Phanteks P600 så deras förlaga till det, dvs Enthoo Evolve X lär ju vara grymt.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4938451

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mordekai:

Enthoo Evolve X lär ju vara grymt.

Phanteks Enthoo Evolv X är känd för att ha dåligt luftflöde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle1010:

Hittade även denna nu Pc i delar
Pc i delar, kan den vara rimlig tro? Ändå väldigt bra pris på den, ända nackdelen är väl ram. Skulle vela ha högre mhz
Och tänker ändå att jag vill typ vänta till black friday och kolla om det kommer ut några billigare komponenter så väljer jag själv.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inne på den själv också. Men ja nackdelen är RAM. Enligt YouTube benchmarks tappar man mellan 5-10% fps med 2666mhz med en ryzen 3600. Man kan ju köpa bättre och sälja det kassa man får i paketet för 400-500kr. Sen hade jag hellre sett att paketet varit 1500kr billigare och med en ryzen 5 3600. Men prisvärt är det verkligen.

Jag beställde det faktiskt inatt men i orderöversikten var där bara en 250gb ssd och ett annat chassi, p350x. Borde man dock kunna påpeka vid leverans och få skickat de utlovade delarna om man tagit printscreen. Fick kalla fötter och inväntar nog stora dagen trots fri retur.

Sen tycker jag kanske att deras 3 års garanti är värt en del på deras färdigbyggda "komplett PC". Så även om det blir lite dyrare kanske jag satsar på en sån för att göra ett lite tryggare köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Phanteks Enthoo Evolv X är känd för att ha dåligt luftflöde.

Skickades från m.sweclockers.com

Var då?
Ser mycket bra ut här;
https://www.guru3d.com/articles_pages/phanteks_evolv_x_review...

och här;
https://www.sweclockers.com/test/26619-phanteks-enthoo-evolv-...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Guru3D har alldeles för liten testgrupp, ingen pålitlig undersökning. Alla chassin i de testet har en solid frontpanel.
SweClockers gjorde väl aldrig ens något ordentligt temperaturtest?

Otroligt bra och snyggt chassi, MEN det är relativt varmt och högljutt.
Dammfiltret introducerar alldeles för stort motstånd.
I Gamers Nexus jämförelse kan vi se att CPUN:n i en Cooler Master H500M Mesh är mer än fem grader svalare medan den i Silverstone Raven RV02 är hela åtta grader svalare än i en Phanteks Evolv X. Liknande historia för GPU:n. Se videon för fler exempel!

Phanteks Evolv X Case Review: Dual-System, Thermals, & Quality - Gamers Nexus

My Take on the Phanteks Evolv X - Greg Salazar

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Guru3D har alldeles för liten testgrupp, ingen pålitlig undersökning. Alla chassin i de testet har en solid frontpanel.
SweClockers gjorde väl aldrig ens något ordentligt temperaturtest?

Otroligt bra och snyggt chassi, MEN det är relativt varmt och högljutt.
Dammfiltret introducerar alldeles för stort motstånd.
I Gamers Nexus jämförelse kan vi se att CPUN:n i en Cooler Master H500M Mesh är mer än fem grader svalare medan den i Silverstone Raven RV02 är hela åtta grader svalare än i en Phanteks Evolv X. Liknande historia för GPU:n. Se videon för fler exempel!

Phanteks Evolv X Case Review: Dual-System, Thermals, & Quality - Gamers Nexus
https://youtu.be/5ET84okT8yY?t=570

My Take on the Phanteks Evolv X - Greg Salazar
https://youtu.be/Eal-CFiAlqw?t=405

Dold text

GN säger ju att det är ett bra chassi... Kanske inte bäst men huvudproblemet är ju att de alltid testar med medföljande fläktar, det sittar bara två i fronten men finns plats för tre så det är verkligen suboptimalt vilket kan leda till att luft pressa ut i fronten om man inte täcker den lediga ytan. Den andra har jag aldrig hört talas om så den skippar jag att kolla på men GN säger ju att chassit hyllats och de tycker inte att de är värt så höga omdömen, mao är det många som tycker att chassit är bra. Beroende på test kan man ju välja att se att chassit är lika bra som alla andra, du måste verkligen letat fram rätt graf för att få fram de där skillnaderna.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mordekai:

GN säger ju att det är ett bra chassi...

GN säger att det är middle of the road, inte vad jag skulle kalla bra för någonting som kostar 2 000 kronor.

Skrivet av Mordekai:

huvudproblemet är ju att de alltid testar med medföljande fläktar, det sittar bara två i fronten men finns plats för tre så det är verkligen suboptimalt vilket kan leda till att luft pressa ut i fronten om man inte täcker den lediga ytan.

Så som >90% använder sitt chassi...
Skall man köpa till bra fläktar till alla platser blir det ett chassi för 2 500 kronor istället.

Skrivet av Mordekai:

Den andra har jag aldrig hört talas om så den skippar jag att kolla på, du måste verkligen letat fram rätt graf för att få fram de där skillnaderna.

Salzar är en mycket bra YouTuber! Förklarar ibland datorsaker från en ingenjörs kunskap, lite som GN. Kan rekommendera honom, dock gjorde han bättre videos förr.
Har inte letat fram rätt graf, det var den första grafen i GN:s video. Kollar alltid GN:s video om jag vill lära mig om ett chassi. I den sista grafen i GN:s video, där hela systemet belastades, var det ännu fler av konkurrenterna som var svalare.
Hardware Cannucks visade också på en stor temperaturskillnad med och utan dammfiltret.

Skrivet av Mordekai:

Beroende på test kan man ju välja att se att chassit är lika bra som alla andra

Eller som att det har lika dåligt luftflöde som de flesta andra...

Skrivet av Mordekai:

GN säger ju att chassit hyllats och de tycker inte att de är värt så höga omdömen, mao är det många som tycker att chassit är bra.

Jag håller med om att det är ett otroligt bra chassi! Men inte när det kommer till luftflöde eller temperaturer.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|