Permalänk

Köpråd OLED LG eller Philips?

Hallå! Tänkte byta ut min gamla tv som jag haft sen 2011 nu och då passar det ju perfekt nu när det är en massa black friday rea.

Vill ha en OLED, har kollat på två stycken som jag är intresserad av, en LG och en Philips. Kan dock inte bestämma mig, tänkte då höra här om det är någon som har lite mer koll på det där om lite råd?

Den ena är en LG OLED55B9 och sen andra är en philips 55 oled 854.

Nån här som äger nån av dom eller har koll på vilken man borde välja? Om det är någon vanligt fel på någon modell eller liknande.

Det som jag tycker gör Philips TVn mer intressant är ju abilight vilket verkar fräckt. Men förövrigt vet jag inte mycket mer om dom.

Man läser ju även om inbränningar med oled men de är väl en risk man får ta.

Permalänk
Medlem

Fundera även på vilket os du vill använda på din nya TV, och hur det är med app-utbud och framtida uppdateringar.
LG kör webOS och Philips Android TV.
Personligen är jag inte förtjust i webOS, men har än så länge inte testat Android TV.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

LG har Atmos ljudsystem i sin tv. Kan vara värt att tänka på. Jag blev helt överträffad när jag lyssnade på min TVs ljud när jag köpte min.

Permalänk
Bildexpert 📺

@zimpan304: Kortfattat är LG:s OLED det bättre valet på bildinställningar och finesser likt HDMI VRR och eARC som Philips saknar. LG har också en tydlig historik av att hålla apparatens firmware ajour. I fråga om bildkvalitet är det ungefär samma. Philips kommer lysa starkare och arbeta mer aggressivt med ljusnivåerna. Där kommer LG kunna anpassas mycket mer efter önskemål om behovet finns, inklusive möjligheter till kalibrering. Philips kompromissar alltid en del med korrektheten i bilden.

Både LG och Philips använder Dolby Vision och Dolby Atmos.

Som vanligt: handlar om vad du prioriterar för egenskaper. Finns sällan något som är bäst eller mest självklart.

Permalänk

Tack för de snabba svaren! Låter väl som om att LG verkar vara de bästa valet då, är ju mest bilden jag bryr mig om, har golvhögtalare till TVn och apparna jag använder mig av har jag i min tvbox som fungerar fint.

Skickades från m.sweclockers.com