Intel Core i9-10980XE – "Cascade Lake-X"

Permalänk
Medlem

Spontant känns 3950x som ett roligare köp. Fast egentligen är det väl inte ens samma klass så är väl TR3 man ska jämföra med dessa.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ouch

AMD's 3950X på konsumentplatformen AM4 står sig rätt bra mot Intels HEDT 10980XE. Slår den i de flesta tester och slår till och med 10980XE OC i 4.9GHz i flera tester. Att 10980XE-systemet då drar 520W är också lite wow. En fördubbling mot stock. Gamers Nexus summerar med att kalla det ett blodbad och då är inte ens nya Threadripper med i bilden ännu. Känns lite som att Threadripper kommer lämna Intels HEDT bakom sig när embargo släpps om idag.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Känns som ett bra val om:
- Man har specifika behov av de "få" fördelar Intel arkitektur medför
- Överklockning är så kul att man är villig att nedprioritera andra detaljer

Det är ingen dålig processor, men samtidigt får den stryk av 3950X i många flertrådade scenarion och då har den ändå 18 mot 16 kärnor. Den har väl potential att bli en bra processor för spel i kombination med ett kraftfullt alternativ för de som behöver så många kärnor.

Kan förstå de som känner att detta är mer tilltalande för dem än Zen 2.

Det var också smart av Intel att tidigarelägga lanseringen. Klart man hade gjort det om man hade möjligheten att komma ut med foten före konkurrenten. Extra viktigt om ens egna produkt inte är det självklara valet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga varför ni inte har med Intels 9980xe i testet? Speciellt när denna ska ersätta den men samtidigt i flera fall faktiskt är sämre än 9980xe om man ska tro testet LTT gick ut med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lambdan:

Spontant känns 3950x som ett roligare köp. Fast egentligen är det väl inte ens samma klass så är väl TR3 man ska jämföra med dessa.

Roligare vet jag inte om jag håller med om. En R9-3950X är ju i princip färdigtrimmad ur kartong, en i9-10980XE är ju begränsad av sin strömbudget så det lär finnas en del att ta av om man gillar överklocking och extrem kylning. Dessutom får man ju använda roligare HEDT-moderkort istället för mainstream-moderkort. Dessutom några procent mer spelprestanda, som är klart roligare.

Men roligare behöver ju inte betyda bättre.

Jag tycker dock att det är helt motiverat att jämföra en R9-3950X med en i9-10980XE, eftersom R9-3950X är en mainstreamprocessor som kan mäta sig med och till och med slå en HEDT-processor från Intel. Det är precis som när Ryzen 1000-serien kom ut, och vissa jämförde med Broadwell-E. Det beror dock mer på att Intel inte gått framåt tillräckligt snabbt i utvecklingen av deras HEDT-plattform än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Känns som ett bra val om:
- Man har specifika behov av de "få" fördelar Intel arkitektur medför
- Överklockning är så kul att man är villig att nedprioritera andra detaljer

Det är ingen dålig processor, men samtidigt får den stryk av 3950X i många flertrådade scenarion och då har den ändå 18 mot 16 kärnor. Den har väl potential att bli en bra processor för spel i kombination med ett kraftfullt alternativ för de som behöver så många kärnor.

Kan förstå de som känner att detta är mer tilltalande för dem än Zen 2.

Det var också smart av Intel att tidigarelägga lanseringen. Klart man hade gjort det om man hade möjligheten att komma ut med foten före konkurrenten. Extra viktigt om ens egna produkt inte är det självklara valet.

Intelprocessorn är strypt av lägre RAM-hastighet och har gått om OC-utrymme, Ryzen är maxklockade från fabrik.
Man måste vara riktigt blind om man inte ser att denna är bra mycket snabbare än 3950x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Aura sync har inte AMD någonting att göra med, det är Asus mjukvara. Resten av sakerna, med undantag av xpert2raid, låter som ett resultat av minnesstabilitetsproblem. Har du senaste BIOS Version 2001 till ditt moderkort? För jag ser att det ska förbättra minnesstabiliteten.

Allt är så klart uppdaterat, men inga förändringar i stabilitet. Just nu kör jag stock utan minnesprofil eller OC, och då kan jag minimera krasharna. Men det är inte riktigt poängen med detta systemet. Har lagt ner veckor på att felsöka, ominstallera mm.

Och självklart är AURA inte AMD, men problemet uppstår bara med i ett AMD-system. För mina andra Intelsystem fungerar allt som det ska...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aje:

Allt är så klart uppdaterat, men inga förändringar i stabilitet. Just nu kör jag stock utan minnesprofil eller OC, och då kan jag minimera krasharna. Men det är inte riktigt poängen med detta systemet. Har lagt ner veckor på att felsöka, ominstallera mm.

Och självklart är AURA inte AMD, men problemet uppstår bara med i ett AMD-system. För mina andra Intelsystem fungerar allt som det ska...

Anledning jag la ner TR efter testat 4 olika mobon.
X299 0 problem.

Stablitets problem och RAM problem på TR, för mycket trixa bara för slippa BSOD, jag kan inte få BSOD när jag gör seriösa saker går inte.

Såklart är givet Intel är stabilare med HEDT platform i många många år.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det var också smart av Intel att tidigarelägga lanseringen. Klart man hade gjort det om man hade möjligheten att komma ut med foten före konkurrenten. Extra viktigt om ens egna produkt inte är det självklara valet.

Fast detta beror bara på att Intel inte vill ställas mot nya threadripper. Liksom deras nya absoluta toppmodell får inte bara stryk av sin föregångare i vissa tester utan även av AMD's topp modell i mainstream. Hur kommer det då se ut när denna ställer sig mot zen 2 med 24/32 kärnor? Första delen i Linus (LTT) video säger allt.

Sen kan detta slå tillbaka hårt på dom om dom har otur om flera delar av media reagerar som Linus gjorde. Men Intel har de tufft så är ändå förståeligt varför dom gör det, dom har under många år vart ensamma på toppen och nu kommer tiden då dom sakta men säkert blir av med den platsen. Speciellt om dom inte lyckas få ordning på 10nm/7nm snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som hör Star Wars theme när jag läser inledningen?

Men jag tyckte vissa resultat var intressanta, som Battlefield V och AC:O. AC:O kan ju använda fler kärnor, men är det inte så att att BF V inte kan utnyttja exakt alla kärnor? Då bör det finnas någon annan aspekt som gynnar beteendet, t.ex quad channel. Det ska bli kul och se om threadripper får ett liknande beteende eller om det stöter på en flaskhals någonstans.

Permalänk
Medlem

Hade varit väldigt intressant att se 3950X och 10980XE i DAW-tester. Vilken hade funnit där?

Permalänk
Medlem

@Ryzer:
AMD har lyckats med sin tillverkning och kan klocka högt, CPU'erna klockar konsekvent runt "max OC" för arkitekturen mao och kan säljas till konsumenten med maximerad prestanda.

Denna är klockad lågt för att man inte ska behöva saka allt för många ex, intels tillverkningsteknik tillåter inte annat. Det finns inga garantier att denna klockar om en 3950X, som presterar bättre straight out of the box, utan begränsningar sett till RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Kan säga att efter snart 9 månader med X299 så är slutsatsen att AMD har riktigt usla drivrutiner som gör produkten otroligt mer instabil jämfört med motsvarande Intelsystem.
BSD dyker upp med jämna mellanrum. AURA sync är hopplös, AMDs minnesprofil fungerar uselt med spel och genererar ofta haveri och xpert2raid är onödigt invecklat.
Det märks att Intel har tänkt till (och har god erfarenhet) på många saker där AMD totalt misslyckats. Sedan att Intel legat på latsidan de sista 6 åren är förmodligen ett resultat av deras tidigare ledning i ren processorkraft. Men ur ett rent användarvänligt perspektiv kan jag inte alls rekommendera X299.

Kört Threadripper 1950X sedan launch på ett Asus ROG Zenith Extreme och faktiskt inte haft några issues alls med instabilitet eller liknande. Mina 32GB 3200 CL14 minnen lyckas jag köra i 3466 CL12 så inte ens minne (som det var lite skakigt med i början) har jag haft bekymmer med. Men visst var det lite skakigt för en del.

Men 3:e generationen tror jag är bra mycket stabilare. Det räcker att titta på konsumentplatformen och hur långt den kommit från gen1 till idag.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intelprocessorn är strypt av lägre RAM-hastighet och har gått om OC-utrymme, Ryzen är maxklockade från fabrik.
Man måste vara riktigt blind om man inte ser att denna är bra mycket snabbare än 3950x.

90 grader med en AIO. Nej tack 😂😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Om något är detta väldigt meh...

Jämfört med en ryzen 3950x är det överprisat. För att inte tala om alla säkerhets problem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mortal1ty:

@Ryzer:
AMD har lyckats med sin tillverkning och kan klocka högt, CPU'erna klockar konsekvent runt "max OC" för arkitekturen mao och kan säljas till konsumenten med maximerad prestanda.

Denna är klockad lågt för att man inte ska behöva saka allt för många ex, intels tillverkningsteknik tillåter inte annat. Det finns inga garantier att denna klockar om en 3950X, som presterar bättre straight out of the box, utan begränsningar sett till RAM.

Kan garantera dig den klockar högre än 3950X.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av GarfieldPower:

90 grader med en AIO. Nej tack 😂😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Det är 18 cores va tror du

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ryzer:

Intelprocessorn är strypt av lägre RAM-hastighet och har gått om OC-utrymme, Ryzen är maxklockade från fabrik.
Man måste vara riktigt blind om man inte ser att denna är bra mycket snabbare än 3950x.

Är tveksam till detta, den har fyra minneskanelar, Ryzen bara två.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Det är 18 cores va tror du

amds 16 kärnor hållers sig betydligt svalare.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

amds 16 kärnor hållers sig betydligt svalare.

Ja för den klockar inte lika högt ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

amds 16 kärnor hållers sig betydligt svalare.

Är det inte uppenbart, den har ju två kärnor färre? Duuuuh

/s

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Lite som att Intel kör en fiat 500 men har ”The stig” bakom ratten medan AMD kör en Ferrari med en vanlig svensson bakom ratten. Att Intel hänger med trots 14nm mot 7nm är imponerande. Tror AMD är ganska glad att det går trögt för Intels 7nm projekt. Det är kanon för oss konsumenter åtminstone så vi får högre prestanda för mindre peng.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Är det inte uppenbart, den har ju två kärnor färre? Duuuuh

/s

Tror dock att två kärnor till på den inte hade fått den att hamna i 10980XE-territorium ändå.
Energieffektivare samt lägre klockfrekvenser, men högre IPC, spelar nog in tillräckligt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Anledning jag la ner TR efter testat 4 olika mobon.
X299 0 problem.

Stablitets problem och RAM problem på TR, för mycket trixa bara för slippa BSOD, jag kan inte få BSOD när jag gör seriösa saker går inte.

Såklart är givet Intel är stabilare med HEDT platform i många många år.

För maximal stabilitet kör man med ECC och utan överklock.
Som du gav exempel på i en annan tråd (*), kan man i vissa fall tappa rejält med prestanda, men om vi pratar om att köra seriösa saker, är valet ändå lätt enligt mig.

(*) #18156857

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tredje gången Intel släpper samma produkt under nytt namn och marginella skillnader. Är detta nytt rekord?

@jonasT,
Nu saknades ju föregående generationer av X299 i tabellerna men är slutsatsen att de presterar identiskt minus eventuell frekvensskillnad en rimlig slutsats?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Trevligt för oss som redan sitter på denna platform, annars vet jag inte hur lockande det hade sett ut.

Visa signatur

2600K HD 6990
5960X 1070 Ti
7900X 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Intels brist på innovation, effektivitet och prisvärdhet börjar nästan bli komisk, visst är det lite intressant att se hur många kärnor de kan trycka in i en Skylake, och till vilka frekvenser de kan skruva upp den, men det är fortfarande en föråldrad plattform på alla sätt och vis.

Förstår att folk med extrem överklockning som hobby och/eller Intel fanboys/-girls tycker det är en kul release, men vem annars skulle bli till sig av Skylake refresh refresh (14nm+++)?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Bara ursäkter just nu när intels 18 kärnor presterar sämmre än amd 16 kärnor.

En dålig produkt i jämförelse.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För maximal stabilitet kör man med ECC och utan överklock.
Som du gav exempel på i en annan tråd, kan man i vissa fall tappa rejält med prestanda, men om vi pratar om att köra seriösa saker, är valet ändå lätt enligt mig.

För mig, peppar peppar, har X399 funkat fint sedan start och jag har lyckats köra min 1950X i 4.1GHz all-core (men kör den stock till vardags ändå) samt 32GB 3200 CL14 minnen i 3466 CL12. Hade kanske "tur, men det är vad det är.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Radolov:

Är det bara jag som hör Star Wars theme när jag läser inledningen?

https://i.gyazo.com/e1e6bc2583bbc0186f18b289769f4e9b.png

Men jag tyckte vissa resultat var intressanta, som Battlefield V och AC:O. AC:O kan ju använda fler kärnor, men är det inte så att att BF V inte kan utnyttja exakt alla kärnor? Då bör det finnas någon annan aspekt som gynnar beteendet, t.ex quad channel. Det ska bli kul och se om threadripper får ett liknande beteende eller om det stöter på en flaskhals någonstans.

Fantastiskt! Ännu bättre som en riktig "crawl" dock!

https://starwarsintrocreator.kassellabs.io/#!/BLuX5QjPMdn1ITK...

Men vem spelar rollen som "Red Leader"?