Google Stadia – tekniskt lyckat, uselt lanserat

Permalänk
Medlem

Läckert om det funkar men jag kan inte låta bli att vara misstänksam mot allt nu för tiden. All data via google, inte sugen på att få min spelstil "profilerad" kommer väl inte att gå att undvika till sist...

Men på ett eller annat vis så kommer dom lista ut ett sett att använda den data som kan samlas för att tjäna pengar. Lite ML och AI på datan och några år där man kan spåra vilka som börjar köra e-sport och gör bra ifrån sig och vips så kommer dom kunna förutsäga vem som kommer vara hur bra och auktionera ut den info till lag så dom kan kontakta och snappa upp folk. Jag minns när jag var glad att något var från google.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

För mig är det som jag inte förstår bland de som överlag är positiva till tjänsten hur man kan ens tolerera att Chromecast Ultra är enda sättet att få 4k (vilket känns som halva grejen med Pro och som ganska viktigt om man ska spela på en större TV) och den inte klarar det? Gamers nexus med flera har ju visat hur horribla latenserna blir på 4k via Chromecasten som mer beror på googles servrar och chromecasten än tjänsten som sådan, latenserna i browser och framförallt i de lättare spelen är ju faktiskt riktigt ok. Jag kommer troligen aldrig gå över till stream:at men sub 100 ms är inget att klaga på, det är helt klart spelbart.

https://www.youtube.com/watch?v=m0gILReDQsY

Att däremot betala 800kr för en Chromecast Ultra och att det sen inte fungerar att använda den, att den till och med stänger av sig själv om man inte drar en sladd till den under längre sessioner (!!!) är ju helt katastrofalt och något de verkligen borde fångat under testning från Googles sida. Om hårdvaran de skickar med inte pallar trycket så bör foten sättas ner å det grövsta.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av takeoninja:

Att däremot betala 800kr för en Chromecast Ultra och att det sen inte fungerar att använda den, att den till och med stänger av sig själv om man inte drar en sladd till den under längre sessioner (!!!) är ju helt katastrofalt och något de verkligen borde fångat under testning från Googles sida. Om hårdvaran de skickar med inte pallar trycket så bör foten sättas ner å det grövsta.

Jag är lite förvirrad här, finns det någon som under normala förutsättningar streamar 4K-material till sin TV utan att använda trådat nät?
Wifi för mig kommer inte användas för strömmad media där det finns trådat att tillgå. De få undantagen är ju av naturliga skäl mobila enheter och en och annan laptop, men jobbar jag hemma en hel dag kör jag trådat till dockan.

Alltså, jag kan förstå att folk tycker latenserna är knas, men när det finns möjlighet att köra tråd till en Ultra, varför hänger man upp sig på att wifi orsakar problem? Det måste det ju ha gjort även tidigare, om man strömmar samma mängd data?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Shudnawz: det finns situationer där Wifi är att föredra, hemma hos mig är en sådan. Jag kör min HTPC kopplad till vardagsrums-PC:n och vill inte dra Ethernet-kablar över halva lägenheten. När jag skulle inleda testerna av Google Stadia väntade jag mig att jag skulle tvingas dra fram Ethernet-kabeln i alla fall för att latenserna skulle bli ohållbara, men till min stora förvåning fungerade trådlöst riktigt bra.

Chromecasten fungerade däremot sådär, som vi går in på i videon blev det såsigt hemma hos mig och på kontoret startade Chromecasten till och med om. Det ser ut som att Google kan behöva revidera Chromecast Ultra-designen, och det kanske kan hinna göras till lanseringen av Stadia Base. Det blir ju i så fall trist för den som köpte Founder's eller Premiere-paketen, eller för den delen äger Ultra sedan tidigare och hoppades kunna använda dessa trådlöst med Stadia.

Men den målgrupp som omöjligt kan koppla in Ethernet till sin Chromecast lär väl inte vara enorm. Trist bara att de inte har möjligheten att köra trådlöst utan bekymmer.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lego Master

@loevet:
Sant. Men om man funderar lite på egen kammare, skulle det funka bättre om man trådade in Ultran till en mesh-puck som sedan sköter det trådlösa till routern? Eller nätverk över elnätet? Jag tänker att det finns ju ett antal sätt att komma runt wifi-begränsningen i Ultran och lägga överföringen på en annan enhet, som är bättre lämpad? Bara för att lösa problemet för sig själv menar jag, sen borde ju ändå Google lägga in en bättre heatsink i Ultran oavsett.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Shudnawz: ja rent teoretiskt borde det fungera bättre, eftersom (och det här är min uppfattning) det är CC Ultrans konstanta kommunicerande över radiokretsen för Wifi som leder till överhettningen (både radiokrets och processor får jobba hårt där). En mesh-puck som tar nätverk från Wifi och levererar det till CC Ultran som Ethernet borde undvika problemet. Skulle vara intressant att testa faktiskt, bra uppslag! Nätverk över elnätet är också ett alternativ men det känns inte som en så värst sannolik lösning för de allra flesta.

Ja, och om Google släpper en reviderad Ultra inom de närmaste månaderna borde de erbjuda Founder's/Premiere Edition-kunder en reviderad modell kostnadsfritt. Det är illa nog att Stadia lanserades som en betatjänst, men hårdvaran ska ju inte vara betaversion 😤

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lego Master

@loevet:
En sidonotering egentligen, vad händer med spelströmmen när Ultran bestämmer sig för att nog är nog och startar om? Pausar spelet, stängs det av helt..? Kan man återuppta med minimal förlust av progress direkt Ultran startat upp igen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Shudnawz: nu har jag bara testat detta ytterst begränsat, Chromecasten startade bara om på grund av överhettning två gånger, men båda gångerna var jag precis där jag slutade när jag körde igång spelet igen. I båda fallen var det Red Dead Redemption 2 jag spelade, och vad jag minns stod hästen på mer eller mindre exakt samma plats där jag var när bilden frös och Chromcasten startade om. Men det är överlag mitt intryck, att Stadia sparar ögonblicksbilder av spelet. Det är väl detta som ligger till grund för att man kan pausa spelet och återuppta spelet på en annan enhet, t.ex. spela på en HTPC/Chromecast Ultra och återuppta spelsessionen på en mobil eller bärbar dator.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag är lite förvirrad här, finns det någon som under normala förutsättningar streamar 4K-material till sin TV utan att använda trådat nät?
Wifi för mig kommer inte användas för strömmad media där det finns trådat att tillgå. De få undantagen är ju av naturliga skäl mobila enheter och en och annan laptop, men jobbar jag hemma en hel dag kör jag trådat till dockan.

Alltså, jag kan förstå att folk tycker latenserna är knas, men när det finns möjlighet att köra tråd till en Ultra, varför hänger man upp sig på att wifi orsakar problem? Det måste det ju ha gjort även tidigare, om man strömmar samma mängd data?

Som ni varit inne på så har jag inte trådat till alla tv-apparater och 4k över WiFi är inte ett problem om man har bra mesh hemma, kört många 4k filmer den vägen, både via Netflix och Plex, dock till Android TV inte en chromecast. Skulle också vilja flika in att en work around i form av att koppla med tråd in i en mesh puck absolut är möjligt men det ökar ju praktiska kostnaden på enheten rätt många procent, det är svårt att vara nöjd med den work around:en. Sen är ju mobilitet ett stort försäljningsargument, trådat nät är inte speciellt mobilt, mördar lite poängen känner jag. Personligen är jag lite förbi 1080p, och då är det chromecast som gäller, en chromecast som rent objektivt inte riktigt pallar med uppgiften.

@loevet Ja det vore en riktig slap in the face om de löser problemen med Ultran utan att skicka ut en ny till founders. Men Google känns inte riktigt som företaget som skulle skicka ut en uppgradering gratis, inte längre iaf. Hoppas de bevisar motsatsen.

Överlag är jag som sagt förvånad över att konsumenter idag verkar tugga i sig den här typen av problem, känns som att antingen så var de som köpte founders hardcore fans som hade tagit vad som helst nästan eller så har google riktigt högt förtroende i marknaden i stort så folk känner sig trygga med att de löser ut det här. För det som levererats ser för utomstående ögon ut som att det inte alls matchar prislappen, löften eller rimliga krav. Däremot så överträffade de förväntningar, imo, vad gällde latenser (dock inte till deras absurda, skulle blivit stämda av konsumentombudsmannen, "negativ latens" bs men ingen köpte det) och kanske är det därför folk ändå verkar så positiva? De trodde att det skulle vara helt oanvändbart men det visade sig funka helt ok, med begränsningar på helt andra sätt (som borde varit mycket lättare att fixa dessutom).

Permalänk

Såg som hastigast nån gamea på Linux med Stadia. Hur nu det funkar Nån som vet?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Såg som hastigast nån gamea på Linux med Stadia. Hur nu det funkar Nån som vet?

Jag kör på en Intel NUC8i3 som kör senaste Ubuntu. Trådat nätverk. Fungerar bra! Jag har kört rätt många timmar i Destiny 2 och det fungerar utan lagg eller liknande.

Dock verkar inte hårdvaruaccelerering av videoströmmen vara aktiverat i Chrome. Det går att fixa så att det funkar i Chromium. Jag har provat och märkte ingen skillnad. Båda fungerar bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@takeoninja: nej tyvärr har jag inte heller särskilt högt förtroende för att Google skulle skicka ut reviderade Chromecast Ultras till de som köpte Founder's/Premiere. Deras beslut har hittills varit högst obegripliga, så det skulle inte förvåna mig om de fortsätter skjuta sig själva i foten där. Om det är något man inte ska göra som företag bakom en ifrågasatt tjänst är att vända ryggen åt de som stöttat från början.

Ja för den som var helt inställd på att kunna spela enbart i 4K blir ju Chromecast Ultra en besvikelse. Att vissa av spelen inte renderas i 4K kan utvecklare justera i efterhand, och problemen med CC Ultra kan säkert mildras via firmware-uppdateringar, men det är trist att 4K-läget är handikappat just nu. Hoppas att de öppnar upp för 4K i webbläsaren snart, som det ser ut just nu är det utan tvekan det läget jag föredrar.

Men som du är inne på är det en tekniskt lyckad tjänst vars strategiska snedsteg jag inte till 100% litar på att Google faktiskt rättar till framöver. Kan bara hoppas på att de inser hur uträttat behov i ett visst blått skåp och skärper till både strategiska beslut och kommunikation till lanseringen av Stadia Base.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Beskriv gärna vad videon innehåller och vad du tycker om den. Att bara klistra in långa videoklipp ger inte så mycket till diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Beskriv gärna vad videon innehåller och vad du tycker om den. Att bara klistra in långa videoklipp ger inte så mycket till diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem. Det skall du få!

Innehåll:

Digital Foundry jämför bildkvaliteten på Red Dead Redemption 2 mellan Stadia, X Box X och PC.

Vad jag tycker:

Tycker personligen inget speciellt om videon (eller Stadia) i sig, mer än att jag var intresserad att se en jämförelse. En produkt i isolation blir ju rätt ointressant om man inte bedömer den i förhållande till andra alternativ, och tänkte att den videon därför kunde vara högst aktuell och intressant även för andra läsare av denna tråden.

Tycker dock att Digital Foundry som alltid håller en mycket hög kvalitet i sina videor och är ganska objektiva i sina analyser. Gillar sådant.

Var inte ute efter debatt/diskussion i sig, utan mer en service till intresserade att se på videon.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inga problem. Det skall du få!

Innehåll:

Digital Foundry jämför bildkvaliteten på Red Dead Redemption 2 mellan Stadia, X Box X och PC.

Vad jag tycker:

Tycker personligen inget speciellt om videon (eller Stadia) i sig, mer än att jag var intresserad att se en jämförelse. En produkt i isolation blir ju rätt ointressant om man inte bedömer den i förhållande till andra alternativ, och tänkte att den videon därför kunde vara högst aktuell och intressant även för andra läsare av denna tråden.

Tycker dock att Digital Foundry som alltid håller en mycket hög kvalitet i sina videor och är ganska objektiva i sina analyser. Gillar sådant.

Var inte ute efter debatt/diskussion i sig, utan mer en service till intresserade att se på videon.

Intressant video, helt klart!

Personligen har jag aldrig varit särskilt intresserad av hög fps och bästa grafiken. Ser det bra ut och flyter bra då är jag nöjd. Jag vet att många här gillar är köra allt på högsta, men för min del behövs det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Intressant video, helt klart!

Personligen har jag aldrig varit särskilt intresserad av hög fps och bästa grafiken. Ser det bra ut och flyter bra då är jag nöjd. Jag vet att många här gillar är köra allt på högsta, men för min del behövs det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Hög FPS verkar ju helt klart vara just en av de stora styrkorna med Stadia, jämfört med våra traditionella konsoler (PS, XB, Switch) som ofta kör på lägre FPS (än både PC och Stadia).

Mitt senaste köp i förra veckan var dock en Switch Lite, och är inte topp-FPS eller toppgrafik prio (här är PS, XB, PC och Stadia klart bättre), så kan jag verkligen varmt rekommendera den. Fantastiskt trevlig portabel maskin man kan ta med över allt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/