Intel Core i9-10980XE – "Cascade Lake-X"

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-10980XE – "Cascade Lake-X"

Spänningen stiger bland HEDT-processorer. Intel Cascade Lake-X äntrar scen med halverade priser, 18 kärnor och högre klockfrekvenser än någonsin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Recensionen kommer att kompletteras med resultat från Ryzen Threadripper 3000 vid ett zenare tillfälle, det vill säga när embargot för den sistnämnda går ut.

Permalänk
Avstängd

Fasen va tidigt testet kom ut 😯

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av HC-8315:

Fasen va tidigt testet kom ut 😯

Av någon konstig anledning så flyttade Intel embargo till morgonen istället för vanliga tiden... undra varför?

Permalänk
Master of Overkill

Jävlar vilken CPU!
Får man se om man säljer 9800X och köper denna ^^

Väntar på lite mer Butik EX och överklock siffror på Highend X299 kort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tur att dem sänkte priset. Hade blivit tufft annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Härligt med konkurrens

Permalänk

Sammanfattning: Behöver du många kärnor men inte minnesbandbredden, köp 3950x. Behöver många kärnor och högsta möjliga minnesbandbredd, köp denna eller vänta på TR3.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför klockar ni NED minnena egentligen?

32 GB (4 × 8 GB) G.Skill Flare X DDR4
2 666 MHz, 14-14-14-34
AMD "Threadripper 2", Intel "Cascade Lake-X"

Cascade Lake X har ju åtminstone 2933 som högsta supporterade hastighet.

Var det för att det inte finns en XMP på 2933 på det minnekittet?

Var är cache - och minnetesterna?

Är det så bråttom ut med testerna att ni helt enkelt ger fan i "halva" jobbet med att testa en cpu?

Jag är klar över att jag låter negativ nu, men om ni inte får kritik, positiv eller negativ, hur skall ni då bli bättre?

För detta är inte dugandes. Detta är under all kritik.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

skylake-x refresh refresh
nej men $230 dyrare än 3950x, törstigare men inte direkt supermycket bättre och ibland sämre.
fasen vad AMD lyckats med zen2, ska bli kul att se vad som händer med TR3

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Tuff match men är glad att AMD gör så pass bra ifrån sig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Blir att uppgradera min 3900x så får den gå i htpcn

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

skylake-x refresh refresh
nej men $230 dyrare än 3950x, törstigare men inte direkt supermycket bättre och ibland sämre.
fasen vad AMD lyckats med zen2, ska bli kul att se vad som händer med TR3

Precis, 979 USD, fortfarande lite väl dyrt kanske?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Varför klockar ni NED minnena egentligen?

32 GB (4 × 8 GB) G.Skill Flare X DDR4
2 666 MHz, 14-14-14-34
AMD "Threadripper 2", Intel "Cascade Lake-X"

Cascade Lake X har ju åtminstone 2933 som högsta supporterade hastighet.

Var det för att det inte finns en XMP på 2933 på det minnekittet?

Var är cache - och minnetesterna?

Är det så bråttom ut med testerna att ni helt enkelt ger fan i "halva" jobbet med att testa en cpu?

Jag är klar över att jag låter negativ nu, men om ni inte får kritik, positiv eller negativ, hur skall ni då bli bättre?

För detta är inte dugandes. Detta är under all kritik.

32 GB (4 × 8 GB) G.Skill Flare X DDR4
2 933 MHz, 14-14-14-34
Intel "Cascade Lake-X"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av marcusOCZ:

Varför klockar ni NED minnena egentligen?

32 GB (4 × 8 GB) G.Skill Flare X DDR4
2 666 MHz, 14-14-14-34
AMD "Threadripper 2", Intel "Cascade Lake-X"

Cascade Lake X har ju åtminstone 2933 som högsta supporterade hastighet.

Var det för att det inte finns en XMP på 2933 på det minnekittet?

Var är cache - och minnetesterna?

Är det så bråttom ut med testerna att ni helt enkelt ger fan i "halva" jobbet med att testa en cpu?

Jag är klar över att jag låter negativ nu, men om ni inte får kritik, positiv eller negativ, hur skall ni då bli bättre?

För detta är inte dugandes. Detta är under all kritik.

Minneshastigheterna är felaktigt angivna i recensionen, detta är nu åtgärdat till att reflektera de som användes i testet, det vill sägs de officiella för plattformen.

Angående att "ge fan i att halva jobbet" så finns det tyvärr bara 24 h på ett dygn, där jag redan tummat "rätt" mycket på sömnen och helgledighet, och när man har en vecka på sig att testa två nya plattformar kan man inte täcka alla olika områden. Men det finns absolut möjlighet att göra uppföljningstester på andra aspekter som minnesbandbredd i separata artiklar framöver.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jepp, CPU-Z har inte stöd för Core i9-10980XE ännu. Gissar att de åtgärdar detta till nästa version.

Permalänk
Medlem

De rörs om i CPU grytan Gött för oss som behöver kärnor och att prisen går ner

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

nu vet jag ju att man inte kan jämföra en hedt plattform rakt upp och ner mot en vanlig plattform, men utifrån detta test, hur fasen ska Core i9-10920X kunna konkurrera mot t.ex. 3900x som är mycket billigare, eller för den delen mot en 3950x som är $70 dyrare.

jag själv är på span efter en ny dator med minst 12 cores för ett unraid och spel-vm projekt, och jag skulle uppskatta de extra pci lanes som 10920X ger. men känns utifrån detta som att prestandan kommer saknas gentemot zen2

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av issue:

nu vet jag ju att man inte kan jämföra en hedt plattform rakt upp och ner mot en vanlig plattform, men utifrån detta test, hur fasen ska Core i9-10920X kunna konkurrera mot t.ex. 3900x som är mycket billigare, eller för den delen mot en 3950x som är $70 dyrare.

jag själv är på span efter en ny dator med minst 12 cores för ett unraid och spel-vm projekt, och jag skulle uppskatta de extra pci lanes som 10920X ger. men känns utifrån detta som att prestandan kommer saknas gentemot zen2

Moderkort skillnaden och RAM stöd /bandbredd och även pris på X570 vs X299, fick X299 dark bästa brädan som går få typ för 3k och very high end X570 kostar 4500 + minst så räkna mellanskillnad blir inte enorma summor.

Sen beror helt va man ute efter, jag gillar klocka RAM + CPU så X299 är roligare än X570 för mig och vill ha PCI lanes + andra utgångar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Som många kanske har märkt vid det här laget har nästan alla jämförelser gjorts mot AMD:s konsumentplattform AM4 och dess toppmodell Ryzen 9 3950X snarare än företagets nya HEDT-plattform Ryzen Threadripper 3000 som släpps idag. Anledningen till detta är att nya Threadripper har sprungit om rejält och lagt sig i ett helt annat segment än Intels nuvarande HEDT-produkt.

Haha, ouch!
Linus recension var klart mer negativ mot Intel dock, delvis pga deras fultaktik att släppa CPU:n vid midnatt för att hamna före TR3.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kul att de sänkt priset. Känns dock som det behövts några tusenlappar till för att matcha AMD. recensionerna har varit rätt svala vad jag har kunnat se. I sig själv är det väl en bra produkt men tar man med i beräkningen vad AMD har så blir det rätt ljummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag har en polare som nog kommer bli glad för dessa, han vill upp i järn antal

Permalänk
Hedersmedlem

Är detta verkligen "storm" och konkurrens i HEDT-segmentet? Denna HEDT-processor får ju stryk av en desktopprocessor från AMD i de flesta tester (med ett par undantag). Inte konstigt att den kostar halva priset jämfört med innan.

Samtidigt så har Threadripper med 3000-serien tagit ett steg upp i både pris och segment jämfört med förut, och kommer dra ifrån rejält från denna HEDT-processor både i prestanda och pris.

Javisst, det finns ju de som behöver mer än 128 GB RAM, eller behöver mer än dual channel, eller de som behöver mer än 20 stycken PCIe 4.0-banor. Men handen på hjärtat, hur vanligt är detta behov? Man får ju även komma ihåg att PCIe 4.0 är dubbelt så snabbt som PCIe 3.0, så skillnaden i PCIe-bandbredd mellan en 3950X (20 st PCIe 4.0-banor) och en i9-10980XE (48 st PCIe 3.0-banor) är faktiskt inte så stor.

Hur jag än vrider och vänder på det får jag inte det här till en konkurrenskraftig produkt från Intel. Som jag ser det är detta en HEDT-processor som inte kan mäta sig med konkurrentens normala desktop-processor.

Är det de där några procenten bättre spelprestanda/entrådsprestanda som är grejen, som gör den här produkten attraktiv, eller?

Permalänk
Medlem

Wow, så när det kommer till allt som har med videoredigering att göra, så får den alltså pisk av 3950. Då lutar det definitvt åt AMD för min del, då spelprestanda och överklockning inte spelar någon roll för mig..Och fortfarande PCI-E 3.0 om jag inte har fel...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Recensionen kommer att kompletteras med resultat från Ryzen Threadripper 3000 vid ett zenare tillfälle, det vill säga när embargot för den sistnämnda går ut.

Skrivet av Thomas:

Haha, ouch!
Linus recension var klart mer negativ mot Intel dock, delvis pga deras fultaktik att släppa CPU:n vid midnatt för att hamna före TR3.

Jag kände också att detta var en recension av nya Threadripper så god som någon!

Permalänk
Medlem

Kan väl nästan vara "fan bois/girls" som köper den här, eller?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Kan säga att efter snart 9 månader med X299 så är slutsatsen att AMD har riktigt usla drivrutiner som gör produkten otroligt mer instabil jämfört med motsvarande Intelsystem.
BSD dyker upp med jämna mellanrum. AURA sync är hopplös, AMDs minnesprofil fungerar uselt med spel och genererar ofta haveri och xpert2raid är onödigt invecklat.
Det märks att Intel har tänkt till (och har god erfarenhet) på många saker där AMD totalt misslyckats. Sedan att Intel legat på latsidan de sista 6 åren är förmodligen ett resultat av deras tidigare ledning i ren processorkraft. Men ur ett rent användarvänligt perspektiv kan jag inte alls rekommendera X299.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nej men $230 dyrare än 3950x, törstigare men inte direkt supermycket bättre och ibland sämre.

Snarare "oftare" än "ibland", iaf vid stock frekvenser. 3950X vann majoriteten av produktivitetstesterna i recensionen. De fallen den fick övertag var vid minnesbandbreddsbegränsade scenarion tack vare dess fler minneskanaler, men där kommer threadripper komma in och köra över även där.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

BSD dyker upp med jämna mellanrum. AURA sync är hopplös, AMDs minnesprofil fungerar uselt med spel och genererar ofta haveri och xpert2raid är onödigt invecklat.

Aura sync har inte AMD någonting att göra med, det är Asus mjukvara. Resten av sakerna, med undantag av xpert2raid, låter som ett resultat av minnesstabilitetsproblem. Har du senaste BIOS Version 2001 till ditt moderkort? För jag ser att det ska förbättra minnesstabiliteten.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.