Klipsch RP-280F Premiere surroundpaket

Permalänk
Medlem

Klipsch RP-280F Premiere surroundpaket

Hej!

Jag ska snart flytta in i ett hus och så jag tycker det vore kul att skaffa ett rejält ljudsystem. Så tänkte höra hur bra detta system är? Jag kan inget om ljud så jag undrar om det är mer utrustning jag behöver köpa till det. Skulle vilja kunna spela ifrån tv och via bluetooth.

https://www.komplett.se/product/1105621/tv-ljud-bild/hogtalar...

Det är detta paketet jag tittar på för att förtydliga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sonicsonic:

Hej!

Jag ska snart flytta in i ett hus och så jag tycker det vore kul att skaffa ett rejält ljudsystem. Så tänkte höra hur bra detta system är? Jag kan inget om ljud så jag undrar om det är mer utrustning jag behöver köpa till det. Skulle vilja kunna spela ifrån tv och via bluetooth.

https://www.komplett.se/product/1105621/tv-ljud-bild/hogtalar...

Det är detta paketet jag tittar på för att förtydliga.

Klipsch är inte helt neutrala i karaktären men det är prisvärt för halva priset och det du behöver förutom högtalarna är en hembioreceiver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klipsch är inte helt neutrala i karaktären men det är prisvärt för halva priset och det du behöver förutom högtalarna är en hembioreceiver.

Tack för svaret! Med "inte helt neutrala i karaktären" vad menar du då? Har du någon hembioreceiver att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonicsonic:

Tack för svaret! Med "inte helt neutrala i karaktären" vad menar du då? Har du någon hembioreceiver att rekommendera?

Klipsch tenderar att ha lite 'hängmatta' i återgivningen, med tillbakadragen mellanregister-lägre diskant, men hissad bas och övre diskant. Men samtidigt tenderar de till att vara rätt högt avstämda i basen och därför sakna lågbas. De tenderar helt enkelt att ha lite knepig frekvensåtergivning ibland, beroende på modell.

Just de nyare Premiere är inte de värsta de har gjort dock, de är helt ok, men de är inga favoriter personligen. Centern i paketet ger jag inte mycket för dock, men det finns sämre alternativ på marknaden.

Tillägg
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tittar på samma och funderar på att slå till, synd att det inte ingår en sub.

Permalänk
Medlem

Lyssna på dom innan köp!!!

Permalänk
Medlem

Är det så illa? Eller kan ni rekommendera annat paket för samma prisklass?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iffelito:

Tittar på samma och funderar på att slå till, synd att det inte ingår en sub.

Du resonerar fel, det är bäst om man inte behöver ha en sub, frontarna är hyfsat stora i det här fallet och de flesta kommer nog att vara nöjda ytan basmodul och ska man ha en basmodul bör den ju vara bättre än det man redan har vilket gör att små billiga modeller inte bidrar med nån direkt förbättring, ska man paketera nått sånt här med en sub som verkligen tillför nått så kommer priset att öka rejält för du bör nog realistiskt räkna med minst 10 000 kr för en passande bas och å andra sidan så hade man då kunnat ta en ännu bättre fronthögtalare för samma totalpris osv...

Basdelar passar egentligen inte till annat än komplement till mindre högtalare elerl för de som bygger verkligen seriöst och redan har stor fronthögtalare men som behöver flera basmoduler för att få bättre energiutbredning i rummet.
För de allra flesta är det absolut bäst att ha tillräckligt bra frontar i stället för att blanda in en eller flera basmoduler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Receiver till Klipsch så brukar många rekommendera Marantz att fungera rätt bra ihop. Då deras receivrar tenderar att ha ett mer "varmt" ljud mot Klipsch "kalla" ljud typ ungefär. Har det skälv nämligen
Yammaha kan med fungera.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@Sonicsonic förlåt att jag lånar din tråd! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du resonerar fel, det är bäst om man inte behöver ha en sub, frontarna är hyfsat stora i det här fallet och de flesta kommer nog att vara nöjda ytan basmodul och ska man ha en basmodul bör den ju vara bättre än det man redan har vilket gör att små billiga modeller inte bidrar med nån direkt förbättring, ska man paketera nått sånt här med en sub som verkligen tillför nått så kommer priset att öka rejält för du bör nog realistiskt räkna med minst 10 000 kr för en passande bas och å andra sidan så hade man då kunnat ta en ännu bättre fronthögtalare för samma totalpris osv...

Basdelar passar egentligen inte till annat än komplement till mindre högtalare elerl för de som bygger verkligen seriöst och redan har stor fronthögtalare men som behöver flera basmoduler för att få bättre energiutbredning i rummet.
För de allra flesta är det absolut bäst att ha tillräckligt bra frontar i stället för att blanda in en eller flera basmoduler.

Skrivet av Mega-Dark:

Receiver till Klipsch så brukar många rekommendera Marantz att fungera rätt bra ihop. Då deras receivrar tenderar att ha ett mer "varmt" ljud mot Klipsch "kalla" ljud typ ungefär. Har det skälv nämligen
Yammaha kan med fungera.

Tack för hjälpen, var alltid inne på att en sub var ett måste i ett hemmabiosystem då jag tycker om bas och tryck. Jag har följande TV och reciever just nu Samsung UE65KS8005TXXE och en Onkyo TX-NR676E, skulle det passa bra eller bör jag ändra och tänka om på något vis? Vill gärna ha något prisvärt i den prisklassen och jag är inte så kräsen men inte tondöv heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iffelito:

Tittar på samma och funderar på att slå till, synd att det inte ingår en sub.

Du får inte ett paket där en vettig sub ingår för det priset. Ska man ha något vettigt kostar det pengar, tyvärr.

Skrivet av iffelito:

Tack för hjälpen, var alltid inne på att en sub var ett måste i ett hemmabiosystem då jag tycker om bas och tryck. Jag har följande TV och reciever just nu Samsung UE65KS8005TXXE och en Onkyo TX-NR676E, skulle det passa bra eller bör jag ändra och tänka om på något vis? Vill gärna ha något prisvärt i den prisklassen och jag är inte så kräsen men inte tondöv heller.

Jag tror att jag skiljer mig lite från qaffe i denna frågan. Men, jag anser att en sub till just hemmabio är att klart föredra. Detta få LFE-kanalen i många filmer innehåller ganska brutala effekter ibland. Det är få högtalare som fixar de effekterna, det är till och med få subbar som gör det. Men skillnaden där är att subbarna brukar ha högpassfilter som skyddar dem. Att mixa in LFE-kanalen i frontarna är generellt sett inte en vidare god i ide i min mening. Men som sagt kostar en sub som tillför något ganska bra med pengar.

Till musik är det en annan femma, men även där anser jag att korrekt integrerade och placerade subbar kan lösa en stor del av de problem folk har med sina rum och basåtergivning. Detta då placeringen av högtalarna sällan är den optimala placeringen för att få bra basåtergivning. Om du däremot har lyxen att planera rummet korrekt, ställa lyssninsposition och högtalare för att undvika rumsnoder och problem i sweetspot, så är återgivningen hos ett par högtalare som verkligen är full range, eller med matchade basmoduler som står under högtalarna överlägset.

Ska dock säga att korrekt placera och integrera en sub är lättare sagt än gjort ibland, det är generellt sett inget man magiskt kastar dit på en slumpmässig plats och så är allt guld och gröna skogar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iffelito:

Är det så illa? Eller kan ni rekommendera annat paket för samma prisklass?

När jag va sugen på dom lyssnade jag på ett par matchade med maratz. Diskanten skar i öronen.

En sub är aldrig bra! Minst 2 helst fler för att få en jämn återgivning i rummet.

Permalänk
Medlem

Många funderingar nu efter era inlägg, är det bäst att höja budgeten/spara pengar till ett bättre alternativ eller börja tänka på vad man bör satsa på om man vill ha något redan nu? Just nu sitter jag på dåliga 2.0 och vill gärna ha bättre dvs vad som helst förutom skiten jag har nu. Ska man kanske lägga 15k på bara frontar och bygga med tiden? TVn är jag nöjd med men då blir frågan om recivern duger för bättre alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du mest ser på film/tv och spelar spel så passar Klipsch 280F helt perfekt. Brutalt ljud, med fläskig bas.

Köpte ett liknande paket en gång i tiden (när det låg på 24tkr) https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3350108 och utökade det med en extra R-115SW plus två Atmos högtalare. Detta tillsammans med en Marantz SR7012 har hittills varit en helt perfekt kombo.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av sonicsonic:

Hej!

Jag ska snart flytta in i ett hus och så jag tycker det vore kul att skaffa ett rejält ljudsystem. Så tänkte höra hur bra detta system är? Jag kan inget om ljud så jag undrar om det är mer utrustning jag behöver köpa till det. Skulle vilja kunna spela ifrån tv och via bluetooth.

https://www.komplett.se/product/1105621/tv-ljud-bild/hogtalar...

Det är detta paketet jag tittar på för att förtydliga.

Rent prismässigt är det ok. Klipsch är sådant märke att man måste verkligen prova först för de låter väldigt skrikigt i diskant området.
Det är passiva högtalare så du måste ha en hembioreciver för att få det att fungera.

Permalänk
Skrivet av iffelito:

Tack för hjälpen, var alltid inne på att en sub var ett måste i ett hemmabiosystem då jag tycker om bas och tryck. Jag har följande TV och reciever just nu Samsung UE65KS8005TXXE och en Onkyo TX-NR676E, skulle det passa bra eller bör jag ändra och tänka om på något vis? Vill gärna ha något prisvärt i den prisklassen och jag är inte så kräsen men inte tondöv heller.

Tannoy är stora högtalare med stor spridning. Idag ägs det utav ett kinesiskt företag
https://www.tannoy.com/Categories/Tannoy/REVOLUTION-XT/REVOLU...

Exempel på Tannoy High End serie. Kostar runt 600k
https://www.tannoy.com/Categories/Tannoy/KINGDOM-ROYAL/KINGDO...

Permalänk
Rekordmedlem

Är motorn normalstark och dragvillig och går utan att röka mer än vanligt ? Om det är nått fel på i samband med en kolv/kolvring så kan ju oljan förbrännas men då brukar det synas i avgaserna och hur ser tändstiften ut på den ? Du har väl inte bytt dem heller om du fuskat med oljebytena så att plocka ut dem och kolla om det syns nått som kan peka på problem och kolla skicket i allmänhet är nog vettigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är motorn normalstark och dragvillig och går utan att röka mer än vanligt ? Om det är nått fel på i samband med en kolv/kolvring så kan ju oljan förbrännas men då brukar det synas i avgaserna och hur ser tändstiften ut på den ? Du har väl inte bytt dem heller om du fuskat med oljebytena så att plocka ut dem och kolla om det syns nått som kan peka på problem och kolla skicket i allmänhet är nog vettigt.

Snacka om off topic

Permalänk
Medlem

@exhale315: men ändå härligt på något sätt

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk

?

@mrqaffe:

Varför är det okej att jämföra ljudbilden med ett fordon men inte en dator på detta forum nu då?

Visa signatur

HP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av exhale315:

Snacka om off topic

Skrev i fel flik såg jag, skulle ha varit i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1575816 men så kan det gå ibnand när man samtidigt också letar runt bland fyndtipsen och hoppar mellan många flikar hela tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Svårt hitta nå bättre för 14k.

Körde Blade Runner orginalet och i en scen knackas det på en dörr. Farsan reser sig upp och går till ytterdörren för han tror att det är på den det knackar.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|