Mellandagsrea 2019 – SweClockers guidar bland komponenter

Permalänk
Melding Plague

Mellandagsrea 2019 – SweClockers guidar bland komponenter

Komponeneter som grafikkort, processorer är högvilt under årets reasäsong. SweClockers reder ut vad som är vad i djungeln av alternativ.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Först!

En tredje anledning till att köra AIO är ju estetik särskilt om man vill ha mer RGB som är synlig. En stor luftkylare skymmer sikten för mycket av mobbot och kan täcka för minnena (om minnena ens får plats med tanke på höga kylflänsar). Och det är ju inte idealiskt om man kör med RGB minnen som man vill ska synas. Dessutom ser det coolt ut med en radiator med 2-3 fläktar monterade. En låda blir mer full då! Vad gäller läckage så är det nästan icke förekommande bland de nyare produkterna med förbättrade slangar och fattningar och kvalitén på pumparna har också förbättrats. Om man både har en stor tornkylare och dessutom ska ha sin GPU vertikalt monterad för estetiken eller kylningen skull så kan det bli väldigt "tjockt" framför mammabrädan och man ser då väldigt lite av sin fina mammabräda. Tål att tänkas på!

Ni nämnde inget om mekaniska 3.5" diskar, vissa använder sådana fortfarande som har större lagringsbehov. Jag är en av dem! Brukar alltid köpa en sådan på Black Friday rean. Ofta är de bästa dealsen på externa sådana. Man kan köpa externa diskar som man sedan plockar ur höljet för att installera som intern disk i PC'n. Det brukar man kunna spara en hel del på om man köper lite större disk jämfört med att köpa en intern disk i samma kapacitet. Är i år på jakt efter en 4-6TB stor disk till mitt pågående bygge.

Vad gäller chassin och nätagg så brukar det vara bäst deals på sådana i slutet av sommaren och inte på BF.

Jag tycker det är tråkigt med utvecklingen där Black Friday blivit Black week för då blir den mindre spetsig. För många produkter till salu med för lite rea på. De första åren som det kördes BF var det färre saker som reades ut men man kunde hitta bättre deals då Var lite roligare då!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag är på gång att skaffa några lagringsdiskar till min NAS. Kollar på 6-8 TB och har inga särskilda prestandakrav eftersom det inte blir mer än ca 115 MB/s över nätverket ändå. Just nu finns Toshiba N300 6 TB för 1800 spänn. Hur mycket billigare kan såna här diskar generellt tänkas bli under BF?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Köp dessa https://www.amazon.co.uk/WD-Book-Desktop-Hard-Drive/dp/B01LWV...

Det är enligt tester namnlösa Western Digital Red (har samma spec:ar) som sitter i dessa. Köpte två nyss å 3100kr inkl frakt för 2x8Tb (du kan plocka ur dem ur skalet om du vill). Köpte förra BF också å de snurrar bra!

Permalänk
Medlem

Jag såg reklamen ni har på sidan från komplett.se då jag funderade på en ny TV och tänkte kanske passa på under Black whatever. Vilka jävla skojare, vanligt folk är ju inte smarta nog att kolla upp på t.ex prisjakt ifall det faktiskt är någon vidare rea jämfört med vad produkten vanligtvis säljs för i butiker och blir lurade.

Jag jämförde en LG-tv som nu kostade runt 5.000 och där det stod ovanför "Ordinarie pris" som var 8-9.000 nånting, 44% REA stoltserade de med. Det kanske möjligtvis kunde stämt med distributörens rekommenderade pris när produkten just släppts. Jag kollade prisjakt och såg att någonting nära 9.000 kr var det ingen seriös onlinebutik som tog för TVn.

Hur kan de tillåtas driva affärer på det här sättet?

Permalänk

Varit sugen på att köpa en Microsoft surface ett tag nu. Hoppas kunna hitta trean på rea i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Snusfri

Hoppas kunna köpa lite roliga prylar, bla SSD, mITX mammakaka, cpu och RAM.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Perfekt tillfälle att slänga ut all äcklig RGB & vatten kylning, för att istället uppgradera till ett riktigt chassi; ljuddämpat utan glasfönster med tillhörande luftkylning som inte lyser samt tangentbord som inte blinkar.

Bulldozer är det nya Ryzen btw, passa på att uppgradera! FX-8350 or go home. 🤙🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokaren:

@cyklonen: Köp dessa https://www.amazon.co.uk/WD-Book-Desktop-Hard-Drive/dp/B01LWV...

Det är enligt tester namnlösa Western Digital Red (har samma spec:ar) som sitter i dessa. Köpte två nyss å 3100kr inkl frakt för 2x8Tb (du kan plocka ur dem ur skalet om du vill). Köpte förra BF också å de snurrar bra!

Jo, kikar på såna också. Har redan slaktat en gammal 2 TB WD MyCloud.

Fast jag beställer aldrig elektronik från utanför Sverige, så jag bevakar svenska priser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av r3mpuh:

Perfekt tillfälle att slänga ut all äcklig RGB & vatten kylning, för att istället uppgradera till ett riktigt chassi; ljuddämpat utan glasfönster med tillhörande luftkylning som inte lyser samt tangentbord som inte blinkar.

Bulldozer är det nya Ryzen btw, passa på att uppgradera! FX-8350 or go home. 🤙🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att jag har rgb, eller ens vill ha det. Jag har ett chassi utan fönster. Men jag tycker att min Corsair H115i pro, gör ett tyst och svalt jobb. På min oklockade 9900k. Fläktarna varvar aldrig upp, datorn är i princip ljudlös. Oavsett vad jag använder den till.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Sluta hetsa om Black Friday! @sweclockers
Det finns nog med reklam redan, eller är hela guiden en annons?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

Runt 41:07 kan man höra @emilakered berätta att han är ett stort fan av luftkylare. Kanske är jag bakisfjantig, men jag fnissade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappy:

Sluta hetsa om Black Friday! @sweclockers
Det finns nog med reklam redan, eller är hela guiden en annons?

Skickades från m.sweclockers.com

är du förvånad eller?

Permalänk
Medlem

Jag inväntar rea starten så jag kan försöka plocka ihop en hyfsad gaming dator till min dotter som blir 15, Hoppas få ihop något relativt bra för 6-7k.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Slappy:

Sluta hetsa om Black Friday! @sweclockers
Det finns nog med reklam redan, eller är hela guiden en annons?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av HazZarD:

är du förvånad eller?

?

Guiden är ingen annons, utan innehåll gjort för att vara konsumentvägledande under årets största reaperiod.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det här året har jag tagit ett lån på 100k som jag ska shoppa delar för. Hoppas att datorn ska klara sig tills lånet är avbetalt (15år)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Snorlena:

Det här året har jag tagit ett lån på 100k som jag ska shoppa delar för. Hoppas att datorn ska klara sig tills lånet är avbetalt (15år)

Skickades från m.sweclockers.com

Är du allvarlig? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Är du allvarlig? 🤔

Självklart inte. Skulle aldrig få för mig att ta ett lån för att köpa datordelar.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Självklart inte. Skulle aldrig få för mig att ta ett lån för att köpa datordelar.

Det hade inte förvånat mig det minsta om det var sant, finns ju de som gladeligen lägger flera hundra tusen på sina setups. Själv tyckte jag att jag fläska på rätt bra med min setup.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Här kommer en guide som stämmer rätt så bra vart enda år ^^

High end* produkter --> ca ett par hundra lappar i rabatt
Mellan segmentet* ---> ca 500 till 1000 kr om man har tur?
lägre segmentet* (detta som blir REA produkterna att kunna kallas blackfriday) 1000kr och över.

*grovt räknat men sålänge inte produkterna är gamla (1 år eller mer) eller ligger lägre ner i prestanda skalan jämnfört med annat så blir det hundra lappar totalt sätt är min upplevelse.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappy:

Sluta hetsa om Black Friday! @sweclockers
Det finns nog med reklam redan, eller är hela guiden en annons?

Skickades från m.sweclockers.com

Ta en titt i forumet innan, efter och under black friday. Det är ett väldigt populärt ämne så det är i mina ögon ganska självklart att de gör en artikel om det.

Men ja, jag håller med om att det är lite väl mycket hets om bf både från höger och vänster men samtidigt gör det mig lite till en hycklare. Har en liten lista på saker jag kommer köpa samt ett fåtal saker jag kan tänka mig köpa om det, mot förmodan, kommer en ordentlig rea på sakerna.

Permalänk
Medlem

black week den här veckan och cyber week nästa vecka(tror jag) och sedan avlöser reor varandra lite hursom fram till påsk typ
så det är ingen stress.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag såg reklamen ni har på sidan från komplett.se då jag funderade på en ny TV och tänkte kanske passa på under Black whatever. Vilka jävla skojare, vanligt folk är ju inte smarta nog att kolla upp på t.ex prisjakt ifall det faktiskt är någon vidare rea jämfört med vad produkten vanligtvis säljs för i butiker och blir lurade.

Jag jämförde en LG-tv som nu kostade runt 5.000 och där det stod ovanför "Ordinarie pris" som var 8-9.000 nånting, 44% REA stoltserade de med. Det kanske möjligtvis kunde stämt med distributörens rekommenderade pris när produkten just släppts. Jag kollade prisjakt och såg att någonting nära 9.000 kr var det ingen seriös onlinebutik som tog för TVn.

Hur kan de tillåtas driva affärer på det här sättet?

REA gynnar butiker mest och KAN de luras kommer de försöka med det. en klassiker är även att ta en produkt som de har lite av eller inte alls för ett löjligt lågt pris och att det bara finns i butik. givetvis är produkten slut men då har dom kunden där som troligtvis kommer välja något annat när dom ändå är där.

visst kan man göra fynd men man ska inte förvänta sig något mirakel vilket vissa gör.

en produkt tjänar inga pengar om de ligger och dammar på en lagerhylla som kostar pengar så black friday är en utmärkt dag för butiker att bli av med varor som är svårsålda eller som är på väg ut där de behöver fria upp lager utrymme för nya produkter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Slappy:

Sluta hetsa om Black Friday! @sweclockers
Det finns nog med reklam redan, eller är hela guiden en annons?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ens tittat på videon? Det är väl snarare tvärtom, uppmaning till att tänka efter, undersöka och göra informerade köp istället för att irra bort sig i marknadsföring och köphysteri.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

När kommer TV Guiden ??

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappy:

Sluta hetsa om Black Friday! @sweclockers
Det finns nog med reklam redan, eller är hela guiden en annons?

Skickades från m.sweclockers.com

Vem skulle i så fall vara sponsor?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@tintinj: inte ovanligt, men håller med - man undrar hur fan det kan vara rimligt. Förvisso några företag som dömts för vilseledande reklam i sambands med dylika tillfällen.

Ett tips kan vara att kolla pricerunner / prisjakt som brukar ha prishistorik tillbaka så kan man se om det är smyghöjt inför rean för att sedan kunna sälja till ordinarie pris och påstå att det är x procent billigare.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Defender:

När kommer TV Guiden ??

Den kommer! @Laxpudding arbetar för fullt med att färdigställa den.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Blir en ny dator till vardagsrummet.

Permalänk
Skrivet av Snorlena:

Självklart inte. Skulle aldrig få för mig att ta ett lån för att köpa datordelar.

Ska säga dig att det inte alltid är självklart vad som försigår i huvudet på en människa som ligger bakom en text på webben.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma