Vad är skillnaden på ASUS PG278QR och PG278QE?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på ASUS PG278QR och PG278QE?

En usbport mer på QE och någon liten skillnad i panelen verkar vara det enda jag kan hitta.
Kan någon med ett simpelt språk förklara skillnaden på dessa två skärmar?

https://www.webhallen.com/se/product/253852-ASUS-ROG-Swift-PG...
https://www.webhallen.com/se/product/305464-ASUS-ROG-Swift-PG...

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Tittar man här:
https://www.displayspecifications.com/en/comparison/1ccba6810

Verkar skillnaden vara att den som heter R på slutet har 3D vilken inte den andra har förmodligen också därför den vertikala HZ ser lite annorlunda ut där i jämförelsen.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Tittar man här:
https://www.displayspecifications.com/en/comparison/1ccba6810

Verkar skillnaden vara att den som heter R på slutet har 3D vilken inte den andra har förmodligen också därför den vertikala HZ ser lite annorlunda ut där i jämförelsen.

Då är min nästa fråga varför skärmen som saknar en funktion är 1000 kronor dyrare? Låter lite skevt..

Tänker även på att det verkar skilja närmare 3 år på releasedatumen.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

QE är betydligt nyare (2019), och är en uppdatering av QR (2016) som i sig var en uppdatering av Q (2014). Enligt denna sida hade QR en del kvalitetsproblem.

Men personligen hade jag inte lagt så där mycket pengar på en skärm med TN-panel när du kan få t.ex. PG279Q med IPS-panel för ungefär samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

QE är betydligt nyare (2019), och är en uppdatering av QR (2016) som i sig var en uppdatering av Q (2014). Enligt denna sida hade QR en del kvalitetsproblem.

Men personligen hade jag inte lagt så där mycket pengar på en skärm med TN-panel när du kan få t.ex. PG279Q med IPS-panel för ungefär samma pris.

Komplett har QE-skärmen för 5500. Kommer sitta rakt framför skärmen och ogillar BLB starkt (vill inte gärna returerna massa skärmar för att få ett bra exemplar - gällande IPS). Dessutom kostar dom lite mer och har något högre latens vid spel som är det jag mest pysslar med, finns det någon annan fördel med IPS förutom betraktningsvinklar och färger?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Komplett har QE-skärmen för 5500. Kommer sitta rakt framför skärmen och ogillar BLB starkt (vill inte gärna returerna massa skärmar för att få ett bra exemplar - gällande IPS). Dessutom kostar dom lite mer och har något högre latens vid spel som är det jag mest pysslar med, finns det någon annan fördel med IPS förutom betraktningsvinklar och färger?

En TN-panel kommer skifta en del i färg i kanterna även om du sitter rakt framför skärmen, eftersom kanterna på skärmen hamnar i en annan vinkel mot dig än mitten av skärmen. Har man väl vant sig vid IPS så brukar det vara svårt att gå tillbaka till TN.

Men om du har en TN-panel nu så är du troligtvis van vid det och kommer inte störa dig på det, och om du mest bara spelar så är det troligtvis inte så viktigt om färgåtergivningen inte är den bästa. Om du har en XL2420Z nu så lär det bli en rejäl uppgradering oavsett vilken av dem du väljer.

Permalänk
Medlem

Har haft en Acer XB271HUA vilket är samma pannel som PG278QR och hade inga problem med färger och betrakningsvinklar efter lite pill.

För en TN var den ypperlig, håller dock med utan pill var den blek som få.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En TN-panel kommer skifta en del i färg i kanterna även om du sitter rakt framför skärmen, eftersom kanterna på skärmen hamnar i en annan vinkel mot dig än mitten av skärmen. Har man väl vant sig vid IPS så brukar det vara svårt att gå tillbaka till TN.

Men om du har en TN-panel nu så är du troligtvis van vid det och kommer inte störa dig på det, och om du mest bara spelar så är det troligtvis inte så viktigt om färgåtergivningen inte är den bästa. Om du har en XL2420Z nu så lär det bli en rejäl uppgradering oavsett vilken av dem du väljer.

Tack för inputen. Aldrig ägt en IPS så nog är jag lite nyfiken. Jag hoppas på en enorm skillnad gällande allt, känns som att denna benQ har sett sina bästa dagar.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W