Elektromagnetisk strålning – är det skadligt att arbeta med laptop i knäet i årtionden?

Permalänk
Medlem

Elektromagnetisk strålning – är det skadligt att arbeta med laptop i knäet i årtionden?

Jag har jobbat med laptop i mitt knä i årtionden.
Har nyligen köpt en "DefenderPad", men den skyddar ju bara i en riktning.

Har ikväll suttit och googlat och kollat på YouTube men tycker det verkar vara svårt att få klara besked om huruvida det är skadligt.

Vad säger ni, bör jag sluta att ha min laptop i knäet, eller kan jag fortsätta som tidigare?

Permalänk
Medlem

Du bör sluta ha din laptop i knät, men inte pga strålning, utan för att den får svårt att hålla tempen nere när det inte finns luftspalt.

"Strålningen" är ofarlig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du bör sluta ha din laptop i knät, men inte pga strålning, utan för att den får svårt att hålla tempen nere när det inte finns luftspalt.

"Strålningen" är ofarlig.

Permalänk
Medlem

Enda som är farligt är värmen. Där finns det forskning. Finns en anledning till att bollarna hänger externt ;).

Du vill ha något som leder bort värmen/kyler datorn. Skärmning ger absolut inget.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Världens sämsta källa. Observera att det är Strålskyddsmyndigheten som går att lita på. Strålskyddsstiftelsen har sällan vetenskapligt belägg för sina påståenden.

Citat:

Mikrovågsstrålning från WiFi kan kopplas till en lång rad olika sjukdomssymtom och kroniska sjukdomar inklusive cancer. Forskning visar att mikrovågsstrålningen orsakar oxidativ stress och DNA-skador på cellnivå, att den påverkar minne, koncentrations-och inlärningsförmåga, stör hormonproduktionen och försämrar sömnen. Forskning har också visat påverkan på hjärtrytmen. På längre sikt ökar risken för kroniska sjukdomar och cancer.

Från deras infoblad om Wi-Fi.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

knäppjökar.

Permalänk
Medlem

Strålskyddstiftelsen är ett gäng muppar som förvrider och sprider propaganda. Man har med flit tagit ett namn som efterliknar Strålskyddsmyndigheten som är en statlig organisation.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

@Implor: Säker på att det finns bollar där då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Strålskyddstiftelsen är ett gäng muppar som förvrider och sprider propaganda. Man har med flit tagit ett namn som efterliknar Strålskyddsmyndigheten som är en statlig organisation.

En parantes, men Strålskyddsmyndigheten slogs samman med Kärnkraftsinspektion 2008 och sammanslagningen heter Strålsäkerhetsmyndigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En parantes, men Strålskyddsmyndigheten slogs samman med Kärnkraftsinspektion 2008 och sammanslagningen heter Strålsäkerhetsmyndigheten.

Ah. Tror jag skrev gamla namnet av reflex. Hade faktiskt koll på att dom slagit ihop men glömt att namnet ändrades :). Tack!.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

@Implor: Säker på att det finns bollar där då?

Finns det inte där så är värmen inget problem heller ;).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du bör sluta ha din laptop i knät, men inte pga strålning, utan för att den får svårt att hålla tempen nere när det inte finns luftspalt.

"Strålningen" är ofarlig.

Hmm, men jag upplever aldrig att det känns det minsta varmt mot knäet såvida jag har något material mellan knäet och laptopen.

De första åren när jag hade laptopen direkt på byxtyget kunde det kännas varmt, men efter det har jag först haft kartong, sedan en billig "fläktplatta" och numera en DefenderPad, och med dessa "plattor" upplever jag ingen värmeskillnad alls, med eller utan laptop på plattan.

Bör jag ändå sluta att ha laptopen i knäet?

Permalänk
Medlem

Hmm, men "Strålskyddsstiftelsen" länkar ju till en stor mängd undersökningar bl.a. från PubMed.gov, menar ni att de undersökningarna inte är seriösa?

Permalänk
Medlem

En sån här har jag när ja ska laptoppa med dattan i knät, bättre kylning för dattan. Kanske inte optimalt för bollarna men bättre än inget tror jag: https://www.ikea.com/se/sv/p/byllan-laptopstoed-yttered-flerf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av white-k:

Hmm, men "Strålskyddsstiftelsen" länkar ju till en stor mängd undersökningar bl.a. från PubMed.gov, menar ni att de undersökningarna inte är seriösa?

Ja.

Här har du en video som förklarar det hela: https://www.youtube.com/watch?v=R0FC1twOXws

Kan tillägga att Pubmed inte är en myndighet eller dylikt som publicerar enbart seriösa vetenskapliga artiklar utan enbart en sökmotor för medicinska forskningsdata. Databasen som den använder har ett visst överseende och kurering men helt ärligt så är det inte nödvändigtvis mycket mer trovärdigt än valfritt sökresultat du får upp om du Googlar på det då de mer eller mindre endast verifierar författare av artiklarna och inte själva innehållet.

För att använda Pubmed så faller det på dig att själv undersöka och verifiera det du finner och inte blind tro på abstraktet som att det vore fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av white-k:

Hmm, men "Strålskyddsstiftelsen" länkar ju till en stor mängd undersökningar bl.a. från PubMed.gov, menar ni att de undersökningarna inte är seriösa?

Det är bra att länka studier, ingen av de som läser din information kommer läsa de faktiska studierna. Det tar tid, och om man inte är del av t.ex. ett universitet sablans dyrt.
Studierna kan sedan vara allt från skräp till välgjorda. De kan även utöver att vara handplockade vara kreativt feltolkade av den som länkar, dvs man drar slutsatser som inte stöds av datan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av white-k:

Hmm, men "Strålskyddsstiftelsen" länkar ju till en stor mängd undersökningar bl.a. från PubMed.gov, menar ni att de undersökningarna inte är seriösa?

Här är en genomgång av några av rapporterna som de hänvisar till, de flesta av rapporterna drar inga slutsatser ö.h.t. och i vissa fall t.o.m. säger raka motsatsen till vad strålskyddsstiftelsen hävdar. Det finns en anledning till att strålskyddsstiftelsen utsågs till årets förvillare 2013.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av white-k:

Hmm, men jag upplever aldrig att det känns det minsta varmt mot knäet såvida jag har något material mellan knäet och laptopen.

De första åren när jag hade laptopen direkt på byxtyget kunde det kännas varmt, men efter det har jag först haft kartong, sedan en billig "fläktplatta" och numera en DefenderPad, och med dessa "plattor" upplever jag ingen värmeskillnad alls, med eller utan laptop på plattan.

Bör jag ändå sluta att ha laptopen i knäet?

Erythema ab igne orsakas av långvarig direktkontakt med en värmekälla.
Under den senaste tiden rapporteras allt fler barn och ungdomar ha drabbats av hudförändringen.
Orsaken är att de suttit med en bärbar dator – laptop – i knät flera timmar dagligen under en ängre tid.
Prognosen för restitution är god om exponeringen för datorns värmealstrande batteri upphör.

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/14762/LKT1032...

Det finns även studier som pekar på att spermiekvaliten sjunker pga värmen men andra typer av strålning är inget som har någon bevisad påverkan och strålskyddsstiftelsen är en lobbyorganisation som hänvisar till pseudovetenskap och deras påståenden bör tas med en enorm lastbil salt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du ska sluta ha datorn i knäet för att det inte är särskilt ergonomiskt. Din kropp kommer tacka dig om du hittar en bättre position.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

finns vissa studier som visar att radio strålning kan göra att kroppen utsöndrar "värmechockproteiner" som i sin tur kan leda till cancer.
Men mer studier behövs för att kunna avgöra alla risker och speciellt risker där man exponerar under lång tid såsom vi gör och vad för effekter det har på cellerna. bara för att den inte skadar DNA't betyder inte att den är ofarlig. mycket vi inte vet idag.

skulle inte oroa mig så mycket.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av white-k:

Hmm, men "Strålskyddsstiftelsen" länkar ju till en stor mängd undersökningar bl.a. från PubMed.gov, menar ni att de undersökningarna inte är seriösa?

Det här är alltid svårt när man tar sig an en ny källa.

Just strålskyddstiftelsen har utmärkt sig en del på den här fronten.
De har exempelvis fått den mindre hedrande utmärkelsen årets förvillare som ges ut av föreningen Vetenskap och Folkbildning:
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85rets_f%C3%B6rvillare

Motiveringen för denna utmärkelse finns här:
https://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-for...

De har inte nå vidare vetenskapligt upplägg när de för fram sitt budskap. De plockar ut artiklar och peer reviews som kan ha svaga antydningar. Så länge det finns en möjlighet att få en negativ vinkel så är innehållet välkommet. Den typen av grund i vetenskapssammanhang är förrädisk för folk sätter sig vanligen inte in i innehållets innebörd riktigt. De är rädda för all typ av strålning och kommer enkom välja ut rapporter som styrker just deras sätt att se på världen. Någon faktisk sammanställning av forskningsläget kring strålning hittar du inte hos dem. Cherrypicking kallas detta. För att få fram bra vetenskaplig evidens får man inte göra såhär.
Strålskyddsstiftelsen vill inte förmedla ett helhetsläge utan de vill skrämmas.
Alltså de tror säkert själva på vad de förmedlar. De de är såklart inte onda.
Men de förvillar folk med tron att vetenskapläget är ett annat än det egentligen är. Därför har de fått pris som årets förvillare.
Det är väl ganska subjektivt, men även namnet tycker jag förvillar. De har valt att heta nästan samma sak som strålskyddsmyndigheten (som det hette förr) när jag snarare tycker de borde kallas antiradz (anspelning på antivaxx-rörelsen).

Nog för att det kan finnas grejer av relevans där också. Innehållet bör inte förkastas bara för att det finns på den sidan.
Men ja, man bör i det här läget ha ett kritiskt förhållningssätt till deras innehåll. Även om innehållet ser skrämmande ut. Det ligger en bias bakom deras upplägg.

Frågan om huruvida det är OK med en laptop i knät vet jag däremot inte.
Det är möjligt att det inte är så bra. Eller så är det OK. Dunno.
Ergonomiskt är det däremot bäddat för både rygg och nackproblem framöver. Så det finns som minst den vinsten iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av white-k:

Bör jag ändå sluta att ha laptopen i knäet?

Ja. Du bör arbeta med en betydligt bättre ergonomi. Laptop i knä brukar betyda att du sitter med krökt rygg och nacke och utåtroterade armbågar. Som gjort för att du vill se ut som Quasimodo när du blir till åldern. Och må därefter.

Där har du verkliga faran framför dig.

Permalänk
Hedersmedlem

För att vara tekniskt korrekt: Ja, elektromagnetisk strålning kan vara farlig.

Det finns typer av elektromagnetisk strålning som är hälsoskadlig, nämligen joniserande strålning (ultraviolett, röntgen-, och gammastrålning) som är hälsofarlig. Det är sorters strålning som är tillräcklig energirik att den kan orsaka kemiska förändringar som kan påverka t.ex. DNA och framkalla cancer. En laptop genererar inte nämnvärt mer av den sortens strålning än bakgrundsstrålningen i omgivningen (såvida den inte är radioaktiv av någon märklig anledning).

Annan elektromagnetisk strålning (t.ex. värmestrålning) kan också vara skadlig i stora mängder på extremt nära avstånd, men då för att den värmer upp din kropp som nämns ovan. Din exponering till skadlig elektromagnetisk strålning är dock om du sitter inomhus med en laptop i knäna mindre än om du sitter utomhus i solen. (Solljus innehåller en del skadlig UV-strålning, vilket är en anledning till att det är bra att använda solkräm!)

Utöver värmestrålning utgör ljus från bildskärmen/lysdioder som utgör den stora merparten av den elektromagnetiska strålning som kommer från din dator finns det även WiFi/bluetooth och elektromagnetiska störningar. Dessa typer av strålningar är bara en liten del av den totala strålningen och är inte farligare än annan icke-joniserande elektromagnetisk strålning.

I fallet din laptop på knäna så kommer den stora merparten av värmen att vara överförd genom konduktion och konvektion, inte genom strålning. Det är alltså själva värmen som är farlig, inte strålningen i sig. Därför bör du inte ha en laptop i knäna som skrevs ovan, men det är alltså p.g.a. värmen (och dålig kroppsställning), inte p.g.a. strålningen i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Du ska sluta ha datorn i knäet för att det inte är särskilt ergonomiskt. Din kropp kommer tacka dig om du hittar en bättre position.

Folk har en tendens att göra förhastade antaganden. Jag ligger ner och jobbar, med böjda ben och laptopen lutad mot låren. Har funkat utmärkt i 20 år iaf
Läste för nån månad sedan att liggande skulle vara näst bästa arbetspositionen, efter stående.
Men låt oss inte avvika från huvudämnet om strålning

Permalänk
Medlem

Från ett ergonomiskt perspektiv så finns det många vardagliga saker man helst bör undvika. Sen kan man väl diskutera hur mycket det skadar att göra det lite då och då så länge man håller sig frisk på andra vis emellan dessa.

Fast vad gäller strålning så är det väl som de flesta här redan sagt och som @pv2b troligtvis sagt bäst: Rent tekniskt så finns det farlig strålning men just en laptop eller mobiltelefon är knappast något att oroa sig för.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle nog vara mer rädd för att din rygg och axlar ska ta skada om du sitter och jobbar med laptop i knät. Får inte heller känslan av att du sitter i någon form av ergonomisk stol heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av white-k:

Folk har en tendens att göra förhastade antaganden. Jag ligger ner och jobbar, med böjda ben och laptopen lutad mot låren. Har funkat utmärkt i 20 år iaf
Läste för nån månad sedan att liggande skulle vara näst bästa arbetspositionen, efter stående.
Men låt oss inte avvika från huvudämnet om strålning

Intressant, för att stå upp o jobba är nämligen inte särskilt ergonomiskt enligt senaste forskningen.

Det som är bra, precis som i alla andra områden med människans biologi, är omväxling! Stå, sitt, ligg. Så länge du växlar position då o då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Intressant, för att stå upp o jobba är nämligen inte särskilt ergonomiskt enligt senaste forskningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Att ligga (och kanske även att stå) är nog fortfarande mer ergonomiskt än de flesta andra arbetsställningar som vanligtvis förekommer. Inte så många som t.ex. har en "treadmill desk", eller i praktiken har möjlighet att växla arbetsstälning så ofta.
Har haft totalt 8 träningspass i veckan nu under hösten (gym, beachvolley, dans, badminton, squash etc.) så jag rör mycket på mej när jag inte jobbar.
Men som sagt, det här är utanför ämnet om strålning.

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om den här videon (ni som har tid/lust att se den)?

https://www.youtube.com/watch?v=BwyDCHf5iCY

Permalänk
Medlem
Skrivet av white-k:

Jag har jobbat med laptop i mitt knä i årtionden. Har nyligen köpt en "DefenderPad", men den skyddar ju bara i en riktning. Har ikväll suttit och googlat och kollat på YouTube men tycker det verkar vara svårt att få klara besked om huruvida det är skadligt. Vad säger ni, bör jag sluta att ha min laptop i knäet, eller kan jag fortsätta som tidigare?

Det motsvarar en varm spinnande katt i famnen.

Du bör orora dig mer för solens strålar, dock har ju jorden överlevt med den strålningen i miljontals år.