Veckans fråga: Hur taggad är du på strömmat spelande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nä, det här är verkligen att gå ett steg bakåt i utvecklingen.

Högre latens, sämre bildkvalite och betydligt mer datatrafik på nätverk.

edit : antar att de flesta här inte sett gamer nexus latancy-test ?

Nä men jag har sett digital foundry's i bästa scenariot så låg det bara runt 45 ms över lokalt spelande. Och stadia 60 fps låg ibland riktigt nära konsol med 30 fps. Så klart kan man tycka att det är ospelbart som gamer Nexus verkar tycka med tanke på titeln i videon. Men kommer garanterat duga till den stora massan.

Sen verkar det ju tyvärr vara extremt känsligt i nuläget vad gäller uppkoppling och inte bara kopplat till hastighet utan det verkar bero på något annat som återstår att se om de kan lösa.
T ex hade ju Andreas Eklöv en helt okej upplevelse hemma men på kontoret var det mycket sämre.

Permalänk
Medlem

@anon52343: Vilket spel? Blev nyfiken! ^^ Mvh/

Permalänk

Jag förstår inte vitsen med strömmande spel, visst det kanske är billigare men ack så mycket mer besvär det verkar vara. Längtar tillbaka till tiden då man hade kassetter och allt var plug and play på 2 sekunder, det jag fortfarande hoppas med PS5 att man kan spela inom typ 10 sekunder.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Hur är det med läsförståelsen?
Han vill inte ha streaming. punkt!
Han är fortfarande förbannad över att speltillverkare tvingar en att vara online även för SP.

Haha, läsförståelsen är det inga problem utan allt var menat som ett skämt. Vilket jag tyckte att jag gjorde tydligt med min smiley som sträcker ut tungan

Dock ingen som tvingar någon att spela SP med internet. Men förstår samtidigt inte varför det är något problem, om man ändå har tillgång till internet. Såvida man inte tror att apokalypsen är på ingång.

Skrivet av anon150792:

Om det är Stadia: 0 Intresse
Om det kommer en framtida tjänst där man inte behöver köpa spel för att spela dem via deras tjänst som en netflix för gamers så vore jag intresserad, men just nu så tycker jag man blir blåst med deras nuvarande model, även om allt fungerat 100% som dem sa, så är jag inte intresserad av deras nuvarande upplägg som jag tycker man blir uttnytjad av.

Det ska komma prenumerationstjänster till Stadia som Uplay+ och EA Access

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en välfungerande streamingtjänst för spel, men jag tror inte att Stadia är vad jag väntar på.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Känns väl spontant som framtiden, enda som krävs är väl tillräckligt med resurser för att placera servrarna så nära folket som möjligt, förmodligen en i varje mellan till större stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Samma här, men så antar jag att vi båda ser det hela ur en relativt kompetent användares perspektiv. Det finns inget strul med lokalt installerade spel som är mer än en baggis att fixa. Fördelarna när det kommer till bildkvalitet och latens överväger de för oss minimala nackdelarna.

För Svenne Kokosnöt som nästan tycker det är något av en teknisk utmaning att få igång PS4:an kan det nog dock vara najs. Ytterligare en IT-handikappanpassad plattform att spela på liksom.

Kan också tänka mig att konceptet är spelhusens våta dröm. Sälja allt som prenumerationstjänst, spelen körs på homogen plattform, piratkopiering omöjliggörs, generellt större kontroll, osv.

Skrivet av johanandersson:

Problemet är väl att Windows har en fördel framför ChromeOS? Att ta över marknadsandelar från Xbox och Playstation är väl också trevligt, men jag har alltid antagit att Stadia är för att tonåringar och liknande hellre ska köpa en ChromeBook än en PC.

Ja, för företagen finns det såklart fördelar av olika ekonomiska slag. Men för en användare så finns inte så mycket fördelar att tala om. Om man nu inte råkar vara teknikanalfabet för då finns ju en poäng, mem för min egen del så som konsument så ser jag inga fördelar.

Sen är det klart att det är naturligt att företag hela tiden letar lösningar som ger dem mer pengar, men känns ändå lite oärligt att man ska förpacka det som om det är bra för konsumenten när det egentligen är ren roffamentalitet det handlar om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

David Lee sågar Stadia nästan jämt med fotknölarna
https://www.youtube.com/watch?v=TQ8SpKaXkWg

Bl.a så jämfört med konsol så blir den grafiska kvalitet ca en generation bakåt, lite på samma sätt som strömmad film är en generation bakåt när det gäller bildkvalite och två tre generationer bakåt när det gäller ljud...

Jag förutspår att rätt många kommer hoppa på detta och andra konkurrenters lösningar, men att det ganska snart kommer bli mindre intressant PGA alla problem med lagg och tveksam grafisk kvalitet jämfört med konsol och i synnerhet jämfört med en bättre PC.

Strömmande film är inte en generation bakåt dock, och garanerat inte två-tre inom ljud. Men det är inte bluraystandard.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Mycket beror på avtalet har man otur så är man blåst på spelen som man har köpt om dom lägger ner molnet eller den brakar

Detsamma om man köper spelet medan man har premium och sedan går ner till baspaketet, tills man betalar premium. Här hyr man verkligen spelen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ser fram emot en välfungerande streamingtjänst för spel, men jag tror inte att Stadia är vad jag väntar på.

Vad är det som Stadia saknar som du eftersöker?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, för företagen finns det såklart fördelar av olika ekonomiska slag. Men för en användare så finns inte så mycket fördelar att tala om. Om man nu inte råkar vara teknikanalfabet för då finns ju en poäng, mem för min egen del så som konsument så ser jag inga fördelar.

Sen är det klart att det är naturligt att företag hela tiden letar lösningar som ger dem mer pengar, men känns ändå lite oärligt att man ska förpacka det som om det är bra för konsumenten när det egentligen är ren roffamentalitet det handlar om.

Hehe, fast det är nog lätt att glömma att vi och de flesta andra medlemmar på Sweclockers är något av en minoritet när vi sitter och sågar den här sorterns tjänster. De allra flesta människor är så oerhört hjälplösa, det får verkligen inte vara svårare än att bara trycka play om alla ska klara av det. För dem kan det nog vara direkt avgörande att aldrig behöva stöta på patrull med installationer, drivrutiner, kompatibilitet, etc.

Inte för att två fel gör ett rätt, men gå in på hur många företagssajter du vill och läs deras policysidor. Säg till när du hittat en enda där det står något på temat "vår främsta ambition är att maximera vår och våra aktieägares avans", istället för den vanliga bullshiten om att sätta kundens behov i första rummet. Det skulle uppriktigt förvåna mig om du lyckas hitta ett enda helt ärligt bolag

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tror inte en gemonsnittlig sweclockers medlem är speciellt positiv till upplägget.
Vi vill ju nörda ner oss i mastig hårdvara som vi själva ha kontroll på. Där bygga, fundera och diskutera kring sin utrustning är 80% av nöjet. Sedan finns det en liten 20% del där man faktiskt använder prylarna också, men det är inte så noga
Att nörda ner sig i lite nätverkslatens-diskussioner är väl inte tillräckligt tillfredsställande

Permalänk
Medlem

@roxkz: Kvalitetsmässigt är strömmat ljud och bild en försämring jämfört med blu-ray, men bättre än DVD på bildsidan, ljudmässigt nånstans före DVD eran.. så påståendet håller rätt bra, dock det är betydligt mer lättillgängligt idag att se film och de TV serier man vill se, till ändå en rätt OK kvalitet.
Men 4K blu-ray med senaste bästa ljudstandard med en hembioanläggning av högre standard är ju måttstocken där kommer strömmat till korta, så alltså bildmässigt en generation tillbaka och ljud ännu mer tillbaka, Samma gäller för tex Spotify m.f

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nä men jag har sett digital foundry's i bästa scenariot så låg det bara runt 45 ms över lokalt spelande. Och stadia 60 fps låg ibland riktigt nära konsol med 30 fps. Så klart kan man tycka att det är ospelbart som gamer Nexus verkar tycka med tanke på titeln i videon. Men kommer garanterat duga till den stora massan.

Sen verkar det ju tyvärr vara extremt känsligt i nuläget vad gäller uppkoppling och inte bara kopplat till hastighet utan det verkar bero på något annat som återstår att se om de kan lösa.
T ex hade ju Andreas Eklöv en helt okej upplevelse hemma men på kontoret var det mycket sämre.

Alla har vi olika krav, men bara att titta på gamer nexus videon och se latenser över 100ms och uppåt (även i upplösningar som 720p) så känner jag att nej tack.

Exempel filmat i slowmotion:

https://youtu.be/m0gILReDQsY?t=844

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Många verkar hålla med om detta.

Kan ni inte alla bara koppla ert spelbibliotek till eran mobil, robotdammsugare, diskmaskin, kyl eller torktumlare? Chansen är att 30% av dem redan är uppkopplade dygnet runt ändå.

Men varför skulle man vilja ha krav på internettillgång för att spela sina spel (om det ej är spel som kräver detta på grund av att man spelar mot andra spelare på avstånd)? Jag kan inte se några fördelar med det utan tvärtemot många nackdelar.

Men förklara gärna vad som skulle vara positivt i detta för mig som användare.

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:
Så de 768kbps / 640kbps DD+ EAC3 netflix erbjuder är en sämre upplevelse än den vanligaste DVD-standarden a'la AC3 upp till 448 kbps? Vet inte om jag håller med där ärligt talat...

Visst du får ju inte samma standard som en Bluray med TrueHD eller DTS-HD, men att påstå att det ligger nånstans före DVD-eran är lite väl magstarkt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Vi vet nog hur detta kommer sluta. Vad är det uppe i nu, 170 nedlagda projekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad är det som Stadia saknar som du eftersöker?

Stabilitet, lägre latens och att de kan leverera de där 4K60 som de marknadsför. Får väl se vad Googles "negative latency" går för. Annars tror jag det kommer ta minst 5 år innan tekniken har mognat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Inte alls taggad faktiskt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av videopac:

Men varför skulle man vilja ha krav på internettillgång för att spela sina spel (om det ej är spel som kräver detta på grund av att man spelar mot andra spelare på avstånd)? Jag kan inte se några fördelar med det utan tvärtemot många nackdelar.

Men förklara gärna vad som skulle vara positivt i detta för mig som användare.

Har inte sagt att det finns några fördelar.

Jag höll med dig till 100% på 56k tiden, och till 70% på 0.5mbit tiden och 10% på 12Mbit tiden och 0% nu.

Varenda person, inklusive din farmor och farfar är eller har möjligheten att vara uppkopplad 24/7 till priset av två paket snabbmakaroner. Finns ingen anledning till att ens försöka gnälla om det mer.

Åter igen, helt rätt att online alltid är en principiellt dryg sak. Men det är knappast ett problem för någon någonstans i vårt samhälle.

Plus, hellre detta än ett denuvo.

Permalänk
Medlem

jag är för gammalmodig, konservativ å alla andra ord som kan appliceras på en fyrkantig gubbe.

Men jag är inte negativ till lösningen, och tycker den är intressant, även om jag inte högst troligen inte kommer använda streamde spel som min primära uppsättning för gaming så tycker jag de är intressant å spännande.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Inte alls. Verkligen inte. Typ minus. Negativt.

Kommer fortfarande ihåg OnLive och Gaikai. tror Stadia kommer gå samma öde. Inte att de blir uppköpta av Sony så klart, men att de.... bara försvinner. Patenten kommer ligga kvar och skvalpa hos Google och användas i några andra projekt på nått sätt, och i framtiden kanske de dyker upp i någon annan form. Men Stadia som spelprojekt kommer icke fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Alla har vi olika krav, men bara att titta på gamer nexus videon och se latenser över 100ms och uppåt (även i upplösningar som 720p) så känner jag att nej tack.

Exempel filmat i slowmotion:

https://youtu.be/m0gILReDQsY?t=844

Ja det är inget som kommer få mig att slänga ut datorn och ps4an. Men skulle vara ett perfekt komplement när man är på resande fot om de löser problemet med att man inte bara behöver rätt hastighet utan även ett hyfsat bra nätverk och även lite flax vad gäller routing till Googles servrar vad det verkar som.

Permalänk
Medlem

Valde nej då jag inte vill ha en separat streamtjänst. Jag kör Steams självhostade streaming ofta dock!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte så intressant för mig då jag inte spelar så många spel. En streamingtjänst skulle antagligen innebära att jag betalar för spel jag inte vill spela.

Skulle det dyka upp en bra tjänst till bra pris kanske jag ändrar uppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Noll och intet.
Fortfarande föbannad över singleplayer spel som kräver att man är online.

Precis just så.
Hyser absolut noll intresse för denna företeelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vore helt fantastiskt att slippa behöva ha en dator hemma.

I nuläget så är det endast spel den används för, resterande ärenden sköts via mobil eller ipad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Har inte sagt att det finns några fördelar.

Jag höll med dig till 100% på 56k tiden, och till 70% på 0.5mbit tiden och 10% på 12Mbit tiden och 0% nu.

Varenda person, inklusive din farmor och farfar är eller har möjligheten att vara uppkopplad 24/7 till priset av två paket snabbmakaroner. Finns ingen anledning till att ens försöka gnälla om det mer.

Åter igen, helt rätt att online alltid är en principiellt dryg sak. Men det är knappast ett problem för någon någonstans i vårt samhälle.

Plus, hellre detta än ett denuvo.

Problem och problem, det har väl inte med saken att göra. Om jag köper ett spel vill jag äga det, inte vara beroende av att något företag skall godkänna varje gång jag vill spela och om jag mot förmodan sitter utan internettillgång eller att företaget som tillverkat spelet gått i graven, ja då har jag inget spel längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag ser fram emot hur strömmande av spel kommer att utveckla sig, då man på ett sätt inte blir låst på ett ställe d.v.s. kunna spela på tvn, dator & mobilen.

Men hoppas på en typ av speltjänst likt Netflix.

Där sade du det. Plus savegames som inte behöver synkas.

Jag skulle åsså gärna betala lite mer för att slippa köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt?
1. jag måste köpa en handkontroll och en defekt chromecast dongel för 1400:-
2. jag måste betala månadsavgift
3. sen måste jag köpa spelen för dyrare pris än om jag skulle köpa det till något vanligt system!

Jag kan inte förstå vem som är målgruppen. Vem går med på ovanstående utan att äga en konsol eller spel pc redan idag.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.