Permalänk
Medlem

Gamingdator

Sonen önskar sig en gamingdator och det är en djungel för mig som inte är insatt i detta med alla olika val som finns. Så är det ngn som kan ge några tips på en gamingdator för en 12-åring som i dagsläget mest spelar fortnite men som kanske kommer att spela mer avancerade och krävande spel framöver. Vilken processor, vilket grafikkort, hur mycket RAM och minne behöver man som ett minimum för att det ska hålla något år i alla fall.

Permalänk

Vad har du för budget? Vill du bygga själv eller köpa en färdigbyggd dator? Ska du köpa en skärm också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Denna dator skulle jag säga är prisvärd och kommer kunna köra nya spel i några år framöver

https://www.komplett.se/product/1139826/datorer/komplett-pc/k...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte kunskap/intresse att bygga den själv så det måste bli en färdigbyggd. Budgeten ligger väl egentligen på max 10k för datorn för sen måste jag ha skärm och allt annat också.@aliasandersson:

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliasandersson:

Denna dator skulle jag säga är prisvärd och kommer kunna köra nya spel i några år framöver

https://www.komplett.se/product/1139826/datorer/komplett-pc/k...

Skickades från m.sweclockers.com

Slår ett slag för denna med! Riktigt riktigt bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elliot00:

Sonen önskar sig en gamingdator och det är en djungel för mig som inte är insatt i detta med alla olika val som finns. Så är det ngn som kan ge några tips på en gamingdator för en 12-åring som i dagsläget mest spelar fortnite men som kanske kommer att spela mer avancerade och krävande spel framöver. Vilken processor, vilket grafikkort, hur mycket RAM och minne behöver man som ett minimum för att det ska hålla något år i alla fall.

Hur mycket får det kosta och vad finns i dagsläget? Skärm / mus / tangentbord?

Jag skulle utgå från en AMD Ryzen 3000 (3500x - 3800x) CPU 16GB+ RAM och 2TB nvme M.2 disk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Budgeten ligger väl egentligen på max 10k för datorn för sen måste jag ha skärm och allt annat också. Alla verkar rekommendera AMD Ryzen och Radeon som grafikkort. Är det mycket bättre än Intel I5/I7 och Navidia grafikkort? @OldComputer:

Permalänk
Skrivet av aliasandersson:

Denna dator skulle jag säga är prisvärd och kommer kunna köra nya spel i några år framöver

https://www.komplett.se/product/1139826/datorer/komplett-pc/k...

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är en riktigt bra dator för det priset och dessutom får du 6 månaders game pass + ett gratis spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elliot00:

Budgeten ligger väl egentligen på max 10k för datorn för sen måste jag ha skärm och allt annat också. Alla verkar rekommendera AMD Ryzen och Radeon som grafikkort. Är det mycket bättre än Intel I5/I7 och Navidia grafikkort? @OldComputer:

Just nu är AMD betydligt bättre än Intel, som står och famlar i mörkret helt klart. Med AMD:s nya Ryzen serie så har dom i princip sopat mattan med Intel. Eftersom AMD även tillverkar Radeon (dvs stryrkretsarna för grafikkorten, var tidigare ATI som tillverkade dessa innan AMD köpte upp dom) så är det 100% kompatibelt. Självklart fungerar nVidia också, här är mest en smaksak av vad man gillar.

AMD:s Ryzen serire presterar som intels HEDT (Hi-End DeskTop) men är betydligt mer prisvärt. Servern i min signatur (alla delar utom bildskärm / tgb / mus ) (som helt klart är overkill för dig, iaf lagringsutrymmet) kostade ca 18 000 kr, sedan diskar för ca 30 - 40 000 kr. Hade jag köpt datorn med Intel processor så hade fått lägga 20 000 kr till bara för moderkort och CPU och ram för att uppnå samma prestanda eftersom det krävt något av dom dyraste processorerna.

En bra idé är att be inet bygga ihop maskinen åt dig, utgå från chassi, nätagg och bildskärm med någorlunda kvalitet i sig så kan dessa delar överleva 5 - 10 generationer om man är någorlunda försiktig, i så fall behöver man bara byta någon enstaka komponent var 3:e - 7:e år.

Dom bästa nätaggregaten har 10 - 12 års garanti (Har själv ett nätagg som är ca 14 - 16 år gammalt från Corsair). Dom bästa hårddiskarna från Seagate har 5 års garanti med 2 års rescue skydd, dvs Seagate betalar kostnaden för att genomföra en dataräddning om disken pajar (vilket normalt kostar 5 - 15 tusen om man lämnar in själv.) Priset på mina diskar var ca 4000 - 5000 kr st för 10 TB när jag köpte dom.

Skulle säga att den "magiska gränsen" ligger mellan 15 - 25 tusen kronor, sedan får man dubbel prestanda / mängd per 5000 kr. Själv har jag köpt datorutrustning för ca 150 tusen kronor på 20 år (7 500 kr per år), hade jag köpt allt i ny dator varje gång så skulle det kostat mellan 700 och 900 tusen).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon