Permalänk

Bra metod att bli av med "råttor"

Hej

verkar vara ett bra råttår i år då jag efter att ha bott här i mitt hus i 3 år och inte sett så mycket som en mus förrän nu när det började bli ruggit ute fått en smärre råttinvasion i köket av outgrundlig anledning. (ja eller möss eller vad det nu är för något iaf inga kattätande bestar utan rätt små brun/grå ca 7-8cm plus svans
(vet detta då ja stötte på en av dem i hallen som fick smaka på ett happy gilmore slagskott en morgon när ja skulle på muggen)

har ställt ut mus/råttfällor men de är för smarta för dessa fått beta om flera gånger då de fällt på nätterna utan något i dem och sedan blivit lensade på bete.

kör med denna typ av fällor

antingen om de lootar betet utan att stå under fället eller om de helt enkelt är för stora för dessa så de inte tar dö på dem utan bara klappar till dem och fången senare kryper ur så den är tom på morgonen när man vitjar fällorna.

även släppt ut min orm på lösdrift i lägenheten i hopp om att hon ska ta dem
(inget större förtroende då hon inte fattar att de går att äta om maten rör på sig...)
men hon tycker det är kallt och antingen går in i terrariet direkt till värmeplattan eller ligger och trycker på golvet under ett element så det var mer eller mindre meningslöst men låter terrariet stå öppet iaf och hon får jaga efter behag.

mitt nästa steg ska bli att preppa en av fällorna med "taggar/spikar" om fällorna är för klena för att ta dö på dem men ett par panelspik i nacken borde ge lite mer effekt förhoppningsvis om de nu överlever slaget.

hjälper inte detta får det bli inköp av gammal hederlig burfälla istället och avlivning med min luftpistol då det är kompatibelt även till stora kattätande bestar.

eller om ja lånar grannens laggårdskatt ett par nätter i köket tror de skulle ge bättre effekt än min bortskämda snok...

har ni några andra tips på vad man kan göra annars?

råttgift är inget alternativ pga att både jag själv har husdjur plus att grannarna har det och vill inte råka ta död på någon hund/katt av misstag för att de ätit förgiftade möss.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har en bekant som köpt fällorna som hugger av huvudet, han sa att de funkade bra, något sånt här https://www.granngarden.se/musfalla-giljotti/p/1019102

Permalänk

Det låter som möss du har då råttor är betydligt större.
Jag har använt mig av denna från Jula, hålet för betet är precis lagom stort för att trycka fast en hasselnöt. Tricket med slagfällor är att se till att betet sitter fast ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte dessa fällor, när jag misslyckades med vanliga fällor.

Dom har fast bete, så slipper krångla med sånt.
Tog 8st förra vintern och har tagit 2st denna.

https://www.granngarden.se/musfalla-supercat-gra-2-pack/p/114...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Litar mer på denna typen av fällor: https://www.biltema.se/fritid/tradgard/skadedjur/musfallor-2-...
Effektiva som tusan enligt mig, finns ingen chans att komma åt betet utan att gå igenom bygeln.
Laddar dem med vingummin, så slipper man oftast ladda om till nästa utsättning.

Permalänk
Medlem

Byt ut betet i fällorna mot Snickers som du trycker fast lite i fällan. På så sätt måste de böka lite för att få tag på det och blir offer istället för att enkelt smita undan.

Katt som du nämnt också är riktigt effektivt men oftast svåra att göra med i början. De blir rädda och stressade över nya ställen och har den inte varit hos dig innan så är det mest troligt att den kommer ligga och trycka under soffan.

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Byt ut betet i fällorna mot Snickers som du trycker fast lite i fällan. På så sätt måste de böka lite för att få tag på det och blir offer istället för att enkelt smita undan.

Katt som du nämnt också är riktigt effektivt men oftast svåra att göra med i början. De blir rädda och stressade över nya ställen och har den inte varit hos dig innan så är det mest troligt att den kommer ligga och trycka under soffan.

katten är nog inget större problem den brukar få överblivna fodermöss av mig som min orm inte vill ha istället för att jag ska slänga dem

och varit i mitt hus förut och legat på min soffa på somrarna när ja låter altandörren stå öppen och är väldigt kelig av sig så att ha den i köket ett par nätter är nog inget större problem.

om den är bra på att ta egna möss vet jag dock inte men troligen ljusår bättre på det än min bortskämda snok.

Skrivet av Baxtex:

Jag har en bekant som köpt fällorna som hugger av huvudet, han sa att de funkade bra, något sånt här https://www.granngarden.se/musfalla-giljotti/p/1019102

Skrivet av Lembritt:

Jag köpte dessa fällor, när jag misslyckades med vanliga fällor.

Dom har fast bete, så slipper krångla med sånt.
Tog 8st förra vintern och har tagit 2st denna.

https://www.granngarden.se/musfalla-supercat-gra-2-pack/p/114...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av loefet:

Litar mer på denna typen av fällor: https://www.biltema.se/fritid/tradgard/skadedjur/musfallor-2-...
Effektiva som tusan enligt mig, finns ingen chans att komma åt betet utan att gå igenom bygeln.
Laddar dem med vingummin, så slipper man oftast ladda om till nästa utsättning.

ska nog inhandla nåra av varje och se verkar iaf va en bättre design än mjölner som var vad de hade lokalt och trodde skulle vara effektivare än klassiska träfällan som typ aldrig lyckas träffa nått...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Kollat vart de kan ta sig in nånstans? Täppa igen hål om du hittar något?

Permalänk

Använder samma typ av fälla, ett tips är att sätta fast betet i själva locket istället för i "skålen"
Så de får härja lite för att få tag i det. Men de är lite svaga i själva slagfunktionen. Haft ett par blodbad under köksskåpet när de inte strukit med direkt.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Avstängd

Fällor ska vara godkända av naturvårdsverket och du får inte modifiera en fälla på egen hand.

Använder du en icke dödande fälla måste de vittras MINST var 12e timma, och du får naturligtvis inte avliva dem med din luftpistol......

Finns ganska mycket lagar och regler som måste följas om man vill bekämpa något större än en insekt.

Hur vågar du släppa lös ormen när du har slagfällor? Kan det inte vara så att det är din orm som fått ett par slag i skallen och tagit betet?

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

Kollat vart de kan ta sig in nånstans? Täppa igen hål om du hittar något?

tror de gått genom ventilationen då den har rätt stora hål men har dels stängt dem nu och preppat dem ett finmaskigt nät på utsidan av typ man sätter under takfoten mot skadedjur.

alternativt kommer de genom golvet från min krypgrund in under diskbänken men det är mer svårlöst isf då det bara är afaboard under isoleringen mot krypgrunden vilket de gnager sig igenom på typ max 5 min...

men har installerat nät i ventilationerna där också så borde vara iaf mer svårintagligt nu för att fler ska komma in än de som redan är på insidan.

Skrivet av Klubba:

Fällor ska vara godkända av naturvårdsverket och du får inte modifiera en fälla på egen hand.

Använder du en icke dödande fälla måste de vittras MINST var 12e timma, och du får naturligtvis inte avliva dem med din luftpistol......

hade ingen aning om detta. trodde skadedjur var fritt att göra sig av med...
de får väl smaka på happy gilmore då istället om nu det är mer humant än luftpistol i nacken (tagit ett par laggårdssorkar i mina dar med den så den har umpf nog att avliva större saker än möss...

Skrivet av Klubba:

enHur vågar du släppa lös ormen när du har slagfällor? Kan det inte vara så att det är din orm som fått ett par slag i skallen och tagit betet?

fällorna står under diskbänken brevid sophinken där de verkar vara till största del och riva i sopkorgen och har ormsäkrat skåpet så hon är för fet för att kunna komma in där men mössen är jag ganska säker på att de kan komma ut om de bara vill.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

hade ingen aning om detta. trodde skadedjur var fritt att göra sig av med...
de får väl smaka på happy gilmore då istället om nu det är mer humant än luftpistol i nacken (tagit ett par laggårdssorkar i mina dar med den så den har umpf nog att avliva större saker än möss...

Skadedjur är fritt att göra sig av med, med av naturvårdsverket godkända metoder.
Kanske kommer som en chock för dig men man får faktiskt inte spela golf med sorkar heller >_<

Tanken med levande-fällorna är nog snarare att man ska släppa ut mössen i skogen igen, då de klarar sig bra i det vilda även vintertid (även om de såklart tycker det är bekvämt att smita in i en varm bostad).

Har du inte tänkt låta de leva så kan du ju lika gärna använda dig av en godkänd dödande fälla.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Skadedjur är fritt att göra sig av med, med av naturvårdsverket godkända metoder.
Kanske kommer som en chock för dig men man får faktiskt inte spela golf med sorkar heller >_<

Tanken med levande-fällorna är nog snarare att man ska släppa ut mössen i skogen igen, då de klarar sig bra i det vilda även vintertid (även om de såklart tycker det är bekvämt att smita in i en varm bostad).

Har du inte tänkt låta de leva så kan du ju lika gärna använda dig av en godkänd dödande fälla.

säker ?
är ganska säker på att för skyddsjakt är även trubbigt våld godkänt som avlivningsmetod.

Trubbigt våld
Om man inte har någon kniv kan man slå ihjäl djuret genom att skada centrala nervsystemet. Slaget ska riktas mot skalltaket där skallbenet ligger direkt an mot skinnet. Ett slag här gör att skallbenet fraktureras, blödningar uppstår och hjärnvävnaden skadas. Denna avlivningsmetod kan användas mot harar, kaniner och mindre rovdjur upp till rävs storlek. Slaget ska ske med en hammare, yxa eller liknande föremål som är tillräckligt tungt för att slå sönder skallbenet.Man kan också avliva kaniner med denna princip, men utan att använda en hammare eller liknande. Man håller då kaninen i bakbenen med huvudet nedåt. Kaninen kommer då hålla huvudet uppåt, och man slår då ett ”karateslag” mot bakhuvudet med handen. Kaniner har ett tunt skallben och det är lätt att frakturera det med denna metod, med snabb död som följd.

tror att försöka klubba möss är betydligt effektivare än att försöka skära halsen av dem...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Ämnet är faktiskt fascinerande. Man kan tillbringa timmar på YouTube om detta. Här är bara en kanal:

https://www.youtube.com/user/historichunter/videos

Killen har alltså mer än en mille prenumeranter. En tungviktare på YouTube. Bara om musfällor. Bästa principen är tydligen "walk-the-plank" och en sådan kan du bygga själv eller köpa på Jula:

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-i...

Som Jula så vänligt påpekar så får du inte fylla hinken med vatten för då blir den FÖR bra.

PS. När man har tröttnat på musfällor kan man sedan hitta klipp där man lära sig allt om hur man tar bort stubbar. Eller hur man absolut INTE skall göra. Ett annat helt fascinerande ämne om vad folk kan hitta på.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en sådan musskrämmare med ljud (https://www.granngarden.se/mus-rattfritt-silverline-130-400-i...) sådan typ, köpte ifrån kina för typ 50kr styck förr. Det fungerar varje vinter (har inga här på sommaren).

När det blir kallt ute så vill de gärna in i huset, och finns masssssssor av vägar in här.

När jag hade musfälla fick jag ta en varje morgon, samt det väckte mig varje jäkla natt när de small till i köket, inte så mysigt heller direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

säker ?
är ganska säker på att för skyddsjakt är även trubbigt våld godkänt som avlivningsmetod.

Trubbigt våld
Om man inte har någon kniv kan man slå ihjäl djuret genom att skada centrala nervsystemet. Slaget ska riktas mot skalltaket där skallbenet ligger direkt an mot skinnet. Ett slag här gör att skallbenet fraktureras, blödningar uppstår och hjärnvävnaden skadas. Denna avlivningsmetod kan användas mot harar, kaniner och mindre rovdjur upp till rävs storlek. Slaget ska ske med en hammare, yxa eller liknande föremål som är tillräckligt tungt för att slå sönder skallbenet.Man kan också avliva kaniner med denna princip, men utan att använda en hammare eller liknande. Man håller då kaninen i bakbenen med huvudet nedåt. Kaninen kommer då hålla huvudet uppåt, och man slår då ett ”karateslag” mot bakhuvudet med handen. Kaniner har ett tunt skallben och det är lätt att frakturera det med denna metod, med snabb död som följd.

tror att försöka klubba möss är betydligt effektivare än att försöka skära halsen av dem...

Det du citerar är från jägarförbundet och avser §40 i jaktförordningen
"40 b § jaktförordningen anger att om man anträffar frilevande vilt så skadat eller i en sådan
belägenhet att det av djurskyddsskäl snarast bör avlivas, får djuret avlivas även om det är
fredat eller om avlivningen sker på annans mark. Enligt 12 a § jaktförordningen gäller inte
bestämmelserna om jaktmedel i jaktlagstiftningen när man skall avliva vilt som fångats med
fångstredskap."

Detta avser i främsta hand om du skulle se en kanin som fått benen överkörda av en bil eller om du själv skulle köra på ett djur och liknande situationer, då får du naturligtvis avsluta lidandet med trubbigt våld, är ju inte alla som vandrar omkring med en hagelbössa på ryggen.

Är säker på att sorken dog en snabb och relativt smärtfri död, men golfklubba är inte en godkänd jaktmetod på friska djur Avlivning av djur fångade i fälla har dock egna regler, är lite osäker på dem men skulle tro du även får använda trubbigt våld där. Så teoretiskt skulle du antagligen kunna använda en levande-fälla och sen din golfklubba på mössen, men ser inte varför man skulle vilja det istället för en fälla som dödar direkt. Djur som fångas levande får ju ofta panikångest, vilket inte är så konstigt.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att jordnötssmör är bra bete, inte så lätt att äta på utan att fällan går igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ByteBitten:

Det låter som möss du har då råttor är betydligt större.
Jag har använt mig av denna från Jula, hålet för betet är precis lagom stort för att trycka fast en hasselnöt. Tricket med slagfällor är att se till att betet sitter fast ordentligt.

Funkade ypperligt, pressade ned euroshopp chokladkakor i beteshållaren. Blev väl ~5st möss per dag/natt. Dör dem inte direkt kan det vara bra att ha en vattenbägare förberedd i diskhon så det går snabbt att dränka dem sedan. Håll musfällan med den nu skadade musen i under vattenytan tills fridfullheten inträffar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

Håll musfällan med den nu skadade musen i under vattenytan tills fridfullheten inträffar.

Skickades från m.sweclockers.com

Naturvårdsverkets författningssamling kap. 6, §5

"5 § Fångstredskap vars funktion baseras på användning av blinda eller lemlästade djur som levande lockbete, användning av sprängämnen, gasning eller utrökning, kvävning, dränkning eller användning av lim och krokar är förbjudna för fångst eller dödande av vilt. "

Försöker inte vara obstinat och är ingen expert på regelverket, men säger bara att det finns regler för hur man får fånga och döda levande djur, så man kanske ska tänka sig för vad man skriver att man gör eller rekomenderar andra att göra på ett öppet forum.

Fick ju TS att börja googla naturvårdsverkets regler i.a.f så mission accomplished där

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Naturvårdsverkets författningssamling kap. 6, §5

"5 § Fångstredskap vars funktion baseras på användning av blinda eller lemlästade djur som levande lockbete, användning av sprängämnen, gasning eller utrökning, kvävning, dränkning eller användning av lim och krokar är förbjudna för fångst eller dödande av vilt. "

Försöker inte vara obstinat och är ingen expert på regelverket, men säger bara att det finns regler för hur man får fånga och döda levande djur, så man kanske ska tänka sig för vad man skriver att man gör eller rekomenderar andra att göra på ett öppet forum.

Fick ju TS att börja googla naturvårdsverkets regler i.a.f så mission accomplished där

Säger inte att just mina möss inte dog direkt, spekulerade bara i vad TS skulle göra utifall en skrikande blödande mus wobblade runt halvt-slaktad fast-i/tsm med musfällan på golvet.

Tror förövrigt den där texten du citerade handlar om att använda dränknings-fällor primärt, inte om att göra slut på redan lidandes djurs lidande. Känns smått ohumant att låta en döende mus smita in i väggarna igen för att väl där dö en långsam plågsam död? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

Känns smått ohumant att låta en döende mus smita in i väggarna igen för att väl där dö en långsam plågsam död? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Naturligtvis ska man inte släppa ut ett skadat djur, men finns ju fler än dessa två alternativ. Dränkning anses inte OK av naturvårdsverket.

Permalänk
Medlem

***bort/mod***

§8/brott /Kent, moderator
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon214822:

Ämnet är faktiskt fascinerande. Man kan tillbringa timmar på YouTube om detta. Här är bara en kanal:

https://www.youtube.com/user/historichunter/videos

Killen har alltså mer än en mille prenumeranter. En tungviktare på YouTube. Bara om musfällor. Bästa principen är tydligen "walk-the-plank" och en sådan kan du bygga själv eller köpa på Jula:

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-i...

Som Jula så vänligt påpekar så får du inte fylla hinken med vatten för då blir den FÖR bra.

PS. När man har tröttnat på musfällor kan man sedan hitta klipp där man lära sig allt om hur man tar bort stubbar. Eller hur man absolut INTE skall göra. Ett annat helt fascinerande ämne om vad folk kan hitta på.

***bort/mod***

§8/brott /Kent, moderator
Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

***bort/mod***

Grattis, inte bara byggt en totalt olaglig fälla utan även använt glykol, som ju är sött och gott för alla djur att slicka i sig vilka sedan får uppleva en långdragen plågsam död.

Väldigt mycket djurplågeri på forumet verkar det som

Permalänk
Medlem

Walk the plank med magnet så den först känns stabil och vippar till när musen är utom räddning är en mycket effektiv klassiker, Rolling log är bra den också. Jordnötssmör eller Nutella brukar funka fint att smeta in plankan med. Glykolblandning hade varit perfekt att ha i hinken om det var tillåtet, då hade man kunnat ställa den utomhus också, men men...

Edit: Den du har ser för klen ut, ska du ha smäll-fällor ska det vara gammal hederlig med lite tryck i.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag har en bekant som köpt fällorna som hugger av huvudet, han sa att de funkade bra, något sånt här https://www.granngarden.se/musfalla-giljotti/p/1019102

De hugger för visso inte av huvudet på dem, men det är en bygel som slår upp och krossar huvudet på dem, de dör omedelbart.

Välja den stora modellen även om det är husmöss.
(ett vanligt misstag är att välja den lilla, men den fungerar inte bra, möjligen mot näbbmöss, men näbbmöss tillhör inte samma djurtyp som vanliga gnagare, de är egentligen nyttiga då de lever av insekter och mig veterligen inte kan gnaga sönder saker i väggar (de lever i färdiga springor och vrår) så jag brukar låta dem leva)

Jag brukar använda halvgammal, billig blodpudding, korvrester, etc som bete.

Det är bra om mössen pyr in fällan med muslukt så man behöver inte göra rent den.
(Man kan ju använda diskhandskar eller bara tvätta händerna när man behöver ta i den, dock blir den ju inte äcklig i egentlig mening då rester från bete brukar torka in och man kan enkelt tömma den genom att ta loss botten)

När man tömmer den på möss trycker man bara in bygeln och skakar ut musen utomhus (ge inte döda vilda möss till ormen, de kan bära på sjukdomar, men det är nog hyfsat riskfritt att låta den fånga själv, dock är ju del flesta ormar ungefär sådär som ni beskrev; Här har vi vad som torde vara en av världens mest välanpassade musfångare, men vad gör den, lägger sig under ett varmt, skönt element och väntar på serverat lyxkäk... Som någon sade, Ibland är de som människor...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Nyttja en katt. Win-Win både för dig och katten. Katten bör vara kvar inom jaktområdet någon vecka eller två efter att det verkar vara klart med dom illegala gästerna. Om där finns några potentiella inkräktare i närområdet så kommer kattens närvaro fungera avskräckande och eftersom dessa varelser är intelligenta och har kommunikationsförmåga så kommer ryktet att sprida sig inom flocken och förhoppningsvis så kommer dom hålla sig borta i några (utav deras) generationer.

Vad är det varelserna har tagit/käkat hos dig?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

lutar åt att prova en hembyggd variant av denna. har lite tunnare spillvirke och en gammal 25l plasthink med helt lodräta väggar borde de inte kunna ta sig ur tycker man.

tror de va Matthias Wandel på tuben som byggde en egen hemgjord för nåra år sedan
Edit:

ser ganska effektiv ut har typ samma hiink som han fast lite mer långsmal.

eller kanske bara helt enkelt betet på botten och såga ett mindre hål i lockat så att de kommer behöva klättra i taket också för att ta sig ur igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Katter är överskattade, enda djuret som verkligen gör soprent är hermeliner, men de är inte lämpliga som sällskapsdjur.
Katter är bara fånerier, jag därför att farsan alltid predikar om hur bra de är, men kattfan lever aldrig upp till bevis, ligger bara och vilar och äter gott... Mössen är då kvar i allafall. ha ha.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number