Permalänk
Medlem

Compaq Presario 5000

Hej igen alla nördar gamla och unga!

Jag och några kompisar spelar gammal spel ett par gånger i månaden så vill ni vara med så kan ni besöka denna tråden för mer information.
#18898049

Här är en video där jag spelar Quake 2 och Counter-Strike 1.5 online med folk från olika delar av världen på vår spelkväll i augusti år 2021 med maskinen i galleriet.

Jag kom över ett parti datorer för ett tag sedan och en av dessa burkar var en Compaq Presario 5000 från början av år 2000.
Denna dator ska bli min reservdator för Braindrain 4 som går av stapeln den 24 Januari 2020 och är ni intresserade av att komma på lanet, antigen med egen dator eller hyra en så kolla länkarna ovan.

När jag undersökte denna burken insåg jag att den är vanlig MATX låda med ATX nätdel och allt och faktiskt hade ett standard MATX moderkort.
Compaq hade ofta speciallösningar på sina datorer på 90 talet men även dom fick väl anpassa sig antar jag.

Inte nog med det så var skicket för en gång skull rätt bra, i alla fall vid första anblick så jag tänkte att den kan bli ett kul projekt med en märkesdator och se vad man kan göra med den.

Original specifikationerna är följande.

CPU: AMD Duron 700Mhz
RAM: 128Mb PC100
Moderkort:Socket A med VIA Apollo KT133 styrkrets.
GPU: Nvidia Vanta
HDD: 20Gb
Övrigt: 100Mbit Nic och V90 modem

Besök galleriet här

Permalänk
Entusiast

Sweeeet!!!!!

Permalänk
Medlem

Nice!

Permalänk
Medlem

Inget dåligt arbete där!

Visa signatur

Axman

Permalänk

Jag blir väldigt sugen på att bygga i ett liknande chassi. Fast jag skulle vilja ha moderna komponenter i. Ett sleeper-system utan ett uns av RGB.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag blir väldigt sugen på att bygga i ett liknande chassi. Fast jag skulle vilja ha moderna komponenter i. Ett sleeper-system utan ett uns av RGB.

Det är min plan när den dör totalt en dag.
Matx och ATX agg så bara bygga på.
Dom verkar gå för runt 50-100Kr på seconhand så bara hålla ögonen på en.
I princip allt är standard så inga direkt problem.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Det är min plan när den dör totalt en dag.
Matx och ATX agg så bara bygga på.
Dom verkar gå för runt 50-100Kr på seconhand så bara hålla ögonen på en.
I princip allt är standard så inga direkt problem.

Tack för tipset, detta ska kollas upp!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

En sån har man haft en gång i tiden, min hade dock en Celeron på 566 MHz om jag inte minns helt galet.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

En sån har man haft en gång i tiden, min hade dock en Celeron på 566 MHz om jag inte minns helt galet.

Dom finns i myriader av konfigurationer så intel var ett option ja.

Permalänk
Medlem

Blev en liten nostalgitripp när man såg bilderna.
Var ju ett bra hiskeligt långt tag sen man lirade på ens egna Compaq av samma modell.

Permalänk

Jag hade också en sån där vid något tillfälle (mäste ha varit 2002 eller 2003), skulle normalt inte ha köpt Compaq men det var på den tiden man fick köpa subventionerad dator via jobbet så det var en rätt bra deal. Jag minns inte vilken processor jag hade på min men det var definitivt en Intel, om jag inte minns fel var det med Rambus minnen vilket ju var lite exotiskt, ett bra grafikkort satt det också i men jag kan inte minnas vad det var. Det jag minns är att det spel som snurrade mest när datorn var ny var "Return To Castle Wolfenstein" och jag tyckte grafiken var helt magiskt bra

Tack för nostlagitrippen!

Permalänk
Medlem

Frågan är, vilka skivor får äran att sitta i frontpanelen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600K HD 6990
5960X 1070 Ti
7900X 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av yooz111:

Frågan är, vilka skivor får äran att sitta i frontpanelen

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr satt inte orginalskivan där.

Får väl göra en bootbar 98 skiva med all drivers eller nåt någon gång och stoppa dit, men vist är det smidigt att alltid ha med sig en skiva med OS:Et på till ett lan.
Igen risk man glömmer den då haha.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pa1983:

Tyvärr satt inte orginalskivan där.

Får väl göra en bootbar 98 skiva med all drivers eller nåt någon gång och stoppa dit, men vist är det smidigt att alltid ha med sig en skiva med OS:Et på till ett lan.
Igen risk man glömmer den då haha.

Jo en slipstreamad win98 skiva hade varit något, en skiva med alla senaste drivers och program som vi har tillgång till nuförtiden

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Mamma hade en Compaq dator med ett likadant chassi när jag var liten.
Spelat många timmar SimCity 2000 med kompisarna på den. XD

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Stolt ägare av en CRT 17" med tidsenlig setup, har tyvärr lite långt till Halmstad. Inget runt 08-trakten i framtiden?

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Stolt ägare av en CRT 17" med tidsenlig setup, har tyvärr lite långt till Halmstad. Inget runt 08-trakten i framtiden?

Huvudlanet Braindrain lär nog hållas i Halmstad i alla fall tills det växer ur lokalen vi hyr nu för eventet.

I dagsläget hålls dom flesta lan run Halmstad och Göteborgs trakten då det verkar närmst var dom mes involverade bor.

Vi har ju en grupp på messenger/FB för daglig chat så det är inget som hindrar folk från att be om att gå med och sedan anordna mindre privata lan, ca 10 pers ge och ta.

@necrodude kan nog fylla i bättre om eventuellt framtida planer då han är våran overlord

Permalänk
Entusiast

@pa1983:
Jag har inte så mycket att tillägga igentligen.
Vi har vårt stora Lan i Halmstad. Det tar ca 5 timmar från Stockholm till Halmstad. Det är inte så blodigt. Motorväg den 95% av vägen hit. De sista 7 milen från ljungby är vanlig landsväg.

Jag kan säga att avstånd inte har hindrat många av våra besökare. Vi har en herre (Vicor Bart) som åker från Holland. Vi har en Dansk. en Norman, En Litauer, en jänkare och en Örebroare som besöker oss.

Det är ett minnesvärt häftigt event som gör resan värd.

Permalänk
Medlem

Om inte annat får man ju tak över huvudet i 3 dagar för väldigt lite pengar, går till hyra för lokal.

Men vist alla har inte bil så kan vara jobbigt.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Jag jobbade på Compaq Supporten en gång i tiden i Kista! Det gav mig lite rysningar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Kult!

Satt och höll på med telefonsupport på WM-data när de här burkarna kom ut på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Denna såg jag aldrig på BrainDrain IV? Eller missade jag den bara? Voodoo3 är ju en klassiker som aldrig glöms däremot.