Permalänk

Speldator för 16k

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3937438&view=m

Speldator för VR och kanske streaming för 16k.

Ser allt bra ut? Tips?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Hade dock tagit bort processorkylaren då en acceptabel processorkylare redan ingår. Hade även uppgraderat grafikkortet till ett RTX 2070 Super. Om du vill ha den kylaren så ta https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5154805. 300kr dyrare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

NEJ

Moderkortet ska heta tomahawk MAX. Den har stöd för ryzen 3 serie.
Utan max - stöd för 2 serie, kan bios uppgraderas, men då måste du först ha en processor från 2 serien.

Skulle byta ut SSD till en kingston a2000. 1TB minne men bra egenskaper annars.

Grafik - byt till Sapphire pulse rx5700xt eller en nvidia 2070 super.

Håller med Cenorida om CPU kylare. Den som ingår är okej.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Ser bra ut. Hade dock tagit bort processorkylaren då en acceptabel processorkylare redan ingår. Hade även uppgraderat grafikkortet till ett RTX 2070 Super. Om du vill ha den kylaren så ta https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5154805. 300kr dyrare.

Skrivet av Savage_Gray:

NEJ

Moderkortet ska heta tomahawk MAX. Den har stöd för ryzen 3 serie.
Utan max - stöd för 2 serie, kan bios uppgraderas, men då måste du först ha en processor från 2 serien.

Skulle byta ut SSD till en kingston a2000. 1TB minne men bra egenskaper annars.

Grafik - byt till Sapphire pulse rx5700xt eller en nvidia 2070 super.

Håller med Cenorida om CPU kylare. Den som ingår är okej.

Jasså det ingår en helt okej kylare med cpun? Tack tack, missade det totalt! Då tar jag bort be quiet kylaren. Jag kommer inte hålla på och överklocka och sånt så en bjässe behöver jag inte direkt.

Jag har även bytt ut 2070 till https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5154805

Tomahawk max, denna alltså? https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5164486&utm_source=...
Tack att du sa till!
Ska även kika på kingston ssdn.

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadprince:

Jasså det ingår en helt okej kylare med cpun? Tack tack, missade det totalt! Då tar jag bort be quiet kylaren. Jag kommer inte hålla på och överklocka och sånt så en bjässe behöver jag inte direkt.

Jag har även bytt ut 2070 till https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5154805

Tomahawk max, denna alltså? https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5164486&utm_source=...
Tack att du sa till!
Ska även kika på kingston ssdn.

Ja kylaren som ingår klarar av att kyla processorn, men kan av vissa upplevas som högljudd. Klart att en eftermarknadskylare blir tystare, här är det en bekvämlighetsfråga.
Jag skulle föreslå att du kör med stock kylaren, och skulle det låta för mycket för ditt tycke kan du byta ut den till noctua eller be quiet för runt 700-900kr.

För övrigt ser detta bra ut för spel och streaming i 1440p

Edit, dubbelkolla bara att grafikkortet får plats i chassit på längden.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Avstängd

Chassit kommer med 2 120mm fläktar så jag ser ingen anledning till att lägga till 3 ytterligare, annars tycker jag väl att det ser ganska bra ut. Skulle personligen byta grafikkortet till en 5700 då den är mycket billigare för en inte jätte stor prestandaförlust och utan ray tracing, men det kanske bara är jag som inte känner mig bekväm med att lägga 16k på en dator och vill försöka få ner priset.
Jag kan hålla med om att en eftermarknadskylare kan var bra att köpa när du ändå har en så pass hög budget.

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

Ja kylaren som ingår klarar av att kyla processorn, men kan av vissa upplevas som högljudd. Klart att en eftermarknadskylare blir tystare, här är det en bekvämlighetsfråga.
Jag skulle föreslå att du kör med stock kylaren, och skulle det låta för mycket för ditt tycke kan du byta ut den till noctua eller be quiet för runt 700-900kr.

För övrigt ser detta bra ut för spel och streaming i 1440p

Edit, dubbelkolla bara att grafikkortet får plats i chassit på längden.

Brukar alltid ha på mig mina bose lurar som blockerar ljud riktigt bra så ljud tror jag absolut inte blir några problem.

Grafikkort på 299,7 mm
Maximal längd för grafikkort i chassit 381 mm Kanske krävs att man tar bort en hdd bur för det var jag tvungen att göra på min nuvarande pc, men det blir inga problem det heller om jag skulle behöva göra det.

Första gången jag kommer använda mig av en m.2 ssd, undrar vilken skillnad det kommer bli

Tack för hjälpen!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Skrivet av AppleMuffin:

Chassit kommer med 2 120mm fläktar så jag ser ingen anledning till att lägga till 3 ytterligare, annars tycker jag väl att det ser ganska bra ut. Skulle personligen byta grafikkortet till en 5700 då den är mycket billigare för en inte jätte stor prestandaförlust och utan ray tracing, men det kanske bara är jag som inte känner mig bekväm med att lägga 16k på en dator och vill försöka få ner priset.
Jag kan hålla med om att en eftermarknadskylare kan var bra att köpa när du ändå har en så pass hög budget.

Mjo, fläktar är något som jag fortfarande inte har full koll på, hur många man ska ha och vilken riktning man ska ha dem i osv osv, men jag glömde helt bort att det kanske kommer fläktar med chassit också lol

Om jag bara köper till en fläkt, eller snor en från min nuvarande pc så jag har 3 fläktar totalt?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadprince:

Mjo, fläktar är något som jag fortfarande inte har full koll på, hur många man ska ha och vilken riktning man ska ha dem i osv osv, men jag glömde helt bort att det kanske kommer fläktar med chassit också lol

Om jag bara köper till en fläkt, eller snor en från min nuvarande pc så jag har 3 fläktar totalt?

Tror även jag att fläktarna som medföljer i chassin är fullt dugliga och tillräckliga. Har själv en NZXT H500, med likadana fläktar som NZXT H510 och det fungerar fint

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Tror även jag att fläktarna som medföljer i chassin är fullt dugliga och tillräckliga. Har själv en NZXT H500, med likadana fläktar som NZXT H510 och det fungerar fint

Ja men dåså, då gick ju priset ner ytterligare

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

2 fläktar på inblås längst fram och 1 fläkt på utblås på baksidan, så rengör du filtren varje månad.
Har du hörlurar på och ljudet spelar ingen roll så är stock kylaren till processorn och chassi fläktar fullt kapabla.

Jag personligen och subjektivt ser ingen märkbar skillnad mellan en sata SSD och en nvme SSD. båda är snabba

Vill du spara en slant till så föreslår jag att du överväger köp av en Sapphire Pulse rx5700xt.
Prestandamässigt lite sämre än 2070 super, saknar raytracing, men en tusenlapp billigare.
Fördelen med m.2 är att du slipper ha satakabel till moderkortet och en satakabel till PSU.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

2 fläktar på inblås längst fram och 1 fläkt på utblås på baksidan, så rengör du filtren varje månad.
Har du hörlurar på och ljudet spelar ingen roll så är stock kylaren till processorn och chassi fläktar fullt kapabla.

Jag personligen och subjektivt ser ingen märkbar skillnad mellan en sata SSD och en nvme SSD. båda är snabba

Vill du spara en slant till så föreslår jag att du överväger köp av en Sapphire Pulse rx5700xt.
Prestandamässigt lite sämre än 2070 super, saknar raytracing, men en tusenlapp billigare.
Fördelen med m.2 är att du slipper ha satakabel till moderkortet och en satakabel till PSU.

Jag har aldrig haft ett amd grafikkort tidigare, så känner mig lite obekväm med att byta till ett när jag alltid varit så nöjd med nvidia haha :S
Men sen vill jag även inte snåla mycket mer då jag är väldigt petig med mina fps och kommer troligen att uppgradera mig till en fräsig 1440p skärm i framtiden kanske

Tack för tipsen

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Kingston a2000 som du fick rekommendation om ska vara prisvärd men nu finns den här på rea till bättre pris och prestanda https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4967925

A2000 kommer det kanske erbjudande om senare under veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Slinge:

Kingston a2000 som du fick rekommendation om ska vara prisvärd men nu finns den här på rea till bättre pris och prestanda https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4967925

A2000 kommer det kanske erbjudande om senare under veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

tyvärr tänker jag inte köpa riktigt nu... kanske om det blir mer rea på black friday så kanske jag slår till, men just nu är det lite tajt att spendera 16k på en ny dator men tack för tipset

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510