Att handla på amazon.de och amazon.co.uk

Permalänk
Medlem

Att handla på amazon.de och amazon.co.uk

Jag har för mig att man kan handla från amazon.de utan att bli överraskad av dolda avgifter i form av skatt och tull. Jag skulle bli tacksam om någon erfaren bekräftade att det är riktigt.

Har någon å andra sidan erfarenheter av amazon.co.uk, med tanke på brexit?

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Amazon.de erbjuder fri frakt om man köper via Amazon (inte något annat företag via Amazon.de dvs), men i priserna som står ingår bara tysk moms (19%). Vid kassan omräknas priset till svensk moms (25%) och du ser det "riktiga" priset.

Tänk på att stänga av Amazon Currency Converter då det 99% av fallen är billigare att sköta konverteringen via din bank.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av futhark14:

Jag har för mig att man kan handla från amazon.de utan att bli överraskad av dolda avgifter i form av skatt och tull. Jag skulle bli tacksam om någon erfaren bekräftade att det är riktigt.

Har någon å andra sidan erfarenheter av amazon.co.uk, med tanke på brexit?

Från Amazon.de brukar det vara straight forward och även fri frakt i ganska många sammanhang och över vissa summor. De tar dock in produkter från leverantörer i andra länder också så det är alltid värt att kika på vad man klickar in i korgen.

Tror inte det direkt blir dolda avgifter (beror lite på vad exakt du menar här) från Amazon.co.uk i nuläget med de handelsavtal som finns men man gör alltid bäst i att se på vad totalsumman landar på inklusive frakt och avgifter när man går till check out.

Personligen stör jag mig rätt ofta på att man ibland först får besked om att deras externa leverantörer inte levererar till Sverige när man försöker avsluta köpet.

*Dubbla trådar sammanfogade.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Tänkte beställa från amazon.de men läste nånstans att det blir en extra avgift för moms. Någon som vet ifall det stämmer och isåfall hur mycket det skulle gå på ifall man tex beställer en soundbar för 400eur?

Tacksam för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontexern:

Tänkte beställa från amazon.de men läste nånstans att det blir en extra avgift för moms. Någon som vet ifall det stämmer och isåfall hur mycket det skulle gå på ifall man tex beställer en soundbar för 400eur?

Tacksam för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Som ovan skrev, när du kommer till utcheckning ändras det till svensk moms.

Ca 5% läggs på priset.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Amazon.de är inget problem, det priset du ser är det priset du betalar. Brukar beställa massor där ifrån och det är snabbt och smidigt. Kul med lite annat utbud än i Sverige. Tänk dock på att Svenska kronan är rätt svag så det är inte alltid det är billigare på amazon.de än om man söker på prisjakt. Sedan är returer lite bökigare än returer i Sverige, det går bra men om man vill ha enkla returer så är Sverige bättre och snabbare.

Använde amazon.co.uk mycket tidigare också men har lagt ned det med tanke på all osäkerhet gällande brexit och tullar etc.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Amazon.de är inget problem, det priset du ser är det priset du betalar. Brukar beställa massor där ifrån och det är snabbt och smidigt. Kul med lite annat utbud än i Sverige. Tänk dock på att Svenska kronan är rätt svag så det är inte alltid det är billigare på amazon.de än om man söker på prisjakt. Sedan är returer lite bökigare än returer i Sverige, det går bra men om man vill ha enkla returer så är Sverige bättre och snabbare.

Använde amazon.co.uk mycket tidigare också men har lagt ned det med tanke på all osäkerhet gällande brexit och tullar etc.

Tack! Det jag kollat på har varit väldigt mycket billigare så blir nog en beställning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Amazon.de erbjuder fri frakt om man köper via Amazon (inte något annat företag via Amazon.de dvs), men i priserna som står ingår bara tysk moms (19%). Vid kassan omräknas priset till svensk moms (25%) och du ser det "riktiga" priset.

Tänk på att stänga av Amazon Currency Converter då det 99% av fallen är billigare att sköta konverteringen via din bank.

Vet du om samma gäller amazon.co.uk?

Kollade lite på vad det skulle kosta att beställa lite datordelar därifrån. På en £393.28 order vill amazon ha 4.944,37 svenska. Men om jag använder SEBs valutaräknare blir det 4665,59. Skulle det då betyda att jag sparar nästan 300kr på att betala med pund, eller kommer det vidare "dolda" avgifter senare, exempelvis från SEB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

Vet du om samma gäller amazon.co.uk?

Kollade lite på vad det skulle kosta att beställa lite datordelar därifrån. På en £393.28 order vill amazon ha 4.944,37 svenska. Men om jag använder SEBs valutaräknare blir det 4665,59. Skulle det då betyda att jag sparar nästan 300kr på att betala med pund, eller kommer det vidare "dolda" avgifter senare, exempelvis från SEB?

Bankerna brukar ta en växlingsavgift på runt 1.5%.

Permalänk
Medlem

@Nomu: Vet inte hur det är med SEB, men du kommer nog garanterat tjäna pengar på det. Skulle inte tippa på 300kr, men en 200-250kr iaf.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14