Permalänk
Medlem

Ännu en: Vilken tv borde jag köpa?

Många timmars googlande och forumtrådar senare.

Jag villhöver en TV. Syftet är en större skärm att spela RPGs, emulatorer och tv-spel på. Kommer självklart se lite film och serier på den också. Det mesta kommer streamas via diverse tjänster. Jag äger ingen blueray eller annat.
Värt att nämna är väl att jag aldrig haft en tv men jag värdesätter hög bildkvalitet och freesync på mina andra skärmar.

I min dator har jag ett Radeon VII, så freesync är ju alltid trevligt (om det ens fungerar på en tv?). Min spontana tanke är ju att med Radeon Image Sharpening få ganska ok FPS i de flesta spel, även i högre upplösning.

Var förbi Elgiganten idag och LG's OLED55C9 såg ju väldigt trevlig ut. Påminner mig om fina IPS paneler kontra TN. Samsungs Q60 såg också trevlig ut.

Rummet den ska sitta i är mitt vardagsrum, jag har ca. 3 meter från tv till soffa. Gardiner finns, så mörker/ljus är flexibelt.

Budget ca. 15 000kr. Beror lite på hur "bra" spelskärm den kan agera.

Permalänk
Medlem

@evirob:

Då hade jag gått på en Samung Q, dessa har Freesync numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@evirob:

Då hade jag gått på en Samung Q, dessa har Freesync numera.

Det har ju lutat åt en QLED pga. Priset
Några åsikter om FALD? Jag såg ingen större skillnad i butiken om jag ska vara ärlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@evirob: Jag är fel person är fråga då jag inte är särskilt kräsen.

Jag köpte en 55" Samsung 7105 (7-serie) för 5500kr förra året och är sketnöjd med bilden.
I min mening är OLED inte värt tusenlapparna för marginellt bättre bild.

FALD? Meh, jag hört om ringar och ghosting, då har jag hellre jämn belysning över hela panelen. Även med min billiga panel anser jag svärtan vara bra. Mellanklassmodellerna har riktigt bra bild 2019. Och precis som du märkte jag ingen större skillnad i butik. Kanske när det är helt mörkt i rummet? Nä, antingen LCD eller OLED, FALD är en konstig mellanlösning.

7-serie är dock det lägsta jag hade gått, lägre än det är man dumsnål. Det märks stor skillnad i menyer pga långsammare SoC tycker jag personligen. Och för och min familj som växlar mycket mellan Netflix/Viaplay/USB så är det viktigt.

Men det är jag som sagt, och jag är ganska lätt att göra nöjd.

Permalänk

Jag är väldigt kräsen när det kommer till tv och gick ifrån sista generationen panasonic plasma som tyvärr fick sluta i förtid och för mig finns endast oled på kartan, har haft "led" tv förut men är allergisk mot den urusla svärtan man får jämfört med oled, och färgerna tycker jag även dem är bättre på oled, många klagar över att oled när det kommer till rum med mkt ljus el dagsljus men har själv inget problem med det men sitter samtidigt inte med fotbollsstrålkastare i rummet heller så kan va därför, många som förespråkar "led" tv nämner att deras ljusstyrka är mkt bättre än oled och visst det må dem vara men jag är inte ute efter att bränna ögonen, har dessutom kalibrerat min E6 oled och har ljusstyrkan långt ifrån max då det blir för starkt.
Om jag inte minns helt fel så är senaste generationen oled från LG fått G-sync via uppdatering, summa summarum så ligger min röst på oled om det inte kommit fram redan

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

Skulle hålla mig borta från Q60 och kolla på Q70. En betydligt bättre display för inte så mycket mer pengar. Om du inte är intresserad av freesync köp https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5107986. Efter för många timmar på nätet har jag kommit fram till att LGs oled är den bästa 55 tums tvn, kommer troligtvis själv köpa 55 B9 eller C9

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Jag är väldigt kräsen när det kommer till tv och gick ifrån sista generationen panasonic plasma som tyvärr fick sluta i förtid och för mig finns endast oled på kartan, har haft "led" tv förut men är allergisk mot den urusla svärtan man får jämfört med oled, och färgerna tycker jag även dem är bättre på oled, många klagar över att oled när det kommer till rum med mkt ljus el dagsljus men har själv inget problem med det men sitter samtidigt inte med fotbollsstrålkastare i rummet heller så kan va därför, många som förespråkar "led" tv nämner att deras ljusstyrka är mkt bättre än oled och visst det må dem vara men jag är inte ute efter att bränna ögonen, har dessutom kalibrerat min E6 oled och har ljusstyrkan långt ifrån max då det blir för starkt.
Om jag inte minns helt fel så är senaste generationen oled från LG fått G-sync via uppdatering, summa summarum så ligger min röst på oled om det inte kommit fram redan

Det stämmer att årets modeller har freesync/adaptive sync/nvidia certified sync etc.

Är det nägon av er som använder Tv:n som skärm till datorn? Fungerar det bra?

Sist jag hade en tv var 2008, det fungerade bra med dator till tvn då. Å andra sjdan fanns inte g-sync och allt annat som man kanske önskar sig idag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Skulle hålla mig borta från Q60 och kolla på Q70. En betydligt bättre display för inte så mycket mer pengar. Om du inte är intresserad av freesync köp https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5107986. Efter för många timmar på nätet har jag kommit fram till att LGs oled är den bästa 55 tums tvn, kommer troligtvis själv köpa 55 B9 eller C9

Nackdelen med Q70 är att den kostar i princip lika mycket som den billigare C/B:an? Jag kan absolut tumma på saker som sync osv. Om bilden är bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Q70 kommer troligtvis att sjunka i pris på BF. Men om det inte är ett krav så köp en B9 oled den är bättre på nästan allt. Kan vara värt att kolla på på Q70 Q80 Q85 eller till och med Sony XG950 ifall du har ett väldigt ljust rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

Använder tvn väldigt mkt till datorn men det är isåfall för spel och film men även till viss del surfande men föredrar "skrivbordet" om jag ska surfa på nätet, men för spel och film funkar det ypperligt även om min "bara" har en 60hz panel så är det inget jag plågas utav såvida det inte gäller något fps spel online för då föredrar jag att sitta i kontorsstolen vid skrivbordet för att kunna va mer på tå så att säga, gällande val av tv för dig beror helt på vad du har för krav och vad du är van vid, https://www.rtings.com/ denna sidan är suverän om du ska kolla upp någon tv och se vad dem skriver då dem testar dem på djupet och dem visar även sina inställningar för respektive tv som andra kan använda sig utav.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w