Reparerbarhet gällande Apples produkter

Permalänk
Medlem

Reparerbarhet gällande Apples produkter

Apple har fått en hel del kritik under de senare åren då många av deras produkter har blivit svårare och svårare att uppgradera och reparera. Bland annat så kunde man för några år sedan byta ut både batteri, internminne och lagring i en MacBook Pro utan större ansträngning. Så här hette det då:

"Wow! What an incredible machine. We are very impressed by the ease with which the new MacBook Pro came apart. This machine should be a joy to work on."

https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+15-Inch+Unibody+T...

I de senaste modellerna limmas batteriet fast i Top Case vilket gör det svårt att byta ut utan att samtidigt behöva kassera en stor del av datorn. Både SSD och interminne är fastlött på logikkortet vilket omöjliggör en uppgradering. Går exempelvis grafikkortet sönder om något år så måste man kassera både internminne och lagring vilket kan var tråkigt om man har beställt en fullspecad MacBook Pro 16" med 64 GB minne och 8 TB SSD.

https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+16-Inch+2019+Tear...

Runt 22 minuter in i detta videoklipp förklarar man på iFixit hur Apple skulle kunna gå till väga för att göra datorn enklare att reparera. Där finns utrymme till detta men uppenbarligen inte viljan.

Nu verkar det som att den amerikanska kongressen har börjat ifrågasätta Apples metoder. Flera presidentkandidater utlovar dessutom en lagändring om de vinner valet. Tror ni att detta på sikt kan få Apple att ändra sig och göra datorerna enklare att reparera igen? Personligen så gillar jag Apples produkter. Äger en MacBook Pro som börjar bli något till åren och skulle gärna uppgradera snart men det bär emot at köpa en så pass dyr dator där kostnaden för en reparation blir så hög. Speciellt med tanke på att jag inte uppgraderar särskilt ofta och vill att den ska hålla långt efter det att garanti och reklamationsrätt har gått ut.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.726792/kritiker-ifragasatter...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Apples produkter anno första iPoden är designade för att gå sönder eller märkbart försämras lagom till upphörandepunkten av deras garantitiden.
Produkterna marknadsförs som premiumsegment men håller i 2-3 år.
Oberoende användare har tex upptäckt hur Apple kapar batteriet på sina produkter och mörkar detta.

Apple vill att kunden köper en ny uppsättning av premium verktyg var annat år, annars kommer försäljningen minska.

Jag handlar inte apples produkter på grund av denna ytterst cyniska inställningen till kunderna.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, EU är redan på pucken, dock nämns mest tvättmaskiner och liknande, man kan ju hoppas att det breddas till det mesta.

https://www.99mac.se/artikel/12055

Permalänk
Rekordmedlem

Det händer andra saker inom väldigt närliggande områden också >

Företag åtalas för ”planerat åldrande”
Kan det verkligen vara så att ett företag bygger in självförstörande moment eller andra egenskaper som tvingar konsumenten att köpa nytt? Det har under hösten prövats i fransk domstol och snart kommer världens första dom om planerat åldrande.
HOP upptäckte att Epsons skrivare har en funktion som räknar utskrifter och sedan efter att ett visst antal har skrivits ut har en funktion som uppmanar till byte av bläckpatron. Det är bara det att det då finns finns mellan 20-40 procent bläck kvar i patronen.
– Vi anser att det är ett solklart fall som strider mot den nya lagen om planerat åldrande och väntar nu på domstolens beslut

https://www.aktuellhallbarhet.se/nu-provas-planerat-aldrande-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@Delerium: Jag vet inte hur det kommer att bli, men det är ju många tillverkare som går åt det hållet. Det kommer ju liksom naturligt av hetsen mot allt tunnare och lättare prylar, men också förstås för att man vill ha högre kvalitetskänsla vilket gör det svårt att ha exempelvis laptops som är enkla att plocka isär.

Jag kör hårt på Thinkpads bland annat av denna anledning men även där har ju en del modeller fått fastlött minne och liknande. Fortfarande är de förhållandevis reparerbara i alla fall. Köpte senast en X1 till min syrra i julklapp och batteri och SSD går ganska lätt att byta men inte minnet tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

Apples produkter anno första iPoden är designade för att gå sönder eller märkbart försämras lagom till upphörandepunkten av deras garantitiden.
Produkterna marknadsförs som premiumsegment men håller i 2-3 år.
Oberoende användare har tex upptäckt hur Apple kapar batteriet på sina produkter och mörkar detta.

Det är lätt att påstå saker, men jag föredrar fakta framför konspirationsteorier.
Först och främst lite vanligt förnuft: Deras egen utökade garanti/försäkring gäller i två år utöver den ordinarie ett års garantin du får med grejerna, dvs tre år totalt. Det vore en total förlustaffär att garantera produkters livstid i tre år om deras prylar vore tänkta att paja inom 2-3 år. Att de säljer garantin i sig är med andra ord ett tydligt tecken på att den går med vinst för dem, dvs att deras kunder generellt sett inte behöver använda sig av den.

För att gå lite mer i detalj:
- Ja, de har - som alla tillverkare - måndagsexemplar. Det är vad man har garanti till (se föregående paragraf).

- Ja, de har - som alla tillverkare - modeller med designmissar, vare sig vi nu pratar problem med lödningsprocessen, som vi sett för många år sen, eller tangentbordsproblemen med deras butterflymekanism som är den senaste egentliga skandalen. Den senare har dock resulterat i ett utökat 4-årigt utbytesprogram - betydligt mer än de 2-3 år du påstår skulle vara prylarnas genomsnittliga livstid.

- Ja - Apple ”kapade” batteriet på sina produkter: När batteriet var slitet nog så det inte kunde leverera ström nog vid kraftiga effektuttag (vilket är en egenhet hos ALLA litiumjondrivna enheter oavsett tillverkare), lade de telefonen i ett snålläge, där SoC i enheten klockades ner för att detta inte skulle inträffa. Om man inte visste bättre skulle man nästan kunna tro att Apple såg till att deras enheter INTE skulle sluta funka efter 2-3 år, även om de inte kunde fungera i full hastighet förrän man bytt till ett fräscht batteri. Men efter att detta ledde till ett ramaskri började de med att informera - inte bara på sin hemsida utan också i själva telefonerna - att det går att byta batteri, och fortsätta använda telefonen som vanligt.

- Apple supporterar generellt sett sina mobila enheter i ca 5 år med mjukvaruuppdateringar. Hur många av deras konkurrenter gör något liknande? Hade de behövt lägga resurser på det om iPhones eller iPads höll 2-3 år?

- Apple supporterar generellt sett sina datorer med möjlighet att byta reservdelar i 5-7 år och med mjukvaruuppdateringar i 7-10 år. Är det en strategi som tyder på att datorerna är tänkta att paja efter 2-3 år, eller skulle det kunna vara så att de vet att kundernas prylar håller ett bra tag och att tillverkaren tänker lite mer långsiktigt än till nästa kvartalsrapport?

Apple ligger generellt sett i topp i kundnöjdhetsundersökningar, och har generellt sett lojala kunder. Tyder det på att deras grejer pajar efter oresonligt kort tid?

Därmed inte sagt att det inte finns många som byter prylar så ofta de har råd, men det är inte unikt för Apple-fanbois. Du sitter just nu på ett forum för folk som byter grafikkort som andra byter underkläder...

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag kör hårt på Thinkpads bland annat av denna anledning men även där har ju en del modeller fått fastlött minne och liknande. Fortfarande är de förhållandevis reparerbara i alla fall.

Pah. Nu behöver du hålla koll på att UEFI:t i datorn tycker om komponenterna som finns i den även hos Lenovo, tyvärr. En kollega misslyckades nyss med en radiotransplantation mellan två Thinkpads av den orsaken.Och deras serveravdelning har börjat varna att de kommer att köra minnet på lägre hastighet om man stoppar in kretsar som inte har deras TruDDR4 DRM-krets, oavsett minnets faktiska kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Apples produkter anno första iPoden är designade för att gå sönder eller märkbart försämras lagom till upphörandepunkten av deras garantitiden.
Produkterna marknadsförs som premiumsegment men håller i 2-3 år.
Oberoende användare har tex upptäckt hur Apple kapar batteriet på sina produkter och mörkar detta.

Apple vill att kunden köper en ny uppsättning av premium verktyg var annat år, annars kommer försäljningen minska.

Jag handlar inte apples produkter på grund av denna ytterst cyniska inställningen till kunderna.

Du har säkert rätt i det du säger.
Mina upplevelser förr var dock annorlunda. Jag hade en iPod Mini (gen 1 som var jättetjock trotts namnet) och en Powerbook Alu 15", dessa användes långt in på slutet av 00-talet och bra mycket längre än 2-3 år. iPoden tvättades i tvättmaskinen och fungerade lika bra i flera år efter det. Jag använde Powerbook:en tills så sent som 2013, även om den bara användes som surfdator vid soffan sista åren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Att skrivare har inbyggda räkneverk måste väl vara något allmänheten känner till? 😶 Så har väl varit fallet i åtminstone 10 år? Åt helvete, självklart. Men det är där de tjänar pengarna. :/

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Thornblom:

Du har säkert rätt i det du säger.

Det är ju det han inte har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är ju det han inte har...

Anledningen till att jag skrev så var att jag har endast mina personliga upplevelser att basera mina påståenden på. Inte direkt fakta. Knappt gjort någon research på vad andra tycker om Apple:s produkter. Jag kanske haft tur?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Pah. Nu behöver du hålla koll på att UEFI:t i datorn tycker om komponenterna som finns i den även hos Lenovo, tyvärr. En kollega misslyckades nyss med en radiotransplantation mellan två Thinkpads av den orsaken.Och deras serveravdelning har börjat varna att de kommer att köra minnet på lägre hastighet om man stoppar in kretsar som inte har deras TruDDR4 DRM-krets, oavsett minnets faktiska kvalitet.

Jaså, det var ju tråkigt. Jag har inte försökt byta komponenter på datorer med garanti kvar så jag vet inte hur stort problem det är på de senaste modellerna, men något äldre modeller har inte gett mig några sådana problem. Men även om man nu måste ha signade komponenter så är det ju en fördel om de går att plocka loss utan omfattande arbete. Exempelvis är macbooks batterier fastlimmade rejält i chassit, medan även de tunnaste Thinkpadsen har ett batteri som är enkelt åtkomligt. Jag har bytt trackpads och tangentbord på Thinkpads flera gånger med bara en skruvmejsel och så vidare.

Sen kan man förstås diskutera hur viktigt det är att kunna öppna en dator och byta komponenter, jag förstår förstås att de flesta inte bryr sig om sånt utan helt enkelt köper en ny om den går sönder efter att garantin har gått ut. Även jag gör ju det med en del saker, men det betyder inte att det inte är en fördel att man kan reparera något. Jag tycker inte att exempelvis en Thinkpad X1 är en kompromiss på särskilt många områden, den är tunn och lätt, och hållbar, och går att reparera. En Macbook Pro är tunn och lätt, men inte så mycket tunnare och lättare än en X1, och inte särskilt hållbar och inte reparerbar. Gillar man MacOS så är förstås Windows (eller Linux) en kompromiss, men jag föredrar Windows så det är inte en kompromiss för mig.

Permalänk

@Thornblom:
Aha, "Du har säkert rätt" som en artighetsfras?

Nej, tyvärr: Om ett påstående för att vara sant kräver att hundratals människor konspirerar med varandra i hemlighet och det inte läckt uttryckliga dokument om det på ett decennium eller mer, så tror jag man kan utgå från att påståendet är en konspirationsteori, och då är sanningen troligen lite mer komplex än personen i fråga vill ha det till; det var vad jag kommenterade i mitt inlägg. "Rätt" svar skulle därmed inte vara "du har säkert rätt", utan "det skulle kunna vara så, men.."

Permalänk

@snajk:
Jag hade självklart föredragit en MacBook Pro utan limmade och nitade delar för de fall när saker faktiskt pajar utanför garantitiden. Dock är min erfarenhet att de här maskinerna bara går och går - min äldsta MacBook Pro kommer att fylla 10 i april: Ett decennium av felfri drift och den används fortfarande aktivt av min fru i hennes företag. Min nuvarande arbetsdator är en Retina-modell från 2013 som inte verkar ha några som helst planer på att ge upp andan - jag bytte upp mig enbart för att jag behövde fler kärnor för att kunna labba lokalt med virtuella maskiner men har inte haft behov av att uppgradera sen dess: Intels svacka har gjort att det är först sedan slutet av förra året, när man kan få 6- och 8-kärnors CPU:er i laptops, som det går att få något som är meningsfullt snabbare.

Den huvudsakliga problemställningen för Applekunder är med andra ord att man behöver köpa laptops med en specifikation man kan leva med under datorns hela förväntade livstid istället för att kunna köpa en basmodell och uppgradera den efterhand. Detta blir naturligtvis betydligt dyrare med de marginaler Apple tar ut för Build-To-Order-specifikationer än det var innan 2013 då man enkelt kunde ploppa i en SSD och nya DIMM:ar även i deras laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@mrqaffe: Att skrivare har inbyggda räkneverk måste väl vara något allmänheten känner till? 😶 Så har väl varit fallet i åtminstone 10 år? Åt helvete, självklart. Men det är där de tjänar pengarna. :/

Och i de fall jag känner till är det när det svampen som samlar upp bläck från rengöringsprocesserna anses vara full, för att skrivaren inte ska börja läcka ut bläck. Då lämnar man in skrivaren, svampen byts och räknaren nollställs. Jag rengjorde svampen själv och tog hem en mjukvara för att nollställa räknaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@snajk:
Jag hade självklart föredragit en MacBook Pro utan limmade och nitade delar för de fall när saker faktiskt pajar utanför garantitiden. Dock är min erfarenhet att de här maskinerna bara går och går - min äldsta MacBook Pro kommer att fylla 10 i april: Ett decennium av felfri drift och den används fortfarande aktivt av min fru i hennes företag. Min nuvarande arbetsdator är en Retina-modell från 2013 som inte verkar ha några som helst planer på att ge upp andan - jag bytte upp mig enbart för att jag behövde fler kärnor för att kunna labba lokalt med virtuella maskiner men har inte haft behov av att uppgradera sen dess: Intels svacka har gjort att det är först sedan slutet av förra året, när man kan få 6- och 8-kärnors CPU:er i laptops, som det går att få något som är meningsfullt snabbare.

Jo absolut, men mina erfarenheter av Thinkpads är ganska lika. Min X220 från 2011 fungerar fortfarande utan problem och tjänstgör numera som HTPC. Hade dess skärm varit aningen mer högupplöst så hade jag nog fortfarande använt den som laptop för film och surf på resor, i soffan och liknande. Under tiden jag har haft den har den också klarat att åka i golvet ett gäng gånger och fått åtminstone en kaffekopp spilld rätt ner i tangentbordet.

Citat:

Den huvudsakliga problemställningen för Applekunder är med andra ord att man behöver köpa laptops med en specifikation man kan leva med under datorns hela förväntade livstid istället för att kunna köpa en basmodell och uppgradera den efterhand. Detta blir naturligtvis betydligt dyrare med de marginaler Apple tar ut för Build-To-Order-specifikationer än det var innan 2013 då man enkelt kunde ploppa i en SSD och nya DIMM:ar även i deras laptops.

Jo precis, och andra tillverkare går också åt det hållet. Apple har ju valt sin väg men det är tråkigt om alla tillverkare av "premiumlaptops" måste göra liknande produkter som riktar sig till samma målgrupp, det borde finnas utrymme för mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Apples produkter anno första iPoden är designade för att gå sönder eller märkbart försämras lagom till upphörandepunkten av deras garantitiden.
Produkterna marknadsförs som premiumsegment men håller i 2-3 år.
Oberoende användare har tex upptäckt hur Apple kapar batteriet på sina produkter och mörkar detta.

Apple vill att kunden köper en ny uppsättning av premium verktyg var annat år, annars kommer försäljningen minska.

Jag handlar inte apples produkter på grund av denna ytterst cyniska inställningen till kunderna.

Vad är det där för skitsnack, har du aldrig varit på en skolgård? 9 and 10 barn har en beg iphone i handen som funkar skitbra fast det är en gammal model. samma sak med MACar dom håller i en evighet jämfört med pc laptops.

Kort sagt appleprodukter håller tills det att hardvaran inte orkar längre. och det är inga tre år utan snarare åtta.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Vad är det där för skitsnack, har du aldrig varit på en skolgård? 9 and 10 barn har en beg iphone i handen som funkar skitbra fast det är en gammal model. samma sak med MACar dom håller i en evighet jämfört med pc laptops.

Kort sagt appleprodukter håller tills det att hardvaran inte orkar längre. och det är inga tre år utan snarare åtta.

Jag har aldrig haft en iPhone som har gått sönder av ålder. Min 9 år gamla iPhone 4 fungerar utmärkt fortfarande men jag bytte för några år sedan ut den pga prestandan. Min 11 år gamla MacBook Pro fungerar även den utmärkt och används fortfarande. Kör senaste versionen av macOS på den vilket går att trixa in med hjälp av en patch. Flyter på rätt bra sedan jag satte in en SSD i den. Däremot har jag fått byta batteri några gånger.

http://dosdude1.com/catalina/

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo absolut, men mina erfarenheter av Thinkpads är ganska lika. Min X220 från 2011 fungerar fortfarande utan problem och tjänstgör numera som HTPC. Hade dess skärm varit aningen mer högupplöst så hade jag nog fortfarande använt den som laptop för film och surf på resor, i soffan och liknande. Under tiden jag har haft den har den också klarat att åka i golvet ett gäng gånger och fått åtminstone en kaffekopp spilld rätt ner i tangentbordet.

Jo precis, och andra tillverkare går också åt det hållet. Apple har ju valt sin väg men det är tråkigt om alla tillverkare av "premiumlaptops" måste göra liknande produkter som riktar sig till samma målgrupp, det borde finnas utrymme för mer.

Jo, jag har ett par Thinkpads i liknande tjänst; på Fedora respektive OpenBSD. De håller ju hur bra som helst vad gäller elektroniken, men jag måste säga att gångjärnen till skärmen blir betydligt sladdrigare på dem än på Apple-laptops efter några år. Inget funktionellt, men det känns rent mekaniskt på Thinkpads när de har några år på nacken; det kan jag inte säga stämmer på MacBooks/MacBook Pro åtminstone bak till ~2008.

Vad gäller premiumlaptops: Thinkpads T- och P-serier har ju tenderat att vara extremt flexibla vad gäller ombyggnation och lagning, medan X-modellerna tappat en del av detta de senaste åren. Man kan väl konstatera att om man vill ha en så portabel laptop som möjligt i en viss storleksklass så brukar deras servicevänlighet sjunka rejält med tjocklek och vikt. Det tråkiga är att om man inte vill ha ett totalt slagskepp till dator, brukar kvaliteten på skärmen och ramen sjunka i takt med att servicevänligheten ökar. Det kanske finns någon tillverkare som ger en bättre kompromiss där, men sen jag träffade på Apple och macOS har jag inte känt något behov att byta min daily driver till något annat: En Unix som funkar utan handpåläggning, i ett robust och elegant paket - jag är helt nöjd med det.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@snajk:
Jag hade självklart föredragit en MacBook Pro utan limmade och nitade delar för de fall när saker faktiskt pajar utanför garantitiden. Dock är min erfarenhet att de här maskinerna bara går och går - min äldsta MacBook Pro kommer att fylla 10 i april: Ett decennium av felfri drift och den används fortfarande aktivt av min fru i hennes företag. Min nuvarande arbetsdator är en Retina-modell från 2013 som inte verkar ha några som helst planer på att ge upp andan - jag bytte upp mig enbart för att jag behövde fler kärnor för att kunna labba lokalt med virtuella maskiner men har inte haft behov av att uppgradera sen dess: Intels svacka har gjort att det är först sedan slutet av förra året, när man kan få 6- och 8-kärnors CPU:er i laptops, som det går att få något som är meningsfullt snabbare.

Den huvudsakliga problemställningen för Applekunder är med andra ord att man behöver köpa laptops med en specifikation man kan leva med under datorns hela förväntade livstid istället för att kunna köpa en basmodell och uppgradera den efterhand. Detta blir naturligtvis betydligt dyrare med de marginaler Apple tar ut för Build-To-Order-specifikationer än det var innan 2013 då man enkelt kunde ploppa i en SSD och nya DIMM:ar även i deras laptops.

Skrev precis ett inlägg om min Macbook Pro 2014 där styrplattan gett upp. Macforum vill ha 7000,- för att byta topcase in. batteri mm. I övrigt fungerar datorn felfritt så det är synd att det verkar hopplöst att få den lagad. Man kan ju tycka att det borde gå att laga en del i datorn som ändå utsätts för påfrestningar.

Visa signatur

//Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyman_se:

Skrev precis ett inlägg om min Macbook Pro 2014 där styrplattan gett upp. Macforum vill ha 7000,- för att byta topcase in. batteri mm. I övrigt fungerar datorn felfritt så det är synd att det verkar hopplöst att få den lagad. Man kan ju tycka att det borde gå att laga en del i datorn som ändå utsätts för påfrestningar.

iFixit har en guide för hur man byter den men det är rätt komplicerat. Inget jag hade gett mig på.

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Displ...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Först och främst är det batteriet som borde vara lätt att byta. Det är en sak som åldras och som man kanske vill förnya innan datorn gjort sitt. Speciellt nu när datorerna håller mycket längre sett till prestanda för en vanlig användare (som inte utnyttjar datorns prestanda till max). Så jag gillar inte att apple limmar fast dem på det sättet. Jag förstår att de inte kan bytas så enkelt som på äldre dell, hp, lenovo osv. eftersom allt ska vara både tunnare och lättare.

Näst på tur att gå att byta är SSD-disken. Det är något som man kan växa ur och det är inte lika roligt att ha en extern hårddisk eller köpa helt ny dator.

Det finns även fall där Apple inte "känner till" sina egna återkallelser eller utökade garantier. Jag som oteknisk eller teknisk konsument inte känna till alla sådana saker. Jag ska bara ringa supporten eller gå till en verkstad och få informationen. Att de fixar det gratis istället för ett dyrt serviceerbjudande. Minns dock inte källan.

De har ju utökat garantin (eller vad man kallar det) på de där dåliga tangentborden, men det tog långt tid. Även andra fabrikationsfel som är utbredda har de inte erkänt.

Lång support med uppdateringar är något de gör bra. En arbetskamrat hade problem med sin nya iphone 11. Supporten var bra och kunde få ut diagnostikloggar, fjärrstyra och se telefonens display. Det var bra. Problemet är bara att de inte ser felet som han har på GPS:en i sina loggar. Men de vill att man skickar in telefonen. De kommer och hämtar telefonen (smidigt), men efter service får man tillbaka samma telefon med samma problem. Arbetskamraten har gjort så mycket felsökning och jämförelse att det helt enkelt är fel på telefonen men Apple vägrar förstå.

Apples attityd till tredjeparts reparatörer gillar jag inte. De skrattar i princip åt de som har en trasig iphone och inte aktiverat icloud backup (eller inte varit på wifi på länge så att backupen kört). Man kanske förlorat bilder som är värda mycket för dig, men Apple säger bara att man inte kan göra något, köp en ny telefon istället och lär dig en läxa. När en tredjeparts reparatör oftast kan rädda bilderna till ett humant pris.

Sedan tycker jag tillverkare i allmänhet borde vara öppnare med möjligheter att laga deras produkter. Tillhandahålla reservdelar och kretsscheman. Inte så att vem som helst ska kunna köpa det, men certifierade företag. Andra saker som borde uppmuntras är spillsäkra tangentbord och kretskort som tål fukt bättre. Vi måste tänka på vår planet

Permalänk
Inaktiv

Finns en utmärkt bra YouTube kanal om de här, folk som lämnar in sina trasiga äppel skrutt produkter och antingen så begär Apple jätte höga priser eller så säger dom att de inte går att laga, bland annat att återskapa data från en vatten skadad iPhone vilket går hur bra som helst, kvinnan som driver den här reparations firman har bland annat pratat med politiker, finns flera klipp men de bästa är hur hon Live lagar Apple prylar utan problem.

https://m.youtube.com/channel/UCPjp41qeXe1o_lp1US9TpWA/videos