Permalänk

OLED på Black Friday

Är ute efter att köpa en OLED på 65", helst LG/Philips men kanske Sony om prisskillnad avgör, och hoppas att BF kan innebära prisskillnader som bli avgörande för mig.

Modeller som i dag ligger mellan 21-25k, kan de tänkas säljas för 14-17k under rean? Har aldrig handlat under BF förut så har ingen referensmall för vad som brukar rabatteras som mest, och hur mycket.

Försökt kolla lite prishistorik för tidigare modeller men i och med att OLED varit så pass nytt och dyrt så har jag liksom sett att skärmar kostat 42k och hamnat på ungefär hälften till BF, men det kommer ju knappast vara så att de skärmar jag nämner rabatteras så pass mycket...

Å ena sidan tänker jag att det är 55-modellerna som är mest populära och säkert kommer få lite rampljus, men samtidigt är 65:are dyrare från början och har därför mer "utrymme" för rabatter på fler tusenlappar. Tänker att de kanske gör satsningar att få dyrare grejer sålda genom att rabattera dem lite extra?

Ni som har bättre koll och erfarenhet här, vad bör man förvänta sig?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Jag gissar att de kommer landa på 19K och har man riktigt tur så kanske någon ligger på 18K.

Möjligen att de äldre modellerna (B8) kan leta sig ned mot 15-17K om de råkar sitta på många kvar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag tror att den svaga svenska kronan gör att det blir svårt för handlarna att sänka från 22k till 14k för nyare modeller.

Men eventuellt att vi ser bra sänkningar på Amazon.de eller liknande, den sidan kan vara värt att spana på vid BF också.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Priserna verkar lite lägre i år, har för mig att LG C8 65 låg på nästan 30k och gick ner på 22900 under bf. Kan tänka mig att årets C9 kan landa på 21-22 med dagens priser. Oavsett så är BF alltid en riktig lowpoint för priser när det gäller tv, tror inte C8 sänktes mycket mer innan den fasades ut helt för C9.

I min värld så har man en tv så pass länge att någon tusing upp eller ner bör inte stoppa en om man verkligen bestämt sig för ett köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inte mer än så alltså :/

Att det blir deals på äldre modeller, som då kanske hamnar på 17-18k dit jag kan sträcka mig, hur sannolikt kan det tänkas vara? Ser ju ändå några sådana som ligger på 20-22k i dag.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk

@MystiX: Håller verkligen med dig egentligen, men det är redan en sådan stretch att jag ska köpa en tv för så pass mycket just nu så det känns väldigt snårigt... :S

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem

köp den du vill ha redan nu. går den ner i pris använd lägsta pris garanti.
1. Du har tv du är nöjd med
2. du har den före alla andra i denna sjuka hetsvärld.
3. går den ej ned i pris har du redan köpt en bra produkt till låg marginal som de ej kan sänka pris på.

gl hf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

@MystiX: Håller verkligen med dig egentligen, men det är redan en sådan stretch att jag ska köpa en tv för så pass mycket just nu så det känns väldigt snårigt... :S

Nu försöker jag inte vara dum men du kanske inte ska lägga ut så mycket pengar om du tycker det är mycket samt att det är en "stretch". Du gör ju som du vill givetvis, men jag kan ju råda dig att i vart fall inte lägga mer än din satta gräns om 15k, om du nu redan känner att den är att sträcka ekonomin.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Komplett säljer 65B9 för 17k: https://www.komplett.se/product/1138179/tv-ljud-bild/tv-video...

Jag hade egentligen tänkt vänta ett par år på att priserna skulle falla ytterligare men 17k för 65 är ändå rätt bra. Självklart kommer det nya funktioner och förbättringar hela tiden men finns det någon nästa stor grej som man borde invänta eller är det bara marginella förbättringar? Vissa pratar om HDMI 2.1 men det har B9 redan.

@Laxpudding är säkert trött på att bli taggad överallt men jag tror att intresset för denna OLED är väldigt stor och jag och många andra skulle bli väldigt glada om han eller någon annan kunnig kunde tala om ifall det är några större förändringar på gång. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Komplett säljer 65B9 för 17k: https://www.komplett.se/product/1138179/tv-ljud-bild/tv-video...

Jag hade egentligen tänkt vänta ett par år på att priserna skulle falla ytterligare men 17k för 65 är ändå rätt bra. Självklart kommer det nya funktioner och förbättringar hela tiden men finns det någon nästa stor grej som man borde invänta eller är det bara marginella förbättringar? Vissa pratar om HDMI 2.1 men det har B9 redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Även jag är intresserad av detta - 17k för 65 B9 känns riktigt bra! Är det värt att vänta för att se vad C9:an landar på, eller bör jag slå till redan nu?

Hur har ni för övrigt resonerat kring 55 mot 65? Är lite kluven gällande vilket storlek jag ska köpa. Vi har i nuläget en liten 32'' och osäker på om 65'' därför blir ett alldeles för stort hopp (sitter 2,9m ifrån) och tar upp för mycket plats i rummet, eller om det kommer att "smälta in" till slut - har en sambo jag behöver hålla glad också! 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av tteodorw:

Även jag är intresserad av detta - 17k för 65 B9 känns riktigt bra! Är det värt att vänta för att se vad C9:an landar på, eller bör jag slå till redan nu?

Hur har ni för övrigt resonerat kring 55 mot 65? Är lite kluven gällande vilket storlek jag ska köpa. Vi har i nuläget en liten 32'' och osäker på om 65'' därför blir ett alldeles för stort hopp (sitter 2,9m ifrån) och tar upp för mycket plats i rummet, eller om det kommer att "smälta in" till slut - har en sambo jag behöver hålla glad också! 😎

Vad erbjuder egentligen C9 som B9 inte har? Känns mest som smågrejer. Jag har redan gjort bytet från 55 till 65 och skulle aldrig kunna gå ner i storlek igen. Man brukar säga att det är bättre att köpa den större om man velar mellan två storlekar eftersom man oftast ångrar att man inte köpte större men går ni från 32 blir skillnaden enorm även om ni nu väljer 55.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Komplett säljer 65B9 för 17k: https://www.komplett.se/product/1138179/tv-ljud-bild/tv-video...

Jag hade egentligen tänkt vänta ett par år på att priserna skulle falla ytterligare men 17k för 65 är ändå rätt bra. Självklart kommer det nya funktioner och förbättringar hela tiden men finns det någon nästa stor grej som man borde invänta eller är det bara marginella förbättringar? Vissa pratar om HDMI 2.1 men det har B9 redan.

@Laxpudding är säkert trött på att bli taggad överallt men jag tror att intresset för denna OLED är väldigt stor och jag och många andra skulle bli väldigt glada om han eller någon annan kunnig kunde tala om ifall det är några större förändringar på gång. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sitter med fingret över köpknappen men det som får mig att inte klicka på knappen är "men tänk om priset sjunker på Black Friday?". Blir ju lite jobbigt att behöva returnera TV:n för att spara ytterligare 2-3000 kr. Nu gäller visserligen priset till 2:a December eller så länge lagret räcker men Komplett har tidigare ändrat priset på sådana reor i förväg.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Vad erbjuder egentligen C9 som B9 inte har? Känns mest som smågrejer. Jag har redan gjort bytet från 55 till 65 och skulle aldrig kunna gå ner i storlek igen. Man brukar säga att det är bättre att köpa den större om man velar mellan två storlekar eftersom man oftast ångrar att man inte köpte större men går ni från 32 blir skillnaden enorm även om ni nu väljer 55.

Skickades från m.sweclockers.com

En snabbare processor, lite bättre materialval, samt HDMI 2.1 som tillåter 4K @ 120hz (B9 kan endast klara 4k @ 60hz).

Så... frågan är väl egentligen vad en bättre upscaling med nya processorn och 120 istället för 60 hz på 4K är värt. Det verkar allra vanligast att köpa C9 - och det är den modellen folk tokhyllar i allmänhet. Därför jag är lite kluven, är dessa faktorer värda så pass mycket?

edit: LG 65 C9 kostar enl. prisjakt 27,250 utan att någon sänkt priset. Känns osannolikt att priset sänks till mer än 19,900? Så man kan nog räkna med minst 3000kr i skillnad mellan B9 och C9?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ågren:

@Laxpudding är säkert trött på att bli taggad överallt men jag tror att intresset för denna OLED är väldigt stor och jag och många andra skulle bli väldigt glada om han eller någon annan kunnig kunde tala om ifall det är några större förändringar på gång. 😊

Tagga på, jag svarar när jag kan

Men vad tänker du på? Större förändringar av vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tteodorw:

En snabbare processor, lite bättre materialval, samt HDMI 2.1 som tillåter 4K @ 120hz (B9 kan endast klara 4k @ 60hz).

Så... frågan är väl egentligen vad en bättre upscaling med nya processorn och 120 istället för 60 hz på 4K är värt. Det verkar allra vanligast att köpa C9 - och det är den modellen folk tokhyllar i allmänhet. Därför jag är lite kluven, är dessa faktorer värda så pass mycket?

edit: LG 65 C9 kostar enl. prisjakt 27,250 utan att någon sänkt priset. Känns osannolikt att priset sänks till mer än 19,900? Så man kan nog räkna med minst 3000kr i skillnad mellan B9 och C9?

Var får du informationen om att B9 Inte Klarar 4k 120hz? Den har också HDMI 2.1 enligt spec.

https://www.lg.com/se/tv/lg-OLED55B9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av tteodorw:

Även jag är intresserad av detta - 17k för 65 B9 känns riktigt bra! Är det värt att vänta för att se vad C9:an landar på, eller bör jag slå till redan nu?

Hur har ni för övrigt resonerat kring 55 mot 65? Är lite kluven gällande vilket storlek jag ska köpa. Vi har i nuläget en liten 32'' och osäker på om 65'' därför blir ett alldeles för stort hopp (sitter 2,9m ifrån) och tar upp för mycket plats i rummet, eller om det kommer att "smälta in" till slut - har en sambo jag behöver hålla glad också! 😎

65" utan tvekan Jag sitter ca 3m från min Sony A1 65" det är verkligen toppen. Vid nästa uppgraderings så blir det nog en 77" som det ser ut! Man vänjer sig väldigt snabbt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av No1Bear:

Var får du informationen om att B9 Inte Klarar 4k 120hz? Den har också HDMI 2.1 enligt spec.

https://www.lg.com/se/tv/lg-OLED55B9PLA

Läst det på flera ställen men hittar inte originalkällan nu. Det handlar i grunden om att B9 har en a7-processor som inte kommer att stödja 4k @ 120hz trots att TVn har HDMI 2.1. C9 och dyrare modeller har a9-chip som stödjer 4k @ 120hz.

Här är i vilket fall som helst en diskussionstråd gällande detta:
https://lgcommunity.us.com/discussion/7715/does-the-b9-suppor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tteodorw:

Läst det på flera ställen men hittar inte originalkällan nu. Det handlar i grunden om att B9 har en a7-processor som inte kommer att stödja 4k @ 120hz trots att TVn har HDMI 2.1. C9 och dyrare modeller har a9-chip som stödjer 4k @ 120hz.

Här är i vilket fall som helst en diskussionstråd gällande detta:
https://lgcommunity.us.com/discussion/7715/does-the-b9-suppor...

Väldigt nyfiken på detta med och känns som en riktig deal breaker. Är det bekräftat att B9 INTE klarar 4k med som 120Hz C9 gör? Isåfall blir det inget köp av B9 för min del då det känns som en vettigt funktion att ha då man kommer ha tvn så pass länge.

Permalänk
Medlem

@tteodorw: Aha, tack för svar. Inte 100% men ganska troligt då. Men inte ens näste gen av grafikkort kommer kunna hålla jämna 120fps i 4K (säker gissning) så den duger gott tills dess. Om man tänker ha den som Pc monitor dvs.

Permalänk
Medlem

@Ph4st: Now it's confirmed the B9 however only supports 4K 60Hz HDR max, if you output at 4K 120hz it will be in SDR only.

Vet inte om det spelar någon roll men skillnaden verkar alltså vara HDR.

Personligen tar jag då en snabbare C9 med MÖJLIG* 4K 120hz HDR. * - det är väl inte ens bekräftat/testat?

Permalänk

@TuHack: vart är det bekräftat? Detta är en dealbreaker för mig.

Ser att det skrivs i den tråden på lgs forum, men det är väl bara en användare som skriver det och utan källa dessutom?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Enligt anonym källa som jobbar i branschen kommer det bli rejäl rabatt på 77-tum LG OLED. Vet ej hur lågt, men hoppas att personen i fråga inte överdriver.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tteodorw:

Läst det på flera ställen men hittar inte originalkällan nu. Det handlar i grunden om att B9 har en a7-processor som inte kommer att stödja 4k @ 120hz trots att TVn har HDMI 2.1. C9 och dyrare modeller har a9-chip som stödjer 4k @ 120hz.

Informationen jag har från LG är att största skillnaden mellan Alpha 7 generation 2 och Alpha 9 generation 2 är att A7g2 har en 17x17x17-punkters 3D-LUT för färgberäkningarna medan A9g2 har 33x33x33 punkter i LUT:n. Annars är A7g2 och A9g2 identiska. Men det ska sägas att LG:s information är extremt luddig överlag.

A7 och A9 är 2018-modellerna och där fanns det en tydlig skillnad att A7 inte klarade 120 Hz i flera sammanhang. Samt en massa annat runt skalning och brusreducering. Två olika processorer. Men det är alltså B8 vs. C8 vi talar om då.

För 2019 och B9 vs C9 ska skillnaden vara mindre i fråga om processorn. So far är informationen att 4K/120 via 48 Gbps FRL är tekniskt möjligt men att funktionen inte är aktiv ännu. Än mindre att det finns källor som hanterar dem. Alltså inget som går att testa och bekräfta ännu.

Men du ska kunna mata 120 Hz 1080p (och säkert 1440p) via HDMI till B9 liksom till SK9 och SM85/86 som också har A7g2-processorn.

Ifall 48 Gbps FRL över HDMI är extremt viktigt rekommenderar jag att hålla ut till nästa generation modeller och BF 2020. För då lär sådana funktioner vara bekräftade och testade. Framtidssäkra produkter är en illusion man gärna skapar sig som köpare vilka säljarna gärna spelar på.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TuHack:

@Ph4st: Now it's confirmed the B9 however only supports 4K 60Hz HDR max, if you output at 4K 120hz it will be in SDR only.

Finns alltså inget existerande på marknaden som kan köra 4K i mer än 60 Hz med nuvarande 18 Gbps-HDMI-utrustning. Eftersom det är taket för 18 Gbps.

4K/120 är teoretiskt möjligt med 8-bitar/4:2:0-subsampling och 18 Gbps. Då finns det inte möjlighet till 10 bitar vilket man vill ha med HDR.

Har dock inte sett någon TV som kör den varianten av signal.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Finns det andra skillnader mellan B9 och C9?
Har de tex samma ljudsystem och riktning på inbyggda högtalare?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Savage_Gray: B9 enklare stativ och chassi enligt LG:s papper. Samt A7g2 och A9g2 då.

Den största praktiska skillnaden verkar annars vara större variationer i exemplar och större variationer i färgkvaliteten direkt ur kartong. Lite väl gulgrön vitbalans på många B9:or. Nu är C9 knappast variationsfritt det heller, men det verkar helt klart variera mer på B9. Vilket också är erfarenheten från tidigare år.

Permalänk

Intressant att 65B9 på kompletts danska sida har ett lägre ordinarie pris än Sverige.
https://www.komplett.dk/product/1138179/tv-hifi/tv-video/tv/l...

Kommer nog vänta in en deal under 15k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinkansen:

Intressant att 65B9 på kompletts danska sida har ett lägre ordinarie pris än Sverige.
https://www.komplett.dk/product/1138179/tv-hifi/tv-video/tv/l...

Kommer nog vänta in en deal under 15k.

17 033 Sek är deras deal 11990 danska motsvarar detta om jag kollar Xe alltså bättre pris i Sverige just nu

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Japp. Danska kronan är riktigt stark nu jämfört med svenska.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

17 033 Sek är deras deal 11990 danska motsvarar detta om jag kollar Xe alltså bättre pris i Sverige just nu

Jag skrev ordinarie pris. Det skiljer cirka 5100 SEK mellan de ordinarie prisen av någon anledning. Vilket i min värld tyder på att 17k SEK på svenska sidan inte är en fantastisk deal.