Google Stadia – tekniskt lyckat, uselt lanserat

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Johan Svensson:

Spelen körs tydligen i Linux

@Aki04

Yes, spelen körs på Linux-instanser med Vulkan som utvecklargränssnitt. Det behöver inte betyda att det är orsaken till att spelet inte kraschar där, bara ett konstaterande om plattform

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av hg:

Jag är säkert långt ifrån Stadias tänkta kundgrupp men i och med att jag ser uttalanden som "ruskigt smidig modell för att njuta av spel var du än är" relativt ofta i diskussioner om Stadia så måste jag bara fråga nån som är mer intresserad av att just kunna spela var man än är: Befinner du dig ofta i situationer när du inte är hemma och tänker att "fasen, det skulle vara kul att spela lite RDR2 just nu"?

För egen del kommer jag nämligen inte riktigt på någon situation där jag ens skulle ha intresse av att utnyttja detta.

Det är så klart väldigt subjektivt. För min del är vinsten (just nu) främst att jag kan sparka igång en spelsession på några minuter, för att bara spela en liten stund. Jag sparkar inte igång konsolen om jag ska bara ska köra en liten stund.

Den där möjligheten att spela på en massa olika skärmar kommer nog inte bli verklighet på allvar förrän om ett par år. Om tjänster som Stadia, Xcloud, PS Now med flera blir allt mer populära kommer nätverksinfrastrukturen också behöva möta efterfrågan.

Jag har faktiskt märkt att jag blir sugen på att sparka igång en session med ett spel bara för att det är så smidigt att komma igång. Det får mig att fundera på vilka fler titlar jag skulle kunna tänka mig att köra på Stadia istället för lokala plattformar. Att Google kan uppgradera hårdvaran i serverparkerna för ändå med sig potentialen av större kompetens i framtiden.

Om de inte fällt krokben för sig själva innan dess alltså 😒

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av AxeZ:

@loevet: Grym video, kul att höra om din första vecka med Stadia!

@jonasT: Gör sitt jobb som vanligt. Ställer alla intressanta frågor. Klockren video från båda!

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar! Ja Jonas sätter ordet dynamisk i dynamisk duo, alla videos blir bra med den karln vid sin sida 👏

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@JonasT Skirat smör, kanske?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vilken flopp, även tekniskt! Överhettade Chromecasts, bara 22 spel, 1 sekund latens(worst case men ändå....)
Inget oväntat men gud så dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vilken flopp, även tekniskt! Överhettade Chromecasts, bara 22 spel, 1 sekund latens(worst case men ändå....)
Inget oväntat men gud så dåligt.

Vad har du för uppkoppling? Prova att köra med sladd, det fungerar bättre för många!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Vad har du för uppkoppling? Prova att köra med sladd, det fungerar bättre för många!

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar kanske ok här i Sverige men kollar du youtube något?
Det är en flopp, för den stora massan.
Överhettade Chromecast? lol
22 spel vid release, allt finns redan till PS4/Xbox/PC.

Spelar ingen roll om jag har 500/500, du bränner dig på Chromecasten och shutdown...
Ärligt talat, trodde något att den skulle klara den datatrafiken utan att överhetta?
10gig i timmen...snälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Funkar kanske ok här i Sverige men kollar du youtube något?
Det är en flopp, för den stora massan.
Överhettade Chromecast? lol
22 spel vid release, allt finns redan till PS4/Xbox/PC.

Spelar ingen roll om jag har 500/500, du bränner dig på Chromecasten och shutdown...
Ärligt talat, trodde något att den skulle klara den datatrafiken utan att överhetta?
10gig i timmen...snälla

Nu rabblar du samma saker som i inlägget innan. Jag kanske missförstod dig, jag trodde att du hade provat Stadia och att det inte fungerade bra för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Nu rabblar du samma saker som i inlägget innan. Jag kanske missförstod dig, jag trodde att du hade provat Stadia och att det inte fungerade bra för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Rabblar om en flopp. Säger ju sig självt, tror du chromecast ultran är gjord för den mängden data?
lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Svensson:

Spelen körs tydligen i Linux

På riktigt? Rykten eller finns fakta? Spännande teknik om det är så, skulle vara kul att se lansering på bred front för hemvändaren! Men kanske specialanpassat för Googles datacentret?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Om det funkar bra under rätt förutsättningar så är tjänsten inte problemet. På sikt kommer internetleverantörer och routertillverkare hoppa på detta och erbjuda stadiakompatibla lösningar. Det är ju ett bra säljargument. Och en potentiell guldgruva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Falcon:

Rabblar om en flopp. Säger ju sig självt, tror du chromecast ultran är gjord för den mängden data?
lol

Spela via Chrome då? Eller sätt i en sladd i Chromecasten. Vad är meningen med att raljera om hur jävla dåligt nåt är om du själv varken provat eller ens tänkt använda tjänsten? "Guuuud vad dåligt detta måste vara för alla som låtsas tycka det är bra, för de lösningar på problemen som finns kan man ju inte använda!"
Konstruktivt, verkligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Funkar kanske ok här i Sverige men kollar du youtube något?
Det är en flopp, för den stora massan.
Överhettade Chromecast? lol
22 spel vid release, allt finns redan till PS4/Xbox/PC.

Spelar ingen roll om jag har 500/500, du bränner dig på Chromecasten och shutdown...
Ärligt talat, trodde något att den skulle klara den datatrafiken utan att överhetta?
10gig i timmen...snälla

Menar du att en Chromecast Ultra inte skulle klara av 10 GB i timmen? En 4k-film kan ju vara upp till 10x den storleken, och mig veterligen har en Chromecast Ultra inte några problem att klara av den trafiken?

Förstår inte denna pessimism hos flera här. Spelstreaming är troligen framtiden (på sikt), med tanke på hur pass väl det ändå ska fungera under rätt förutsättningar redan nu - första veckan, vid första generationen av hårdvara, så tror jag spelstreaming har en ljus framtid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Aki04

Yes, spelen körs på Linux-instanser med Vulkan som utvecklargränssnitt. Det behöver inte betyda att det är orsaken till att spelet inte kraschar där, bara ett konstaterande om plattform

Skickades från m.sweclockers.com

utvecklargränssnitt? Heter verkligen API utvecklargränssnitt på svenska? Det är i alla fall ett API för GPU. Inte helt förtjust i svenska översättningar när de blir helt missvisande.

Gällande stabilitet så är ju stadia en unik och homogen hårdvaruplattform. Det betyder att utvecklarna utvecklat koden specifikt för den hårdvaru och mjukvaruplattformen, dvs troligen skulle stadiaspelen inte fungera på en vanlig linuxdistro. Därför kan man optimera prestanda som på en konsoll vilket gör jämförelser med konsumentpc skev, det går att få ut betydligt mer prestanda ur en sådan plattform.

Jag har inte heller fått mitt paket men Destiny 2 var sjukt bra och kul att lira i chrome, som många sagt, snabbheten att komma igång och de korta laddtiderna gör det bra mycket mer njutbart. För mig en stop-gap lösning till nästa generations konsoller. Nu skulle jag bara behöva en dongel till min PC för att slippa sladden till min Elite 2 handkontroll, någon rekommendation? Bluetooth eller Microsofts proprietära?

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är dock:

Finns det verkligen folk som spelar mycket och har en sådan här möblering??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

@loevet må vara ett unikum, men ska försvara honom! Det där är "loungen" på kontoret, inte hans vanliga spelhörna. Normalt rullar det presentationer, något random klipp eller partyspel där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Om alla ska sitta så där och spela kommer det garanterat att floppa! 😄

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med!
Tjänsten fungerade helt enligt mina förväntningar, bra bildkvalitet och lite latens som jag endast skulle ha svårt för i cs.
Väldigt smidig och snabb tjänst för övrigt.

Kollat en del videos om stadia men eran tycker jag ger ett väldigt rättvist omdöme.

Ser fram emot framtida uppdateringar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Rabblar om en flopp. Säger ju sig självt, tror du chromecast ultran är gjord för den mängden data?
lol

~33 Mbit/s för deras "4K 60 FPS" ström? Ja, det är den. Det är ungefär samma bitrate som YouTube 4K.

Jag lirade Destiny 2 i någon timme igår utan några som helst problem. Det kanske är under vissa specifika förhållanden och det är ju beklagligt i så fall, men inget jag har stött på hittills.

Den enda kritiken för min del är upplösningen och grafiska inställningarna i Destiny 2, men det är inget jag oroar mig över. Det är typiskt sådant som kan förbättras med tiden. Det viktiga för mig var stabiliteten, bildkvalitén p.g.a. videokomprimeringen, och latensen. Där har Google lyckats riktigt väl med Stadia!

Permalänk
Medlem

Något som jag tror kommer att imponera på i alla fall mina vänner är nära jag kommer över med endast min kontroll och drar igång typ RDR2 på deras TV med Chromecast Ultra.

Jag har åtminstone två vänner som har Chromecast Ultra men inte Stadia ännu.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@PlogarN97 @emilakered haha, nej så där ser verkligen inte mitt vardagsrum/spelrum ut, det är snarare ett hav av olika spelkontroller och samlarutgåvor samlade runt tv-bänken och tv:n som runt ett tempel. Min inredning skulle få vem som helst att himla med ögonen kan jag lova

Jag har testkört Stadia både i loungen och i spelrummet på jobbet, och hemma i lägenheten. Loungen gav helt enkelt bäst lämpad bild för illustration av vardagsrumsspelande!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@PlogarN97 @emilakered haha, nej så där ser verkligen inte mitt vardagsrum/spelrum ut, det är snarare ett hav av olika spelkontroller och samlarutgåvor samlade runt tv-bänken och tv:n som runt ett tempel. Min inredning skulle få vem som helst att himla med ögonen kan jag lova

Jag har testkört Stadia både i loungen och i spelrummet på jobbet, och hemma i lägenheten. Loungen gav helt enkelt bäst lämpad bild för illustration av vardagsrumsspelande!

Ok! Då känner jag mig trygg igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag har 1gbit fiber och säger njaaa... vi har långt kvar att gå för att kunna erbjuda denna tjänst till hemmen. Var inte allt för längesen de sa på Netflix att nätet inte kommer hålla inför den ökade populäritet av streamingtjänster.. Så hur kommer detta påverka streaminggaming, eller vad man ska kalla det.

Personligen så spelar jag PS4 väldigt ofta! Men jag förstår fördelarna du lyfter fram med en centraliserad lösning. Men du får inte glömma att serverhårdvaran även den kommer bytas samt att man även där blir tvungen att ha en prenumeration. Du måste ju även ha ett stabilt och snabbt nät. Konsol så behöver du ju varken nät eller prenumeration, om du spelar singelplayer dvs!

Vill påstå att hastigheten inte har någon alltför stor betydelse. Har du över 50Mbit/s tillgängligt bör det räcka. Det viktigaste är hur latenserna ser ut hos dig, och för din internetleverantör. Att nätet har underkapacitet tror jag inte på (inte i Sverige iaf), men det är i alla fall ett problem som kan åtgärdas om så är fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Vill påstå att hastigheten inte har någon alltför stor betydelse. Har du över 50Mbit/s tillgängligt bör det räcka. Det viktigaste är hur latenserna ser ut hos dig, och för din internetleverantör. Att nätet har underkapacitet tror jag inte på (inte i Sverige iaf), men det är i alla fall ett problem som kan åtgärdas om så är fallet.

Tack, jag kanske inte är en expert men jag har lite koll hur det funkar. Om man inte vill ha en massa problem med streaming så bör man ha QoS rätt inställt eller ha en väldigt hög bandbredd så ens spelande inte störs. Tror du vanliga Svenson ens vet vad dessa saker är? Har man hög bandbredd och ändå dålig latens och(eller) paket loss så har man nog dålig routing pga överbelastning. Om man helt utesluter att servrarna och hemmanätverket funkar dvs. Överbelastning kommer troligtvis ske nu då så otroligt många tjänster börjat streama.

Första länken från ducky.com
https://variety.com/2019/digital/news/streaming-wars-explosio...

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Mordekai:

utvecklargränssnitt? Heter verkligen API utvecklargränssnitt på svenska? Det är i alla fall ett API för GPU. Inte helt förtjust i svenska översättningar när de blir helt missvisande.

Gällande stabilitet så är ju stadia en unik och homogen hårdvaruplattform. Det betyder att utvecklarna utvecklat koden specifikt för den hårdvaru och mjukvaruplattformen, dvs troligen skulle stadiaspelen inte fungera på en vanlig linuxdistro. Därför kan man optimera prestanda som på en konsoll vilket gör jämförelser med konsumentpc skev, det går att få ut betydligt mer prestanda ur en sådan plattform.

Jag har inte heller fått mitt paket men Destiny 2 var sjukt bra och kul att lira i chrome, som många sagt, snabbheten att komma igång och de korta laddtiderna gör det bra mycket mer njutbart. För mig en stop-gap lösning till nästa generations konsoller. Nu skulle jag bara behöva en dongel till min PC för att slippa sladden till min Elite 2 handkontroll, någon rekommendation? Bluetooth eller Microsofts proprietära?

Utvecklargränssnitt är inte en helt missvisande översättning. En direkt översättning blir applikationsprogrammeringsgränssnitt. Det må vara en mer korrekt översättning, men skulle också vara orimligt usel i brödtext Utvecklargränssnitt är också en korrekt översättning av API, och själva gränssnitt täcker in både funktioner och gränssnitt.

Att det är en homogen plattform behöver inte nödvändigtvis betyda att en utvecklare tar fram en buggfri speltitel, men jämfört med PC-plattformens myriad av konfigurationer är det betydligt enklare att utveckla något som kommer uppföra sig likadant för alla.

Har du Xbox Wireless-adaptern för Windows 10? Jag har spelat trådlöst med min Series 2 till datorn och Stadia, har fungerat hur bra som helst! Chockerande lite latens trots att input ska gå trådlöst till datorn och sedan upp till Stadia-servrarna. Men jag skulle tro att Bluetooth-anslutna handkontroller skulle lägga till märkbar input-latens (har inte testat detta).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Utvecklargränssnitt är inte en helt missvisande översättning. En direkt översättning blir applikationsprogrammeringsgränssnitt. Det må vara en mer korrekt översättning, men skulle också vara orimligt usel i brödtext Utvecklargränssnitt är också en korrekt översättning av API, och själva gränssnitt täcker in både funktioner och gränssnitt.

Att det är en homogen plattform behöver inte nödvändigtvis betyda att en utvecklare tar fram en buggfri speltitel, men jämfört med PC-plattformens myriad av konfigurationer är det betydligt enklare att utveckla något som kommer uppföra sig likadant för alla.

Har du Xbox Wireless-adaptern för Windows 10? Jag har spelat trådlöst med min Series 2 till datorn och Stadia, har fungerat hur bra som helst! Chockerande lite latens trots att input ska gå trådlöst till datorn och sedan upp till Stadia-servrarna. Men jag skulle tro att Bluetooth-anslutna handkontroller skulle lägga till märkbar input-latens (har inte testat detta).

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde PS4-ans BT var lika snabb som Xbox Ones proprietära trådlösa teknik.
Hör jag utvecklargränssnitt tänker jag visual studio eller ett programmeringsspråk eller en editor... Har aldrig hört en programmerare kalla API för något annat än API på svenska heller.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Mordekai:

Trodde PS4-ans BT var lika snabb som Xbox Ones proprietära trådlösa teknik.
Hör jag utvecklargränssnitt tänker jag visual studio eller ett programmeringsspråk eller en editor... Har aldrig hört en programmerare kalla API för något annat än API på svenska heller.

Nej Bluetooth har betydligt högre latens än den Wifi-baserade kommunikationen mellan Xbox One-kontrollerna och den trådlösa adaptern. Det var ju därför Sony lade till möjligheten att koppla DS4 till konsolen via sladd då latensen blir betydligt lägre.

Visual Studio ger utvecklare tillgång till en hel del programmeringsspråk och utvecklargränssnitt (API:er), men du har helt rätt i att utvecklare använder begreppet API istället för översättningar. Vi som skriver redaktionella texter vill inte använda förkortningar som antar att alla läsare förstår innebörden. I sammanhang där det kan uppfattas som oklart var begreppet syftar till kan vi skriva till API inom parenteser likt jag gjorde ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Nej Bluetooth har betydligt högre latens än den Wifi-baserade kommunikationen mellan Xbox One-kontrollerna och den trådlösa adaptern. Det var ju därför Sony lade till möjligheten att koppla DS4 till konsolen via sladd då latensen blir betydligt lägre.
Skickades från m.sweclockers.com

Hmm jag hade bara hört tvärtom, hittade denna
https://www.youtube.com/watch?v=Cv-OOn7iYio

Permalänk
Medlem

har läst lite på reddit och vissa har sagt att kvaliten på spelen förbättras av att stänga av HDR i stadia appen. Men har inget stadia konto men tipset kanske kan vara användbart för er som har Stadia att testa och att återkomma med mer information?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av crash:

har läst lite på reddit och vissa har sagt att kvaliten på spelen förbättras av att stänga av HDR i stadia appen. Men har inget stadia konto men tipset kanske kan vara användbart för er som har Stadia att testa och att återkomma med mer information?

Det ska jag testa när jag kommer hem från helgens familjeäventyr, tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas