Veckans fråga: Hur taggad är du på strömmat spelande?

Permalänk
Avstängd

Som samlare hatar jag den här utvecklingen. Om jag fick bestämma så skulle det fortfarande vara kassetter (cartridges) som gäller. Intressant att LP-skivor börjar komma tillbaka, med lite tur kan även riktiga kassettspel också bli inne igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Som samlare hatar jag den här utvecklingen. Om jag fick bestämma så skulle det fortfarande vara kassetter (cartridges) som gäller. Intressant att LP-skivor börjar komma tillbaka, med lite tur kan även riktiga kassettspel också bli inne igen

Håller med, svårt nog att köpa spel på skiva idag. Med GOG kan man i alla fall hämta spelen och bränna på skiva själv men även det har ju sina begränsningar. Försökte för ett tag sedan få tag i en gammal version av FTL för att experimentera lite med Box86, men tji fick jag eftersom jag bara fick hämta den senaste versionen istället för retail-versionen.

Strömning får gärna dö samma plågsamma död som Windows Vista. Strömmade spel är tekniskt sett inte DRM i sig, men nettoeffekten blir ju värre än till och med VMProtect+Denuvo när du inte ens får låsta filer att ta backup på.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Hade jag ingen speldator så hade jag varit ganska taggad. Nu är jag lite intresserad, men inte tillräckligt för att hoppa på tåget.

Permalänk
Avstängd

Alla företag vill idag binda upp sina kunder på olika typer av abonnemang. Visst låter det billigt med 129kr/mån eller 99kr/mån men när man sen måste ha sju olika så är man istället uppe i ca 800kr/mån.
Hur blir det om jag slutar betala för ett abonnemang, försvinner då dessa spel? Om jag tre år senare skulle vilja testa spela lite igen, kan jag då fortsätta där jag slutade eller måste jag köpa spelet igen och börja om från början?

Finns för många frågor och för få svar än så länge men kanske något för framtiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Inget för mig heller

Permalänk
Medlem

månadsinbetalningar

Finns för många frågor och för få svar och dessa ständiga månadsinbetalningar som kan ändras efter ägarens tycke.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Avstängd

Inte alls, datorn är mer påtliglig än nätet dessutom så ger det lokala mycket bättre möjlighet till modifikationer av olika slag.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Jag har haft beta-access till nvidia geforce now i över ett år nu och jag älskar det.

Jag har en stationär gaming dator (vattenkyld i7 4770k och rtx 2070), cloud gaming är bra men inte alls bättre än lokal gaming om man har hårdvaran till det.

Däremot så använder jag det väldigt mycket på min laptop. Jag hade länge ett köpsug efter en gaming laptop men gillade inga av laptopsen som fanns, alla var för stora, för tunga och blir för varma. För dyra var dom också. Men sen fick jag geforce now och nu har jag inget behov av ny laptop över huvud taget, jag använder fortfarande en snart 8 år gammal macbook air och känner inget större behov av att byta.

Jag lirar på den om jag är hemma hos en vän på gaming-kväll eller om jag är ute och reser. Den väger 1 kilo och batteriet är förhållandevis fortfarande helt ok, jag vill nog påstå att min 8 år gamla air har bättre batteritid med cloud gaming än en ny gaming laptop med tungt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Strömmar spel med steam hemma. Skönt att lira vissa spel i soffan, men jag köper i regel komponenter till burken extremt sällan så det påverkar såklart upplevelsen en del.

Men när det väl kommer till kritan mynnar det ner till två saker för mig:
1. Jag vill ha tillgång till alla mina spel på ett ställe så långt det går (använder nästan enbart steam)
2. Jag vill kunna spela med mina vänner

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar det att streama via ps plus på pc?
Jag är lite nyfiken på den tjänsten, eftersom jag inte äger ett Playstation så är det ju många spel att testa som jag inte har testat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inte ett dugg, fått lära mig lite om hur filmindustrin var i tidigare skede, jämfört med idag. Allt är mycket sämre value för konsumenten (tänker på biograferna och hur de tvingades köpa filmer de inte ville ha och trissa upp priset markant).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min misstanke är att strömmande speltjänster nästan kommer bli tvunget i framtiden, då marknaden redan nu sätter ganska stora käppar i hjulet för sig själva. Vem har inte köpt ett spel på skiva till den senaste konsolen och snällt fått vänta i en slät timme för att ens kunna börja spela, efter alla tvingade installationer och nedladdningar? Spel börjar liksom kliva med stormsteg upp över 100GB-sträcket också, vilket även det är helt vansinnigt egentligen.

Addera sedan till det alla de buggar som av fullt förklarliga skäl uppstår i röran med tillverkare av grafikkort + övrig hårdvara samt de tillhörande drivrutinerna.

Och precis ja, grafikkort, som vi helt plötsligt förväntas lägga 15 papp eller gärna mer på. Är det något man ska vara grinig på så är det väl en så enormt smal marknad som kan trissa upp priserna till denna grad, snarare än tjänsterna som faktiskt utmanar just den marknaden?

Själv är jag utbildad hårdvarutekniker, men jag tycker ändå att upplevelsen är det viktiga. Stadia har redan kommit en bra bit på väg och levererar vad jag tycker är en riktigt bra upplevelse, som garanterat bara kommer att bli bättre.

Men visst, det finns fortfarande folk som köper box-sets av TV-serier och alla filmer de vill se på skiva, men de flesta strömmar nog numera. För framtiden verkar vara just strömmad.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk

Inte alls, Lite emot all typ av strömning även om det kan vara sjukt bekvämt.
Medlem på Swec och för strömning är lite ologiskt ändå tycker jag.

Visa signatur

Ryzen
1080ti

Permalänk
Sötast
Skrivet av Svensktiger:

Noll och intet.
Fortfarande föbannad över singleplayer spel som kräver att man är online.

Många verkar hålla med om detta.

Kan ni inte alla bara koppla ert spelbibliotek till eran mobil, robotdammsugare, diskmaskin, kyl eller torktumlare? Chansen är att 30% av dem redan är uppkopplade dygnet runt ändå.

Permalänk
Medlem

Absolut på när det väl fungerar bra.

Ni som tänker att om google lägger ner så försvinner alla spel, samma sak är det ju på steam som jag gissar de flesta ändå har en del spel på.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BooliBoo:

Absolut på när det väl fungerar bra.

Ni som tänker att om google lägger ner så försvinner alla spel, samma sak är det ju på steam som jag gissar de flesta ändå har en del spel på.

Skillnaden där är väl lite att Google har ett.. visst rykte när det kommer till att lägga ner tjänster.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill666:

Inte alls, Lite emot all typ av strömning även om det kan vara sjukt bekvämt.
Medlem på Swec och för strömning är lite ologiskt ändå tycker jag.

Kom ihåg att man kan förespråka både lokalt spelande och strömmande tjänster. Det ena behöver inte utesluta det andra. Strömmat spelande kan rikta sig till andra målgrupper och/eller vara ett komplement för spelare som vill spela på språng.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

röstade "Nej, det är inget för mig" utan att tänka efter. Inte ett dugg sugen att köra strömmat som primärt tillvägagångssätt. Med det sagt så kör jag redan steams "in home streaming" till och från vilket ofta funkar bra när jag ibland vill köra ett pc spel på tv'n. Jag gillar den lösningen, där man streamar själv och inte är bunden till en molntjänst.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Nej tack. Är inte intresserad av betala några som helst månadsavgifter för att kunna spela.

Permalänk
Medlem

Det är dåligt nog att äganderätten har urholkats med digitala kopior av spel, aldrig I livet att jag skulle betala för att bara få "strömma" ett spel.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Givet att det fungerar riktigt bra. Dvs inga märkbara fördröjningar. Distributören är pålitlig och gamla spel finns alltid kvar utan ökande krav och omkostnader så ja visst inga problem.

Detta är dock exakt tvärt emot vad jag förväntar mig av spelindustrin(och google). Icke lönsamma tjänster försvinner. Nya avgifter tillkommer och kundens upplevelse tummas alltid på så länge det är ekonomiskt försvarbart. Så i verkligheten så säger jag nej tack till strömmande spel.
Sen har vi dessutom problematiken att du alltid kommer ha fördröjningar och det är ytterligare ett nej för min del.

Permalänk
Medlem

En prenumeration där alla spel ingår under tiden man betalar månadskostnaden = varit väldigt intresserad.

En tjänst där du betalar fullt retailpris sedan blir avskuren helt från att spela det om man ej betalar månadskostnaden = villig investera max 0 kr för det.

Permalänk
Medlem

Kan helt klart tänka mig att detta är framtiden för hur massan kommer konsumerar "spel", rätt likt hur man tidigare konsumerar "musik". Förr köpte man musik uteslutande på vinyl eller CD men idag är det unikt och märkligt att köpa sin musik på ett fysiskt media.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är framtiden, precis som att strömmande video och musik totalt utrotat de fysiska utgåvorna. Jag är försiktigt positiv, strömmande spel kan vara riktigt bra och jag är ändå imponerad av hur bra det fungerar på Stadia. Dock har jag inte särskilt stort förtroende för Google men risken finns även att andra aktörer får för stor makt. Vad kommer hända med t ex moddar? Och vad händer när utgivare x mister rättigheterna till en viss musik och tar bort sitt spel? För att inte tala om ökad övervakning och mer riktad reklam.

Permalänk

inte över huvud taget
Input-lag är bland det värsta som finns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Skillnaden där är väl lite att Google har ett.. visst rykte när det kommer till att lägga ner tjänster.

Absolut, de har ju tyvärr gått in halvhjärtat även i detta projekt. De skulle nog haft ett Netflix liknande upplägg och att man kanske fått köpa de nyaste titlarna. Men de är väl företaget som har infrastrukturen att genomföra en sån här grej bäst och de borde ha en bra kista med pengar.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Inte alls, man ser att det är en videoström, inga möjligheter till anpassning eller moddning plus att latenserna verkar än så länge vara helt uppåt väggarna. Hur ser det ut med det lokala flerspelarstödet på Stadia idag? Säg 4 kontroller anslutna lokalt för couch-co-op?

GeForce Now funkar väldigt bra ut spel i soffan-aspekten. 4 ps3-kontroller och Tekken, street fighter eller Sonic racing. Superkul och ingen märkbar lagg.

Tycker denna tjänst omnämns för lite i proportion till stadia och andra mer nyliga lanseringar. Vad de gör rätt utöver att det fungerar riktigt bra är att du får tillgång till ditt Steam, Epic och Uplay-innehåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Spelar God of War via PlayStation Now. Funkar helt ok, skönt att slippa köpa en konsol!

Men gillar egentligen inte utvecklingen mot prenumerationer, kan hålla på med samma spel i månader och spela ett par dagar i veckan. Det kommer bli dyrt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Alla företag vill idag binda upp sina kunder på olika typer av abonnemang. Visst låter det billigt med 129kr/mån eller 99kr/mån men när man sen måste ha sju olika så är man istället uppe i ca 800kr/mån.

Aldrig förstått det här "argumentet". Du måste inte ha Netflix, HBO, Apple TV, Hulu, Disney+ och Amazon Prime Video, SAMTIDIGT.

Permalänk
Medlem

Det enda jag skulle kunna tänka mig att spela är sånt som Civilization, där latens på Stadia-nivå inte betyder nåt. Turbaserade strategispel, helt enkelt.

Jag är inte inne på multiplayer heller, utan föredrar singleplayer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S