Veckans fråga: Hur taggad är du på strömmat spelande?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur taggad är du på strömmat spelande?

Att skippa kraftfull PC för att köra spel på distans är senaste heta. Men, hur är intresset på SweClockers egentligen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ptjaae. Om jag inte känner av någon latens och spelupplevelsen är bra så är jag intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket beror på avtalet har man otur så är man blåst på spelen som man har köpt om dom lägger ner molnet eller den brakar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Noll och intet.
Fortfarande föbannad över singleplayer spel som kräver att man är online.

Permalänk
Medlem

Inte alls, man ser att det är en videoström, inga möjligheter till anpassning eller moddning plus att latenserna verkar än så länge vara helt uppåt väggarna. Hur ser det ut med det lokala flerspelarstödet på Stadia idag? Säg 4 kontroller anslutna lokalt för couch-co-op?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Går det att få in en custom loop? Hur blir det med sleevade kablar? Hur färgkoordinerar man moderkort, minne och grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Halva nöjet är ju hårdvaran i sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Lägger de till stöd för VR och släpper mer spel kan jag tänka mig att testa stadia till vardagsrummet vore skönt att inte behöva ha modern hårdvara hemma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lägger de till stöd för VR och släpper mer spel kan jag tänka mig att testa stadia till vardagsrummet vore skönt att inte behöva ha modern hårdvara hemma.

VR är ju ännu mer latenskänsligt, där behöver man verkligen inte addera extra latenser även om tanken på ett VR-headset med high-end-prestanda utan kabel och riktig dator vore extremt lockande.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Noll och intet.
Fortfarande föbannad över singleplayer spel som kräver att man är online.

Lite svårt att strömma spelande utan internet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Njaee... Känns mest som ett sätt att minska spelarens ägarskap för det som denne betalat för. Behöver inte alls vara så, men det är så det känns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Gillar iden men PC spel just är inte jätte många som är intressanta.. Hade velat ha de consol exclusiva spelen som inte är så delay känsliga att lira i soffan..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Noll och intet.
Fortfarande föbannad över singleplayer spel som kräver att man är online.

Skrivet av Cenorida:

Lite svårt att strömma spelande utan internet

Tänkte likadant hur strömmar man ett spel utan uppkoppling? Eller trollas det nu?

Jag är avvaktande med allt detta. Möjligen till singleplayer spel i framtiden men det hänger på upplevelsen när man spelar. Den ska alltså vara bättre än min egen speldator för att jag ska börja använda mig av strömmande tjänster för spelande.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

VR är ju ännu mer latenskänsligt, där behöver man verkligen inte addera extra latenser även om tanken på ett VR-headset med high-end-prestanda utan kabel och riktig dator vore extremt lockande.

Jag det vet jag är känsligare men det är kravet för att jag ska ersätta min HTPC i alla fall. Går det inte få till så blir det ingen stadia.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Minus sex hundra triljoner fyrahundra tjugosju för att ge en exakt benämning.

Ser flera fördelar men ser också att detta kommer bli en extrem kostnad för oss användare i framtiden som ingen idag ser.
Kommer till råga på allt säkert bli samma träsk som steam, epic, origon. Eller ännu värre Netflix, viaplay, HBO disney+ m.m m.m.

Tyvärr tror jag att utvecklingen kommer bli lite som så här inom ett gäng år.

1. Lansering stadia. Folk är skeptiska och vill inte ha det.
2. Lockning av bra priser och nyheter gör att folk tycker det är värt de små pengarna de kostar.
3. Marknaden växer.
4. andra alternativ börjar sina ut och de flesta skeptiker har kapitulerat eller börjar bli utan valmöjligheter.
5. priserna ökar lavinartat och vi kunder kan inget göra och alla är sura över hur det kunde bli såhär...

Permalänk
Medlem

Cloud is just someone elses computer... är säkert framtiden, kör bara molnbaserad mail sen ett par år från att ha haft egen mailserver och strömmar bara film istället för fysiskt media, så småningom går säkert även jag över till strömmat spelande, men inte idag.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Inte ett dugg!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Vore bra med ett alternativ för provat men har avslutat. Jag testade och tycker det enda som var bra var att man fick chansen att prova spel för att sedan avgöra om man vill ha dem.
Jag provade PS Now och där finns möjligheten att ladda ner spelen och köra dessa lokalt men bara vissa. Gick man ifrån, bara en kort stund, så kopplades man ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Lite svårt att strömma spelande utan internet

Skrivet av livsnjutaren:

Tänkte likadant hur strömmar man ett spel utan uppkoppling? Eller trollas det nu?

Jag är avvaktande med allt detta. Möjligen till singleplayer spel i framtiden men det hänger på upplevelsen när man spelar. Den ska alltså vara bättre än min egen speldator för att jag ska börja använda mig av strömmande tjänster för spelande.

Strömmande spel är ju en naturlig fortsättning på det hela.
Mängden spel vi spelar idag som nästa generation endast kan åtnjuta via videos är ju redan idag katastrofalt stor.

Permalänk
Medlem

Nope.
Jag önskar lägre latens och bättre optimering. Vill gärna slippa spela med 100+pingare också.
Men jag är multiplayer spelare och skulle aldrig sätta mig vid en konsol.

För 3rd person single player kanske det skulle vara ok.

Permalänk
Medlem

Jag strömmar redan spel från min dator till min ipad, jag strömmar även spel mellan densamma och HTPC’n.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är en dörrknopp.

Permalänk
Medlem

Nej. Är orförtjust i hur många saker går mot att vara en hyrtjänst som bara fortsätter ticka pengar i all oändlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot hur strömmande av spel kommer att utveckla sig, då man på ett sätt inte blir låst på ett ställe d.v.s. kunna spela på tvn, dator & mobilen.

Men hoppas på en typ av speltjänst likt Netflix.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Stadia är jag inte intresserad av alls.
Däremot en tjänst med ett massivt spelbibliotek där man betalar en månadskostnad och sen kan man spela vad man vill.
Dock hade jag ändå haft en kraftig dator för jag tycker det e halva nöjet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Urk, inget för mig.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Jag är klart intresserad av detta men primärt av ett annat skäl - fusk. Eller snarare då förhoppningen att slippa det. Spel som CS GO är ju helt sönderhackade idag, vilket tyvärr förstör mycket av spelupplevelsen. Med lite tur skulle cloud baserade spel kunna vara en lösning på detta om man kunde välja att bara spela mot andra molnspelaren.

Permalänk
Medlem

50% av nöjet är ju att bygga och testa sin nya dator med nya och gamla spel som inte funkade så bra på förra datorn :). iallafall för nördar som oss.

stadia är säkert bra för dom som bara vill kunna spela i soffan och kanske spelat PC förut men tappat intresse för det och tycker konsolerna ger för dålig kraft. eller om man lever ett minimalistiskt liv så slipper man en konsol, skivor och allt som hör därtill.

däremot kommer det nog inte vara många som kör snabba fps spel på stadia PGA latensen även om den är negativ

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag ser strömmande spel som något som skulle passa bäst för de som inte är tillräckligt engagerade i datorspel för att köpa en riktig spel-PC eller spelkonsoll, utan som mest bara vill spela tillfälligt eller pröva på.
För det användar-fallet känns det fullständigt befängt med full-pris för att "köpa" spelen.

Jag tror att en hyrmodell skulle passa bättre, där spelare betalar månadsavgift + efter tiden de spelar, och där spelutvecklarna kompenseras efter hur mycket tid folk lägger ner på att spela deras spel.
En sådan modell, med lägre priströskel till att börja spela tror jag också skulle kunna få fler spelare att pröva flera spel från olika spelutvecklare, och på det sättet öka konkurrensen till användarnas fördel. Nya mer okända talangfulla spelutvecklare skulle få lättare att bli upptäckta av nya spelare, och äldre programhus skulle inte få lika stora intäkter från usla uppföljare till populära spel.

Dessutom: Ett fysiskt konsollspel går att låna ut, sälja vidare, vara samlarobjekt, spela utan Internet-uppkoppling och spela långt efter att servrarna lagts ner etc. Har man tagit bort de möjligheterna så är värdet mindre, och då ska priset vara mindre.
Priset på konsollspel är också oftast förhöjt från början: en del av spelens pris går till att subventionera priset på konsollen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Teknikmässigt så är jag riktigt intresserad, men är absolut inte intresserad av att använda det. Vill äga mina spel och skulle helst vilja ha dem på skiva i en fin kartong. Men nöjer mig ändå med att bara ha dem på min NAS då det oftast inte finns något annat alternativ.

Säkert jättrebra för casual plebs när det fungerar ok.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.