Amazon introducerar strömmande speltjänst under 2020

Permalänk
Melding Plague

Amazon introducerar strömmande speltjänst under 2020

Google Stadia och Microsofts Project Xcloud får en ny konkurrent inom strömmande speltjänster från e-handelsjätten Amazon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu saknas snart bara att ICA tillhandahåller något liknande...

Permalänk
Medlem

Lite som VR alla hoppar på tåget innan det är moget. Om 5 år kanske det är vettigt.

Sedan att jämföra med Netflix är helt fel. Mera som att jämföra med skiduthyrare. Dom tillhandahåller hårdvaran men liftkortet(spelen) kostar extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Implor:

Lite som VR alla hoppar på tåget innan det är moget. Om 5 år kanske det är vettigt.

Sedan att jämföra med Netflix är helt fel. Mera som att jämföra med skiduthyrare. Dom tillhandahåller hårdvaran men liftkortet(spelen) kostar extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det verkligen så med VR då? Har alla hoppat på tåget? Som jag förstått det är det väl snarare en mindre grupp entusiaster som hoppat på tidigt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Är oerhört skeptisk till detta. Har själv tillgång till nvidias motsvarighet sedan 2017 och det har varit oanvändbart till allt som kräver snabba reaktioner och låg latens. Civ 6 fungerar dock oftast helt ok.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Är oerhört skeptisk till detta. Har själv tillgång till nvidias motsvarighet sedan 2017 och det har varit oanvändbart till allt som kräver snabba reaktioner och låg latens. Civ 6 fungerar dock oftast helt ok.

Aaa. Fast har nvidia ens servrar i norden för det där? Det här upplägget blir inge bra om servrarna inte finns ganska nära.
Inte för att amazon verkar ha nån vidare servernärvaro i Sverige nu heller. Tänker mest generellt att det här med strömmade spel kräver att servrarna inte är för långt bort.
Möjligheten finns väl att din upplevelse av det här till stor del beror på avståndet till servrarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Sedan att jämföra med Netflix är helt fel. Mera som att jämföra med skiduthyrare. Dom tillhandahåller hårdvaran men liftkortet(spelen) kostar extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kanske jag har missat något, men är det inte meningen att Xcloud iaf ska innehålla Gamepass-spelen i abonnemanget. Det är rätt många spel...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Strömmar hellre en let's play på youtube än spelar själv på en strömmande speltjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aaa. Fast har nvidia ens servrar i norden för det där? Det här upplägget blir inge bra om servrarna inte finns ganska nära.
Inte för att amazon verkar ha nån vidare servernärvaro i Sverige nu heller. Tänker mest generellt att det här med strömmade spel kräver att servrarna inte är för långt bort.
Möjligheten finns väl att din upplevelse av det här till stor del beror på avståndet till servrarna.

Amazon har åtminstone ett aktivt datacenter här i Sverige

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soir:

Amazon har åtminstone ett aktivt datacenter här i Sverige

Amazon har tre datacenter i Sverige för AWS, ett var i Katrineholm, Eskilstuna och Västerås. Lustigt nog marknadsför Amazon dessa zoner tillsammans som "Stockholm", vilket är en sanning med en viss modifikation. Mälardalen hade vart ett bättre namn, men det vet nog ingen utomsocknes ens var det ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Amazon har tre datacenter i Sverige för AWS, ett var i Katrineholm, Eskilstuna och Västerås. Lustigt nog marknadsför Amazon dessa zoner tillsammans som "Stockholm", vilket är en sanning med en viss modifikation. Mälardalen hade vart ett bättre namn, men det vet nog ingen utomsocknes ens var det ligger.

Jag var inte säker på om alla tre är driftsatta, vet att åtminstone ett av dem är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nu kanske jag har missat något, men är det inte meningen att Xcloud iaf ska innehålla Gamepass-spelen i abonnemanget. Det är rätt många spel...

/hulle.

Typ viaplay :). Netflix har ju ingen köpfunktion alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soir:

Jag var inte säker på om alla tre är driftsatta, vet att åtminstone ett av dem är det.

Amazon har 3 availability zones driftsatta i eu-north-1 ("Stockholm"). Jag skulle tro att det innebär att alla tre städerna är igång, även om jag inte kan vara helt säker på det.

Permalänk
Medlem

Trevligt, Amazon är jag hellre kund hos än Google. Amazon handlar ju mer med riktiga varor än personuppgifter. Därtill känns det som en snygg tjänst att koppla till Twitch (som man redan äger).

Hoppas att det blir (så) bra (det nu kan bli).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HappySatan:

Trevligt, Amazon är jag hellre kund hos än Google. Amazon handlar ju mer med riktiga varor än personuppgifter. Därtill känns det som en snygg tjänst att koppla till Twitch (som man redan äger).

Hoppas att det blir (så) bra (det nu kan bli).

Skickades från m.sweclockers.com

Å andra sidan är ju Amazon inte direkt kända för att vara en särskilt bra arbetsgivare, för de som jobbar i deras lager eller dylikt.

Permalänk

Jag tror inte att fler tjänster för strömmande spel är något positivt. Sony, Microsoft, Google, Amazon, Nvidia. Jag befarar att spelen är på väg att gå samma väg som strömmande film, där många behöver flera abonnemang för att inte gå miste om vad de vill ta del av.

Nej, jag vet, att spela är ingen mänsklig rättighet. Men varför krångla till det? En VM i molnet räcker gott i min mening. Olika tjänster med olika utbud skapar bara splittring.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Å andra sidan är ju Amazon inte direkt kända för att vara en särskilt bra arbetsgivare, för de som jobbar i deras lager eller dylikt.

Där har du en poäng, de är knappast några helgon. Finns väl få sådana bland storföretagen, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Å andra sidan är ju Amazon inte direkt kända för att vara en särskilt bra arbetsgivare, för de som jobbar i deras lager eller dylikt.

Tur vi har postnord, för personalen där är ju tvär nöjda.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defender:

Tur vi har postnord, för personalen där är ju tvär nöjda.

Vad har Postnord med diskussionen att göra? Ska de också ge sig in i strömmande speltjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad har Postnord med diskussionen att göra? Ska de också ge sig in i strömmande speltjänster?

Det var väl du som tog upp dom som arbetsgivare. Vad har lagerarbete med strömmande tjänster att göra?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defender:

Tur vi har postnord, för personalen där är ju tvär nöjda.

Allt är väl relativt antar jag.
Jämfört med gigekonomin stora delar av amazon är uppbyggt av så är väl postnords upplägg bra mycket snällare mot utkörarna. Bara en sån sak som fast anställning. Även om alla inte är glada hela tiden.

SVT sände en dokumentär om amazons upplägg förra året.
Amazon - världens största butik var det svenska namnet iaf. Verkar inte vara nå vidare arbetsförhållanden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu saknas snart bara att ICA tillhandahåller något liknande...

Fast är väl inte så konstigt att företag med gigantiska datacenter runt om i världen vill utnyttja det till något? Att Amazon skulle skaffa streamat spel (som verkar vara framtiden) var en ganska no-brainer.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defender:

Det var väl du som tog upp dom som arbetsgivare. Vad har lagerarbete med strömmande tjänster att göra.

Det handlade om jämförelsen Amazon mot Google, där poängen var att det ena företaget var det bättre än det andra på något sätt, att man ville premiera Amazon framför Google för att de var bättre på området att inte samla in personlig data, då tyckte jag det var relevant att Amazon har dåliga arbetsvillkor, eftersom om man ska jämföra "företag mot företag" utifrån någon slags "godhetsskala / ondhetsskala" på vad företaget gör i övrigt så är det relevant att ta upp arbetsvillkoren för de som jobbar i Amazons lager.

Sen får man ju inte glömma att det finns folk som jobbar i Amazons datahallar också. Hur deras arbetsvillkor är vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det handlade om jämförelsen Amazon mot Google, där poängen var att det ena företaget var det bättre än det andra på något sätt, att man ville premiera Amazon framför Google för att de var bättre på området att inte samla in personlig data, då tyckte jag det var relevant att Amazon har dåliga arbetsvillkor, eftersom om man ska jämföra "företag mot företag" utifrån någon slags "godhetsskala / ondhetsskala" på vad företaget gör i övrigt så är det relevant att ta upp arbetsvillkoren för de som jobbar i Amazons lager.

Sen får man ju inte glömma att det finns folk som jobbar i Amazons datahallar också. Hur deras arbetsvillkor är vet jag inte.

Ok. Tack för förklaringen..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Är fortfarande av åsikten, less is more.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu saknas snart bara att ICA tillhandahåller något liknande...

Kan föreställa mig deras namn ICA basic 1080p stream
ICA standard 4K stream

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Kan föreställa mig deras namn ICA basic 1080p stream
ICA standard 4K stream

Ica selection? VR?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Den där känslan när man åker in till Nordstan för att trockla sig in i Femman-huset, ner till källarplan och in på Tradition för att botanisera bland rea-etiketterna på spelhyllan. Vandra hem med ett Colonization i mint condition som man fyndat för halva priset och känna hur till och med Göteborg upplevs som en solig och varm plats.

Det där vakuum-plopp-ljudet när locket på spelkartongen äntligen släpper och avslöjar innandömet. Finns det kanske några extras, en karta, en bruksarvisning med torftigt nördig humor och läcker concept art? Hur många disketter (eller sedermera CD-skivor) kommer det vara på?

Två i raden av alla teknikrelaterade minnen är man glad att man hann med att att få uppleva innan världen snurrade vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nu kanske jag har missat något, men är det inte meningen att Xcloud iaf ska innehålla Gamepass-spelen i abonnemanget. Det är rätt många spel...
/hulle.

Det lär bli grymt bra om gamepass ultimate inkluderar xcloud och fungerar på Xbox one S, de har ju redan stor kundbas samt att vi slipper köpa en ny konsol

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kommer vara såpass billigt för Amazon att sjösätta detta att det inte finns några incitament för att låta Google ha ett bräckligt monopol.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮