passar m.2 enhetern mitt moderkort samt råd?

Permalänk
Medlem

passar m.2 enhetern mitt moderkort samt råd?

hej jag söker en m.2 ssd till min dator. det moderkort jag har är " MSI MPG Z390 GAMING EDGE AC "
min budget är ca 2500 och de jag har tittat på är " Samsung 970 EVO Plus series SSD 1TB M.2 "
men trots att jag läst igenom den ny postade m.2 guiden så har jag svårt och förstå om just "den" ssdn passar mitt moderkort.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Ja den passar utmärkt.

Står att m.2 delar bandbredd med m.2 och sata så det kan man ju tänka på om man har en flock diskar.
"M.2 slots and SATA ports share the bandwidth."

Gaming edge specs

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Står att m.2 delar bandbredd med m.2 och sata så det kan man ju tänka på om man har en flock diskar.
"M.2 slots and SATA ports share the bandwidth."

Rätt vagt skrivet i specen, men manualen är betydligt tydligare. Sätter man en M.2 PCIe SSD (som 970 EVO) i M.2-porten närmast processorn så tappar man inga andra portar, sätter man en i den andra M.2-porten så tappar man SATA5- och SATA6-porten. Sätter man istället en M.2 SATA SSD i M.2-porten närmast processorn så tappar man SATA1, och sätter man en i den andra M.2-porten så tappar man SATA5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja den passar utmärkt.

Står att m.2 delar bandbredd med m.2 och sata så det kan man ju tänka på om man har en flock diskar.
"M.2 slots and SATA ports share the bandwidth."

Gaming edge specs

Skrivet av perost:

Rätt vagt skrivet i specen, men manualen är betydligt tydligare. Sätter man en M.2 PCIe SSD (som 970 EVO) i M.2-porten närmast processorn så tappar man inga andra portar, sätter man en i den andra M.2-porten så tappar man SATA5- och SATA6-porten. Sätter man istället en M.2 SATA SSD i M.2-porten närmast processorn så tappar man SATA1, och sätter man en i den andra M.2-porten så tappar man SATA5.

tack så mycket för snabbt svar, ska hålla utkik på black friday då det endå bara är en vecka bort. thx.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci