För svag processor för nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem

För svag processor för nytt grafikkort?

Har kommit fram till att mitt grafikkort behöver uppdateras. Har i dagsläget ett GTX970. Har förstått det som att jag inte kan köpa vilket kort som helst utan min processor måste kunna hantera det. Jag har en Core i5-4690K. Fick tips om den här sidan där man kan jämföra processor mot grafikkort:
https://pc-builds.com/calculator/

Alla kort jag testar mot processorn säger den dock att processorn är för svag, är det jag som gör något fel eller är det helt enkelt så att jag även behöver en ny processor?

Har i dagsläget 8GB RAM (2x4) och tanken är att jag även ska uppgradera det till 16GB (4x4), om det spelar nån roll för uträkningen.

Permalänk
Medlem

Något flaskhalsar alltid, det är inte den optimala CPU för något high end kort men ska du uppgradera CPU i framtiden så hamnar du ju i samma sits med GPU istället om du väljer för klen.

Sen beror det helt och hållet på vad du ska använda den för och vilka upplösningar.

Permalänk
Medlem

Stämmer, vill du kunna utnyttja något kort som är bättre än det du har behöver du en ny processor - eller klart du kan få förbättringar men i moderna spel får du leva med lag spikens vid hög fps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att köpa en begagnad 4790K så behöver du inte byta moderkort och minnen också. En uppgradering till 16GB minne är också som du nämnde på sin plats.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ok, tack för snabba svar! Ja det jag spelar just nu är Jedi Fallen Order och Red Dead 2 men de laggar sönder och ska jag uppgradera datorn med både RAM och grafikkort ska den ju hålla även för framtida spel nåt år till. Då är det kanske snarare dags att fundera på en ny dator om jag även ska behöva ny processor...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ett alternativ är att köpa en begagnad 4790K så behöver du inte byta moderkort och minnen också. En uppgradering till 16GB minne är också som du nämnde på sin plats.

Var brukar vara bra ställen att titta efter begagnat? Tradera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@BTA51: Du får göra det du tycker passar bäst. En del vill köpa helt ny dator. Andra gillar att uppgradera delar.

Gör du en uppgradering av komponenter i form av nytt grafikkort, nytt moderkort, ny processor och nya minnen så blir det väl en del billigare. Du slipper köpa nytt chassi, nytt nätagg och diskar.

Men det kanske är gött med en nystart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTA51:

Var brukar vara bra ställen att titta efter begagnat? Tradera?

Skickades från m.sweclockers.com

Sweclockers marknad såklart

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@BTA51: Du får göra det du tycker passar bäst. En del vill köpa helt ny dator. Andra gillar att uppgradera delar.

Gör du en uppgradering av komponenter i form av nytt grafikkort, nytt moderkort, ny processor och nya minnen så blir det väl en del billigare. Du slipper köpa nytt chassi, nytt nätagg och diskar.

Men det kanske är gött med en nystart.

Ja alltså jag är inte så duktig på datorer så är mest rädd att paja något om jag ska göra mycket själv. Uppdaterade t.ex. grafikkort på en tidigare dator och då började den crasha p.g.a. att nätaggregatet var för svagt. Processor känns spontant svårare att byta själv än RAM eller grafikkort men kanske jag som är överdrivet nojjig. :/ Vill mest att allt ska funka så ju fler delar som är kassa desto mer lutar jag ju mot ny dator för bekvämlighetens skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@BTA51: Låter som ett utmärkt val att skaffa en helt ny burk i ditt fall då om det mesta ändå ska uppgraderas

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTA51:

Var brukar vara bra ställen att titta efter begagnat? Tradera?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bor i Finland så jag känner inte till den svenska marknaden så bra men det är väl tradera, blocket och här på marknaden som jag vet. Ett säkert ställe annars är eBay men där tenderar priserna att vara rätt höga.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ju högre upplösning och inställningar du spelar i ju mindre kommer processorn att bottlenecka ett nytt grafikkort.

Har du pengar att uppgradera allt (grafikkort, moderkort, processor och minnen), så gör det. Har du bara råd att uppdatera antingen grafikkort och till 16 GB RAM eller moderkort/processor/minnen, så skulle jag nog kört på ett bättre grafikkort + RAM.

Kanske köpa ett nytt grafikkort och 8 GB RAM (billigt begagnat) och testa hur det fungerar?

Är du fortfarande inte nöjd så kan du uppgradera moderkort/processor/minnen då. Får du tag i minnen för att par hundra typ så är det ingen större extrakostnad (plus att du får igen iaf en del av det när du säljer det igen).

Permalänk
Medlem

@BTA51: Jag har en 2600K klockad till 4400GHz med 16GB minne och ett GTX 1070. Fallen order flyter på som smör för mig.
Sidan du tittar på säger samma till mig, att min cpu är för svag. Rent trams.

Din cpu är på väg bort, det är sant. Klocka den lite, köp 16GB snabba minnen och ett 1070 så lever den ett tag till i 1080p iallafall.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jag sitter på en gammal 2500K. Den är betydligt äldre än din processor.
Jag hade ett GTX1070 och det funkade väldigt bra i 2560x1440. Det fanns säkert en del scenarion där processorn flaskhalsade något.

Men spelar det nån roll så länge man man kan spela det man vill på max inställningar i behaglig FPS?
Jag tycker du kan köpa ett nytt grafikkort i den prisklass du känner för utan betänkligheter. Det kommer funka fint
Jag själv har ett 2070 Super på väg hem. Det kommer säkert flaska härligt på min processor men då får jag väl byta när det märks att den håller tillbaka systemet

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det blev lite spontant en helt ny dator tillslut, men tack för alla bra tips! Kommer ha kvar den andra också så vi har två datorer i hemmet och ska i alla fall uppdatera RAM-minnet ändå.

Ni får gärna ge feedback ifall detta är en bra dator, bytte vissa delar på en av Kompletts datorer:

Grafik: GeForce RTX 2070 Super Dual Evo 8GB
Processor: Intel Core i7-9700F 3.0 GHz
RAM: HyperX Fury RGB 16 GB (2x8) RAM DDR4 2666MHz
SSD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD
Nätverk: ASUS PCE-AC56 Närverkskort
Moderkort: ASUS ROG Strix B360-F Gaming S-1151
Nätaggregat: Corsair Vengance 750M, 750W

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BTA51:

Det blev lite spontant en helt ny dator tillslut, men tack för alla bra tips! Kommer ha kvar den andra också så vi har två datorer i hemmet och ska i alla fall uppdatera RAM-minnet ändå.

Ni får gärna ge feedback ifall detta är en bra dator, bytte vissa delar på en av Kompletts datorer:

Grafik: GeForce RTX 2070 Super Dual Evo 8GB
Processor: Intel Core i7-9700F 3.0 GHz
RAM: HyperX Fury RGB 16 GB (2x8) RAM DDR4 2666MHz
SSD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD
Nätverk: ASUS PCE-AC56 Närverkskort
Moderkort: ASUS ROG Strix B360-F Gaming S-1151
Nätaggregat: Corsair Vengance 750M, 750W

Snyggt 👍🏻
Av setupen att döma blir det inge oc dock?

Skickades från m.sweclockers.com