Permalänk
Medlem

C disk full

Tjo, Nu är det så att jag bara har ca 500mb kvar på min C disk.
Min fråga är hur jag ska få ledigt utrymme?
Jag har nämligen 500gb kvar på D disken

En sak till! Finns det något sätt att typ överföra neddlandingar från C till D det är nämligen så att jag spelar än del spel på datorn där jag laddar ner "moddar" och jag har inget utrymme för det. Finns det något sätt att få filerna och spelet till D? Så det "extractar" på D oxå och inte tar något utrymme på C.

Förlåt, jag kanske inte förklarar hur bra som helst men hoppas ni har överseende.
Tack i förhand

Edit: Använder windowns 10 och spelen jag pratar om är Omsi 2 och farming simulator

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Vart finns spelen installerade? Vet att Steam har en funktion där du kan flytta över spel till en annan hårddisk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tanka Windirstat: https://windirstat.net/

Visar vad som tar upp saker på disken.
Körde den senast igår och Spotify cachade 10GB, GoogleFilestream hade en 40GB cache osv.
Chrome 8GB osv.

Mycket som ligger cachat och tar plats utan att man vet om det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Tack så mycket ^^ nu fick jag lite utrymme

Permalänk
Medlem

30gb, får duga för tillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tanka Windirstat: https://windirstat.net/

Visar vad som tar upp saker på disken.
Körde den senast igår och Spotify cachade 10GB, GoogleFilestream hade en 40GB cache osv.
Chrome 8GB osv.

Mycket som ligger cachat och tar plats utan att man vet om det.

tack för tipset

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Inaktiv

Brukar köra CCleaner regelbundet, brukar ha den på automatik.
Sedan så har jag aldrig annat en Windows samt program på min C disk och jag vet exakt när de börjar vara för mycket eller om de är något som hänt, bara att gå in i disken och se vad som är ändrat senast och då kan man se om de är något man kan radera.

Har en 500gb disk till windows och jag nyttjar ca 75gb, lite overkill men men.

Permalänk
Medlem

Allokera pagefile.sys på D: i stället för på C:

Permalänk
Rekordmedlem

Om man verkligen vill så går det att konvertera diskarna till dynamiska och sen montera nuvarande d på nuvarande c så att de tillsammans bildar den nya c.
Det går dock inte att ta isär dem utan dataförluster och skulle det strula på nått sätt så är det jobbigt att fixa.
Möjligheten finns för den utrymmesdesperate men man bör tänka sig för noga innan man konverterar till dynamiska diskar.
Den dag man inte bara vill lägga till diskar blir det svårt att inte behöva göra och återställa en backup av allt för att det inte ska försvinna, det är kanske inget större problem på en speldator men har man nått man skapat själv lagrat så förlorar man ju inte bara tid utan riskerar dataförluster om man inte haft en bra backuprutin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.