Välj rätt hörlurar – Jonas och Emil tycker till

Permalänk
Melding Plague

Välj rätt hörlurar – Jonas och Emil tycker till

Fem olika brusreducerande hörlurar ligger på bordet i studion. Jonas och Emil snackar Sonys utbud och färska Apple Airpods Pro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kör med ett par XM3:or idag, är väldigt nöjd med ljudet men vid spelande så är det ganska trist med fördröjning + att jag var lite mer nöjd med mina fidelio x2:or som jag hade innan. Funderar starkt på att ha 2 lurar, ett par som man kan köra vid film/serier utan sladd och sedan ett par med sladd vid datorn.

En bra bluetooth adapter fixar inte problemen som fördröjning eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Kör med ett par XM3:or idag, är väldigt nöjd med ljudet men vid spelande så är det ganska trist med fördröjning + att jag var lite mer nöjd med mina fidelio x2:or som jag hade innan. Funderar starkt på att ha 2 lurar, ett par som man kan köra vid film/serier utan sladd och sedan ett par med sladd vid datorn.

En bra bluetooth adapter fixar inte problemen som fördröjning eller?

I en annan tråd frågade jag om just det med XM3:orna. En annan användare använde det trådlöst vid datorn utan delay med någon USB-blåtandsmottagare i datorn.

Edit: #18136098

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag kör själv Sennheiser Momentum Wireless (de gamla, Ivory-färgade så klart!) och dessa används ungefär ~4 timmar en vanlig vardag när jag pendlar till jobbet. De är snart inne på sitt fjärde år och har använts ett bra antal tusen timmar vid det här laget. I somras började jag faktiskt använda ett par Onepluss Bullets Wireless när det var varmt för att slippa lökringar runt öronen. Tycker de fungerade riktigt bra trots ingen noise-cancelling. När det är kallt fungerar givetvis over-ear som "mössa" och öronvärmare även för mig.

Som nämnts i videon är jag inne på att köpa Sennheisers nya, men on/off-funktionen är så urbota dum att det tar emot. Jag tycker det är skönt att kunna hänga hörlurarna runt halsen när de inte används, men med nya ska de fällas ihop för att stängas av. Vad gäller in-ear är jag lite småsugen på Oneplus Bullets Wireless 2 då jag gillar tanken på sladd mellan snäckorna och, återigen, att kunna hänga av mig hörlurarna runt halsen när de inte används. För den här typen av hörlurar är det ännu bättre då de inte tar någon plats eller märks av mig själv, så kan ha de hängandes där i timmar utan problem.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Kul att ni kör vidare på temat!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Använder QC35 (1) som jag köpte på releasedagen. Fungerar utmärkt ännu och jag är väldigt nöjd med dem fortfarande.

Får väl i övrigt klassa mig själv som en audiofil, och mina QC35or låter ju givetvis inget vidare gentemot mina föredragna lurar som jag har hemma (TH-X00 och HD650) men de är fruktansvärt bekväma och noise cancelling är riktigt trevligt när man pendlar till och från jobb.

Permalänk
Medlem

Använder airpods mestadels, köpte nyligen hyperx cloud flight så det är trådlöst vid datorn och fick ett par plantronics 8200uc på jobbet så det är trådlöst där med

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Powerbeats Pro, riktigt bra ljud sett till typen av lurar, sitter skönt, perfekt med Hey Siri när man cyklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

I en annan tråd frågade jag om just det med XM3:orna. En annan användare använde det trådlöst vid datorn utan delay med någon USB-blåtandsmottagare i datorn.

Edit: #18136098

Tack för tipset, får sticka och köpa en sån och se om det gör någon skillnad. Har en liknande adapter idag fast en billig från amazon.

Permalänk
Medlem

Kul tema!

Det är en intressant liknelse mellan Airpods Pro och Huawei Freebuds Generation 1.

Huawei kopierar Aipords 1 och 2 i sina Freebuds 2 samt 3, medan Apple i sina nya lånar det stilistiska från Freebuds 1 :).

Oavsett, 3000 kr+ är orimligt.

För egen del köpte jag precis ett par SHP9500 + V moda boompro mic tack vare HardwareCannucks som ersättare till mina Arctis 7 Wireless till PCn.

Permalänk
Medlem

haha slutet

Permalänk
Medlem

Jag har sony wh-1000xm2, men min brorsa har första versionen (xm) och xm3, så jag har testat alla. Dessa lurar är nog ett av mina bättre elektronikinköp eftersom jag använder dem väldigt mycket på jobbet.

Det först jag skulle säga är att döm inte lurarnas ljudkvalitet precis när ni köpt dem, de behöver spelas in någon vecka innan de låter riktigt bra. Ljudet har en anings hårdhet och basen är inte fullt utvecklad när luren är oinspelad. Jag satte mina med sladd och lät dem spela rätt högt ett par dagar i sträck när de var nya.

Den första versionen har lite sämre ljud än mina xm2 och dessutom drabbades många av att att de var felkonstruerade så att fästet för kopparna slets ut och kunde gå av. Just detta har även skett med min brorsas version 1-lur. Jag tjatade på honom att hans kulle reklamera dem även om det gått lång tid efter köp, men han orkade inte så de ligger nog bara i en skräphörna nu. Vi jämförde mina xm2 med hans xm3 när de var nyinköpta och då lät mina faktiskt bättre, men hans var som sagt inte inspelade då.

Jag undviker att använda dem när jag cyklar eftersom det är rätt trafikfarligt även om jag i princip bara kör på cykelbanor, men när jag går har jag ofta på dem. Eftersom jag lite hår behöver jag mössa och kör med lurarna utanpå mössan och oftast med jackans luva utanpå alltihop för att få väck vindbruset. Därför köper jag numera väldigt tunna mössor, typ beanie som inte pajar brusreduceringen för mycket. Jag köpte faktiskt en sådan där klassisk engelsk keps som lämnar öronen fria för lurarna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=639820

Mikrofonen är som sagt rätt kass eller snarare den tar upp allt ljud runt omkring och är ett klart problem. Har man lurarna på sig och det ringer är det bökigt att först stänga av lurarna så att inte samtalet går dit och sen hala upp telefonen och svara. Att bara svara genom att tappa på luren är ju praktiskt men eftersom man själv hör man inte oljud runt omkring när man har brusreduceringen på, brukar den som ringer klaga på allt oljud. Det bästa vore kanske om de gjorde en utdragbar riktad mikrofon som en del headsets har.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Kör med ett par XM3:or idag, är väldigt nöjd med ljudet men vid spelande så är det ganska trist med fördröjning + att jag var lite mer nöjd med mina fidelio x2:or som jag hade innan. Funderar starkt på att ha 2 lurar, ett par som man kan köra vid film/serier utan sladd och sedan ett par med sladd vid datorn.

En bra bluetooth adapter fixar inte problemen som fördröjning eller?

Någon anledning till att inte köra med sladden som följer med dina XM3:or?

Permalänk
Medlem

Jag är så otroligt nöjd med mina Sony WH1000-X2!

Permalänk
Medlem

Hemma använder jag Sennheiser HD-650's parade med ett Asus Xonar Essence STX, helt nöjd med ljudet och komforten, använder Dolby Headphone såklart, förbättrar ljudet avsevärt.

På språng?... ett par Ear Pollution in-ear för 59:- från ICA Maxi. Förvånadsvärt bra ljud, i klass med Sennheiser CX200 jag hade innan de gick sönder, mer hållbara med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurwas:

Någon anledning till att inte köra med sladden som följer med dina XM3:or?

Den är kort men det värsta verkar vara att ljudet blir betydligt sämre, men jag kanske gör något fel?

Permalänk
Skäggig legend

Jag har två jag använder. Dagligen mina 1:gen Airpods sedan de kom till Sverige. De andra är mina QC35 som är magiska. Tuffar på år efter år helt enkelt.

Jag måste dock köpa nya Airpods, batteriet är nu dött i båda lurarna.. (håller bara 1h). Då jag måste höra maskiner på jobbet vill jag inte stänga av omgivningen, så mina öppna Airpods är perfekta. Då kommer frågan: när man inte använder ANC på Airpods Pro, hur är de mot de icke Pro modellen? Hint @JonasT

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Jag har Asus ROG Strix Fusion 300 (har både usb och 3.5 mm) superbra hörlurare och det följer med 2 olika sorts överdrag (detta är over-ear) dock ej brusreducering.... +ingår en mikrofon som jag dock inte använder just nu.

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Sony XM3:or och de är alldeles fantastiska. Använder dem inte jätteofta, men när någon klåpare till granne får för sig att renovera är de en gudagåva. Ljudet av vilande/slagborr blir plötsligt uthärdligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Hemma vid dator kör jag med Corsair Virtuoso Wireless Gunmetal och på jobb kör jag med ett par Jaybird X4.
Har kört igenom många lurar på jobb , Iphone Airpods , Jaybird run xt , Jaybird Vista , Jaybird X4 , Samsung buds och Bose soundsport.
Airpodsen va helt klart bäst att prata i medans Jaybirds X4.a hade bäst ljud och satt bäst i mina öron. Bose och samsung blev jag rejält besvikna på.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Till telefonen använder jag Radsone EarStudio ES100 (finns nyare modell), på så sätt kan jag använda mina trådade in-ear i LDAC läge. NC ger för mycket kompromiss på ljud kvalitet för mig. Använder hellre en in-ear som isolerar bra utan, med kuddar (tex comply isolation) som förbättrar detta.

Föredrar annars en separat spelare (dap) med trådade in-ear när jag är på språng. Men för folk som vill ha smidighet och bra ljud är det första en bättre lösning.

Befinner mig på den så kallade audiophile skalan av konsumenter :). Har ett gäng olika lurar på pris skalan, men mina absoluta favoriter är Meze Empyrean, vilket självklart inte är något man vill springa runt med på stan.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av XHI:

Då kommer frågan: när man inte använder ANC på Airpods Pro, hur är de mot de icke Pro modellen? Hint @JonasT

Fortfarande betydligt bättre enligt mig! Men det är säkert också starkt beroende på hur pass kompatibla de är med ens öron eftersom det är in-ear.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av JonasT:

Fortfarande betydligt bättre enligt mig! Men det är säkert också starkt beroende på hur pass kompatibla de är med ens öron eftersom det är in-ear.

Tänkte mer, släpper de igenom lika mycket ljud och omgivning och lika "naturligt" som Airpods gen1/2? Eller är det som att det är genererade toner som spelas upp digitalt? (om du förstår mitt otroligt dåliga sätt att förklara)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Kör med öppna lurar, Sennheiser RS 185, helt suverräna!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av XHI:

Tänkte mer, släpper de igenom lika mycket ljud och omgivning och lika "naturligt" som Airpods gen1/2? Eller är det som att det är genererade toner som spelas upp digitalt? (om du förstår mitt otroligt dåliga sätt att förklara)

Förstår precis vad du menar!

Tycker att transparens-läget gör ett bra jobb med att släppa igenom ljud från omgivningen utan att det känns onaturligt. Ett ytterligare alternativ där är att fimpa NC-funktionen helt och låta det naturliga ljudet läcka in.

Permalänk
Medlem

Batteritid = Nej

;d

Permalänk
Medlem

Kör med Sony Mx2 och Sennheiser True Wireless. Men @JonasT mina Sonymx2 kan också gå bananas om man har huva på sig och det blåser

Sennheiser True Wireless ljudkvalité tycker jag inte ligger långt bakom Sonys över örat lurar mx2. Fast de kan vara svårt att rikta in dem rätt i hörselgången så man får den där goa basen. Sedan om de blir blöta under en springtur så tror de att man använder touch på vänster lur och ljudet försvinner för att ersättas av " sound level low" och sedan har vi det kända problemet att de laddar ut både lurar och fodral om man inte har dem på konstant laddning.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Som jag även skrev i andra tråden. Kolla även in Kygo hörlurar som är riktigt bra.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1576258-sweclockers-ut...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen den här typen av klipp ni har börjat lägga upp där ni sitter ner och pratar om olika teknikprylar som inte nödvändigtvis är en recension. Ser gärna mer av detta

Sitter själv med sony wh-h900n. Bra ljud, bra brusreducering men för tunga. Lägger jag mig ner i soffan så åker de av huvudet mer eller mindre.
Går man till jobbet och det blåser lite flippar brusreduceringen vilket resulterar i att det låter som att någon blåser i en mikrofon..

Men är generellt sätt nöjd hur som haver.

Permalänk
Avstängd

Sonylurarna har kataatrofalt dåligt ljud. Ni som tycker om dem, lyssnar ni inte på musik eller vad?

Sennheiser Momentum har riktigt bra ljud.

Skickades från m.sweclockers.com