Nytt grafikkort (GTX 1660 Ti) men kass FPS

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort (GTX 1660 Ti) men kass FPS

Hej!

Jag använder mest datorn till musikskapande men spelar ett enda spel regelbundet och det är Rocket League. Mitt förra simpla grafikkort fungerade helt OK till detta (AMD Radeon R9 280). Jag drog ned grafikinställningarna något men det var rätt smooth ändå. Kortet lade dock av nyligen så jag slog till på ett rabatterat GeForce GTX 1660 Ti. Tänkte att nu lär det ju bli ännu roligare att lira RL men har tyvärr inte fått det att fungera något bra.

Såhär installerade jag: Avinstallerade tidigare drivrutiner och gjorde en ny ren installation via NVIDIAs GeForce Experience.

Problemet: När jag startar Rocket League så märker jag att FPS:n är cappad till 144, trots att vsync i spelet är av (känns märkligt). När jag går in i grafikinställningarna i RL och ändå slår på och av vsync (behöver göra det varje gång) så försvinner cap:en plötsligt. Trots detta så fungerar det inte att spela. Spelupplevelsen är riktigt ryckig och FPS:en känns väldigt labil och hoppar mellan 80-150 beroende på karta (dock ryckig upplevelse även vid 150).

Det märkliga är att första kvällen jag testade grafikkortet så fungerade det hur perfekt som helst. Grafiken var riktigt mjuk och följsam och FPS:en stabilt hög. Problemen började när jag på prov testade att slå på FreeSync på min skärm (vilket gjorde att GSync slogs på i NVIDIAs kontrollpanel). Det blev dock kasst så jag slog av bägge helt enkelt (till så som det var innan) men sen dess har det ballat ur alltså.

Mina specs:

CPU: Intel i7-3770k @ 3.50 GHz
Moderkort: ASRock Z77 Extreme6 (ATX)
GPU: GeForce GTX 1660 Ti
Skärm: ASUS MG279Q 144 Hz
RAM: 16 GB
OS: Windows 10 64 bit

Är inte jättekunnig vad gäller grafikkort så det är säkert någon banal liten åtgärd jag bara missat. Supertacksam om någon har någon input!

Permalänk

Är inget mega-geni på sånt här heller men pröva att ladda ner DDU och installera om drivrutinerna så kanske det går till sig med lite tur

Visa signatur

CM Silencio 600 | 9900ks@ 5.2ghz | Nh-d15 | 2080ti med morpheus II | 16gb 3200mhz ddr4 | Lepa G1600 | maximus xi hero | 840 evo 128gb, M500 240gb x 2, 860 1tb | Lagring: 3tb |

Permalänk
Medlem

Något är definitivt galet iaf, jag har cappat min fps på 181 och den droppar inte under det under match. 980 GTX, har visserligen bockat ur en del inställningar som jag ändå inte tyckte gjorde ngn visuell skillnad, och kör bara 1080p.

EDIT: Ser att din skärm är 1440p, men men..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"FreeSync på min skärm (vilket gjorde att GSync slogs på i NVIDIAs kontrollpanel). Det blev dock kasst så jag slog av bägge helt enkelt (till så som det var innan) men sen dess har det ballat ur alltså."

Du har alltså en freesync skärm och ett Nvidia kort.
Ibland går det och ibland får man lite "oväntade" resultat av det.

Ta bort grafikkorts drivrutinerna med DDU och välj ren installation när du installerar om dom.
Sen låt bli att pilla på Variabla synk funktionerna

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Update

Tack för alla svar! (Glömde säga att jag redan hade testat DDU.)

Verkar ha varit lite det som hakd var inne på. Det som verkar ha löst det nu iaf är att jag gjorde en ändring i NVIDIAs kontrollpanel. Under "Justera bildinställningar" hade jag (oförändrat sedan tidigare) "Låt 3D-programmet bestämma". Ändrade dock till "Använd avancerade inställningar" och gick in där och tvingade vsync att vara av. Nu verkar det ha löst sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Något är definitivt galet iaf, jag har cappat min fps på 181 och den droppar inte under det under match. 980 GTX, har visserligen bockat ur en del inställningar som jag ändå inte tyckte gjorde ngn visuell skillnad, och kör bara 1080p.

EDIT: Ser att din skärm är 1440p, men men..

Skickades från m.sweclockers.com

Av nyfikenhet: Varför har du cappat just på 181 fps?

Permalänk
Medlem

Update 2

Äsch. Jag ropade hej för tidigt. Samma problem som tidigare nu igen. Så märkligt att det plötsligt fungerade jättefint men sen inte längre. Enklaste sättet jag kan beskriva det på är att spelupplevelsen helt enkelt inte är mjuk. Tycker mig känna små ryckigheter stundvis. Känns inte som att det ska vara så när mitt förra grafikkort som är mycket äldre och sämre iaf gav mig mjuk flytande grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virion:

Av nyfikenhet: Varför har du cappat just på 181 fps?

Hehe, låter kanske dumt, men jag har en 60 Hz-skärm (kör utan Vsync såklart) och tänkte att om jag cappar fps på mer än tre ggr detta så kommer jag ha låg input-lag. Vet ju att när jag kört Vsync (då blir det ju 60 Hz) så känns kontrollerna riktigt sega. Men din fråga kanske är mer varför jag inte cappar på 250 lika gärna (max i spelet), tja.. jag har testat det och märkte väl ingen skillnad direkt, fps höll sig mellan 240-250 om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

LÖST

För den som råkar hamna i denna tråd med samma problem någon gång framöver så hittade jag slutligen en lösning. Jag följde råden i detta inlägg på Reddit och sedan dess har jag mjuk och fin grafik i Rocket League

https://www.reddit.com/r/RocketLeague/comments/73qzs9/rocket_...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@virion: Hej! Ett tips från mig också, jag har i princip exakt samma specs. Jag har överklockat min i7 3770k till 4.5GHZ @ 1.22V och 1660TI drog jag upp 60mhz på core och 1000mhz på memory.

Rejäl boost som är helt gratis

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit